PDA

View Full Version : Pedaltone icm Powerengine



DaTa
6 december 2007, 10:07
Ik heb sinds een tijdje een Koch Pedaltone. Bevalt echt super, heerlijk geluid in elke situatie en over (bijna) elke amp. Voor de kleinere gigs gebruik ik de pedaltone icm een oude Fender Studio Lead (ss). Op zich een lekker combi, maar af en toe begint het ss-geluid me een beetje te irriteren. Nu zul je zeggen dat een goede/ kleine buizencombo ook een optie is, maar die zijn weer onderhoud gevoellig, buizen moeten wel een beetje matchen met de pedaltone etc etc. Bovendien gebruik ik dan alleen de eindtrap van zo'n combo. Nu zat ik te denken aan de Powerengine van Tech 21. Ik heb eerder de Trademark 60 gehad en die beviel goed.

Nu mijn vraag. Heeft er iemand ervaring met deze combi, of ervaring met de Powerengine?

Rinze
6 december 2007, 10:11
Ik heb de Powerengine gehad en was er niet echt weg van. De speaker is een breedbandspeaker, dus je bent afhankelijk van de speakersimulatie van de Koch. Ik vond dat de Powerengine een kil en weinig powerful geluid leverde. Mijn Tonelab klonk over de eindtrap van een buizencombo veel beter, dan natuurlijk wel met de speakersim op de Tonelab uit.

jw009
6 december 2007, 10:27
Is een Koch combo niets voor je? Studiotone/ Multitone ...

Heb je ook die pedaltone niet meer nodig.

peter_heijnen
6 december 2007, 10:40
Idd de powerengine is niet hetzelfde als de tm60 waar ikzelf ook nog steeds zeer blij mee ben.

Gek genoeg vind ik de tm60 helemaal niet lekker als eindtrap/speaker voor een externe preamp. Ik heb vanwege het gebruikersgemak verschillende preamps -waaronder ook mijn eigen pedaltone destijds- op de tm60 aangesloten maar nooit werd het lekker. Als het dus licht moet, dan neem ik maar liever de tm60 mee met gebruik van zijn eigen preamp.

Als je voor weinig geld toch een handzaam buizencombootje zoekt voor de eindtrap is mss zo'n 50 watts 1x12 jcm900 dual reverb een idee. Kost niet al te veel, is schakelbaar naar 25 watt, is nog net te tillen, en met 2 nieuwe eindbuizen op zijn tijd is het onderhoud ook nog best te doen.

DaTa
6 december 2007, 11:52
Bedankt voor jullile reacties.

Ik heb eerlijk gezegd nog geen ervaring met de combo's van Koch. Als ze net zo veelzijdig zijn als de Pedaltone, dan zit er misschien wel wat in ja.

Het is voor mij altijd een beetje een tweestrijd tussen draagbaarheid / mobiliteit en ballen op het podium zal ik maar zeggen. Bij grotere gigs gebruik ik nu een LC DEA70 MKV en een marshall 1936. Ik sleep m'n eigen een ongeluk, maar het heeft wel ballen.

Voor zover ik nu kan bekijken zijn mijn opties:

1. Een goede buizencombo, die net zo veelzijdig is als de Pedaltone, zodat de Pedaltone weg kan.
2. Een goede buizencombo, waarvan ik de eindtrap alleen gebruik, zodat de Pedaltone kan blijven.
--> Bij alle 2 de opties heb ik voor m'n gevoel nog wel een extra cab nodig voor de groter gigs.

Wat zijn jullie gedachten / ervaringen?

Rinze
7 december 2007, 08:25
Misschien is dit wat voor je: http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=85727?
Een Boogie Satellite voor 550 euro...

Renin
7 december 2007, 11:19
Wat ik heb gedaan voor de mobiliteit:

Ik heb een boogie dc-5 combo versterker (nog net te tillen, mooi geluid en er betrouwbaar)

Ik gebruik een paar effectjes die samen in 1 tas passen.

Voor de gitaar heb ik een gig-bag met schouderbandjes (we weten toch allemaal waarom een gigbag beter voor je gitaar is dan een koffer jongens?).

Ik heb een 1936 speakerkast van Marshaal (nog zonder wielen).

Ik heb een "top-behuizing" gemaakt voor de mesa bovenop de marshall.

