PDA

View Full Version : Revolutie in Studioland?



stevie_vp
7 december 2007, 18:18
http://www.woodynorris.com/Articles/USAToday2.htm

Het bestaat al een tijdje, de hss, ofterwel ultra directionele speaker.
http://www.creativevideo.co.uk/public/product_images/altimage/25%2002%202006hss-h450.jpg
Deze speaker stuurt het geluid niet in een grote hoek naarbuiten zoals
de conventionele speakers dat doen, maar in een rechte straal.
Een beetje wat de laser met licht doet.
Zo kun je dus audio recht op iemand af spelen terwijl de persoon die
er naast staat helemaal niks hoort.

Nu kan en gaat dit speakertje een heleboel veranderen in de industrie.
Maar ook voor studioland. Op het moment is er nog weinig aan gedaan,
maar denk eens na over de mogenlijkheden!
Zo kan je dus bijvoorbeeld inzingen zonder koptelefoon, en hoort de mic
helemaal niks. (ja, dat kan al met fase verschuiving maargoed)
Of drummers zonder die vervelende koptelefoon laten werken.
Misschien wel gitaarcabs (voor in de studio dan wel) die voluit kunnen
blazen naast de drummer, en dan alles tegelijkertijd opnemen.
Zonder overspraak en extra (dure) hokken en ruimtes.


Wat denken jullie? revolutie of niet?

skanky
7 december 2007, 18:38
Ik denk dat het wel mee zal vallen....Ik denk dat het eerder een revolutie voor live sound wordt. Festivals zonder geluidsoverlast voor de omgeving. Kan je nagaan als ze hier een line-array van maken.

Nu wachten tot er een directionele subspeaker komt, dat is toch wel een tikkie moeilijker. Ze zijn er al lang mee bezig maar het gouden ei is nog niet gevonden.

Roman
9 december 2007, 16:20
zal in de buitenlucht idd wel gaan werken wellicht

bert k
9 december 2007, 16:37
Je blijft idd zitten met het laag, dat gaat alle kanten op, dat is ook net wat de overlast veroorzaakt op festivals. Ik denk dat ze daar nog niet echt een oplossing voor hebben.

Han S
9 december 2007, 16:45
Er zijn van die beepers voor vrachtwagens die achteruit rijden die alleen worden gehoord als je er ook achter loopt, maar met muziek hebben we het over hele andere dingen.

amon
9 december 2007, 20:01
heb er ooit wel eens een korte reportage over gezien, op discovery ofzo. Met interview met de uitvinder /ontwikkelaar (?)

Wordt in het leger al wel eens gebruikt en ook waren ze bezig (in de testfase) met een groot geluidskanon. Aan de voorkant van dat ding was het niet uit te houden en wilde je meteen met je vingers in je oren weg, terwijl degene die het kanon bediend er gewoon rustig achter staan zonder ergens last van te hebben.

Wat ik me sindsdien altijd heb afgevraagd is hoe het zou klinken als je een hele muur van je woonkamer bijvoorbeeld ombouwt tot zo'n speaker (wat eigenlijk heeeel veel kleine 'speakertjes' zijn). Hoe zou dat klinken...?

In studio's een nieuwe rage? dat denk ik nog niet. Als vervanger van de koptelefoon zou het wel een mooie vinding kunnen zijn. Hoe ziet het frequentiebereik van die dingen er eigenlijk uit?

Ik denk echter dat het voor andere toepassingen handiger zal zijn. Lijkt me wel leuk om in een CD winkel rond te lopen en voor elk rek een ander nummer (uit dat rek) hoort. Alleen jammer dat diezelfde CD winkels dan wel weer aan het uitsterven zijn.
Of in auto's, maar daar heb ik jaaaren geleden al eens zoiets gezien, waarin elke stoel zijn eigen speaker in het plafond had hangen.

En als ze speakers zo kunnen maken, moeten ze dus ook microfoons zo kunnen maken...

Ic3gl0vE
9 december 2007, 20:10
Krijg je via reflecties het geluid niet alsnog op plekken waar je het niet hebben wilt?

amon
9 december 2007, 20:17
Tja, kan ik me uit die reportage niet meer herinneren, volgens mij werd dat ook niet getoond.

Maargoed, de toepassingen waarvoor het nu gebruikt wordt is in de buitenlucht (leger, of relschoppers wegjagen oid), dus daar heb je er geen last van.

Het zou toch eigenlijk wel gemakkelijk moeten weerkaatsen, net als een lichtbundel. dan zou je wel echt leuke dingen hiermee kunnen doen.

Ik zit nu te denken aan een feest:
donkere ruimte, reflecterende muren, bovenstaande speakers combineren met gekleurde lichtbundels en wat rook in de ruimte om de lichtstralen goed te kunnen zien. Geef elk nummer een eigen kleur en laat wat stralen licht&geluid door de ruimte kaatsen. Dan kun je door de donkere ruimte lopen en een kleur op zoeken met fijne muziek. hehehe, of ben ik nu in mn trip blijven hangen...?

EDIT: hoe meer ik er over na denk, hoe liever ik eigenlijk wel zo'n ding wil....! Lijkt me toch best leuk, zeker als de bron lekker krachtig is, zodat jet een bereik van een paar 100 meter hebt.

stevie_vp
9 december 2007, 22:28
Het frequentie bereik is prima voor audio.
Er is al een merk (volgens mij audi) die elke passagier z'n eigen
cd speler/radio geeft d.m.v. deze speakers...
Kunnen je kinderen dus lekker naar K3 luisteren, en wij naar elvis :)

Het zal uiteindelijk een hoop veranderen. Denk aan treinstations op verschillende paronnen e.d.

Ook word het al als wapen gebruikt inderdaad.
Oorverdovend in de straal. Uit reflex kan je alleen nog maar je vingers in je
oren houden. Ga je een metertje verder staan hoor je praktisch niks meer.

Je zal wel iets reflex hebben maar valt voralsnog erg mee...

bert k
10 december 2007, 00:11
Ik heb zoiets laatst gehoord in het Instituut voor Beeld en Geluid, op het mediapark in Hilversum. Dat is een grote tentoonstelling over radio en televisie waar overal wel geluid te horen is. Dat systeem gebruikte ook van die supergereichte speakertjes, en dat werkte prima! Een stapje opzij en het meeste geluid was weg, op wat lage tonen na. (inderdaad...) Nou zat er sowieso niet echt veel laag in het geluid, dat was kennelijk heel bewust wat teruggedraaid, dus wat ik in een eerdere post al zei over het laag klopt wel. Maar op een tentoonstelling als deze was het erg effectief.

Roman
10 december 2007, 07:48
Er zijn van die beepers voor vrachtwagens die achteruit rijden die alleen worden gehoord als je er ook achter loopt, maar met muziek hebben we het over hele andere dingen.
Daar wil ik het nog wel eens over hebben, vanochtend weer bruut wakker gepiept ;)

De Beer
10 december 2007, 19:07
Daar wil ik het nog wel eens over hebben, vanochtend weer bruut wakker gepiept ;)mijn achterbuurman heeft dat op zijn "net geen busje" vreselijk irritant! Ik ga hem deze dingen aansmeren!