PDA

View Full Version : Goed merk microfonen en zanginstalaties ?



Lambird
6 december 2007, 18:10
ik zoek informatie over een goed of redelijk goed merk voor microfoons en zanginstalaties. Ik speel zelf gitaar dus ik ben niet echt verdiept in microfonen en zanginstalaties. Ik begin maar pas een bandje. Ik ben niet dus opzoek naar het super dure spul. Gewoon iets dat goed is voor een beginned bandje.

pol
7 december 2007, 13:34
qua zangmicro's vind ik de Audio-technica atm4HE prima klinken

deze dus: http://www.thomann.de/be/audiotechnica_atm41he.htm

verder nog uitkijken voor een setje actieve speakers + een mengpaneeltje.

Roman
7 december 2007, 13:37
wat wil je uitgeven?

Lambird
7 december 2007, 18:07
Njah laten we zeggen tot 500 € is mijn limiet. Heb je trouwes buiten een zang instalatie en een microfoon verder nog wat nodig voor gewoon goed geluid te krijgen uit die microfoon voor repitities ?

Han S
8 december 2007, 21:48
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=83032&highlight=Zanginstallatie

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=71267&highlight=Rendement

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=87812&highlight=Zanginstallatie

Als je de zoekfunctie gebruikt vind je vast nog veel meer, dit vond ik in off topic met de term 'zanginstallatie'.

pol
8 december 2007, 22:09
voor 500 zou ik het bij 1 actieve monitor houden, zoiets dus bijvoorbeeld.

http://www.thomann.de/be/db_technologies_opera_405_live.htm

die heeft al een mic ingang, dus kan je zonder mengpaneel een micro aansluiten.

amon
8 december 2007, 22:24
als je eventjes marktplaats is er altijd wel wat te vinden.

Zo ben ik laatst met onze zanger naar Greuningen gereden (lease auto = geen benzinekosten) voor 2 Laney active monitors. Geweldige dingen voor 200 euro. mic in, line in, headphones out, DI, speaker out en een link uitgang om door te lussen naar andere speakers.

Over een zangmic waar ik nu zeer over te spreken ben is de ElectroVoice N/D767a (zie mijn topic over toevallig goede drumopnamens).

vincent136
15 december 2007, 16:44
de shure beta58 is overigens een érg goede zangmicrofoon!!

De Shure Beta 57a is ook erg goed, die is wat meer all-round (die kun je ook rustig voor een gitaar amp plaatsen, en daar is de beta58 weer minder geschikt voor)

Shure is een prima merk. Beide mic's zijn ongeveer, nieuwe, 140 euro. Maar dan heb je ook wat.

Han S
15 december 2007, 16:49
de shure beta58 is overigens een érg goede zangmicrofoon!!

De Shure Beta 57a is ook erg goed, die is wat meer all-round (die kun je ook rustig voor een gitaar amp plaatsen, en daar is de beta58 weer minder geschikt voor)

Shure is een prima merk. Beide mic's zijn ongeveer, nieuwe, 140 euro. Maar dan heb je ook wat.

Iedereen heeft zijn persoonlijke voorkeur, er zijn tegenwoordig heel veel goede microfoons te koop voor dat soort bedragen. Ik hem drie Shure microfoons die ik alle drie nooit gebruik om de reden dat andere microfoons het glansrijk van ze winnen.

Man, ik had eens een jazzband die verdomd goede experimentele jazz maakten en de clarinettist had zijn eigen microfoon mee die hij per sé wilde gebruiken, een Beta 57. Een Audio Technica van €25 klinkt stukken beter.

bert k
15 december 2007, 17:29
De Shure Beta 57a is ook erg goed, die is wat meer all-round (die kun je ook rustig voor een gitaar amp plaatsen, en daar is de beta58 weer minder geschikt
Beta 58 kan je prima voor een gitaarcab zetten, dat klinkt zeker niet slechter dan een 57.

vincent136
16 december 2007, 00:01
Hmm, mijn ervaring is toch dat de beat57 of de sm57 beter klinkt voor een gitaaramp dan de beta58. Over de kwaliteit vergeleken met andere mics kan ik niet oordelen, ik heb tot dusver alleen nog maar shure gebruikt, en daar ben ik wel tevreden over. Ik ben nu ongeveer een jaar bezig met de professionelere geluidstechniek (live bandjes)