Resultaat:

Kleine gig:

Ik heb op de rug de gitaar, de effecten in een schoudertas (met kabels e.d.) en de versterker met 2 handen vast voor me (1 hand is toch echt niet te doen). 1x lopen dus

"Grote" gig:

De boogie gaat in de top, Marshall gaat mee, eventueel extra gitaar mee, effecten mee, en zo lopen we een keertje extra naar de auto.
Op zich is het nog prima te doen in je eentje. De marshall weegt niet heel veel en de boogie in de top ook niet. Het is meer de omvang dan het gewicht, wat toch wel erg lekker is. Geluid daarentegen is wel veel zwaarder.

Ik zou natuurlijk ook over kunnen gaan op Line6, maar aan de andere kant zou ik dat ook zo maar eens niet kunnen doen ;)

Tips:

Steekwagentje met luchtbanden (veel betere vering en prettiger voor je buizen en electronica). Ze hebben ze zelfs bij feedback tegenwoordig.

Vraag je af wat je nu echt nodig hebt voor een bepaalde gig waar je er veel van hebt, en niet van die ene keer dat je een mega optrden hebt, jij met je stack aan komt zetten om te horen dat je amp gemiked wordt en je voor niets hebt lopen slepen met die anderhalve ton.

Het belangrijkste is wel dat je tevreden bent met je geluid.

DaTa
7 december 2007, 12:20
Misschien is dit wat voor je: http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=85727?
Een Boogie Satellite voor 550 euro...


Hmm, dat lijkt idd wel wat voor mij ja. Waarom moet die gast dan weer in 't buitenland wonen :sneaky: Heb ook even zitten kijken naar een Koch studiotone. Weinig aanbod op gitaarmarkt / marktplaats de laatste tijd.

Ik ben er nog niet helemaal uit. Eerst dit weekend maar door komen met m'n 'oude' setup. :gitarist:

DaTa
7 december 2007, 12:21
[QUOTE=Renin]
Ik heb een "top-behuizing" gemaakt voor de mesa bovenop de marshall.

FOTO"S?????

Renin
7 december 2007, 16:47
foto's staan o.a. in het mesa-draadje :)

guitarguru
8 december 2007, 12:10
Misschien is dit wat voor je: http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=85727?
Een Boogie Satellite voor 550 euro...


Dat ding is, zoals zo veel Mesa's gewoon niet te tillen man!! :mad:

Bins
8 december 2007, 12:20
Hebben jullie allemaal one-man bands ofzo? Wij gooien die troep met ze allen in de bus, en laden met ze allen uit. Wat boeit het nou hoe groot/zwaar het is?

@ topicstarter: Je kunt natuurlijk ook voor een 19" (buizen) eindtrap gaan. Met een 1x12 voor kleine gigs en je 2x12 voor grotere gigs. Je hebt zelfs van die "rackbags" om het lekker draagbaar te houden.

guitarguru
8 december 2007, 12:39
Hebben jullie allemaal one-man bands ofzo? Wij gooien die troep met ze allen in de bus, en laden met ze allen uit. Wat boeit het nou hoe groot/zwaar het is?

@ topicstarter: Je kunt natuurlijk ook voor een 19" (buizen) eindtrap gaan. Met een 1x12 voor kleine gigs en je 2x12 voor grotere gigs. Je hebt zelfs van die "rackbags" om het lekker draagbaar te houden.

Ik moet toch elke week met die zooi van zolder komen en in mijn auto donderen en bij de oefenruimte weer uitladen. Na afloop moet alles weer de auto in en naar die zolder toe.

Bins
8 december 2007, 13:43
Ik moet toch elke week met die zooi van zolder komen en in mijn auto donderen en bij de oefenruimte weer uitladen. Na afloop moet alles weer de auto in en naar die zolder toe.

Hehe ja, daar heb je een punt ;)

vosarnout
8 december 2007, 18:12
Ik heb sinds een tijdje een Koch Pedaltone. Bevalt echt super, heerlijk geluid in elke situatie en over (bijna) elke amp. Voor de kleinere gigs gebruik ik de pedaltone icm een oude Fender Studio Lead (ss). Op zich een lekker combi, maar af en toe begint het ss-geluid me een beetje te irriteren. Nu zul je zeggen dat een goede/ kleine buizencombo ook een optie is, maar die zijn weer onderhoud gevoellig, buizen moeten wel een beetje matchen met de pedaltone etc etc. Bovendien gebruik ik dan alleen de eindtrap van zo'n combo. Nu zat ik te denken aan de Powerengine van Tech 21. Ik heb eerder de Trademark 60 gehad en die beviel goed.

Nu mijn vraag. Heeft er iemand ervaring met deze combi, of ervaring met de Powerengine?

