PDA

View Full Version : Houding plectrumhand



Sten_Vampire
6 december 2007, 19:48
Hoi,

Ik ben benieuwd hoe je het beste je rechterhand kunt houden, ik speel al enige tijd gitaar met plectrum. sommigen gebruiken hun pink als steun, ik leg voornamelijk mijn handpalm op de brug of op de gitaar voor de lagere snaren. Maar ben benieuwd of dit goed is? Het gaat hier btw om het zitten, als je staat zal het wss wel weer anders zijn. Alvast bedankt;) :hippie:

(het gaat hier om een elektrische gitaar;))

Tho
6 december 2007, 19:51
wat voor jou het beste voelt natuurlijk. Er zijn geen regels voor. Persoonlijk haken mijn vingers altijd om de hoge E. Als ik die snaar nodig heb laat ik heb los

Nevaratoiel
6 december 2007, 19:59
(het gaat hier om een elektrische gitaar;))Je zit hier in het goede forum. ;)

Mijn gitaarleraar zei ook wat Sten_vampire zei: Wat jij het het fijnst vind.

Sten_Vampire
6 december 2007, 20:03
hehe okay, bedankt :cooler:

Mr.Fingers
6 december 2007, 20:09
Speel zoals jij dit het makkelijkst vind. Persoonlijk speel ik met m'n pink op de slagplaat steunende, en "pivoteer" ik daarrond.

iwamoto
6 december 2007, 20:14
mijn plectrum steekt altijd een heel klein beetje uit boven hand, echt maar een klein puntje. mijn hand zweeft gewoon los boven de gitaar, leer je goed als je een heel losse floyd rose hebt, zodra je je hand erop legt ontstemt ie

zal er wel eens een foto van maken

Tho
6 december 2007, 20:23
mijn plectrum steekt altijd een heel klein beetje uit boven hand, echt maar een klein puntje. mijn hand zweeft gewoon los boven de gitaar, leer je goed als je een heel losse floyd rose hebt, zodra je je hand erop legt ontstemt ie

zal er wel eens een foto van maken

mute jij nooit dan?

Dark_Tranquillity
6 december 2007, 20:30
mijn plectrum steekt altijd een heel klein beetje uit boven hand, echt maar een klein puntje. mijn hand zweeft gewoon los boven de gitaar, leer je goed als je een heel losse floyd rose hebt, zodra je je hand erop legt ontstemt ie

zal er wel eens een foto van maken

Beste Iwamoto. Wij Jackson fanboys hebben geen last van ontstemmende Floyds ;)

iwamoto
6 december 2007, 20:31
met het randje van de palm van mijn hand tho, mijn hand raakt nauwelijks de snaren, moet je veel op oefenen, maar speelt losser, vind ik lekkerder

iwamoto
6 december 2007, 20:32
neeeheee, maar hij ontstemt juist als je je hand erop legt, gewoon een oefen trucje, die van mij gaat pas lager als ik er echt hard op duw

Godfather
6 december 2007, 20:33
De houding van je plectrumhand is ook zo persoonlijk en afhankelijk van je speelstijl, de gitaar etc.........

Ik denk dat niemand hier zijn eigen techniek volledig zal verklappen, omdat dat dat iets is waar je zelf achter moet zien te komen. Het klinkt lullig, maar het is zeker niet lullig bedoeld. De rechterhand is heel erg belangrijk voor de sound die je produceert.

Dark_Tranquillity
6 december 2007, 20:33
met het randje van de palm van mijn hand tho, mijn hand raakt nauwelijks de snaren, moet je veel op oefenen, maar speelt losser, vind ik lekkerder

Hm, nu ben ik benieuwd naar een foto, dat wil ik wel eens zien. Ik heb geen last van ontstemmen bij mij floyd als ik palm-mute, wellicht door mijn dikke snaren en strakke veren op de floyd?

Braindead
6 december 2007, 20:34
Over de houding van gitaristen gesproken, Marty Friedman heeft zijn rechterhand echt heel apart. Met zijn pols behoorlijk gebogen. Hij speelt er vooralsnog prima mee...

Godfather
6 december 2007, 20:37
Belangrijk is dat je een eigen houding ontwikkelt, die voor jou het fijnst aanvoelt. Het is te persoonlijk.

bert k
6 december 2007, 21:02
Gaat naar Speeltechniek.


Bert K, mod

gerritje tralalalala
7 december 2007, 17:49
dus toch het goede forum niet :)

Sterik
10 december 2007, 22:15
Je moet doen wat je zelf lekker vind, alleen er zijn denk ik wel een paar dingen die over het algemeen worden afgeraden (ja ik weet dat wie dan ook het wel goed op die manier kan), maar ik zou bijvoorbeeld niet je pink als anker gebruiken.
verder, maak de beweging van uit je pols, leg je hand op de lage snaren, maar dat doe je al, en laat je duim niet teveel over je plectrum heensteken, dan heb je meer controle
ik zou het ook niet op 1 manier leren, je moet in meerdere houdingen goed kunnen spelen natuurlijk...... anders krijg je altijd dezelfde tone

goed, dit is mijn visie, er zijn altijd mensen die het anders goed kunnen, maar ik denk dat dit redelijk algemeen aanvaard wordt (?)

Silco
11 december 2007, 15:52
Hoi,

Ik ben benieuwd hoe je het beste je rechterhand kunt houden, ik speel al enige tijd gitaar met plectrum. sommigen gebruiken hun pink als steun, ik leg voornamelijk mijn handpalm op de brug of op de gitaar voor de lagere snaren. Maar ben benieuwd of dit goed is? Het gaat hier btw om het zitten, als je staat zal het wss wel weer anders zijn. Alvast bedankt;) :hippie:

(het gaat hier om een elektrische gitaar;))

Zittend: handpalm op de brug
Staand: ook handpalm op de brug

Bij solo's wil ik nog wel eens op mn pink rusten(zittend) Staand doe ik nog geen solo's...

Maar houd in de gaten: kies altijd wat je zelf het fijnste vind.