PDA

View Full Version : Akkoorden software?



Quatz
6 december 2007, 20:00
Wie weet of er ook een programma is waarbij je aangeeft welke noten er zijn en dat het progje dan vertaald welke akkoord het is?

thanks

gorgasm
6 december 2007, 22:22
http://www.gootar.com/guitar/
comme ça?

sofa
6 december 2007, 22:52
Guitar ChordFinder werkt beide kanten op: http://www.ready4music.com/

Quatz
6 december 2007, 23:19
Wat ik eigenlijk zou willen is dat ik de noten los invul invul (dus niet aan de hand van fretboard of zo) en het akkoord terug krijg. Van de meeste akkorden weet ik wel hoe ik ze moet spelen.

artnaz
6 december 2007, 23:34
Weet niet of je veel noten/tabs van internet haalt, maar Guitar Pro is een retehandig programma om de noten af te spelen, en dat met meerdere partijen tegelijk. En daar kun je ook simpel akkoorden opzoeken.

Je voert de noten of tabs in, drukt op "a" en hij geeft alle mogelijke benamingen van het akkoord. Of je drukt gewoon op "a" en daar kun je zelf een akkoord maken, waarna hij je alle mogelijke grepen van het akkoord geeft.

-=JEROEN=-
7 december 2007, 03:07
retehandig maar de benaming laat soms wat te wensen over:

GP5 zegt E7M9/5- maar het is Emaj9b5

en het werkt alleen voor noten op dezelfde lijn (vertikaal) en dus niet voor groepen noten (horizontaal)

artnaz
7 december 2007, 03:29
Was natuurlijk mooi geweest als je arpeggios kon selecteren en GP het bijbehorende akkoord gaf, maar het is toch vrij logisch dat hij het alleen verticaal pakt?

-=JEROEN=-
8 december 2007, 17:43
nee, de manier waarop je de akkoorden aanslaat heeft weinig te maken met hoe je het akkoord zet

denk bijv aan een tokkel, of eerst alleen de lage en dan de hoge snaren, of á la jazz (bas-pluk-bas-pluk)

tijdens een tokkel speel je 1 akkoord, maar slaat alle tonen horizontaal aan

beetje onhandig dus, misschien een mooie fix voor gp6 8-)

artnaz
8 december 2007, 18:50
Ja natuurlijk, maar het is voor het programma een beetje lastig om een gebroken akkoord van een gewone melodie te onderscheiden. Maar inderdaad een mooie feature voor GP6... :)

-=JEROEN=-
9 december 2007, 01:31
zo lastig is dat niet, hij doet nu min of meer hetzelfde, hij bekijkt de afzonderlijk intervallen en bepaalt dan de naam van het akkoord

maakt niet of c, e, g en b horizontaal of vertikaal staan, hij herkent het als een Cmaj7 akkoord (of Em6)

of sterker nog, hij herkent het akkoord niet voor wat het is

x32000 is toch duidelijk een Cmaj7, terwijl hij het als 1e keus een Em/C noemt :stop:

dus ik hou het wel lekker bij gootar (als ik het zelf ff nie meer weet)

gorgasm
9 december 2007, 10:55
arpeggios moet je zelf zoeken, leer je veel van!
En akkoordnamen is iets zo relatief...
Wat voor Hein een F verminderd is, is voor mij een G7b9
Wat voor jan een Am7 is is voor dirk een C6

-=JEROEN=-
9 december 2007, 13:33
ik denk dat het beste nog steeds is dat je leert om een akkoord in zn context te bekijken, welke functie het akkoord heeft, omdat dit handig is voor je medemuzikanten, vooral voor de bassist