PDA

View Full Version : Intro solotje, houden of overnieuw?



Lennert
5 december 2007, 10:29
Hallo beste medeforummers!

Afgelopen maandag heb ik voor een nummer van een goede vriend van me een solotje ingespeeld over het introtokkeltje. Maarja dit soort muziek is normaal gesproken echt niet mijn ding en hoewel hij er opzich wel blij mee is zo, twijfel ik of ik hem niet over zal doen. Wat zeggen jullie?

http://www.myspace.com/lennertverheijen

Reel Big Fish
5 december 2007, 10:34
Hoe bedoel je opnieuw doen, als in de melodiën veranderen, of de timing? Soms zit je er wel naast namelijk.

Lennert
5 december 2007, 10:44
Noujah, ik heb de solo ter plekke uit m'n duim gezogen en ben die dag ook pas voor het eerst met die A aeolische toonladder bezig geweest. En ik had zoiets van als ie zo goed is prima.. maar misschien kan ik beter nog n tijdje met die toonladder bezig gaan, kijken welke leuke dingen/melodiën je ermee kan maken enz. Maargoed als ik ernaast zit qua timing is het misschien sowieso een goed idee om 'm over te doen.

Edit: Maar wat vind je verder van de melodiën?

Reel Big Fish
5 december 2007, 11:05
Nu heb ik maar een keer beluisterd, ik vond het erg op oude Metallica lijken, beetje One/Fade to Black style, ik weet niet of dat de bedoeling was, maar volgens mij is dat een positief iets.

Wel handig om te onthouden, melodiën moeten pakkend zijn, iemand moet ze bij wijze van spreken na 2 keer horen kunnen neuriën.

Veel succes

Lennert
5 december 2007, 11:14
Jah, hij is helemaal dol op metallica en het moet inderdaad een soort metal ballad worden. Goed gehoord dus ;) Al had ik voor ik begon te spelen helemaal geen idee wát ik ging spelen. Dus het was niet mijn intensie om er een metallica draai aan te geven. Maarja introtokkels met clean solo's/melodiën eroverheen is natuurlijk opzichzelf al iets dat metallica vaak heeft gebruikt.

Thanks voor je tips!

Lennert
5 december 2007, 12:49
Verdere tips en op/aanmerkingen zijn welkom!

bass blom
5 december 2007, 13:06
in ieder geval over doen :D

Lennert
5 december 2007, 13:12
Jah dat was ik al van plan jah :p

Maar om het beter te kunnen doen heb ik wel tips nodig! Dus, wat waren jou punten? Naast de timing.

TimoSomers
6 december 2007, 07:38
Ik vind het juist erg gaaf!
Ook omdat het een 1 take is, krijg je dat spontane.

koennie
6 december 2007, 15:49
Ik vind het juist erg gaaf!
Ook omdat het een 1 take is, krijg je dat spontane.

idd, mee eens! maar probeer t gewoon nog eens, kun je kijken wat t dan wordt. je hoeft deze toch niet weg te gooien?

Lennert
6 december 2007, 19:23
Allright, ik ga er nog even mee aan de slag, doe nog een paar takes en dan pik ik de mooiste eruit!

Thanks voor de reacties jongens!

Rude Perception
6 december 2007, 20:11
Is er niet een lage snaar vals?
Verder zou ik een of twee loopjes nemen en die een paar keer herhalen.

Lennert
6 december 2007, 20:54
Is er niet een lage snaar vals?
Verder zou ik een of twee loopjes nemen en die een paar keer herhalen.

Jah misschien was de gitaar niet helemaal goed gestemd, maar daar was helaas ook geen beginnen aan en op den duur ben je het zat.. Ik speelde het op een budget washburn met een zwevende trem die dus niet erg stemvast was.. Volgende keer m'n eigen gitaar meenemen.

Hmm het is niet de bedoeling dat het een riff wordt, of een vaste melodie. Dus ik weet niet of dat de goede aanpak is. Ik begrijp wel wat je bedoelt en dat zou ook zeker wel werken maar het is niet wat hij wil zeg maar :)

Toch bedankt voor je tip!

Rude Perception
6 december 2007, 21:17
Zelfs in solo's is het altijd een hele goede tip om 1 of 2 loopjes te nemen en daar op een gegeven moment op terug te komen op een ander punt in de solo. Dat kan je bijvoorbeeld ook een octaafje hoger doen, of bijvoorbeeld over een ander akkoord, bijvoorbeeld:

Over het I akkoord de noten I, III, IV, VI gebruiken en over het V akkoord de noten vervangen door: V, VII, I, III. De laatste noten in dezelfde toonladder als het 1 akkoord. Andere variaties zijn natuurlijk ook goed. Maar het geeft iig structuur aan je solo.

Lennert
6 december 2007, 21:28
Kijk daar kan ik wat mee :) Hardstikke bedankt! ik ga het eens proberen.

Rude Perception
6 december 2007, 21:40
Kijk daar kan ik wat mee :) Hardstikke bedankt! ik ga het eens proberen.

Je kan ook hetzelfde loopje op een ander moment in de maat spelen, het loopje anders laten aflopen of bijvoorbeeld ritmisch kleine dingen veranderen. Die variaties zorgen ervoor dat het niet klinkt alsof je random door de toonladder heen loopt.

Lennert
6 december 2007, 22:59
Ok duidelijk! Thnx voor de tip! :)

Nog even over je vorige comment, in dit stukje worden 3 akkoorden gebruikt, Em, Fmaj7 en Am. Hoe kan ik achterhalen welke volgorde daarbij hoort in de toonladder. Dus hoe weet ik bijv. welk akkoord de I is en welke de V. Als ik een standaard progressie als uitgangspunt neem kan ik dat gemakkelijk achterhalen, maar andersom vind ik het lastig. Bijv in de A mineur ladder (de ladder die ik voor de solo gebruikte) is de Am dan de I en de Em de V maar dat Fmaj7 akkoord zit er niet bij, hoe plaats ik die dan?