PDA

View Full Version : Podxt live via Di-box, wie doet dit?



Mark0240
5 december 2007, 23:33
Ik gebruik mijn Podxt live voor al mijn geluiden. tijdens repetities speel ik via een poweramp en een cabinet. Alle samples zijn gebouw via de pc met behulp van studiomonitoren. Alle simulaties die de pod heeft worden dus toegepast(cab,amp,mic). Ik ben erg tevreden met dit geluid en ik wil dit dus ook gaan toepassen bij optredens door via een DI-box rechtstreeks naar de mengtafel te gaan en op het podium dus geen versterkers en mics meer te gebruiken maar alleen de monitoren. Tot op heden gebruikte ik nog wel een poweramp met cab op het podium. Opzich zou dit prima moeten werken aangezien de pod hier eigenlijk voor gebouwd is en dit ook door line6 wordt aangeraden. Toch ken ik weinig bands en gitaristen die dit daadwerkelijk doen. Wie heeft er ervaring met deze live setup en/of wie kent bands die dit toepassen(zoals grote als kleine bands). Ik heb wel eens gehoord dat Meshuggah dit wel doet.. Ik speel overigens in een metalband waarin beide gitaristen dezelfde gear hebben.

paulusdeBKB
6 december 2007, 00:11
Alleen overstappen op monitoring als de andere gitarist dat ook doet, of als je zelf de controle kunt houden over je eindvolume. Via de monitor ga je oomph verliezen ten opzichte van een 4x12 kast, maar je krijgt er wel een hoop flexibiliteit voor terug. Door de goede richtkarakteristiek van een monitor (in JOUW gezicht, van het publiek af gericht, vlak voor je neus) kan het allemaal ook wat zachter en da's fijn voor de oortjes.

qwertyuiop
6 december 2007, 09:04
heb het een tijdje zo gedaan zoals jij zegt, maar dan met een eigen powered monitor ertussen om mijn gitaarvolume te kunnen regelen (als de geluidstechnicus niet met je meewerkt heb je namelijk een probleem; je hoort jezelf niet meer). je verliest inderdaad wat oomph (als je die wilt tenminste) maar de voordelen zijn duidelijk natuurlijk; bovenal heb je veel minder transport....
ben nu weer overgestapt op buizen, maar niet voor het geluid; ik wisselde modelling af met een buizenstack, en als ik dan een tijdje op modelling had gespeeld, kwam ik niet goed meer weg met mijn buizenspulletjes; kon de dynamiek niet meer zo goed hendelen zeg maar. vandaar.
Overigens hoeft er niet perse een di-box tussen hoor; je kunt je XTlive zo inprikken, maar ja, geluidstechnici willen er graag toch iets tussen hangen....
ik zou zeggen; het kost je niks om te proberen, dus ga het gewoon eens checken!
succes in ieder geval!

Sj03rd
6 december 2007, 09:12
Heb het ook een tijd zo gedaan, met de Xt pro, hoeft inderdaad geen DI tussen. Dat kan je geluid alleen maar verprutsen.

Mark0240
8 december 2007, 22:37
Als we dit live gaan doen zal idd ook de andere gitarist deze setup gebruiken. Minder gesjouw met spullen is inderdaad een groot voordeel.. Maar ook het voorkomen van ruis die een mic eventueel oppikt en de beperking van het podiumvolume(waardoor het hopelijk beter in de zaal te horen is) zijn belangrijke overwegingen voor ons. De reden dat ik benieuwd ben naar meningen/ervaringen van anderen is dat wanneer ik het uitga proberen ik zelf niet kan horen hoe het in de zaal klinkt. Helaas kan je maar in weinig zalen rekenen op een uitgebreide soundcheck waarbij je ook nog even zelf in de zaal kan gaan luisteren.

ben wel nog benieuwd hoe de xtlive dan op het podium zonder DI-box wordt aangesloten? Dacht dat dat alleen met XLR aansluitingen kon(die heeft deze pod helaas nog niet)

zjanke
8 december 2007, 23:02
Stereo Jack naar XLR kan als je perse met XLR moet werken, eventueel zelf een verloopje maken omdat het inderdaad geen "standaard" kabel is die elke geluidsman bij zich heeft.

Eigen mix maken en dan met in-ear werken op het podium? Ben je niet helemaal afhankelijk van de geluidsman....

harrie-beton
9 december 2007, 09:14
Je hoeft er niet moeilijk over doen. Een podxt versterken is net zo als een DJ of toetsenist uitversterken. Via een PA moet dat wel met een DI. Ik heb de podxt pro en deze heeft ingebouwde DI, de podxt live kun je via een di prima de mengtafel uitsterken.

Denk wel om een paar dingen, jezelf horen en kunnen bijregelen is wel een vereiste dus zorg voor een krachtige monitor die je snel harder en zachter kunt zetten.
Niet alle monitoren klinken even goed voor een podxt live. Vooral sommige zangmonitoren zijn te dun en te schel vind ik. Keyboard versterkers over betere kwaliteit monitoren zijn vetter.

Veel effecten in de podxt live zijn stereo. Gebruik geen stereo effecten als je niet stereo uitversterkt. In de podxt kun je dat instellen door de modulatie effecten te verplaatsen.

Oefen met bijna dezelfde setup als op een podium. Doe op een podium met een PA niet ineens dingen die je niet in de oefenruimte doet.

Ik speel met de podxt pro in 2 bands. Mijn band 1 speelt heel hard (104 db) en dan zijn zelfs keyboard versterkers te dun. Ik gebruik twee neutrale basversterkers, de peavey TKO 115. Ik speel wel stereo.