PDA

View Full Version : Halsprobleem?



harrie
7 december 2007, 17:17
Na het wisselen van de snaren viel me ineens op dat bij mijn gitaar de afstand tussen de lage E snaar en het fretboard duidelijk groter is dan tussen de hoge E snaar en het fretboard. In mijn eenvoud denk ik dat die afstand gelijk moet zijn. Het is lastig meten met een meetlatje maar ik zit er niet veel naast als ik zeg dat er een milimeter verschil in zit. Is er serieus iets mis met de hals?

chubbyfan
7 december 2007, 17:34
Op de zelfde fret?zo ja dan kan het niet aan je hals liggen,eerder aan je topkam,Als het aan je hals ligt dan moet het verschil op de 12e fret nog groter zijn toch?

harrie
7 december 2007, 17:39
Op de zelfde fret?zo ja dan kan het niet aan je hals liggen,eerder aan je topkam

Ja op dezelfde fret

harrie
7 december 2007, 17:40
Je hoort wel eens van een getordeerde hals. Zou daar hier geen sprake van kunnen zijn?

BrianMay
7 december 2007, 17:41
meestal zit er wel een verschil in hoogte tussen je hoge e en lage e. Zit dit verschil over de hele hals, of alleen op 1 fretpositie?
Als het over de hele hals zit, dan kun je het verschil compenseren door je brugzadels omhoog of naar beneden te schroeven.

harrie
7 december 2007, 17:42
Brugzadels omhoog of naar beneden schroeven dat lukt niet op een akoestische snaar denk ik.


meestal zit er wel een verschil in hoogte tussen je hoge e en lage e. Zit dit verschil over de hele hals, of alleen op 1 fretpositie?
Als het over de hele hals zit, dan kun je het verschil compenseren door je brugzadels omhoog of naar beneden te schroeven.

BrianMay
7 december 2007, 17:45
oh oke, ik wist niet dat het om een akoestische gitaar ging.

chubbyfan
7 december 2007, 17:47
meestal zit er wel een verschil in hoogte tussen je hoge e en lage e. Zit dit verschil over de hele hals, of alleen op 1 fretpositie?
Als het over de hele hals zit, dan kun je het verschil compenseren door je brugzadels omhoog of naar beneden te schroeven.
alleen maar op 1 fretpositie kan niet tenzij je je toets schuin afgebeitelt hebt,dus over de hele hals,kwestie van topkam iets invijlen . Maar is dit nodig,heb je er last van tijdens het spelen?,te hoge action op je lage E snaar?,zo nee lekker zo laten :hippie:

dadgad
7 december 2007, 18:17
Na het wisselen van de snaren viel me ineens op dat bij mijn gitaar de afstand tussen de lage E snaar en het fretboard duidelijk groter is dan tussen de hoge E snaar en het fretboard. In mijn eenvoud denk ik dat die afstand gelijk moet zijn. Het is lastig meten met een meetlatje maar ik zit er niet veel naast als ik zeg dat er een milimeter verschil in zit. Is er serieus iets mis met de hals?

Hallo Harrie,

Hoort zo - mooi zo laten ! De lage E is dikker, en dus zwaarder dan de hoge,
en staat ook nog een keer minder strak, dus die zal als je hem aanslaat
verder op-en-neer/heen-en-weer bewegen dan de dunne.
Die heeft dus meer ruimte nodig om vrij te kunnen trillen.

Als je die net zo laag zet als de hoge E dan zal 'ie heel erg tegen de frets
gaan rammelen, oftewel "aanlopen".

Een hoogteverschil van pakweg een millimeter (1 mm) is normaal. Als het
meer is is een deskundige afstelbeurt misschien toch wel een goed idee.

Greetz,

Han.

harrie
9 december 2007, 19:22
Allen, bedankt.

Nee ik heb geen last van dit verschil bij het spelen. Was alleen bezorgd of dit een serieuze constructiefout was.

Ed deijkers
20 december 2007, 22:19
Beetje natuurkunde:

De amplitude ( de totale uitslag van de snaar) van een lage E snaar is ten opzichte van een hoge E snaar groter. Zoals een conus van een basluidspreker een grotere uitslag heeft dan de conus van ee tweeter.

Daarom worden bij de betere gitaren deze verschillen in de uitslag van de snaar door de bouwer gecompenseerd.

Bij een klassieke gitaar (de betere) wordt door de kwaliteits bouwers zelfs de het fretboard oftewel de toets ter hoogte van de 12e fret de toets iets meer uitgeschaafd om de lage E snaar iets meer ruimte te geven dan de hoge E snaar.

Een snaar die aangeslagen wordt, daarvan is de toon afhankelijk van de snaardikte, de snaarspanning, de lengte en het medium (lucht in ons geval)
waarin deze zich bevindt. De "projectie" en de hoeveelheid geluid worden bepaald door de hoeveelheid energie die je in de snaar stopt, dwz, hoe "hard sla je de snaar aan. Die bepaalt samen met de voornoemde variabelen de amplitude.

Verder is de frequentie recht evenredig met de hoeveelheid energie.

Ik hoop dat jullie het "vatten"

groet

Ed

LaurentB
20 december 2007, 22:32
Het zadel (op de klankkast) is toch ook hoger bij de lage snaren? Dat hoort zo, om de redenen die DADGAD al aangaf.

freddy
21 december 2007, 11:56
Het verschil tussen de lage E en de dunne E is volkomen normaal,even een voorbeeld van een goed afgestelde akoestische gitaar hoogte lage E op de 12 de fret 2,2 à 2,3 mm hoge of dunne E 1,9 mm, dus een verschil van 1 mm is te veel.De hals moet een klein beetje hol staan, als je een capo op de eerste fret zet en je duim op de 17 de fret houd moet hij in het midden 0,3 mm hol staan.
Sommigen zetten hem nog rechter, dat lukt alleen bij de echte kwaliteits gitaren met een perfecte nek zonder de beruchte knik bij het overgaan van de hals naar de body.