Maar de mensen waar ik het van leer zeggen inderdaad wel dat bijvoorbeeld de beta58 een prima mic is voor vocals, maar zeker niet de beste. Maar omdat het zo'n bekende microfoon is en iedereen er goed mee overweg kan is het een prima microfoon voor live gebruik (en ze zijn ontzettend robuust natuurlijk)

Maar voor het geld heb je wel wat, de 100 euro voor een sm57 is zeker niet verkeerd besteed. Maar wanneer ik zelf wat betere microfoons aanschaf voor oa. een gitaaramp, wat adviseren jullie dan zoal? de sm57, of toch wat anders? (ik heb nu nog een slechte condensator microfoon, en dat is echt een ramp)

Han S
16 december 2007, 00:34
Voor een gitaar met distortion een Sennheiser MD421 of een MD441 als je kloten wilt en crisp. Als je een heel vet, helder en strak geluid wilt een Beyer M88. Als je er een goedkope condensator voor wilt zetten neem dan een Studio Projects B1, je krijgt het geluid wat je ongeveer ook in de ruimte hoort en deze doet het ook goed bij een jazz gitaargeluidje.

Als je cleane gitaargeluiden gaat opnemen of versterken doet de MD421 het erg goed, maar als je een warm geluid wilt met een broeierige sfeer, probeer dan eens ribbon als de Beyer M160 of M260.

Deze microfoons zijn met uitzondering van de SP B1 allemaal een stuk duurder nieuw, maar ik kocht laatst een 2e hands M88 voor 70 euro en een knappe MD421 koop je ook voor 100 a 150 euro.

Er zijn nog veel meer microfoons die het goed doen en waar ik geen of te weinig ervaring mee heb. Ik zette laatst een Neumann M149 van 5000 euro voor een cleane Vox AC15, samen met een Beyer M260 welke ik kocht voor 125 euro en de Beyer klonk in dit geval prettiger, een mooi vol en rond geluid.

De Beyer M201 doet het ook prima, is ook hardstikke goed voor drums, zelfs in de kick, is hyper richtinggevoelig en heeft een fraaie off axis response. Als je dat vergelijkt met de SM57 is het een verademing, maar hij is nieuw ook niet goedkoop.

Als je al deze microfoons eens wilt komen uitproberen ben je welkom.

vincent136
17 december 2007, 11:38
Bedankt voor de info. De beyer microfoons zullen erg goed zijn,maar daar heb ik het geld niet voor. De SP B1 lijkt me daarin tegen wel weer oké. Ik ken de SP C4 mic, en die zijn prima. (alhoewel van de 2 er nu eentje defect is, er zat een brom in het signaal dat de mic uitzond, erg vreemd. we hebben hem opgestuurd naar het studio projects)

Maar is de B1 ook geschikt voor live werk? of is het echt een studio microfoon? Het zal handig zijn als ik het kan combineren, aangezien mijn budget niet zo breed is (student..)

paulusdeBKB
17 december 2007, 21:25
een Beta 57. Een Audio Technica van €25 klinkt stukken beter.

Om welke Audio Technica microfoon gaat het hier, en gaat dat beter klinken ook op voor saxofoon en andere blaasinstrumenten?

bert k
17 december 2007, 22:29
Ik heb een Audio Technica ATM 41, een SM58 imitatie, en die klinkt prima. Maar die was echt geen €25...

Han S
17 december 2007, 23:16
De AT 832 is een goedkope dynamische microfoon welke mogelijk niet meer leverbaar is. Ik heb er ooit acht gekocht voor 49 gulden per stuk en die klinken warm en vol, hebben een vrij hoge output en doen het ongeveer overal beter op als een SM57 of SM58, waarmee ik niet beweer dat de 57/58 een slechte microfoon is. Maar die 832 doet het beter op trompet, saxofoon, gitaarcab en zelfs in de kickdrum, doet het goed op toms en snare en is een zware degelijke microfoon, niet zo'n goedkoop flutding van de electronicawinkel of Action.

