PDA

View Full Version : gitaarupgrade, tremel-no, serie/parallel



Orpheo
5 december 2007, 00:01
Edit: deze post is behoorlijk lang. wil je direct naar 't probleem, ga dan naar post hieronder.



Na heel lang wikken en wegen heb ik besloten mijn paarse quilt-LP te upgraden.

Upgrades tot nu toe:

studs VEEL vaster gezet! sommige forumleden zullen zich wel herinneren dat deze gitar bij de meeting opeens waanzinnig ging ontstemmen bij tremgebruik. dat is bij een hipshot+sperzels+graphtec redelijk uhm... ongebruikelijk. Ik heb de hele gitaar uit elkaar gehaald, en het bleek dat de tuners niet goed vast zaten. de pinnetjes van de sperzels waren kapot (gerepareerd met een schroefje, wat druk en veeeeel hitte en soldeer!), en de schroefdraden waren kapot (loodgieterstape op geplakt, en schroeven maar; zit nu MUURvast!).

De studs heb ik ook vast gezet, met een stukje fineer (in de gaten steken, 3 stuks, en dan de stud erin rammen met veel geweld). De studs zitten nu met lijm en druk stevig vast, en de trem is veel stabieler.

Dit zijn klusjes die alleen tijd, geen geld kosten. Wat heb ik dan gedaan dat WEL geld kost?

Deze gitaar moest vanaf het begin af aan de meest veelzijdige gitaar worden in de collectie. De trem moest stabiel zijn, en de pups veelzijdig. wat heb ik er nu in zitten? Ik heb een setje GFSjes erin zitten, een door mij samengestelde set. Ik heb ooit verteld dat ik een singlecoil-sized humbucker met een echte singlecoil wilde hebben in de brug en hals-positie. Nou, dat heb ik nu. 2 hotrails, 2 singlecoils (en een single in 't midden). Er zitten nu telesingles in, en dat geeft een leuk quacky, twangy geluid (lache, strat meets tele!), maar het is 't toch niet helemaal. De hotrails klinken op zichzelf al heel tof, maar met de single erbij, en die 2 in serie klinkt het megadik en verdomd strak! de alnico5 magneet van de single en de ceramische van de hotrail geeft eigenlijk een heel leuke combi op! De reden van dit topic heeft trouwens hiermee te maken (en ik wilde mijn ervaringen hierover eens kwijt :) )

om de tele-single in de brug te kunnen plaatsen, inclusief messing baseplate, heb ik onder de top zitten frezen, en nu past ie er nagenoeg onzichtbaar in. Voor de hotrail heb ik ook een beetje gefreest, en dat piept een beetje onder de humbuckerring uit, maar valt niet echt op. Voor de halspup was dit veel minder nodig, dus dat scheelde me weer!

Ik heb ook een TREMEL-NO geinstalleerd! Dit was op ebay voor 35 euro te koop, en ik zat al een tijdje hierop te azen, en het bevalt UITSTEKEND! wat is de tremelno? het is een metalen stang die vast zit aan je tremblock, zonder te frezen of iets dergelijks! hij laat je trem gewoon normaal bewegen, maar door middel van 3 wieltjes kan je de volgende 3 modes kweken:

full floating mode (zoals bekend van de floyd rose en eigenlijk de meeste trems; pull ups met de trem kan zo).

dive only mode (ala EvH)

full block. dan is 't een hardtail.

Er zit geen veersysteem in, dus 'terug' naar het nulpunt, en daar blijven hangen, doet ie niet. Het is GEEN stabilisator zoals de tremsetter, hij geeft je alleen de opties om de trem te blokkeren. Ik heb gemerkt dat als je 'm blokkeert, en dan stemt, en 'm dan op full floating zet, je de gitaar minder hoeft bij te stemmen dan als je 'm moet stemmen als ie de tremelno niet heeft.

Tot zover alles wat ik zelf heb kunnen oplossen, en waar ik geen problemen echt ondervond.

Nu iets waar ik echt effe bij vast zit.

Ik krijg een setje stratpups in huis, en die gaan in de gitaar ipv de tele-set. De pups gaan aan een 5weg, en de hummies gaan direct aan de 3weg. Ik wil kunnen kiezen tussen OF de singles, Of de hummies, OF beiden, en dan of serie of parallel.

dus:

humbuckers
singlecoils
humbuckers+singlecoils, parallel
humbuckers+singlecoils, serie

de eerste 3 is gewoon te doen met een normale 3weg. maar hoe krijg ik 't voor elkaar dat ik ze ook nog in serie kan zetten? er komt uit iedere switch alleen maar een 'hot' draadje, en niet een aardedraad voor zover ik weet, en de normale serie/parallelswitch van 2 humbuckers aan (de enige die ik ken trouwens!) moet een aardedraad van een van de 2 pups hebben. Hoe moet ik dit bedraden dus? KAN het wel?

Beetje lange beginpost, maar ik denk wel leuk leesvoer.

Orpheo
5 december 2007, 00:02
Tot zover alles wat ik zelf heb kunnen oplossen, en waar ik geen problemen echt ondervond.

Nu iets waar ik echt effe bij vast zit.

Ik krijg een setje stratpups in huis, en die gaan in de gitaar ipv de tele-set. De pups gaan aan een 5weg, en de hummies gaan direct aan de 3weg. Ik wil kunnen kiezen tussen OF de singles, Of de hummies, OF beiden, en dan of serie of parallel.

dus:

humbuckers
singlecoils
humbuckers+singlecoils, parallel
humbuckers+singlecoils, serie

de eerste 3 is gewoon te doen met een normale 3weg. maar hoe krijg ik 't voor elkaar dat ik ze ook nog in serie kan zetten? er komt uit iedere switch alleen maar een 'hot' draadje, en niet een aardedraad voor zover ik weet, en de normale serie/parallelswitch van 2 humbuckers aan (de enige die ik ken trouwens!) moet een aardedraad van een van de 2 pups hebben. Hoe moet ik dit bedraden dus? KAN het wel?

TimmU
5 december 2007, 00:05
Volgens mij kan het niet eens. Zou je voor mij is een iets duidelijker lijstje kunnen maken, met je pickups, de switches/mogelijkheden die je wil gebruiken om van element te wisselen, en welke elementen exact. Verder ook details als Volume en tone pots. Dan zal ik is kijken of ik er wat van kan maken!:)

Orpheo
5 december 2007, 00:10
uhm, 3 gewone singlecoils, stratstyle met 2 draadjes, en 2 hotrails, met single/serie/parallelswitch met de seymour duncan-kleurtjes voor de 4 draadjes. de humbuckers aan de 3 weg (daar komt 1 draadje uit, en de switch zelf is geaard), en de singles zitten aan de 5weg, en daar komt ook 1 draadje uit, en die switch is ook te aarden dacht ik. mastervolume, mastertone.

ziet er dus ongeveer zo uit:



singles humbuckers
| |
| |
5weg 3weg
\ /
|
3 weg (met iets erbij voor serie/parallel??)
|
volume+tone
|
output

TimmU
5 december 2007, 00:12
uhm, 3 gewone singlecoils, stratstyle met 2 draadjes, en 2 hotrails, met single/serie/parallelswitch met de seymour duncan-kleurtjes voor de 4 draadjes. de humbuckers aan de 3 weg (daar komt 1 draadje uit, en de switch zelf is geaard), en de singles zitten aan de 5weg, en daar komt ook 1 draadje uit, en die switch is ook te aarden dacht ik. mastervolume, mastertone.

ziet er dus ongeveer zo uit:



singles humbuckers
| |
| |
5weg 3weg
\ /
|
3 weg (met iets erbij voor serie/parallel??)
|
volume+tone
|
output


jezus man, 5(!!!!) pups?

TimmU
5 december 2007, 00:13
Ik heb verder eigenlijk geen idee hoe je een serie/parallel schakeling maakt op een gitaar.Daar kan ik je niet bij helpen. Met de rest wel. Wil je ook nog een on/off switch( welbekende killswitch) erbij hebben?

Orpheo
5 december 2007, 00:17
de rest is me gewoon gelukt. ik wil alleen eigenlijk perse die serie/parallel erop hebben...

en ja, ik heb er inderdaad 5 pups op zitten. ik heb er nu effe 4 in (alleen brug en hals) en dat werkt echt lekker. je kan gewoon heel lichte cleane licks hebben met die ene single,of juist scherp janken en knerpen, en dan dik brullen. een coiltap is echt niet zo lekker als een echte single, ik merk 't nu weer overduidelijk. en stringpull? welnee, deze 2 kleine magneetjes zijn even sterk/groot als die ene dikke van een fullsized humbucker. werkt perfect!

Orpheo
5 december 2007, 00:23
http://static.zoovy.com/img/guitarelectronics/H1602-W549-BFFFFFF/hb_multisounds

wat n als je het middelste pootje ook aansluit op aarde? middelste rij, linker kolom.

edit: de bewuste schakeling staat ergens onderaan; 2 humbuckers serie/parallel.