PDA

View Full Version : Nieuwe Amp! Crate Blue Voodoo content



AART
5 december 2007, 16:30
Een tijdje geleden heb ik mijn rack geloosd en alles op de racktuner en powerconditioner na verkocht, het was in mijn eentje niet meer te vervoeren. Met de winst had ik een bod gedaan op een Crate blue voodoo, een beetje aan de lage kant, maar laatst kreeg ik daar toch een reactie op dat mijn prijs akkoord was. Vanmiddag kreeg ik hem(eindelijk, had hem gisteren verwacht) binnen met de post.

Het is een Crate Blue Voodoo van de nieuwste serie, de Crate BV150H. Eigenlijk is het een Ampeg met een Crate logo. De eindtrap is direct 1:1 gekopieerd van hun bass amps. Daarnaast heeft hij 3 gescheiden preamps met eigen EQ. Clean, Brits-achtige scheur en erg lompe metalscheur. 6 x 6l6, 8 x 12ax7, dus om de buizen te vervangen heb je een tweede hypotheek nodig. Op Harmony central worden deze bakken behoorlijk gebasht, maar volgens mij is dat vanwege de meer in omloop zijnde oudere 2-kanaals blue voodoos(BV60/120). Bij kanaal 1 en 2 is de frequentie waarop de mid regelaar werkt te selecteren en op kanaal drie is de frequentie waarop de high regelaar werkt te selecteren. Hierdoor kan je de voicing een beetje naar je eigen smaak zetten.

Door de grote eindtrap geeft dit ding echt een ongelofelijke berg headroom en Oomph mee, goed te merken ook op het cleankanaal, perfect clean met EMG's. Clean is erg lekker vind ik, ik ben nog aan het draaien met de knoppen, vooral met de mid frequnetie selector, maar het is mooi vol en rond, zoals het hoort. Het kan voor de puristen misschien wel wat klinisch klinken, maar dat vind ik prima.

Crunch is echt goed. Er komt een overtuigende britse scheur uit met wat instelwerk. Het ding heeft van zichzelf een ziekelijke bak laag dus de bass moet je flink terugdraaien en de mids flink omhoog omdat ie ook wat gescooped gevoiced is, maar dan krijg je ook wel een behoorlijk ovetuigende crunch. Niet gelijk zoals een echte marshall, maar het is goed bruikbaar en ligt lekker in het gehoor. Meer low end dan een marshall, iets korreligere gain en een iets minder nadrukkelijk aanwezig mid(wel in te stellen met de mid selector trouwens, maar dat vind ik te middy voor slagwerk). Prima kanaal. Met veel gain wordt dit kanaal een stuk smoother trouwens, misschien lekker voor solo's met een stratje oid.

Kanaal 3, waar het mij om gaat: Lomp. Dat is het perfecte woord om het lead kanaal te omschrijven. Alweer de ziekelijke bak laag, maar dat is hier wel leuk(mits niet te gek). Bass en resonance heb ik beiden op 5/5,5 staan, en dan heb ik al meer dan genoeg laag en oomph. Midden is hier wel prima gevoiced vind ik. Ik heb de mid ongeveer op 4,5 staan. Niet te nadrukkelijk aanwezig zo maar ik denk wel genoeg om in een band goed gehoord te worden. Hoog heb ik op 7 staan, het lead kanaal is van zichzelf ook wat donker en om lekkere vette palmmutes te krijgen en een strakke sound moet er dus wel een lading hoog in. Qua sound ligt ie tussen een rectifier en een diezel in. Grove korrelige gain maar ook redelijk droog en ietwat donker en meer bas achter de hand, ook iets minder strak. De high frequentie waarop de treble knop werkt is overigens te selecteren, ik heb hem op 8 khz staan. Wat me opviel aan dit kanaal is dat de berg gain die me belooft werd meeviel. Ik heb de gain op 8 staan en dan is ie nog goed gedefinieerd. Op 10 kan zelfs ook nog als je meer saturatie wil, maar hij heeft geen 5150 bereik dat op een bepaald moment overgaat in Fuzz ofzo.

De stock buizen zitten er nog in, maar het viel me op dat ze daar iig niet op bezuinigd hebben: Allemaal Groove Tubes(12ax7/6l6).

Je kan er 4 speakers aanhangen, de outputs zijn paralel geschakeld dus kan je 4 16 ohm kasten kwijt op de 4 ohm stand van de amp. Je kan de weerstand selecteren(4, 8, 16), dus elke kast kan erop zonder problemen.

De FX loop is schakelbaar tussen paralel en serieel en heeft een send level en return level. Het minpunt van deze amp zit em trouwens in het feit dat ie geen master volume heeft, alleen volumepots per kanaal. Dit is echter op te lossen door een kabeltje in de FX loop te hangen en hem op serieel te zetten, dan fungeren de send en return levels als master.

Voor het geld is het een erg complete bak. Kan zich qua kwaliteit en sound zeker meten met 5150's, ENGL's en Framussen. Nieuwprijs is in Duitsland zo'n 1500 euro maar ik zag dat ze sinds kort niet meer gemaakt worden.

Ik hoop binnenkort ene splitter te halen en dan de Crate samen met de Mark IV over mijn marshall kast te gooien, volgens mij vullen ze elkaar dan perfect aan.

Anyway, genoeg geouwelul, foto's:

http://img340.imageshack.us/img340/924/cimg2867cg2.jpg

http://img340.imageshack.us/img340/4562/cimg2870nk6.jpg

http://img340.imageshack.us/img340/2646/cimg2855qu3.jpg

Ik ben er blij mee, is denk ik wel een blijver(voor het eerst sinds lange tijd..).

AART
5 december 2007, 17:05
PS: weet iemand een goedkope goed splitbox of A/B/Y box? Het goedkoopste wat ik kan vinden is de Nobels Split 4 voor 53 euro, maar een simpele A/B/Y box moet toch goedkoper kunnen lijkt me?

Jimwoud
5 december 2007, 17:10
Hey Aart ziet er goed uit. Heb hem ook een paar keer langs zien kopen, maar die omvormer leek mij onhandig, ben wel benieuwd wat je voor betaald hebt, mag ook via PM. Als ik er weer een tegen kom ga ik hem zeker checken.

veel plezier ermee!!

Jim Haagmans
5 december 2007, 17:17
ik wilde zeggen probeer het hier eens: http://technophobia.co.nr/

die bouwt redelijk goedkoop goede pedalen, doet ook modificeren en dergelijke. ABY pedaaltje zou je daar hooguit 20 euro kosten.

ik kom echter niet meer op de site??

vraag me af of dat die uit de lucht is of dat het aan mijn internet ligt :S

iig mooie amp, gefeliciteerd!

Squier4ever
5 december 2007, 17:33
congrats

een a/b/y werkt niet, omdat je load aan je amp moet blijven houden. je hebt een radial headbone nodig volgens mij.,

AART
5 december 2007, 17:36
congrats

een a/b/y werkt niet, omdat je load aan je amp moet blijven houden. je hebt een radial headbone nodig volgens mij.,

Stereo kast ;)

En later als de 212 weer opgeknapt is een eigen kast per amp.

AART
5 december 2007, 17:37
ik wilde zeggen probeer het hier eens: http://technophobia.co.nr/

die bouwt redelijk goedkoop goede pedalen, doet ook modificeren en dergelijke. ABY pedaaltje zou je daar hooguit 20 euro kosten.

ik kom echter niet meer op de site??

vraag me af of dat die uit de lucht is of dat het aan mijn internet ligt :S

iig mooie amp, gefeliciteerd!

Site werkt hier ook niet, maar die prijs klinkt heeel goed.
Iemand een idee hoe ik die lui kan bereiken?

Braindead
5 december 2007, 17:48
Ziet er heel geinig uit. Soundclipje?

Powerchordschuiver
5 december 2007, 18:00
Een fraai apparaat

Squier4ever
5 december 2007, 18:07
Stereo kast ;)

En later als de 212 weer opgeknapt is een eigen kast per amp.

ok dan kan het wel ja. als er maar altijd een load op je amp staat is het prima.

AART
5 december 2007, 18:14
ok dan kan het wel ja. als er maar altijd een load op je amp staat is het prima.

Ik weet het hoor, ben geen beginner meer met amps hoor :satisfie:

Rinze
5 december 2007, 18:14
Mooi ding, en dan te bedenken dat er ook nog een 300 watt versie van is geweest...

Squier4ever
5 december 2007, 18:20
Ik weet het hoor, ben geen beginner meer met amps hoor :satisfie:

weet ik ook maar meer voor de n00bie gitaristen onder ons.

AART
5 december 2007, 18:35
weet ik ook maar meer voor de n00bie gitaristen onder ons.

daar hbe je een punt inderdaad. :)

AART
5 december 2007, 18:43
Hey Aart ziet er goed uit. Heb hem ook een paar keer langs zien kopen, maar die omvormer leek mij onhandig, ben wel benieuwd wat je voor betaald hebt, mag ook via PM. Als ik er weer een tegen kom ga ik hem zeker checken.

veel plezier ermee!!


Die omvormer is niet onhandig hoor, gewoon een extra kastje ertussen.
En de prijs mag je best weten: €550 + verzendkosten(€12)

Rinze
5 december 2007, 19:00
Das niet duur :eek: ,ik vond een BV60 die een poos geleden voor 400 euro te koop stond al niet duur, komt dat nou omdat ze niet zo bekend zijn?

Joey Handsome
5 december 2007, 19:02
Mooi ding, en dan te bedenken dat er ook nog een 300 watt versie van is geweest...

Hoeveel is deze dan?

Powerchordschuiver
5 december 2007, 19:08
Das niet duur :eek: ,ik vond een BV60 die een poos geleden voor 400 euro te koop stond al niet duur, komt dat nou omdat ze niet zo bekend zijn?

Dat zal zeker meespelen, de grote meute geilt toch alleen maar op namen als Marshall en Fender enzo.
Sommige Crates zijn prima versterkers, maar Crate heeft gewoon 'de naam' niet he?
Heeft Hughes & Kettner ook last van, maar dat is voor degenen die zoiets 2e hands willen kopen alleen maar gunstig, dan moeten ze ook niet van die hoge prijzen opbrengen.

Squier4ever
5 december 2007, 19:14
Hoeveel is deze dan?

6x 6l6 geeft zo'n 150 snoeiharde Watts aan vermogen, in theorie, maar dit zullen er vermoed ik nog wel iets meer zijn, aangezien je uit een plexi ook vermogens tot zo'n 120 watt schijnt te trekken mits goeie bias en goeie buizen.

AART
5 december 2007, 19:47
Das niet duur :eek: ,ik vond een BV60 die een poos geleden voor 400 euro te koop stond al niet duur, komt dat nou omdat ze niet zo bekend zijn?

Das idd niet veel.
Maar een BV60 is wel een stapje minder, die hebben maar 2 kanalen en zijn totaal anders gevoiced, al blijft het een vette buizenbak voor 400 euro.

Hij is 150 W inderdaad.

Waarom ze zo goedkoop zijn? naamsbekendheid zal wel inderdaad, maaar het is echt een hele mooie versterker voor heel weinig. Hij heeft een beter clean en is veelzijdiger dan een 5150, terwijl die laatste alleen vanwege de naam al voor 1000 euro gaan...

Om heel eerlijk te zijn vind ik deze beter klinken dan mijn oude 5150...

levi
5 december 2007, 20:55
weet ik ook maar meer voor de n00bie gitaristen onder ons.

Als je dat niet weet hoef je niet perse een gitaar noob te zijn..

andoni
5 december 2007, 21:17
Ziet er leuk speelgoed uit :)
Hoe gedraagt hij zich op laag volume?

Squier4ever
5 december 2007, 21:21
Als je dat niet weet hoef je niet perse een gitaar noob te zijn..

als je dat niet weet mag je je ook geen gevorderde gitarist noemen.

AART
5 december 2007, 23:03
als je dat niet weet mag je je ook geen gevorderde gitarist noemen.

Nouja, ik kan niet echt spelen ofzo, maar ik weet het wel... :chicken:

Veel mensen die wel goed kunnen spelen weten het niet

Squier4ever
5 december 2007, 23:22
Nouja, ik kan niet echt spelen ofzo, maar ik weet het wel... :chicken:

Veel mensen die wel goed kunnen spelen weten het niet

dat is waar, ik kan ook niet geweldig spelen, maar ik had het meer over gevorderd qua kennis.

levi
5 december 2007, 23:31
dat is waar, ik kan ook niet geweldig spelen, maar ik had het meer over gevorderd qua kennis.

Dat is een leuk excuus. Als ik tegen iemand zeg, ik ben een gevorderd gitarist
en hij vind me niet kunnen spelen. Zeg ik gewoon ja ik bedoede gevorder qua kennis :) maar ik had nog niks over die versterker gezecht gaaf ding ! :rockon:

caliban
6 december 2007, 01:45
Klinkt allemaal heel mooi, ben benieuw om soundclips te horen, enige mogelijkheid dat we die te horen krijgen.

jw009
6 december 2007, 09:58
Ziet er vet uit!! Voor die prijs lijkt het mee een prima deal, gefeliciteerd. Die foto met allebei je amps lijkt je Mark IV wel een rackmount head, wat een gigantisch groot ding die Crate.

AART
6 december 2007, 14:06
Ziet er vet uit!! Voor die prijs lijkt het mee een prima deal, gefeliciteerd. Die foto met allebei je amps lijkt je Mark IV wel een rackmount head, wat een gigantisch groot ding die Crate.

Hehe, inderdaad. De crate laat zelfs mijn marshall cab een speelgoedding lijken(top is 2 cm breder).

@Caliban: Soundclips zitten er voorlopig helaas niet in, ik heb geen microfoon hier(gebruikte altijd de matige recording out van de Mark). Misschien begin volgens jaar, ik ben dan jarig en misschien kan ik dan wel een leuke mic lospeuteren of geld om er een te kopen.

almarvk
6 december 2007, 14:13
Wat een spuuglelijk ding!



Ben eigenlijk wel jaloers ;)

AART
6 december 2007, 15:13
Wat een spuuglelijk ding!



Ben eigenlijk wel jaloers ;)

Tja, lelijk, ik vind hem mooi, al is het wel een lomp ding, maar toch nog minder lomp dan bijv. ENGL :satisfie:

Achja, het gaat om de sound, niet om de looks he, anders kocht ook niemand een Koch....

Highroller
6 december 2007, 16:55
Ziet er netjes. Ik ben benieuwd hoe ie klinkt. MP3's!!!!

Highroller
6 december 2007, 16:56
De achterkant van een Koch ziet er best goed uit!

Mr.Bluesbreaker
6 december 2007, 17:13
Coole amp!

Een van de weinige highgainers die ik echt tof vond qua zelf bespelen. (live)
Deze BV150 en de Diezel nogwat hebben het, wat kan ik niet precies uitdrukken.
Moet wel zeggen dat ik het standaard Crate cabinet dat er bij zat totaal niet in dezelfde kwaliteit vond liggen in vergelijking met de top.

AART
6 december 2007, 17:18
Coole amp!

Een van de weinige highgainers die ik echt tof vond qua zelf bespelen. (live)
Deze BV150 en de Diezel nogwat hebben het, wat kan ik niet precies uitdrukken.
Moet wel zeggen dat ik het standaard Crate cabinet dat er bij zat totaal niet in dezelfde kwaliteit vond liggen in vergelijking met de top.

Mooi dat je hem ok vond, hij heeft een beetje de droge sound die de Diezel Herbert en VH 4 ook een beetje hebben, maar dan net iets anders(lomper ofzo), dus misschien hou je van een droge(korrelig?) gain sound. Het cabinet heb ik nooit geproprobeert/gehoord. Volgens mij zaten daar standaard wel V30's in.

jonesd
6 december 2007, 17:53
Ik heb er live ook een keer op gespeeld. Ik had jammer genoeg nauwelijks tijd om in te stellen... (was trouwens ook niet evident, als ik me niet vergis staan er knoppen op voor oomph en eekh of zoiets...)

Voor mij klonk het te modern, te metal, maar bon, dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

Op dezelfde avond speelden er eveneens een aantal metalbands op en ik moet zeggen dat er dan toch wel een heel bruut geluid uitkwam.

Onze zanger speelt trouwens mondharmonica op gitaarversterkers en die haalde eveneens een schitterend geluid uit die blue voodoo.

Lijkt me dus toch een zeer fijne aankoop (zeker gezien de prijs)