PDA

View Full Version : Fretboardje zagen : Tip.



G.G.
7 december 2007, 13:33
Gisteren een japans zaagblad gekocht voor het zagen van een fretboard.

Ik heb een oude zaag ontdaan van de tanden met een vijl en daarna wat gaten geboord om het zaagblad te monteren. Het stuk hout aan de andere kant is de diepte-stop Zo worden alle sleuven precies even diep. Het houtje geeft wat extra stevigheid aan de zaag.

Vervolgens heb ik een stuk mdf genomen, twee balkes die ik met een circelzaag heb voorzien van een sleuf. In die sleuven heb ik twee metalen hoekjes geschroefd, waar de zaag precies tussen past.

Met een papieren hals op de toets gelijmd kan je zo, relatief gemakkelijk een toets zagen:

http://img452.imageshack.us/img452/8656/p1000753bx1.jpg

http://img211.imageshack.us/img211/9959/p1000754jz0.jpg

http://img211.imageshack.us/img211/5256/p1000755zi5.jpg

Nog steeds vind ik het de moeite en het geld niet waard om een toets zelf te maken als je ze voor 3x niks kan kopen, maar het is wel handig met houtsoorten waar in je niet zo gemakkelijk een toets kan vinden.

barno
7 december 2007, 13:39
hi GG,

bedankt om dit te posten, ik vind dit soort dingen altijd heel de moeite.
Is het geen idee om een topic zelfbouw tools te maken (of bestaat dat mss al)?

by the way, iemand een tip hoe je zelf een accurate radius schuurblok kan maken?

G.G.
7 december 2007, 13:41
hi GG,

bedankt om dit te posten, ik vind dit soort dingen altijd heel de moeite.
Is het geen idee om een topic zelfbouw tools te maken (of bestaat dat mss al)?

by the way, iemand een tip hoe je zelf een accurate radius schuurblok kan maken?
Moet je hier eens kijken:

http://projectguitar.com/tut/tutorial3.htm

staat ook een radiusblok tussen.

Mattia
7 december 2007, 14:10
Nouja, ik vind het juist wel de moeite waard om het allemaal zelf te doen, vanuit kostentechnisch en bouwperspectief; ik wil zelf m'n radius, aantal frets, etc. bepalen en zelf mooie stukjes hout uit kunnen zoeken en bewerken.

Voor ongeveer 100-150 euro aan gereedschap+wat creatief ruilwerk heb ik een mitre box (alu), mooie zaag, templates voor 10 verschillende scales (PRS, Fender, Gibson, baritone, mandoline, twee bas, 25.7"...), router setup om de boel te frezen (radius). Gelet op de kosten van een pre-slotted board (pak 'm beet, 20 euro minimaal tot wel 40, inclusief verzenden enzo), en de kosten van hoogwaardig houten toets blanks (tussen de 4 en de 15 euro, resp. indisch palisander en topkwaliteit ebben), heb je het er binnen enkele gitaren uit. Al helemaal als je een beetje afwijkende dingetjes wil proberen.

Maargoed, ik vind het ook gewoon leuk, die toets mooi bewerken. De ander niet. En als je toch met name standaard scale lengtes gebruikt, tja...

Van Dattum
7 december 2007, 15:53
+1 Ik gebruik, net zoals op de foto, veel wenge voor toetsen omdat het er tof uitziet en goedkoop is. Ik ben tot nu toe nog geen pre fab wengetoetsen tegengekomen.
Enne.... als je een gitaar bouwt, hoort dat er ook bij toch?

G.G.
7 december 2007, 21:15
Enne.... als je een gitaar bouwt, hoort dat er ook bij toch?

Ehhh jaaa...., maar dan moet je ook eigenlijk je eigen trussrods maken. Waar stopt het dan? Elementen ook zelf wikkelen?

Een toets zagen en radiusen is een redelijk simpel klusje, maar een voorgezaagde toets blijft voor mij toch wel ideaal.

Van Dattum
7 december 2007, 21:39
Ehh... ja, touché....

Bij mij stopt het bij het hout. Alle metalen en elektronische hardware komen uit de winkel!;)

oknarb180
8 december 2007, 01:28
Ik denk dat het een beetje persoonlijk en projectafhankelijk is. Ik heb voor m'n PRS de toets zelf gemaakt en met tevredenheid, dat zeker. Toch denk ik dat ik voor m'n volgende project een kant en klare ebben toets koop. Het scheelt me veel tijd en de meerkosten voor een kant en klare toets zijn gering. Verder heb ik dan ook nog eens voor geringe meerkosten een CNC-precizie!!! Kortom, ik zie er voor m'n volgende project behoorlijk tijdwinst inb

Maar als ik een gitaar zou bouwen met een mooie speciale toets, dan zou ik zeker terug vallen op zelf bouwen. Is toch ook wel leuk om te doen hoor!!! En verder is het alleen maar een goed punt om zelf de vaardigheden om een toets te kunnen maken in huis te hebben.

Ik heb nog een hele mooie toets liggen van Mattia, en die ga ik zeker proberen nuttig te gebruiken!!!

vr.gr.

Branko

Mattia
8 december 2007, 11:21
Tja, het gaat er voor mij om wat de kosten/baten zijn; ik ben niet tegen voorgezaagde toetsen, verre daarvan, maar de flexibiliteit die zelf die dingen maken biedt (qua houtkeuze, mensuur, etc.) is toch wel erg fijn. Ik denk verder ook niet dat ik een betere truss rod kan maken dan Allied of StewMac, bijvoorbeeld (dual action, dan, een single action zou ik best zelf maken) voor die prijs. Even los van het feit dat ik bitter weinig metaalbewerkings/lasapparatuur heb.

Verder, ik gok dat er bitter weinig bedrijven zijn die toetsen CNC'en, hoor; bij hoge uitzondering na (John Watkins bij CNCguitarparts.com wel, bijvoorbeeld, freest ook de slots, die dan niet helemaal tot de rand gaan. Binding zonder binding, zeg maar). De meesten zullen of 'gewoon' met templates werken, of met een ganged saw. Ditto voor de radius (een voorgevormd freesbitje voor normaal, of een schuursysteem a la Warmoth voor compound radius). Is gewoon veeeeeel sneller en goedkoper dan de boel goed opzetten en door een CNC laten doen. Minuut of twee per toets.

rinaldo
8 december 2007, 13:05
Ehhh jaaa...., maar dan moet je ook eigenlijk je eigen trussrods maken.

ook die heb ik bij m,n kauri strat en mijn andere projectje zelf gemaakt, heb hierbij wel het voordeel dat ik op mijn werk de beschikking heb over freesbanken ed.

heb gewoon een alu strip van 10x20 op 10x10 gefreesd, en daar een sleuf van 6mm in gefreesd. een stuk rond 6 gepakt, en aan het eind een plaatje gelast en aan het andere eind draad getapt, en klaar is uw u channel trusrod. moet uiteraard nog wel een stelschroef bij, maar ook die is makkelijk zelf te maken.

maar zoals gezegd je moet wel de beschikking hebben over de juiste mach en gereedschappen anders kun je beter een bestellen.

maar ik vind het zelf ook het leukste dat je zoveel mogelijk zelf doet, dus ook de toets, het maakt de voldoening veel groter als hij uiteindelijk klaar is en het hoort gewoon bij het bouwen vind ik