PDA

View Full Version : Lekker blueseffectje?



Acousticaster
6 december 2007, 00:08
Net nieuw hier en meteen al een vraag. Zoals in het 'even voorstellen'-topic te zien is ben ik op elektrisch gebied vooral een bluesspeler. Nou ben ik in het bezit van een Roland X-Cube 30 dus die kent al het een ander aan effecten maar die ben ik behoorlijk zat. Mijn vraag is dus: Wat is nou een beetje lekker blueseffectpedaaltje (voor onder de €100,-, liefst veel minder)? Ik heb wisselende verhalen gehoord over de Behringer B0100 (http://www.thomann.de/prodbilder/183511.jpg), maar ook over Boss hoor ik zowel negatieve als positieve verhalen. Iemand een suggestie?

BamBuFan1
6 december 2007, 01:23
Net nieuw hier en meteen al een vraag. Zoals in het 'even voorstellen'-topic te zien is ben ik op elektrisch gebied vooral een bluesspeler. Nou ben ik in het bezit van een Roland X-Cube 30 dus die kent al het een ander aan effecten maar die ben ik behoorlijk zat. Mijn vraag is dus: Wat is nou een beetje lekker blueseffectpedaaltje (voor onder de €100,-, liefst veel minder)? Ik heb wisselende verhalen gehoord over de Behringer B0100 (http://www.thomann.de/prodbilder/183511.jpg), maar ook over Boss hoor ik zowel negatieve als positieve verhalen. Iemand een suggestie?

Boss SD-1, Ibanez TS-5/7/9/10.

heinz3110
6 december 2007, 01:43
Blues leren spelen en voelen, lijkt me een heel goed effect. Dan krijg je zelfs de blues uit een eiersnijder . :)

Kijk, ik heb er een smiley bijgezet, zodat je weet dat ik het grappig bedoel. Helaas zit in mijn voornoemde statement ook een kern van waarheid. Blues uit een doosje bestaat namelijk niet.

Kies een goede preset op je cube. Miinder gain gebruiken wil ook wel eens helpen. Kost je niets.

Kim Wilson
6 december 2007, 08:42
Wat Heinz zegt. Je moet de Blues hébben, dat kun je niet kopen. :)

En als je dan graag een effectpedaaltje wil hebben, kun je idd een Tubescreamer kopen, maar voor een Cube zou ik liever een Boss OD-3 of BD-2 aanraden. Een TS komt beter tot zijn recht op een buizenamp met flink volume.

EuroCinema
6 december 2007, 09:52
+1 voor de BD-2. Maar inderdaad, het moet uit jezelf komen. Mijn bluesspel is bijvoorbeeld veel beter geworden toen ik eenmaal een beetje slide had leren spelen. Ik voelde toen beter aan hoe bends en vibrato moeten klinken. Uiteindelijk heb je aan zoiets meer dan aan een pedaal. Maar een pedaal kopen is altijd leuk natuurlijk :satisfie:

Bouke
6 december 2007, 09:57
Pak een willekeurige gitaar, elektrisch of akoestisch, leer/bedenk een heleboel blueslicks en speel je helemaal de rambam om er een lekkere 'feel' aan te kunnen geven. Zo gauw je dat kunt, speel je overal 'da bluez' op, geen probleem.

Maar om je even wat sneller tegemoet te komen: zoals boven ook al gezegd werd, niet te veel gain/distortion gebruiken en je vingers het werk laten doen. Gewoon een leuk versterkertje en dan eventueel een bakkie ervoor waarmee je een heel klein beetje vervorming maakt. Heel simpel eigenlijk. Dat 'bakkie ervoor' hangt dan weer af van dat leuke versterkertje. Een goede buizenversterker hoeft alleen maar wat op z'n donder te krijgen voor een mooi geluid. Een transistorversterker stop je meestal wat overdrive in vanuit het bakkie. Een modellingversterker heb je al, daar zit alles in en daar kun je best leuk op bluezen hoor! Voor podiumgebruik niet optimaal (qua power) maar voor thuis blues genoeg!

Groet,

Bouke

PS. @ Akousticaster: Wat vindt jij eigenlijk een 'echt blueseffect'?

Acousticaster
6 december 2007, 10:11
Oh absoluut komt het bluesgeluid uit je vingers, geen twijfel mogelijk. De effecten op m'n versterker zijn leuk maar zijn me vaak veel te koud/metalachtig om een beetje een warme toon te fabriceren. Wat ik dus zoek is een mooie warme distortion die ik zowel kan gebruiken voor een solo als voor het wat meer kabbelende rustige blueswerk (zeg maar clean met een "dingetje erin").

Kim Wilson
6 december 2007, 10:13
Oh absoluut komt het bluesgeluid uit je vingers, geen twijfel mogelijk. De effecten op m'n versterker zijn leuk maar zijn me vaak veel te koud/metalachtig om een beetje een warme toon te fabriceren. Wat ik dus zoek is een mooie warme distortion die ik zowel kan gebruiken voor een solo als voor het wat meer kabbelende rustige blueswerk (zeg maar clean met een "dingetje erin").
Dat is een overdrive, geen distortion. Clean met een vies randje. En volgens mij zit dat wel ergens op je Cube. Lekker veel laag, weinig gain, en gaan met die handel. :)

Nielsje
6 december 2007, 10:45
Ik zal even een belangrijke opmerking maken: koop die behringer niet, alhoewel, als je hem wel koopt, dan heb je wel de blues...

rocker_71
6 december 2007, 12:03
En volgens mij zit dat wel ergens op je Cube. Lekker veel laag, weinig gain, en gaan met die handel. :)

Ja klopt. Het is natuurlijk geen buizenbak, dus wonderen kan je niet verwachten.
Ik heb zelf een Micro cube en speel dan op de classic stack amp, met de gain op 9 uur (weinig dus) . Dat vind ik wel lekker klinken. Zeker met een Stratocaster op de 'tussenstandjes'. Beetje reverb erbij.

Ik denk niet dat je geluid met de beheringer beter wordt. Zou ik niet doen.

Bart_Blueprint
6 december 2007, 16:06
@ Topicstartert: Wat voor een gitaar heb je eigenlijk?! Want volgens mij zijn uit een Cube zeker wel lekkere bluesgeluidjes te krijgen, maar als je (bijv.) een Jackson met dubbele EMG humbuckers hebt, wordt het toch al iets lastiger...

strat58
6 december 2007, 16:34
Net nieuw hier en meteen al een vraag. Zoals in het 'even voorstellen'-topic te zien is ben ik op elektrisch gebied vooral een bluesspeler. Nou ben ik in het bezit van een Roland X-Cube 30 dus die kent al het een ander aan effecten maar die ben ik behoorlijk zat. Mijn vraag is dus: Wat is nou een beetje lekker blueseffectpedaaltje (voor onder de €100,-, liefst veel minder)? Ik heb wisselende verhalen gehoord over de Behringer B0100 (http://www.thomann.de/prodbilder/183511.jpg), maar ook over Boss hoor ik zowel negatieve als positieve verhalen. Iemand een suggestie?

Hoi zoek op MP naar een Ibanez TS9 of 10 of 5 dan heb je de ideale blues overdrive, SRV gebruikte er en dat 2 klinkt ook leuk voor vette langzame solo's (wel beetje uitkijken dat je tone niet gaat dichtslippen door teveel gain (= vervorming). De 3 Kings zijn verplicht luister voer.
BB King
Freddie King
Albert King
Peace Strat58

rocker_71
6 december 2007, 16:46
@ Topicstartert: Wat voor een gitaar heb je eigenlijk?! Want volgens mij zijn uit een Cube zeker wel lekkere bluesgeluidjes te krijgen, maar als je (bijv.) een Jackson met dubbele EMG humbuckers hebt, wordt het toch al iets lastiger...

In zijn voorstel-topic staat dat hij een Squier Strat heeft, dus dat is op zich wel okee.

Fender75
6 december 2007, 16:49
Gewoon een Ibanez TS-9, klinkt perfect! Of een Boss Bluesdriver, ook leuk!

jonesd
6 december 2007, 17:05
Probeer op je cube eens volgende settings.

Amp: Black panel
gain: op max
treble: 11:00u
bass en mid: 15:00
gitaar: neck en middle pick-up.
beetje reverb.

Zou leuke bluestone moeten geven...

Bouke
6 december 2007, 17:05
...een mooie warme distortion ...

