PDA

View Full Version : dead spots --> fretjob??



Wilson
5 december 2007, 18:22
Hallo allemaal,

Ik ben de trotse eigenaar van een jap '60 reissue strat. Het is een prima gitaartje, alleen hij heeft last van een aantal dead spots op de hals wat vooral irritant is met benden. Het ligt niet aan de afstelling, die is goed en ook met erg hoge actie blijf ik het probleem houden.

Dus ik dacht, is het misschien tijd voor een fretjob? Aangezien het duidelijk te zien is dat sommige frets verder afgesleten zijn dan anderen lijkt mij dit de juiste oplossing. Maar wat raden jullie me aan, frets alleen laten vlakken, of gelijk geheel nieuwe frets? En wat gaat dit grapje zo ongeveer kosten dan? en tenslotte, waar laat je zoiets dan het beste doen? (in de regio utrecht)

Ash ketchum
5 december 2007, 18:47
Afhankelijk van wat de hoogte is van de meest afgesleten frets plusminus 0,6 millimeter zou ik de frets laten vlakken. Je kan het vragen bij Dirk Witte of Feedback waar zij hun reparaties naar toe brengen. Als je naar een bouwer wilt gaan, kan je Robberts guitars proberen in Hilversum.

Gearjunkie
5 december 2007, 19:38
Hallo allemaal,

Ik ben de trotse eigenaar van een jap '60 reissue strat. Het is een prima gitaartje, alleen hij heeft last van een aantal dead spots op de hals wat vooral irritant is met benden. Het ligt niet aan de afstelling, die is goed en ook met erg hoge actie blijf ik het probleem houden.

Dus ik dacht, is het misschien tijd voor een fretjob? Aangezien het duidelijk te zien is dat sommige frets verder afgesleten zijn dan anderen lijkt mij dit de juiste oplossing. Maar wat raden jullie me aan, frets alleen laten vlakken, of gelijk geheel nieuwe frets? En wat gaat dit grapje zo ongeveer kosten dan? en tenslotte, waar laat je zoiets dan het beste doen? (in de regio utrecht)

"Dead spots" los je niet op met een fretjob. Dit zit 'm in het hout van de hals. Waarschijnlijk loopt de snaar bij het benden gewoon tegen de volgende fret aan, doordat je een bolling (radius) in de toets hebt. Als je de hoge E opdrukt komt 'ie op de plek van de G-snaar, die veel hoger is afgesteld.

Dus: of je hebt dead spots, waar je niets aan kan doen, behalve een andere hals monteren, óf, en dat is meer waarschijnlijk, je afstelling is NIET goed in tegenstelling tot wat je zelf beweert.

Wilson
5 december 2007, 20:37
"Dead spots" los je niet op met een fretjob. Dit zit 'm in het hout van de hals. Waarschijnlijk loopt de snaar bij het benden gewoon tegen de volgende fret aan, doordat je een bolling (radius) in de toets hebt. Als je de hoge E opdrukt komt 'ie op de plek van de G-snaar, die veel hoger is afgesteld.

Dus: of je hebt dead spots, waar je niets aan kan doen, behalve een andere hals monteren, óf, en dat is meer waarschijnlijk, je afstelling is NIET goed in tegenstelling tot wat je zelf beweert.

Ja maar dan is het toch vrij verdacht dat de enige dead spots op de hals juist op die plekken zitten waar de frets ver afgesleten zijn. (de vorige eigenaar had waarschijnlijk een sterke voorkeur voor de positie rondom 12-14e fret aangezien hier de frets het verst zijn versleten).

Maar verder, wat zou je aan de afstelling kunnen veranderen om die dead spots weg te krijgen? De actie veranderen heeft weinig invloed (tenzij je deze belachelijk hoog zou zetten). De halsbolling lijkt mij ook prima in orde (bovendien, wat kan deze voor invloed hebben op enkele geisoleerde en geconcentreerde dode plekken?)

Tupelo
5 december 2007, 20:42
Misschien ook de toets wat vlakken..?
Doet me een beetje denken aan mijn Höfner, had ik hetzelfde probleem mee, nadat de toets vanaf 14 gevlakt is is het euvel over.
Btw. met mijn Blade hetzelfde probleem.
Binnenkort maar eens langs voor een diagnose, zal ook frets vlakken, toets vlakken of nieuwe hals worden..

jerome
6 december 2007, 00:44
Wat jij hebt is volgens mij idd gewoon het aanlopen van de snaren door kuilen in de fretjes (slijtage) en dat is iets anders dan dode plekken in het hout.
In veel gevallen is het vlakken van de fretjes al voldoende voor jarenlang speelplezier!
Eén van mijn Stratjes had ook dat probleem en daar ben ik toen mee naar Arie de Vocht gegaan (die zit ergens in de buurt van Helmond).
Hij zei toen dat herfretten (nog) niet nodig was en hij heeft toen de fretjes gevlakt en de gitaar opnieuw afgesteld.
Helemaal top, echt vakwerk!!
Ik heb inmiddels weer 15 jaar heerlijk met die Strat gespeeld en ik ga eerdags weer naar hem toe.
Ik hoop dat ze nog een keer gevlakt kunnen worden...

Wilson
6 december 2007, 01:36
Wat jij hebt is volgens mij idd gewoon het aanlopen van de snaren door kuilen in de fretjes (slijtage) en dat is iets anders dan dode plekken in het hout.
In veel gevallen is het vlakken van de fretjes al voldoende voor jarenlang speelplezier!
Eén van mijn Stratjes had ook dat probleem en daar ben ik toen mee naar Arie de Vocht gegaan (die zit ergens in de buurt van Helmond).
Hij zei toen dat herfretten (nog) niet nodig was en hij heeft toen de fretjes gevlakt en de gitaar opnieuw afgesteld.
Helemaal top, echt vakwerk!!
Ik heb inmiddels weer 15 jaar heerlijk met die Strat gespeeld en ik ga eerdags weer naar hem toe.
Ik hoop dat ze nog een keer gevlakt kunnen worden...


Ja precies dat bedoel ik, niet dode plekken in het hout ofzo, maar afgesleten frets (ik was er niet van op de hoogte dat dead spots betekent dat het in het hout moet zitten?) Dus frets vlakken zal genoeg zijn? is dat een duur grapje?

Eko
6 december 2007, 07:48
Dead spots zijn plekken op de hals waarbij de gitaar hoorbaar veel minder geluid produceert dan op andere plekken. De sommige gitaren hebben kleine plekjes. Sommigen hebben grotere stukken waarbij het echt irritant kan zijn. Daar is niets aan te doen. Slijtage op enkele plekken kan komen door bv veel in hetzelfde accoord te spelen en te soleren. Veel benden laat frets op die plekken slijten.