PDA

View Full Version : Hotplate / powersoak vraagje



yhcmarc
6 december 2007, 13:35
Hoi, ik heb momenteel een Marshall powersoak te leen van iemand (Autostatic hier op het board ;) ) en had hierover een vraagje.

Dat ding heeft 1 input, en 2 outputs. Stel, ik gebruik die soak op 8 Ohm, kan ik er dan 2 8Ohm speakers aan hangen of 2 16Ohm speakers?

Dus: Top 8Ohm uit -> Soak op 8Ohm = 2x ?? Ohm .. speaker

Rormo
6 december 2007, 16:03
paralel aansluiten betekent volgens mij dat ze ieder de helft van het ohmage te verduren krijgen. Ieder dus 4 ohm. Maar ik baseer dit op mijn natuurkunde van 6 jaar geleden :)

Chris Winsemius
6 december 2007, 16:08
Twee 16 ohm kasten parallel geeft 8 ohm totaal; amp en soak dus op 8 ohm zetten. Deze optie is (in theorie) het beste.

Houd er wel rekening mee dat met zo'n soak en de amp zelf "lekker open" de eindbuizen sneller slijten.

jw009
6 december 2007, 16:23
Houd er wel rekening mee dat met zo'n soak en de amp zelf "lekker open" de eindbuizen sneller slijten.


HELL YEAH!!! Relic buizen !! :rockon:

yhcmarc
6 december 2007, 19:08
Twee 16 ohm kasten parallel geeft 8 ohm totaal; amp en soak dus op 8 ohm zetten. Deze optie is (in theorie) het beste.

Houd er wel rekening mee dat met zo'n soak en de amp zelf "lekker open" de eindbuizen sneller slijten.

Met de amp vol open zonder soak slijten mijn oren wat sneller, dus ik ga toch maar voor de buizen ;)

Puerco
7 december 2007, 00:00
Helemaal mee eens, nieuwe buizen kun je makkelijker bestellen dan nieuwe oren :D
Bovendien word je ook erg snel als de vriendelijke buurtcrimineel gezien als je avond aan avond het plaatselijke gezag aan de deur hebt.....
"Better to burn out than to fade away" gaat hier zeker op voor eindbuizen.
Zonder ze lekker open te kunnen draaien heb je er ook weinig aan.