PDA

View Full Version : USA Standard strat verbouwen



Mr.Bluesbreaker
5 december 2007, 10:14
Grootse plannen voor de kerstvakantie:

Ben van plan om mijn Epiphone Sheraton en Engl versterker de deur uit te doen, en met het geld wat er vrij komt een USA Standard strat ('00, trem, SSS)) aan te schaffen. Met het idee het 2e werkpaard voor een coverband te maken naast mijn PRS, dus zo veelzijdig mogelijk qua geluiden.

Allereerst, hij is zwart met maple toets.
Wat ik zou willen doen:

-tuners vervangen voor Kluson vintage, die je ook op de RI'62 vind, zowel van de Tele als bij de Strat. Werkt zo lekker snel met snaren vervangen en is naar mijn gevoel wat stemvaster. Maar: past dit, dwz. hou je geen extra ruimte over na de oude te hebben verwijderd, of is er misschien te weinig ruimte?

-body verwijderen van lak en (laten) spuiten met een andere kleur.
Het zelf verwijderen, is dat zelf goed te doen met de Fender lak op een USA Std? Welke kleur het wordt maakt me niet uit, maar zwart vind ik zo oerlelijk, en heb al een zwarte LP, voor wat dat uitmaakt.

-Lil'59 of een ander SC formaat humbucker in de brug zetten. WIl de gitaar in mijn coverband kunnen gebruiken, en heb dan ook wat stevigs nodig. Geen echte high gain. Dit laatste moet zowieso lukken lijkt me, iemand nog andere tips qua brugpickup?

-een D-tuner op de normale brug van een strat: kan dat? Het is geen must, maar misschien voor live wel makkelijk. Ik pak voor een nummer wat ik in drop D moet spelen nu steeds een andere gitaar, omdat een gitaar met trem nu eenmaal zo lang duurt om tussen een nummer door om te stemmen, als dat met een draai kan zou dat mooi zijn.

Renin
5 december 2007, 10:21
brug pup:

ik heb een SD H - 4 (of was het nu 5) In iede rgeval de custom humbucker van SD in de brug laten zetten op mijn Highway 1. Resultaat: veel mids, bas en een gigantische output in vergelijking met de andere singles. Hou daar dus rekening mee. Het is een rock element, die goed overweg kan met de gain. Zowel "hoog" als "laag" gain.

Tremelo gewoon tegen de body aan stemmen (plat laten liggen). Dan kun je volgens mij gewoon snel even naar D stemmen zonder al teveel last te hebben van andere ontstemde snaren.

Rinze
5 december 2007, 10:23
De rest weet ik zo niet, maar een d-tuner wordt moeilijk, tenzij de trem in ruststand op de body ligt. Wanneer de trem vrij zweeft verandert de totale snaarspanning wanneer je de D-tuner gebruikt en dan zoekt het systeem een nieuw rustpunt, met als gevolg algemene valsheid. Lijkt mij, ik heb zelf niet zo'n ding maar goed...

EDIT: misschien dat het in combinatie met een tremsetter o.i.d. wel werkt?

2de EDIT: plat op de body is naar mijn ervaring ook een rekbaar begrip omdat de bovenkant van de body en de onderkant van de trem niet altijd helemaal vlak zijn. Zeker wanneer je dan een trem met zespuntsbevestiging hebt is de kans groot dat de trem niet steeds precies in de zelfde ruststand terugkomt. Dan kun je er beter in de tremholte een stukje hout in lijmen zodat de het sustainblok daar tegenaan komt te rusten voordat de tremplaat de body raakt.

TimmU
5 december 2007, 10:27
Grootse plannen voor de kerstvakantie:

Ben van plan om mijn Epiphone Sheraton en Engl versterker de deur uit te doen, en met het geld wat er vrij komt een USA Standard strat ('00, trem, SSS)) aan te schaffen. Met het idee het 2e werkpaard voor een coverband te maken naast mijn PRS, dus zo veelzijdig mogelijk qua geluiden.

Allereerst, hij is zwart met maple toets.
Wat ik zou willen doen:

-tuners vervangen voor Kluson vintage, die je ook op de RI'62 vind, zowel van de Tele als bij de Strat. Werkt zo lekker snel met snaren vervangen en is naar mijn gevoel wat stemvaster. Maar: past dit, dwz. hou je geen extra ruimte over na de oude te hebben verwijderd, of is er misschien te weinig ruimte?

-body verwijderen van lak en (laten) spuiten met een andere kleur.
Het zelf verwijderen, is dat zelf goed te doen met de Fender lak op een USA Std? Welke kleur het wordt maakt me niet uit, maar zwart vind ik zo oerlelijk, en heb al een zwarte LP, voor wat dat uitmaakt.

-Lil'59 of een ander SC formaat humbucker in de brug zetten. WIl de gitaar in mijn coverband kunnen gebruiken, en heb dan ook wat stevigs nodig. Geen echte high gain. Dit laatste moet zowieso lukken lijkt me, iemand nog andere tips qua brugpickup?

-een D-tuner op de normale brug van een strat: kan dat? Het is geen must, maar misschien voor live wel makkelijk. Ik pak voor een nummer wat ik in drop D moet spelen nu steeds een andere gitaar, omdat een gitaar met trem nu eenmaal zo lang duurt om tussen een nummer door om te stemmen, als dat met een draai kan zou dat mooi zijn.
Misschien zou je gewoon een strat in een ander kleurtje kunnen kopen? is in ieder geval 1 probleem opgelost;) Qua brug, misschien een hotrail?

jimihattricks
5 december 2007, 10:36
Icm met de twee single-coils is een humbucker (ook in SC-formaat) vaak te aanwezig (qua output).. ik heb goede ervaringen met DiMarzio FastTrack-1 + SC combi's, maar een element als bv de Chopper heeft veel teveel output icm met de SCs.. SDs heb ik nooit geprobeerd

een volledig setje DiMarzio's (Cruiser + FastTrack) doet het ook wel goed.. je levert je true SC-sound wel in, maar je krijgt er een veelzijdige bromvrije gitaar voor terug

ik snap alleen dat drop D-gebeuren niet..?

als ik een reden kan vinden om yet another gitaar erbij te kopen ben ik juist blij! 8-)

(ja schat, ik weet dat de kinderen pampers nodig hebben, maar ik MOET die les paul hebben, anders kan ik niet van stemming wisselen...)

Mr.Bluesbreaker
5 december 2007, 10:36
Nah, het moet wel leuk blijven he:)
Ik bedoel dat het me gewoon leuk lijkt om een gitaar die in de basis prima is, helemaal aan te passen naar mijn ideale specs, zonder er een 2e hypotheek voor te nemen.

Die D tuner is de laagste prioriteit, dat ik de trem nog kan gebruiken is denk ik iets belangrijker. Iemand een idee over die mechanieken? Ik hoor wel eens verhalen dat bepaalde klusons meerammelen...?

Edit: lol @ pampers.
Was al bang dat een HB teveel outputverschil zou geven. Je zou dan live je master echt moeten terugdraaien bij het switchen naar je brugpositie?
Zou een Fast track een beetje makkelijk in de buurt van een AC/DC achtige crunch kunnen komen qua hoeveelheid oversturing zonder al teveel te krassen als een normale stratpu (SC brug) zegmaar?

jimihattricks
5 december 2007, 10:40
wat betreft mechanieken; ik zweer bij locking tuners.. zelf gebruik ik Sperzels op bijna al mijn gitaren, nooit last van ontstemmen, maar de gear ratio is wel wat lager dan bij klusons volgens mij

jimihattricks
5 december 2007, 10:46
Edit: lol @ pampers.
Was al bang dat een HB teveel outputverschil zou geven. Je zou dan live je master echt moeten terugdraaien bij het switchen naar je brugpositie?
Zou een Fast track een beetje makkelijk in de buurt van een AC/DC achtige crunch kunnen komen qua hoeveelheid oversturing zonder al teveel te krassen als een normale stratpu (SC brug) zegmaar?

het mooie van een gebalanceerde HSS strat is dat de humbucker de versterker meer laat oversturen, waardoor je mooi tussen clean en crunch kunt switchen..

maar het verschil in output is vaak zodanig groot dat je single coils naast de humbucker relatief ploinky ploinky gaan klinken terwijl ze dat voorheen in de S-S-S config niet deden..

wat betreft het krasserige van de FastTrack 1; ja er zit wel wat SC-karakteristiek in, maar met een master tone of tone-control op de brugpickup (makkelijke mod) haal je dat er wel uit.. AC/DC crunch lukt wel denk ik (overigens heb ik meer dan 1x een coverband perfect AC/DC horen spelen met een S-S-S strat)

overigens zijn er wel gebalanceerde HSS combo's te bedenken:
Zelf heb ik een tijd over twee TexMex ('hete SCs) en 1 TV Tron gespeeld (Filtertron low output humbucker). Als je zorgt dat de weerstanden van de verschillende pickups niet al te ver uit elkaar liggen kan het zeker.

probleem waar ik altijd mee heb gezeten zijn dan de potmeters; probeer maar eens een fatsoenlijke schakeling te vinden waarin je zowel 250K als 500K potmeters kan gebruiken voor de SCs enerzijds en de humbucker anderzijds.. veel geploeter in het zelfbouw forum heeft mij uiteindelijk weer doen terugkeren naar een S-S-S config, en man, wat was ik vergeten hoe goed dat eigenlijk gewoon klinkt :)

G.G.
5 december 2007, 10:50
......de deur uit te doen, en met het geld wat er vrij komt een USA Standard strat ('00, trem, SSS)) aan te schaffen.

Moet je hem nou eerst nog kopen, en daarna zo'n beetje alles vervangen?

In dat geval zou ik hem helemaal zelf opbouwen met marktplaats, allparts, DiMarzio etc...

jimihattricks
5 december 2007, 10:52
niet als je hem daarna ooit nog wil kwijtraken..

G.G.
5 december 2007, 11:01
niet als je hem daarna ooit nog wil kwijtraken..

Als je dat met een USA strat doet, levert ie ook niet echt gemakkelijk zijn geld meer op.

fred dons
5 december 2007, 11:05
maar om even terug te komen op de tuners, ja die gaan rammelen; klussons zijn 8 mm en de shaft van de tuners die er nu op zitten zijn 10 mm
om dit op te lossen moet je conversie bushings kopen die een 10 mm diameter hebben (rockinger verkoopt die dingen)

Rinze
5 december 2007, 11:06
Ik denk dat MrB een strat op het oog heeft die hem qua spel en klak goed bevalt. Als je zelf in elkaar gaat zetten dan weet je toch nooit echt wat je gaat krijgen. Op mijn US-Strat is alleen het hout van de hals nog origineel, was al zo toen ik hem kocht :satisfie:

Orpheo
5 december 2007, 14:49
ik zou er een tremelno op zetten. heb je in 20 minuutjes zelf geinstalleerd, zo gepiept, en je kan er full floating mode, dive only mode en hardtail mode mee maken zonder extreme kapriolen uit te moeten halen.

Lexvandoef
5 december 2007, 14:59
Ik zou hem trouwens niet refinishen, het wordt toch een werkpaard voor je band, en het scheelt best wel veel geld.

Bovendien, ik vind/vond zwarte/maple strats ook enorm lelijk tot ik er zelf eentje had :satisfie: Je raakt er toch wel aan gewend/gehecht.

Mr.Bluesbreaker
6 december 2007, 21:59
Bedankt voor de input tot zover mensen!


Ik denk dat MrB een strat op het oog heeft die hem qua spel en klak goed bevalt. Als je zelf in elkaar gaat zetten dan weet je toch nooit echt wat je gaat krijgen. Op mijn US-Strat is alleen het hout van de hals nog origineel, was al zo toen ik hem kocht :satisfie:

Das inderdaad de bedoeling. Nu ben ik nogal kieskeurig op strat gebied en wil het met de meesten niet erg vlotten. Mocht het exemplaar ok zijn, dan evt. nog iets tweaken. Eerst maar eens kijken of ik een ruildeal kan maken met een gitaar waar ik zelf te weinig mee doe. Mocht dat lukken en de strat is in huis bump ik hier t zooitje wel weer even...

jerome
6 december 2007, 23:27
.....probleem waar ik altijd mee heb gezeten zijn dan de potmeters; probeer maar eens een fatsoenlijke schakeling te vinden waarin je zowel 250K als 500K potmeters kan gebruiken voor de SCs enerzijds en de humbucker anderzijds.. veel geploeter in het zelfbouw forum heeft mij uiteindelijk weer doen terugkeren naar een S-S-S config, en man, wat was ik vergeten hoe goed dat eigenlijk gewoon klinkt :)

Ik heb er ook mee geëperimenteerd en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik de single coils in m'n Strats echt kut vind klinken met een 500K potmeter.
En gek genoeg vind ik de Dimarzio Dual Sound humbucker die ik als brugelement erin heb zitten lekkerder klinken met een 250 K dan met een 500 K potmeter; iets minder heavey maar wel warmer en iets transparanter.
Dus ik gebruik 250 K volumepots in mijn HSS Strats...

Op een andere HSS strat heb ik een schakeling met een 250K én een 500K potmeter, te schakelen met een mini-switch.
Bij het switchen tussen 250 en 500k hoor je een behoorlijk verschil.
I.c.m. een 3 standen switch om de Dual Sound in serie, parallel of single coil te schakelen heb je met deze humbucker heel veel mogelijkheden wat klank betreft!! heel veelzijdig dus!

Overgens klinkt zo'n Dual Sound humbucker prima wat volume betreft i.c.m. de single coils