PDA

View Full Version : Problemen met binnenwerk P-bass



JohnnyStardust
7 december 2007, 16:26
Hallo,

Ik ben oude P-bass aan het repareren, maar zelf ben ik niet echt een
expert op electrisch gebied.
Ik heb een aantal schema's van internet gedownload maar die waren
allemaal anders, en mijn type P-bass heeft geen schema op internet staan.
Ik heb nu een aantal schema's geprobeert en er is eindelijk wat geluid,
maar alleen als ik de versterker op bijna op max zet en de volume pot open.

Wat is er stuk? wat moet ik vervangen?
ik ben er nu al een tijdje mee bezig en al dat solderen hangt mijn keel uit =P

Wie helpt mij?

Met Grote Groet,
Roy van Rosendaal

Dennizz
7 december 2007, 18:56
He Roy,

welke schema's heb je nu dan? Kun er linkjes van plaatsen? Dan kunnen we een aantal schema's uitsluiten.

Misschien heb je een foto van hoe je't nu aangesloten hebt, dat vereenvoudigt de diagnose ;)

Mr.Fingers
7 december 2007, 19:40
Wat voor P-bass kan ook al helpen (gewone, singlecoil 50's model, deluxe (P,J),...)

JohnnyStardust
7 december 2007, 21:57
He Roy,

welke schema's heb je nu dan? Kun er linkjes van plaatsen? Dan kunnen we een aantal schema's uitsluiten.

Misschien heb je een foto van hoe je't nu aangesloten hebt, dat vereenvoudigt de diagnose ;)

http://i196.photobucket.com/albums/aa188/roytje10/p-bass.jpg

http://i196.photobucket.com/albums/aa188/roytje10/electronics20basic20pbass20half.jpg

http://i196.photobucket.com/albums/aa188/roytje10/standard_pbass.jpg


Het is dus een single coil p-bass met een 1 volume en 1 tone zoals natuurlijk.
dus geen deluxe.

Maar het kan aan zoveel dingen liggen, het hoeft niet persé aan de manier van verbinden te maken hebben, er kan namelijk ook iets stuk zijn.
Enig idee hoe ik dit kan checken?

Met Grote Groet, Roy

Dennizz
7 december 2007, 22:16
Maar het kan aan zoveel dingen liggen, het hoeft niet persé aan de manier van verbinden te maken hebben, er kan namelijk ook iets stuk zijn.
Enig idee hoe ik dit kan checken?

Met Grote Groet, Roy

Hmm, deze schema's lijken allemaal hetzelfde te doen.

Als je je element rechtstreeks op de jack soldeert, kun je testen of je element nog wel goed is. Zoja, dan heb je kans dat de potmeters niet goed meer zijn (had je nieuwen geplaatst?).

JohnnyStardust
7 december 2007, 22:27
wat moet ik dan doen met het aarden van de brug?
Gewoon bij de zwarte toch?

greetz

JohnnyStardust
7 december 2007, 22:35
Nou, ik heb het direct verbonden aan de elementen,
er komt geluid uit, maar nogmaals als ik mijn versterker open draai.
het is ook geen basversterker waar ik hem nu op test.
Gewoon een gitaar versterker.

Is dit nu direct een element probleem, of kan het ook aan de
kwaliteit van de bedrading liggen want die kunnen ook
aan vervanging toe zijn.

Greetz

Dennizz
7 december 2007, 22:42
Nou, ik heb het direct verbonden aan de elementen,
er komt geluid uit, maar nogmaals als ik mijn versterker open draai.
het is ook geen basversterker waar ik hem nu op test.
Gewoon een gitaar versterker.

Is dit nu direct een element probleem, of kan het ook aan de
kwaliteit van de bedrading liggen want die kunnen ook
aan vervanging toe zijn.

Greetz

Volgende speculatie: Je element staat te ver van je snaren, te laag dus. Als je ze eens omhoog draait?

JohnnyStardust
7 december 2007, 22:44
Ik weet niet of mijn vorige reactie is verstuurd maar hierbij nogmaals:

Ik heb het direct op de jack verbonden, er komt geluid maar nogmaals
met de versterker over de helft van zijn vermogen.
Het is dan ook geen officiele bass versterker, maar ik verwacht wel
dat het wat harder zal klinken dan dat het deed.

Ligt het nu persé aan de elementen of kan het ook aan de bedrading liggen,
die mag opzich ook wel vervangen worden =)

Greetz

JohnnyStardust
7 december 2007, 22:47
Ze staan nu zo dichtbij dat als ik nog een halve slag geef het element loskomt van de body =P
Dat wil dus niet lukken...

Greetz

Dennizz
7 december 2007, 22:58
Ze staan nu zo dichtbij dat als ik nog een halve slag geef het element loskomt van de body =P
Dat wil dus niet lukken...

Greetz

In dat geval is je versterker stuk :p

En een andere bas op dezelfde versterker? Hoe klinkt die? Of deze p-bass op een andere versterker?
Ik weet niet of je de draadjes van een element eenvoudig kan veranderen. Ik weet niet wat het lage volume van een element zou kunnen veroorzaken. (ik zou gewoon nieuwe kopen (http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?cPath=187_249_250&products_id=1437) )

JohnnyStardust
7 december 2007, 23:04
Nee, mijn versterker is niet stuk =P , ik heb ook zo gauw geen andere bass,
ik speel eigenlijk el. gitaar...

ik zou nieuwe kunnen kopen,
de bedrading van de elementen zien er nog wel oké uit,
de elementen zelf ook, maar ik weet niet hoe het er binnen aan toe gaat,
ik denk ook niet dat ik dat kan zien.

mja, ik probeer nog wel wat uit..

Greetz

Mr.Fingers
8 december 2007, 11:27
Kan het zijn dat je twee elementjes uit fase staan? dan krijg je maar een halve output meer...

Gewoon twee draadjes omdraaien (het draadje dat het ene met het andere elementdeel verbind, en het draadje dat van een elementdeel naar de massa gaat van aansluiting verwisselen.)


of meet beide elementdelen eens op met een weerstandsmeter... als je een oneindige weerstand hebt, is een element kapot :s

JohnnyStardust
9 december 2007, 18:23
Ik ben niet echt ervaren met een weerstand meter, maar als hij niks raakt zegtie 1, en als ik de + & - pak van de elementen zegtie plusminus 7.5 op de 20kilo ohm stand als ik het niet mis heb.

Is dat oké, of te weinig of the veel?

Mr.Fingers
9 december 2007, 18:29
Ik ben niet echt ervaren met een weerstand meter, maar als hij niks raakt zegtie 1, en als ik de + & - pak van de elementen zegtie plusminus 7.5 op de 20kilo ohm stand als ik het niet mis heb.

Is dat oké, of te weinig of the veel?

nowp, is volkomen normaal (weerstand van een element ligt tussen de 5 & 10kOhm), dus aan het element ligt het niet, dat werkt volledig!)

JohnnyStardust
9 december 2007, 19:15
ok! goed nieuws!

maar wat nu?
alle bedrading vervangen, mischien pods en jack vervangen?
die zijn niet duur =)

greetz

Mr.Fingers
9 december 2007, 19:32
ok! goed nieuws!

maar wat nu?
alle bedrading vervangen, mischien pods en jack vervangen?
die zijn niet duur =)

greetz

je hebt output zonder ruis, dus aan de bedrading zal het niet liggen. het enige wat ik dan nog kan bedenken is dat je elementdelen uit fase staan, dus 1 elementje gewoon omdraaien

JohnnyStardust
9 december 2007, 19:42
je hebt output zonder ruis, dus aan de bedrading zal het niet liggen. het enige wat ik dan nog kan bedenken is dat je elementdelen uit fase staan, dus 1 elementje gewoon omdraaien

Ok, dus 1 element de twee draadjes omwisselen, klinkt simpel.

brb

Mr.Fingers
9 december 2007, 19:57
Ok, dus 1 element de twee draadjes omwisselen, klinkt simpel.

brb

Je hebt een p-bass element, wat dan eigenlijk nog makkelijker is, is gewoon een elementdeeltje eruit schroeven, 180° draaien (als de verbindsdraad tussen de elementen dit toelaat), en er terug inzetten

JohnnyStardust
9 december 2007, 20:01
Je hebt een p-bass element, wat dan eigenlijk nog makkelijker is, is gewoon een elementdeeltje eruit schroeven, 180° draaien (als de verbindsdraad tussen de elementen dit toelaat), en er terug inzetten

Ow XD had ook gekunt,
ik heb het nu anders gesoldeert, hier de foto's

voor
http://i196.photobucket.com/albums/aa188/roytje10/100_28101.jpg

na
http://i196.photobucket.com/albums/aa188/roytje10/100_28111.jpg

goed zo?

Mr.Fingers
9 december 2007, 20:03
Ow XD had ook gekunt,
ik heb het nu anders gesoldeert, hier de foto's

voor
http://i196.photobucket.com/albums/aa188/roytje10/100_28101.jpg

na
http://i196.photobucket.com/albums/aa188/roytje10/100_28111.jpg

goed zo?

Probeer nu eens!

Trouwens, dat zien er mij geen originele '64-er elementen uit, of heb je alle draadjes vervangen (shame on you, doe het dan ineens met clothwire :mad:)

Steek ze er eens in nu, ik kan niet op het zicht zien hoe die polen nu zitten, maar normaal gezien zou het goed moeten zijn!

JohnnyStardust
11 december 2007, 16:28
Probeer nu eens!

Trouwens, dat zien er mij geen originele '64-er elementen uit, of heb je alle draadjes vervangen (shame on you, doe het dan ineens met clothwire :mad:)

Steek ze er eens in nu, ik kan niet op het zicht zien hoe die polen nu zitten, maar normaal gezien zou het goed moeten zijn!

Het zou best kunnen dat het niet meer de originele bedrading is,
ik weet zijn geschiedenis namelijk niet ;)

clothwire, had ik het maar. kan het bij mijn lokale gitaarhandel niet krijgen op een of andere manier. Hebben ze zoiets niet in andere zaken, of is er geen alternatief?

ik heb nogsteeds geen geluid, maar het moet dus niet aan de elementen liggen, maybe de rest?

Ik heb in iedergeval een nieuwe jack gehaald, die kwam niet overeen met de tekeningen, en nu wel, niet dat het veel uitmaakt maar hij zag er ook niet fris uit =P

Tips zijn altijd welkom =D

greetz

JohnnyStardust
11 december 2007, 16:47
Oja, en maakt het uit of de bedrading koper is of iets anders?
dus kan ik het met koper vervangen?

groets

Mr.Fingers
11 december 2007, 18:00
Het zou best kunnen dat het niet meer de originele bedrading is,
ik weet zijn geschiedenis namelijk niet ;)

clothwire, had ik het maar. kan het bij mijn lokale gitaarhandel niet krijgen op een of andere manier. Hebben ze zoiets niet in andere zaken, of is er geen alternatief?

ik heb nogsteeds geen geluid, maar het moet dus niet aan de elementen liggen, maybe de rest?

Ik heb in iedergeval een nieuwe jack gehaald, die kwam niet overeen met de tekeningen, en nu wel, niet dat het veel uitmaakt maar hij zag er ook niet fris uit =P

Tips zijn altijd welkom =D

greetz


Pfff; dan weet ik het ook niet... Probeer eens een "directe lijn" naar jack (dus 1 draadje van je element aan de + pool, en eentje aan de -, normaal gezien moet je dan een enorm luide punchy sound krijgen (zeker met een P-bass), als dit niet zo is, is het het element dat kapot is... anders ligt het aan de potmeters, en moet je die eens opmeten. Draadtype maakt niet uit, als het maar geleid is het goed.


Clothwire, voor 15€ (inclusief verzenden) heb ik 2.5meter zwarte & 2.5 meter witte uit amerika laten overkomen. (lang leve ebay)

EDIT: ik zit er heus niet mee in mocht je je P-bass brokstukken eens binnensmijten, ik wil er me heus wel eens lang & degelijk mee bezighouden (en ik heb clothwire ;)) :D

JohnnyStardust
11 december 2007, 20:08
En die capacitor, dat kleine groene dingetje, het heeft geen weerstand, is dat oke of is dat dan stuk.
tis niet dat dat de hele bas nutteloos maakt, maar ik vroeg me af..

nu alles weer in elkaar aant zetten, zien het zo =)

Mr.Fingers
11 december 2007, 20:16
En die capacitor, dat kleine groene dingetje, het heeft geen weerstand, is dat oke of is dat dan stuk.
tis niet dat dat de hele bas nutteloos maakt, maar ik vroeg me af..

nu alles weer in elkaar aant zetten, zien het zo =)


Normaal gezien heeft het oneindige weerstand, maar vanaf als je er spanning opzet, valt die weg, en je meet met een multimeter, die mV spanning erop zet, dus kan je geen uitsluitsel geven.

JohnnyStardust
11 december 2007, 20:40
0.o Hij doet het!!
alleen met een boel zoem -,-

ik ben er bijna, wat nu?

moet ik de elementen terug in fase zetten mischien?

greetz

Mr.Fingers
11 december 2007, 20:50
0.o Hij doet het!!
alleen met een boel zoem -,-

ik ben er bijna, wat nu?

moet ik de elementen terug in fase zetten mischien?

greetz

zoem heeft niet te zien met fase, das gewoon een aardingsprobleem/shieldingprobleem, dus wat je nu moet doen is alle solderingen goed nazien!

JohnnyStardust
11 december 2007, 20:55
zoem heeft niet te zien met fase, das gewoon een aardingsprobleem/shieldingprobleem, dus wat je nu moet doen is alle solderingen goed nazien!

Ok, waar moet ik op letten, en moet ik de gehele binnenkant nu ook met folie-papier bedekken? =S

Als ik op mijn GITAAR-versterker de trebble en mid's weg haal is de zoem een stuk minder, nog wel een beetje als je de tone omhoog draait.


Alvast hartstikke bedankt man =)

greetz

Mr.Fingers
11 december 2007, 21:00
Ok, waar moet ik op letten, en moet ik de gehele binnenkant nu ook met folie-papier bedekken? =S

Als ik op mijn GITAAR-versterker de trebble en mid's weg haal is de zoem een stuk minder, nog wel een beetje als je de tone omhoog draait.


Alvast hartstikke bedankt man =)

greetz

een beetje zoem is normaal hoor, maar nu niet dat het extreem luid is, probeer eens in de complete duisternis te spelen (dus alle radio's TL/gewone lampen) uit

JohnnyStardust
11 december 2007, 21:09
een beetje zoem is normaal hoor, maar nu niet dat het extreem luid is, probeer eens in de complete duisternis te spelen (dus alle radio's TL/gewone lampen) uit

Niet echt veel verschil, spannend was het wel =P

Ik zal de solderingen checken, mogen die het hout raken, bij de jack doetie dat volgens mij =S

maar waar moet ik precies op letten bij de solderingen, en moet ik mischien de folie doen, huis en tuin folie?

greetz

Mr.Fingers
11 december 2007, 21:14
Niet echt veel verschil, spannend was het wel =P

Ik zal de solderingen checken, mogen die het hout raken, bij de jack doetie dat volgens mij =S

maar waar moet ik precies op letten bij de solderingen, en moet ik mischien de folie doen, huis en tuin folie?

greetz

Raken aan hout mag, want hout geleid niet...

