PDA

View Full Version : fretslijtage na een maand.



harrie
7 december 2007, 08:48
Mijn nieuwe dreadnoughtje is nog maar een maand oud en ik zie nu al duidelijk op de plek van de tweede snaar op de eerste fret een gleufje ontstaan, Ik speel ongeveer een half uur per dag op deze gitaar. Gaat dat bij jullie ook zo snel?

Laser
7 december 2007, 10:01
Neen Harrie, zo snel heb ik dat nog niet zien gebeuren.
Maar laat dat je niet tegenhouden om verder te spelen!

Eko
7 december 2007, 11:44
Er zijn inderdaad grote verschillen in hardheid bij frets. Per merk zitten verschillen in. Heeft een hoop met prijs te maken uiteraard.
Geef het echter wel aan bij je verkoper. Deze moet weten dat het nu al gebeurt en zo kun je later aanspraak maken op garantie. Wellicht kun je zelfs nu al praten over omwisselen voor een ander. Normaal gesproken zou je in dit tempo met een jaar door je frets heen zijn. Dat hoort niet.

Laser
7 december 2007, 14:04
Dat hoort niet.

Wou ik ook zeggen.

remcol
7 december 2007, 15:18
Hoi Harrie!

Ik heb hier ook last van met mijn Larrivee Dreadnought.
De mijne is dan wel anderhalfjaar oud.

Hier even een fotootje,
http://img137.imageshack.us/img137/1685/dsc7799ah6.jpg


Vraagje aan medeforummers,

Is dit ook normaal na anderhalf jaar? Of moet ik er ook mee terug? Dat refretten is inderdaad nog wel duur...

Oja Hans, ik maak mijn snaren ltijd schoon;)

GunMetalBlue
7 december 2007, 15:36
Waarom gaat het meteen overherfretten en niet gewoon over afvlakken?


*Ben vooral electrisch gitarist*

Azrael
7 december 2007, 15:38
Hoi Harrie!

Ik heb hier ook last van met mijn Larrivee Dreadnought.
De mijne is dan wel anderhalfjaar oud.

Hier even een fotootje,
http://img137.imageshack.us/img137/1685/dsc7799ah6.jpg


Vraagje aan medeforummers,

Is dit ook normaal na anderhalf jaar? Of moet ik er ook mee terug? Dat refretten is inderdaad nog wel duur...

Oja Hans, ik maak mijn snaren ltijd schoon;)

Ja, dat is normaal. Helaas....of je moet echt dure ontslijtbare fretten erop hebben.

remcol
7 december 2007, 15:45
Waarom gaat het meteen overherfretten en niet gewoon over afvlakken?


*Ben vooral electrisch gitarist*

Of afvlakken inderdaad. Weet niet of ik voldoende draad overheb...
Ik zal mijn luthier wel eens vragen!

Pais
7 december 2007, 15:48
Volgens mij heb ik nóg een voordeel van nylonsnarige gitaren gevonden. :hippie:

harrie
7 december 2007, 17:24
Ik gebruik geen plectrum. Ik vermoed zelf dat ik me aangewend heb om vrij stevig te knijpen. Aan de andere kant probeer ik wel eens minder kracht uit te oefenen waarop ik meteeen de snaar hoor rammelen. Het betreft hier een Ayers gitaar.


Zoek je geluk een fretje verderop.

Is natuurlijk niet leuk. Graag vernemen wij om welke makelij het hier gaat (toch geen takamine? meest herfrette gitaar op de planeet).

Ik neem aan dat je een 'ferme' plectrum techniek gebruikt. Want als je een subtiele picker bent zou dit absoluut niet moeten kunnen.
Wat niemand doet (ik vergeet het ook vaak) is ter preventie van 'fretwear' de snaren afnemen met een doek. Maar nu komt het niet alleen de bovenkant, maar met name de onderkant ( hier verzamelt met name op de b en e snaar alle bodylied fluids zich, deze gaan met name op deze 'plain' snaren aan de onderkant corroderen en je hebt eigenhandig schuurpapier gemaakt. Toch best knap)


Je kunt altijd naar de winkel teruggaan. Herfretten kost al gauw 230 euro zonder binding 'that is'.