Een mooie warme overdrive denk ik dat je bedoelt. Warm is een wat vage uitdrukking, maar ik snap wel wat je bedoelt. Meestal geldt de volgende regel:

'Hoe warmer, des te versterker' :D als je begrijpt wat ik bedoel. De mooiste bluestones komen (persoonlijke mening) uit een mooie buizenversterker die over z'n nek gaat (al dan niet geduwd door een bakkie). Je hoort eindbuisvervorming en speakers die 'er tegen aan hangen' en dat maakt de mooie tone (samen met nog vele andere factoren).

Jouw vraag om een warme sound uit een bakkie over je Roland Cube 30-x versterker is dus niet 1-2-3 makkelijk aan te geven. Het ene bakkie (overdrive/boost-pedaal) klinkt op versterker X prima terwijl deze op versterker Y totaal ruk klinkt. Kwestie van testen.

Op mijn eigen versterker (Fender Super Reverb) klinkt mijn Red Snapper drivepedaal het lekkerst. Dat komt omdat mijn ampje zelf heerlijk klinkt en de Snapper duwt hem wat makkelijker over het randje. Voor mij klinkt dat 'warm' (dikke tone met een lekker randje, niet teveel hoog, dikke mid met niet-flubberend laag). Op jouw Roland heb ik geen idee of dat ook zo klinkt. Gewoon proberen dus.

De bovengenoemde TS9 werkt prima op buizenbakken, maar ik heb geen idee hoe dat klinkt over een Roland Cube 30X.

Ik denk nog steeds dat je met je Cube alleen al een leuke bluestone kunt maken. Dat ding simuleert (buizen-)amps en speakers dus je moet een heel eind kunnen komen. Probeer maar! Niet eens effecten proberen, maar een leuke versterkersim kiezen, en kijken of je die al dan niet virtueel over z'n nek krijgt. 'Black Panel' of 'Tweed' zouden de eerste models zijn waar ik even mee zou stoeien.

Ik vroeg eerder al wat je nu eigenlijk een blueseffect vindt. In de blues hoor je eigenlijk heel weinig effecten. Meestal een beetje overdrive, soms wat wah en heel af en toe een leslie.

Ik ben het met je eens dat het nou niet bepaald een hele dikke bak van een versterker is. Als je een echt mooie tone wilt, ga dan opzoek naar een lekkere buizenversterker die clean heel mooi klinkt en waar je een lekker 'randje' in kunt draaien. Daar een leuk pedaaltje voor werkt vaak ook prima.

Bouke

Acousticaster
6 december 2007, 20:15
Zo het posten gaat hier echt met een sneltreinvaart. Thanks allemaal, veel goed helpende reacties. Op zich is idd met mn Cube wel iets te doen hoor, en zeker op Black Panel of Stack klinkt het best lekker. Maar was gewoon benieuwd of er ook meer uit te halen is. Maar misschien verwacht ik ook wel veel te veel :P

Vandaag trouwens ook weer het verschil geleerd tussen overdrive en distortion, waarvoor dank :P. Speel pas sinds een klein jaartje elektrisch, daarvoor alleen akoestisch, dus de elektrische terminologie is allemaal nog wat nieuw.

rocker_71
7 december 2007, 13:29
Zo het posten gaat hier echt met een sneltreinvaart. Thanks allemaal, veel goed helpende reacties. Op zich is idd met mn Cube wel iets te doen hoor, en zeker op Black Panel of Stack klinkt het best lekker. Maar was gewoon benieuwd of er ook meer uit te halen is. Maar misschien verwacht ik ook wel veel te veel :P

Vandaag trouwens ook weer het verschil geleerd tussen overdrive en distortion, waarvoor dank :P. Speel pas sinds een klein jaartje elektrisch, daarvoor alleen akoestisch, dus de elektrische terminologie is allemaal nog wat nieuw.

Dat is juist tof aan dit forum! Gisteren werd het forum zelfs genoemd in de Volkskrant.

Nog een laatste tip: als je echt nog een poging wil doen om nog meer uit je Cube te halen, dan zou je kunnen overwegen om een buizen-pedaaltje ervoor te zetten. Bv een Hughes&Kettner Tube factor. Via de zoek functie kun eje daarnog veeeel meer over vinden. Dan heb je een buizen overdrive. Nadeel is wel dat die krengen nogal duur zijn.