Folie kan met alle metaalfolies die er zijn, maar op,aluminiumfolie kan je niet solderen, dus moet je een andere oplossing zoeken (opklemmen met een paperklipje kan ook), en zorgen dat alles goed raakt (hangt er nog metaalfolie aan de slagplaat? die moet dan mooi raken aan de folie waarmee je je holtes bekleed

http://midiasylum.com/pbass/images/shield3.jpg
Zo dus.


Helemaal stil krijg je een fender nooit, hij zoemt altijd wat (wees blij dat hij zoemt, brom is een probleem met aarding, zoem is gewoon interferentie van EM-golven die je baselektronica bereikt, en een vals signaal geeft).

Speel je op een geaard stopcontact? zonee, zeker doen, zoja, draai de beide polen eens om (stekker 180° draaien)


Op zich kan er bij solderingen niet veel fout gaan, maar gewoon zien dat alles goed vasthangt is erg belangrijk (alles moet goed contact geven, dus gebruik maar redelijke druppels soldeertin)

JohnnyStardust
11 december 2007, 21:23
Raken aan hout mag, want hout geleid niet...

Folie kan met alle metaalfolies die er zijn, maar op,aluminiumfolie kan je niet solderen, dus moet je een andere oplossing zoeken (opklemmen met een paperklipje kan ook), en zorgen dat alles goed raakt (hangt er nog metaalfolie aan de slagplaat? die moet dan mooi raken aan de folie waarmee je je holtes bekleed

http://midiasylum.com/pbass/images/shield3.jpg
Zo dus.


Helemaal stil krijg je een fender nooit, hij zoemt altijd wat (wees blij dat hij zoemt, brom is een probleem met aarding, zoem is gewoon interferentie van EM-golven die je baselektronica bereikt, en een vals signaal geeft).

Speel je op een geaard stopcontact? zonee, zeker doen, zoja, draai de beide polen eens om (stekker 180° draaien)


Op zich kan er bij solderingen niet veel fout gaan, maar gewoon zien dat alles goed vasthangt is erg belangrijk (alles moet goed contact geven, dus gebruik maar redelijke druppels soldeertin)


Het is echt die zoem die je ook krijgt als je bv distortion gebruikt.
als je niks doet hoor je een soort zoem, en als je de snaren, tuner, brug, volumeport (tonepot niet 0.o ) aanraakt hoor je nog hogere zoem.

Aarden met folie moet ik een andere keer proberen denk, best veel werk.

ik check de solderingen en zal niet zuinig zijn met de tin =D

Greetz

Mr.Fingers
12 december 2007, 11:17
Het is echt die zoem die je ook krijgt als je bv distortion gebruikt.
als je niks doet hoor je een soort zoem, en als je de snaren, tuner, brug, volumeport (tonepot niet 0.o ) aanraakt hoor je nog hogere zoem.

Aarden met folie moet ik een andere keer proberen denk, best veel werk.

ik check de solderingen en zal niet zuinig zijn met de tin =D

Greetz


Zeker een shielding probleem! De tonepot heeft de condensator die de zoem "buffert", dus niet meer hoorbaar maakt, gewoon degelijk shielden zal de klus moeten klaren!

OJJVZ
14 december 2007, 00:01
weet je dat zeker? Ik heb dat ook wel eens gehad, maar op een andere versterker was 'ie opeens stil...

JohnnyStardust
2 januari 2008, 19:23
Ik zal hem een keer proberen op een andere versterker,
een BAS versterker bijvoorbeeld =P

Komt helemaal goed, ik kan er zowiezo onversterkt ook op spelen,
kan ik tenminste een beetje oefenen. Nog steeds een el.gitarist dus
een werkende bas is niet broodnodig. was wel leuk als hij het goed deed.
ik laat het nog wel weten =D

Bye