LaurentB
7 december 2007, 17:28
Ja, dat is normaal. Helaas....of je moet echt dure ontslijtbare fretten erop hebben.

Na anderhalf jaar?? Ja, als je acht uur per dag speelt of zo, maar is dat in dit geval zo?
Ik heb enkele (electrische) gitaren al vijftien toit twintig jaar in mijn bezit, en die beginnen nu wat af te vlakken inderdaad. Maar na zo'n tijd kan dat ook.

Picker
7 december 2007, 20:26
Mijn nieuwe dreadnoughtje is nog maar een maand oud en ik zie nu al duidelijk op de plek van de tweede snaar op de eerste fret een gleufje ontstaan, Ik speel ongeveer een half uur per dag op deze gitaar. Gaat dat bij jullie ook zo snel?

Dat is normaal. Het hangt een beetje van het fretmateriaal af. In het algemeen klinken zachtere frets beter, omdat de snaar beter 'bijt'. Maar ze slijten wel iets sneller.

Het heeft ook te maken met de actie. Hoe lager de actie, des te harder de snaar op de fret wordt gedrukt en des te sneller de fret slijt. Naarmate het kuiltje in de fret dieper wordt, zal om diezelfde reden de slijtage ook minder hard gaan.

Maak je geen zorgen. Lekker verder spelen!

Boom-chick-Franky
8 december 2007, 07:28
Dat is normaal. Het heeft ook te maken met de actie. Hoe lager de actie, des te harder de snaar op de fret wordt gedrukt en des te sneller de fret slijt.
:???:
Ik kan me vergissen Picker, maar bedoel je niet hoe HOGER de actie??
Als de actie laag is , hoef je zelf toch ook veel minder hard op de snaren te drukken??Bovendien is de hoek waarmee de snaar de fret raakt ook veel vlakker, zodat hij over een groter oppervlak aanligt.

Ik heb trouwens een een Lowden gehad waarvan de frets ook erg snel sleten,
misschien toch een kwestie van te zacht fretmateriaal??

Frank

Picker
8 december 2007, 08:28
:???:
Ik kan me vergissen Picker, maar bedoel je niet hoe HOGER de actie??
Als de actie laag is , hoef je zelf toch ook veel minder hard op de snaren te drukken??Bovendien is de hoek waarmee de snaar de fret raakt ook veel vlakker, zodat hij over een groter oppervlak aanligt.

Ik heb trouwens een een Lowden gehad waarvan de frets ook erg snel sleten,
misschien toch een kwestie van te zacht fretmateriaal??

FrankTjonge, jij bent er ook vroeg bij op zaterdag! :)

Nee, ik bedoel echt hoe LAGER de actie. De kracht in je vingers is min of meer constant als je speelt. Hoe lager de actie, des te minder tegendruk de snaar kan geven voor hij de fret raakt en des te meer kracht er overblijft om de snaar in de fret te drukken.

Daardoor gaat (te) hoge actie ook vaak gepaard met geknars en geknoerp - de snaren zitten dan niet hard genoeg tegen de frets aan gedrukt, en gaan dus rammelen.

Die snaarhoek maakt niet zo heel veel uit, omdat de fret vrij smal is. De slijtagesleuf zit dan ook altijd over de gehele breedte, niet aan één kant.

Het fretmateriaal maakt inderdaad heel veel uit. Taylors hebben vrij zachte fretten. Bij mij vliegen de metaalspaanders om mijn oren als ik een beetje vrolijk speel (nou ja...). Maar Taylor heeft daar bewust voor gekozen vanwege de betere klank. "Een nieuwe fret is zo gezet." (Hee, dat zou een goeie tagline zijn voor een gitaarreparateur! ;))