Ik gebruik op dit moment een tech21 powerengine. Iemand anders zij hier dat er een breedband speaker wordt gebruikt, maar dat is echt onzin. Er zit gewoon een 70/80 celestion speaker in. De karakteristiek van deze speaker is vrij neutraal, maar het is wel echt een gitaarspeaker.. Het werkt perfect in combinatie met de tonelab die ik gebruik. Ik vind het wat lekkerder spelen dan bv met een aktieve monitor, de tech21 reageert gewoon wat meer als een gitaaramp.

De combi met de pedaltone lijkt mij zeer goed mogelijk.

Rinze
8 december 2007, 18:19
Ik gebruik op dit moment een tech21 powerengine. Iemand anders zij hier dat er een breedband speaker wordt gebruikt, maar dat is echt onzin. Er zit gewoon een 70/80 celestion speaker in. De karakteristiek van deze speaker is vrij neutraal, maar het is wel echt een gitaarspeaker.. Het werkt perfect in combinatie met de tonelab die ik gebruik. Ik vind het wat lekkerder spelen dan bv met een aktieve monitor, de tech21 reageert gewoon wat meer als een gitaaramp.

De combi met de pedaltone lijkt mij zeer goed mogelijk.

Citaatje van de T21 site: "When plugging your favorite device into a Power Engine, the tone is unaffected. So there's no need to labor over readjusting all your parameters that would otherwise be colored by a conventional amp."

Nu zit er inderdaad een of andere Celestion in (maar geen gangbaar gitaartype), in die van mij zat een Tech21 speaker en dat was echt wel een breedbandspeaker. Wanneer ik mijn Peavey Classic 30 via de effectsloop en een delay op de Powerengine aansloot klonk dat nergens naar, net als met een koptelefoon zeg maar. Clean ging nog, hoewel erg kil, maar vervormd was echt kut. Er moest echt iets voor met speakersimulatie, anders was het bagger.

Maar goed, misschien is die van jou anders, hoewel het citaat van de Tech21 site mij doet vermoeden van niet.

EDIT: blijkbaar is die speaker toch een gewoon, nieuw type, dan hebben ze dat dus veranderd. Dat zal het apparaat breder inzetbaar maken.

vosarnout
9 december 2007, 15:47
Citaatje van de T21 site: "When plugging your favorite device into a Power Engine, the tone is unaffected. So there's no need to labor over readjusting all your parameters that would otherwise be colored by a conventional amp."

Nu zit er inderdaad een of andere Celestion in (maar geen gangbaar gitaartype), in die van mij zat een Tech21 speaker en dat was echt wel een breedbandspeaker. Wanneer ik mijn Peavey Classic 30 via de effectsloop en een delay op de Powerengine aansloot klonk dat nergens naar, net als met een koptelefoon zeg maar. Clean ging nog, hoewel erg kil, maar vervormd was echt kut. Er moest echt iets voor met speakersimulatie, anders was het bagger.

Maar goed, misschien is die van jou anders, hoewel het citaat van de Tech21 site mij doet vermoeden van niet.

EDIT: blijkbaar is die speaker toch een gewoon, nieuw type, dan hebben ze dat dus veranderd. Dat zal het apparaat breder inzetbaar maken.

Ik denk dat jij dan een verkeerd beeld had bij de powerengine. Wat hij is ontworpen om er idd een voorversterker met speakersim etc voor te hangen.
Je moet het zo zien, de powerengine versterk zo neutraal mogelijk hetgeen jij erin stopt.

Overigens wordt de celestion 70/80 speaker in meerdere gitaarcabs etc gebruikt.

DaTa
10 december 2007, 13:25
Hmm, ik denk dat ik toch maar de Powerengine zelf moet testen, aangezien de meningen nogal uiteenlopen. Ik moet nu echt een nieuwe versterker aangezien mijn Studio Lead zaterdag bijna in vlammen op ging :mad: Ik was aan het spelen op mijn kantoor en het dingetje begon te roken, ik dacht dat kan niet goed zijn. Vandaag maar naar de gitaarboer brengen.

BOT: De veelzijdigheid van de pedaltone is me toch wel veel waard. Een combo moet wat mij betreft de zelfde opties hebben als de PT.

Een 19" eindtrap weet ik niet. Het is meer het idee dat het 19" is denk ik :stop: Maar als iemand leuke 19" eindtrapjes weet...

DaTa
10 december 2007, 13:27
Hebben jullie allemaal one-man bands ofzo?


Ik zit idd elke zaterdag met een Bassdrum op m'n rug en een mondharmonica voor m'n murf op het marktplein te spelen, maar dan wel keiharde rock 'n roll he :rockon:

















:seriousf: