PDA

View Full Version : Bassist 5de trap irritatie :D



Bloodline
5 december 2007, 14:27
We zaten laatst in de oefen ruimte en ik kwam met een riff.
Wat verwacht je van Bloodline ? natuurlijk is de riff in mineur met een harmonisch mineur tintje op het einde.

Nu zei mijn bassist: Mendel no offence, maar ik wordt schijt ziek ervan dat je steeds die 5de trap gebruikt. Hij is bijna klaar met conservatorium dus hij zal er wel verstand van hebben maar ik zit met een probleem.

In de super handige geniale uitleg van Jeroen staat dit:

G Mixolydisch (5e trap)
g a b c d e f
1 2 3 4 5 6 b7

Die Mixolydische ladder heeft toch niets te maken met mineur of harmonisch mineur of wel ? Of zou ik hem moeten corrigeren dat hij de 6de trap bedoelt met een verhoogde 7de noot ?

Ik ben in de war :)!

gorgasm
5 december 2007, 17:24
mixo is de Ve trap, dominant dus, en die is majeur. Kenmerkend voor die trap is de tritonius tssn de terts(groot) en t septiem(klein). Als je de noten in tertsen op elkaar zet :)

hij hoort hem mss mixo, jij denkt hem mss (harmonisch) mineur..

6e trap heeft een b3 en b6, bij je b7

in G zou je hebben G A Bb C D Eb F G (idd Bb groot) voor natuurlijk mineur.
harmonisch dan heb je een fis dacht ik?(<=heeft het kind hier zo?)

-=JEROEN=-
5 december 2007, 18:25
tja denk toch dat je dat beter aan je bassist kan vragen, maar als je A mineur speelt over een G akkoord, dan speel je eigenlijk geen mineur maar mixolydisch

dus misschien speel jij hem wel in 5e positie:

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=A&scchnam=Melodic+Minor+%28Descending%29&get2=Get

maar omdat je em over een stuk in G speelt, speel je eigenlijk:

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=G&scchnam=Mixolydian&get2=Get

snap je het verschil?

en trouwens, wat is daar mis mee? je maakt uitstapjes naar harm. mineur zeg je, nou dan, wat wil die bassist nog meer dan?

Bloodline
5 december 2007, 21:57
hahaha tjah ik weet het niet, ik ben ontzettend gek van klassieke muziek.

hij houdt er niet zo van als ik bijv een akoord pak als dit:


Spoor 1
Q Q Q Q Q
E||-----------------------|--0----||
B||-----------------------|--0----||
G||--0-----9--------------|--0----||
D||--2----10----7----7----|--2----||
A||--2----10----5----6----|--2----||
E||--0-----8----7----7----|--0----||


Eerst pak ik bijv een Em, dan een C zoals je hierboven ziet, en dan de progressie van dat akkoord, 757 naar 767 ( dat ik de d een halve noot verhoog naar de d# ) ik krijg dan echt kippenvel, vindt ik zo mooi.

maarjah, sommigen natuurlijk niet :D!!
Ik gebruik het wel redelijk vaken, om niet in dat powerakkoorden thrash metal sleur te zitten, ik houd ontzettend veel van melodie.

Reel Big Fish
5 december 2007, 22:26
Mendel, soms kunnen power akkoorden juist heel mooi zijn. Misschien zou je die toch ook eens moeten gaan gebruiken, dan wissel je namelijk af en kan die bassist niet meer zeuren ook!

Bloodline
5 december 2007, 23:08
hahah reel big fish, dacht je dat in thrash metal speel zonder powerchords :D !!!

Reel Big Fish
5 december 2007, 23:28
Sorry maar bedoel je nou zo van, ik speel wél powerchords, of bedoel je, in thrash metal worden geen powerchords gespeeld? Eerste geval, wat zeurt die bassist? Als je dat laatste bedoeld, zou ik toch echt beter gaan luisteren naar bijvoorbeeld Testament.

-=JEROEN=-
6 december 2007, 00:43
ah nu begrijp ik je bassist denk ik

je speelt daar Em (I) C (VI) Bm7 B7 (V) Em (I)

dus van V naar I, de sterkste oplossing

ik denk dat hij daar wat moe van wordt, dus probeer ook eens andere 'oplossingen'

ga je eens verdiepen in progressies:

http://blog.myspace.com/index.cfm?fuseaction=blog.view&friendID=92797535&blogID=156486338&MyToken=01f2c8ed-85f9-46b8-953b-503f84a3bfeb

Bloodline
6 december 2007, 09:08
Sorry maar bedoel je nou zo van, ik speel wél powerchords, of bedoel je, in thrash metal worden geen powerchords gespeeld? Eerste geval, wat zeurt die bassist? Als je dat laatste bedoeld, zou ik toch echt beter gaan luisteren naar bijvoorbeeld Testament.

Nee nee begrijp me niet verkeerd :D !! Natuurlijk speel ik wel powerchords, maarin veel thrash wordt bijna alleen maar powerchords gespeeld en daar houd ik niet zo van.

Neem bands als the haunted bijvoorbeeld, dat vindt ik weer smullen

Bloodline
6 december 2007, 09:10
ah nu begrijp ik je bassist denk ik

je speelt daar Em (I) C (VI) Bm7 B7 (V) Em (I)

dus van V naar I, de sterkste oplossing

ik denk dat hij daar wat moe van wordt, dus probeer ook eens andere 'oplossingen'

ga je eens verdiepen in progressies:

http://blog.myspace.com/index.cfm?fuseaction=blog.view&friendID=92797535&blogID=156486338&MyToken=01f2c8ed-85f9-46b8-953b-503f84a3bfeb


O dus als ik de ladder van Em heb, dan is de 5de trap de B dus ? omdat dat de 5de noot van de Em toonladder is. Klinkt trouwens wel uber logisch, Em toonLADDER, 5de TRAP.

-=JEROEN=-
6 december 2007, 09:47
juist

dus hij wordt er gek van dat je steeds dezelfde oplossing hanteert
(de V lost op naar I, de V wil weer I worden, na de V wil je de I horen)

probeer dus eens wat anders te verzinnen, misschien door zelf het wiel opnieuw uit te vinden, waardoor je een beter begrip krijgt van oplossingen

er zitten 7 trappen in een ladder

I C
II Dm
III Em
IV F
V G
VI Am
VII Bdim

ga eens kloten met die akkoorden, welke klinken lekker na elkaar

edit:

of in mineur (met de 7's erbij, voor de volledigheid):

I Am7
II Bm7b5
III Cmaj7
IV Dm7
V Em7
VI Fmaj7
VII G7

Bloodline
6 december 2007, 11:18
Dankje wel jeroen !!
Ik zal het ff re-checken
Heb je ook msn eventueel ? zo ja wil je even PM'en ?


Met vriendelijk grutten,

Mendel

Malesc
6 december 2007, 12:57
Als Jeroen het nog niet verteld had: probeer eens op te lossen naar de 4e of 6e trap (in Em: Am of C), 't is niks nieuws, maar klinkt prima. Zo word je net ff op het verkeerde been gezet als luisteraar.

EuroCinema
6 december 2007, 14:08
Haha maar Bloodline wil natuurlijk die beroemde classical metal halve stap van groot septiem naar 1 maken. (harmonisch/melodisch mineur, dim arpeggio's etc) En daar is de grote terts van de vijfde trap voor nodig die oplost naar de tonica.
Misschien kun je wat meer varieren op die i-V cadens door een kwintencirkel te gebruiken in een compositie? (Denk aan de akkoordenreeks van Hotel California).

-=JEROEN=-
6 december 2007, 15:58
Haha maar Bloodline wil natuurlijk die beroemde classical metal halve stap van groot septiem naar 1 maken. (harmonisch/melodisch mineur, dim arpeggio's etc) En daar is de grote terts van de vijfde trap voor nodig die oplost naar de tonica.
kan ook op andere manieren, toch?

Bloodline
6 december 2007, 16:45
Haha maar Bloodline wil natuurlijk die beroemde classical metal halve stap van groot septiem naar 1 maken. (harmonisch/melodisch mineur, dim arpeggio's etc) En daar is de grote terts van de vijfde trap voor nodig die oplost naar de tonica.
Misschien kun je wat meer varieren op die i-V cadens door een kwintencirkel te gebruiken in een compositie? (Denk aan de akkoordenreeks van Hotel California).

Bedoel je zo'n thema als dit:

Am- Dm-G-C-F-Dm- Eadd8 (geloof ik ) en dan Emaj :D

EuroCinema
6 december 2007, 17:34
kan ook op andere manieren, toch?

Ja, maar als het als stevige rock moet blijven klinken, zijn de mogelijkheden wel wat beperkter. Ik denk dat een tritoon-substitutie bijvoorbeeld lastig in zo'n sound zou passen.