PDA

View Full Version : Hans Kemink's grote tip gitaar



hanskemink
7 december 2007, 01:28
--------------------

Laser
7 december 2007, 05:52
Gisteravond in Groningen een grote muziekwinkel ingedoken op het industrieterrein. Daar hing heel wat aan de wand (8 martin, 6 takamine, 6 Larrivee, wat Taylor, Ovation etc.... Ik denk leuk gaan we eens kijken wat de beste gitaar is (sommige mensen denken dat dat een kwestie van smaak is. Maar smaak komt alleen om de hoek kijken er van uit gaand dat het in eerste instantie een top-instrument dient te zijn) Een goed instrument laat zich luid en duidelijk over de hele toets horen, is stabiel, speelt lekker , is responsief (gevoelig) en kent grote dynamische verschillen. Simpel toch.

Voor de duidelijkheid het zou me dus worst wezen wat de uitslag van deze competitie zou worden. Om een lang verhaal kort te maken stond ik naar 2 uur werk met de Yamaha LJ 16 Folk jumbo.Engelmann top met massieve indische pallisander sides and backs incl .koffer (snaren waren zelfs bijna afgeschreven)voor een aanbiedingsprijs van 599,- euro. Tussen gitaren die nog wel 5 keer over de kop gingen.

Het gaat hier dus om de zoektocht naar de grote allrounder. Dat is in mijn optiek altijd de 'folkie' gitaar (naam zegt het al volksgitaar)(small-jumbo). Ik ga niet zeggen dat hij beter is als een James Olson SJ of een master K.Yairi YB20 (oude toplijn) of ander soortig serieus spul.


Maar als je een ALLROUNDER gitaar gaat kopen boven de 600 euro zou ik altijd eerst testen of deze Yamaha gitaar geklopt wordt door welk model dan ook.


Ik heb het ook niet bedacht, maar er staat helaas c.q. gewoon Yamaha op. Broem! Broem!

P.S. Voor de duidelijkheid ik heb hem niet gekocht. Hij hangt er nog, en op veel meer plekken in het land zag ik al zoekend op het net.

Hij ZIET er ook heel goed uit :satisfie: (de gitaar hé!) .
Van de klank kan ik nog niet meespreken, als ik de kans heb grijp ik er eens ééntje vast.
Yamaha wordt nog te vaak scheef bekeken, en is steeds een onderzoek waard voor wie op jacht gaat...

Blend
7 december 2007, 07:05
Yamaha's klinken naar mijn idee altijd heel goed, dus een buil kan je d'r denk ik sowieso niet aan vallen...

Riste
7 december 2007, 08:56
Ik heb 3 maanden geleden een splinternieuwe Yamaha LL16 gekocht, een zeer goede allrounder voor soul, rock, blues en country. Over de Yamaha FG-1000J die ik nieuw gekocht heb in 1976 en die meer dan 30 jaar lang mijn enige akoestische gitaar was, is al ruim voldoende lof gezongen.

northernlake
7 december 2007, 09:09
Ik heb het hier ook al vaker gezegd. Ik had een Yamaha LS-16 en dat was een geweldige gitaar. Alleen was de maat niet helemaal mijn ding, bleek. Voor dat geld niet te kloppen.

LaurentB
7 december 2007, 10:59
Ja, het kan gewoon voorkomen dat een goed uitgevallen middenklasser beter is dan high-end exemplaren. Ik heb het ook al eens ervaren.

meneerrobin
7 december 2007, 12:55
Dat heb ik dus ook met mijn seagull entourage van 600 euro...

ik heb denk ik ELKE gitaar in die winkel van 400-1600 euro vastgehad en steeds greep ik naar deze serie terug... zowel qua klank als actie een winnaar, maar idd. concurrentie gekregen van de yamaha... maar ik heb er ab-so-luut geen spijt van dat ik deze gekocht heb!

DeiDRagonas
7 december 2007, 13:06
Jep... Yamaha-man hier... Heb er zelf ook 1 en toen ik hem kocht (ik geloof 2002 of 2003) was deze ook makkelijk vergelijkbaar met gitaren die veel en veel duurder waren.

grt R.

LaurentB
7 december 2007, 15:52
Dat heb ik dus ook met mijn seagull entourage van 600 euro...

ik heb denk ik ELKE gitaar in die winkel van 400-1600 euro vastgehad en steeds greep ik naar deze serie terug... zowel qua klank als actie een winnaar, maar idd. concurrentie gekregen van de yamaha... maar ik heb er ab-so-luut geen spijt van dat ik deze gekocht heb!

Dat heb ik dus inderdaad ook met Seagull en Simon & Patrick meegemaakt.