PDA

View Full Version : Vraagje over mijn gitaar...



gijsie84
6 december 2007, 14:35
Dag!

Vraagje.. Is het verstandig om de snaren van een rechtshandige semi-akoestische gitaar om te draaien?? Ik heb een hele mooie Takamine en ben linkshandig gaan spelen op mijn oude gitaar. Ik ben alleen dol op mn goeie gitaar en wil daar eigenlijk liever op spelen voordat ik een goede linkshandige kan kopen..

Kan het kwaad om de snaren van een gitaar met cutaway om te draaien?? En dan bedoel ik of het gezien de vorm en bouw van de gitaar schadelijk is.. Dus los van het praktische ongemak, enz... Ik weet dat het bij electrische gitaren wel gedaan wordt, maar heb nog nooit een omgedraaide akoestische gitaar met cutaway gezien. (waarschijnlijk omdat het er niet uit ziet,haha..)

Alvast bedankt!

Gijs.

Mattia
6 december 2007, 15:00
Dat gaat voor geen meter klinken, vrees ik. De reden: een akoestische gitaar heeft geen aanpasbare saddle. Als je kijkt zie je dat de kam (saddle) bij de lage E verder naar achteren ligt (compensatie heet dat) dan bij de hoge E. Bij electrisch met een fender-style brug is dit geen punt, aangezien je makkelijk de individuele zadels aan kan passen (bij een tunomatic weer niet, omdat die ook 'scheef' staat gemonteerd), maar bij akoestisch zou je de brugzadel eruit moeten halen, het gat moeten vullen met hout, opnieuw moeten frezen, nieuw zadel erin. En dan hebben we het niet eens over de elementen gehad.

Bref: forget it.

Voor de bouw, etc. van de gitaar is het niet schadelijk, maar de kans dat je zuiver kan spelen is niet bijster groot.

rocker_71
6 december 2007, 17:22
Schadelijk zal het niet zijn, dus gewoon proberen dan maar.