Audio Technica maakt diverse goedkope microfoons en je kunt er gewoon van uit gaan dat Audio technica geen slechte microfoons maakt.

vincent136
18 december 2007, 08:46
@ han s

Maar is de B1 ook geschikt voor live werk? of is het echt een studio microfoon? Het zal handig zijn als ik het kan combineren, aangezien mijn budget niet zo breed is (student..)

En ik had nog een vraagje; wanneer je een oefenruimte gaat maken die je ook een beetje als amateur studiotje wilt gebruiken,wat zijn dan goede afmetingen? de beschikbare ruimte is 3m hoog, 3m breed en 6m diep. We wouden dan een tussenschot maken om de oefenruimte en control room af te scheiden, maar op welk punt moet je deze wand zetten?

bert k
18 december 2007, 10:22
Die grote condensatormics zijn erg onhandig bij livewerk. Maar het zou wel moeten kunnen.

Han S
18 december 2007, 12:10
Ik zie de B1 regelmatig op het podium, doet het goed voor een gitaarspeaker, je moet er alleen niet mee gooien maar daar kan geen enkele microfoon goed tegen. Overigens heb ik wel eens een B1 laten stuiteren, zat een deuk in de kop maar verder deed hij het nog prima.

Wat je ruimte betreft: ik denk dat 3 bij vier meter toch wel minimaal is voor een oefenhok/opnameruimte, dan hou je nog twee meter minus de wanddikte over voor de controlroom en dat is klein, maar het moet lukken. Verwacht geen optimale laagweergave in zo'n klein hokkie.

Je kunt ook kiezen voor geen tussenwand, doen de Amerikanen ook wel. Je moet dan schipperen met de opname en mogelijk vaker een proefopname maken, maar je hebt wel een veel grotere ruimte.

pol
18 december 2007, 13:23
Ik heb een Audio Technica ATM 41, een SM58 imitatie, en die klinkt prima. Maar die was echt geen €25...

Die klinkt toch heel anders op zang als een sm58, een stuk beter en duidelijker vind ik.

Op gitaar vond ik em wel niet zo goed als een vette MD421

Highway49
18 december 2007, 18:57
Ik denk dat je niet te bang moet zijn om 2e hands inderdaad iets te zoeken, hebben wij ook gedaan. Ik weet niet of het alleen voor oefenruimte gebruikt gaat worden of er zelf ook kleine zaaltjes mee wil gaan vullen?

Wij hadden voor € 250,- 2 passieve speakers (2 x 200W) + een 400W versterker. Als je dan ook nog een simpel mengpaneeltje + redelijke mic kan vinden 2e hands denk ik dat je voor nog geen 400 euro klaarbent. (zorgen dat je bij minstens 1 van die 3 dingen snoeren erbij krijgt ;) )

Ik heb altijd een beetje begrepen dat de SM58 erg geschikt is voor live/oefenruimte vocals en de 57 vooral voor opnamen van gitaar/bas/snare? Al heb ik Han's mening over de 57 al in meerdere topics gelezen en ik sluit me met mijn zeeeeer beperkte ervaring toch altijd graag bij hem aan :)

vincent136
19 december 2007, 14:27
De SP b1, is die ook geschikt als bijvoorbeeld overhead bij drums? of is hij daar echt niet geschikt voor?

(ik ben opzoek naar iets wat zo all-round mogelijk is,ivm mijn budget ben ik niet instaat voor ieder onderdeel een aparte mic te kopen)

Han S
19 december 2007, 15:29
De SP B1 is een vrij neutraal klinkende groot membraan condensator en die is zeer all round. Voor OH gebruikt men liever SDC's, dus klein membraan condensators, maar met de B1 gaat dat ook prima, ze zijn alleen een beetje zwaarder dus je moet de standaard wel wat verzwaren op de voet.

vincent136
20 december 2007, 12:37
Aha, zodoende. Klinkt goed..

De SP C4 bijvoorbeeld, een sdc mic, is die minder geschikt voor biv. gitaar amps? en zo ja, waarom? (in vergelijking met de SP b1)

De spb1 lijkt me best oke, nog eventjes sparen en dan kan ik er eentje aanschaffen :-)