PDA

View Full Version : microversterker/ PA help



jannesmeyns
4 december 2007, 23:39
hallo,

Ik speel in een punkrockband en we bestaan ongeveer een jaar half en we beginnen op te treden. We hebben nieuw materiaal dus ons mini zangversterkertje kan niet meer mee. We zijn nu aant het kijken voor een Pa maar we kennen er helemaal niets van ons budget is dan ook niet zo groot. Ik heb research gedaan en ben door tips op iets gestoten (zie links) kunnen jullie zeggen of het goed is ? Of het werkt op elkaar? kan het goedkoper heb je nog ander materiaal nodig (pasieve actieve box) of heb je mss een veel beter idéé. Jullie zouden ons er heel veel mee vooruithelpen.

grts Jannes meyns

hier de links:
http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgS1SZUWSb0000000000000000v1316kTQ?Pr oductUUID=h4fVqHzld2QAAAES7Et_Z_HI&CatalogCategoryID=

http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgS1SZUWSb0000000000000000_yXOl0wg?Ca talogVideo=&ProductUUID=rN7VqHzlCbAAAAEWxNBXJYXD&CatalogCategoryID=_efVqHzlpz0AAAEVihxWf70R&JumpTo=OfferList

p.s. http://www.myspace.com/againstgravitypunk

zjanke
4 december 2007, 23:51
Zangversterkertje lekker gebruiken tijdens de repetities en als je moet optreden iets huren. Gewoon bij de prijs optellen.
Als je zelf iets koopt is het vaak te groot (en dus te duur) of toch net te klein en dus loop je nog te emmeren met iets wat niet goed genoeg is. Probeer eerst eens een of twee optredens met gehuurd materiaal en kijk dan nog eens of je iets wil kopen.

Dastard
5 december 2007, 00:20
Check ook eens de Yamaha Stagepass series

Thoon_Loque
5 december 2007, 00:21
Wat Zjanke zegt is helemaal waar!!
Ik weet niet hoe je het geregeld hebt met optredens (in een café/zaal, of voor vrienden in het pastoraat, of voor een vereniging in een clubhuis, of voor een Jeugdcentrum/buurthuis), hoe groot ís de zaal????? Is het in een huiskamer grootte dan kan de gewone repetitie zanginstalatie aardig dienst doen.
Is het in een zaal waar >60 mensen in kúnnen moet je echt iets gaan regelen!
Probeer afspraken met bijv. de uitbater en/of met een geluidsverhuurbedrijf te maken (incl personeel).

Want je kunt als band de sterren van de hemel spelen en de ene hemelse (of duivelse) solo na de andere ten gehore brengen, is het geluid van de zang k*t en gaat deze constant feedbacken, zal geen hond jullie optreden hoger waarderen dan een 4 of zelfs een 3.

Wil je zelf gaan mixen, moet je al behoorlijk wat verstand van mixen hebben, mits je het goed wilt doen.
Een eq (15 of liever 31 band) over de PA
eq over de monitoren, ter voorkoming van feedback (15 band)
Moet het drumstel en de bass en de gitaren ook uitversterkd worden? (ligt aan de grootte van de zaal) Neem nog maar een rekje compressors/limiters/gates mee. + wat modulatie app. (delay/reverb/echo)
Voor alle zangers een microfoon, met kabel die lang genoeg is. Qua mics zou ik voor een Sennheiser e6 - 8 - of 9honderd serie gaan of een shure sm58.
Voor de bassgitaar een DI
Voor de gitaren een sm57 of een e606 of e909
de drums.... AHUMM:
1 kick(bass-)drum mic
2 overheads
voor de snare een mic
alle toms een mic
en de hihat een mic
En alles voorzien van voldoende mic-stands en bekabeling.
vooral een drumstel goed afregelen (de eq's in de mengtafel) vraagt zeer veel ervaring.....

Dusss....
Als je het zelf doet: weet waar je aan begint!!

Andere optie: Met nog een of twee andere bands een avond afspreken om omstebeurt op te treden. Ieder brengt zijn eigen publiek mee en een kastelein vindt dit waarschijnlijk véél interessanter en zal ook sneller geneigd zijn om de kosten van een verhuurbedrijf te dragen.

Maar in ieder geval: heel veel succes met wat je ook gaat doen!

P.s. Jouw vraag is niet helemaal forum gerelateerd, maar iig heb je je antwoord!

Groetjes,

Anthony

jannesmeyns
5 december 2007, 14:34
Hallo,

Ja we hebben ook eerst aan huren gedacht maar het is vooral een probleem dat onze zangversterker helemaal niet hoorbaar is op repetities dus we moeten zoiezo uitkijken naar iets nieuws dan kopen we liever meteen iets goeds die natuurlijk niet te duur is.

grts Jannes

p.s: ik vond nergens een geschikte plaats voor men topic :)

Swan
5 december 2007, 14:38
maar heel veel zalen hebben toch al n eigen PA? de zalen waar ik in optreedt iig wel 99%...

jannesmeyns
5 december 2007, 15:58
maar heel veel zalen hebben toch al n eigen PA? de zalen waar ik in optreedt iig wel 99%...

ja maar dit is niet echt het probleem :p het is ook om deftig te kunnen repeteren. ALs we dan opnieuw optreden dat we toch weten hoe onze zang klinkt.