PDA

View Full Version : Tolexlijm op waterbasis?



The Chief
6 december 2007, 16:11
Heeft er iemand ervaring met tolexlijm op waterbasis?
Ik heb tot nu steeds Bison Kit gebruikt, maar je verliest talrijke hersencellen tijdens het proces.
Aangezien ik met een nieuwe tolexklus voor de deur sta had ik graag eens lijm op waterbasis geprobeerd. Zou veel beter moeten zijn voor mijn gezondheid en even goed als lijm op solvent-basis qua kleefkracht.
Iemand ervaring mee? Welke merken?

thanx,
-steven-

SimonS
6 december 2007, 16:50
hier ben ik ook benieuwd naar!

jacky
6 december 2007, 22:41
LIJM TOLEX .......waar is Nico als je m nodig hebt HA HA HA

guitartheo
6 december 2007, 22:46
Ik zet er zelf een zuurstof masker bij op (die moet je maar net hebben liggen) scheelt een flink aantal hersencellen :)

Fender75
7 december 2007, 09:15
Heel goed ventileren scheelt ook een hoop!!!

Einzeln
7 december 2007, 09:26
LIJM TOLEX .......waar is Nico als je m nodig hebt HA HA HA
http://64.233.183.104/search?q=cache:gApABQZROlsJ:www.gitaarnet.nl/forum/archive/index.php/t-36877.html+tolex+nico&hl=nl&ct=clnk&cd=2&gl=nl&client=firefox-a

Hellsbellsnl
7 december 2007, 20:38
Ik heb tot nu steeds Bison Kit gebruikt, maar je verliest talrijke hersencellen tijdens het proces.

Dit noemen ze toch een "natural high":hippie:

jor15
7 december 2007, 20:57
Ik heb vorige maand een gallon tolex glue van Mojotone gekocht.

Voordelen: ruikt niet te sterk, makkelijk aan te brengen met een kwast. Nadeel: de hechting lijkt minder goed dan bisontix. Voor gewone tolex is het volgens mij wel ok, maar ik gebruik zelf wat steviger spul dan standaard tolex en daar is de lijm niet sterk genoeg voor. Ik moet er tzt eens een complete top mee beplakken, maar voor versterkers voor m'n klanten hou ik het voorlopig bij bison tix.

En bison tix is troep: goed ventileren en geen hittebronnen in de buurt (don't ask why).

Mocht je het een keer willen proberen, je kan tegen kostprijs een half litertje komen halen.

Erik70
9 december 2007, 18:43
[QUOTE=jor15]Ik heb vorige maand een gallon tolex glue van Mojotone gekocht.

Voordelen: ruikt niet te sterk, makkelijk aan te brengen met een kwast. Nadeel: de hechting lijkt minder goed dan bisontix. Voor gewone tolex is het volgens mij wel ok, maar ik gebruik zelf wat steviger spul dan standaard tolex en daar is de lijm niet sterk genoeg voor. Ik moet er tzt eens een complete top mee beplakken, maar voor versterkers voor m'n klanten hou ik het voorlopig bij bison tix.



Dat spul van Mojotone heb ik ook gebruikt. Het ziet er uit als houtlijm. Ik had in eerste instantie ook wat problemen met de hechting, maar dat was snel opgelost.
Na het aanbrengen op beide oppervalkken even laten indrogen. Als je de tolex daarna aanbrengt eea even opwarmen met een fohn of een strijkijzer(tolexzijde) en dan hecht het prima.

PeeVee
14 december 2007, 09:51
Dit is prima spul. Inderdaad voorlijmen (kast en tolex) en dan even laten indrogen. Aanbrengen en het laat NOOIT meer los, ZEER goede hechting. Probleem is juist dat je het moeilijker te corrigeren is dan bison tix dus je moet secuur werken (first time right)

Nico is volgens mij nog steeds gebanned op GN maar je kunt hem vinden op Ampforum of gewoon via zijn eigen site.

http://www.tubesandmore.com/scripts/foxweb.dll/moreinfo@d:/dfs/elevclients/cemirror/ELEVATOR.FXP?item=S-F316

The Chief
14 december 2007, 15:31
ben ook zowat aan't kijken bij meer traditionele lijmen, en deze lijkt me wel een kanshebber...bison houtlijm:

http://www.bison.nl/NL/nl/view.do?UID=af993e0fc2c7dd2dc07bf0


Fineren/lijmen van pvc-doek met papier- of textielrug op hout en board
klinkt wel wat als tolex... ga er eens een testje mee doen denk ik.

Franc
15 december 2007, 08:02
Houtlijm voor tolex?? Dacht het niet.

Ik vind zelf Bison TIX (geen kit) nog altijd het prettigst werken.
Heb eens een spuitbus geprobeerd, maar de tolex viel er na een paar dagen vanaf en de zooi was nog steeds plakkerig (niet opgedroogd).
Heb net een andere soort lijm geprobeerd van TAD, maar ben daar ook niet helemaal gelukkig mee. Moet met een kwast en binnen 10 minuten is de kwast vol en opgedroogd, bovendien krijg ik (de onvermijdelijke) lijmvlekken er nauwelijks af.

Voor mij dus toch maar Bison Tix. Twee ramen open en er is niets aan de hand.

guitartheo
15 december 2007, 16:51
Omdat ik vandaag een 2x12inch getolext heb, was ik ook wel geintresseert in alternatieven en even een paar proefstukjes gedaan met de tranparante bisonkit en met de voorgestelde bisonhout lijm , dat laatste hoef je niet te proberen gaat dus echt niet :seriousf: droogd slecht en gedroogd trek je het er makelijk af ,de tranparante bisonkit tast het tolex nog meer aan dan de tix ,het liet zelfs los van het katoen, da`s dus ook niks,
Dus heb ik maar gewoon de tix gebruikt met goed resultaat.

chocorookie
15 december 2007, 21:14
Ojee, de donkere dagen voor kerst en iedereen begint weer snuiven :blast: