PDA

View Full Version : Squier topkam



Jim Haagmans
4 december 2007, 20:57
Hallo,

ik heb pas een nieuwe Squier gekocht!!

heerlijk gevoel het is een gitaartje uit '95 heb er 150 euro voor betaald je kan zeggen wat je wilt maar ik vind het een superding! laatste tijd wat minder gitaar aan het spelen maar met deze is het gevoel weer helemaal terug :d acdc RAM ik er weer echt uit zoals het hoort en ik kan weer uren spelen tot mijn vingers naar de klote zijn.. heerlijk :D

probleem: vooral de B en (hoge) E snaar ontstemmen heel gauw. Nu is dit niet verwonderlijk want degene waarvan ik hem gekocht heb heeft er 011 snaren opgelegd zonder ook maar iets aan de topkam te veranderen. Ik denk dus dat het vooral hier aan ligt.

Wat ik nu wil doen is sowieso een nieuwe topkam kopen, omdat dit ongeacht de snaardikte meestal de grootste ontstemmings oorzaak is bij goedkopere gitaren. Ik wil er ook sowieso 010 op gaan leggen, want de toon bevalt me redelijk, de bespeelbaarheid is nét iets te stroef, dus maar een compromisje normaal speel ik 009 dit is 011 dus 010. logisch.

vroeg ik me af of jullie tipjes hebben voor een degelijke topkam?

Wizz
4 december 2007, 21:45
Ik denk niet dat je hem moet vervangen. De gleufjes (kweet ook geen beter woord...) moeten alleen wat wijder uitgevijld worden. Essentieel is hierbij het juiste gereedschap : Ik gebruik hiervoor vijltjes van het merk Ibanez, een setje met de bekende diktes .010 tot .056 en alles wat daar tussenin zit. Helaas kost zo'n setje pakweg 100 euro en moet je er een half jaar op wachten als je ze al zou willen bestellen, oftewel : Ga er even mee naar een gitaarbouwer.

Wizz

tabmaniac
4 december 2007, 21:48
bedenk wel dat als je een nieuwe koopt, dat je er 1 koopt met tonechambers!

barno
4 december 2007, 22:13
waarom van snaardikte veranderen als hij nu goed klinkt? denk niet dat hij beter gaat klinken met dunnere snaartjes, vooral bij een cheapo zou ik logisch gebrek aan tone (goedkoper hout) op zijn minst wat compenseren met dikkere snaren.

Jim Haagmans
4 december 2007, 23:23
bedankt voor de reacties! zal er eens mee naar de plaatselijke gitarenboer lopen kijken of hij zo'n vijltjes heeft.

@ Barno;
Zoals ik zei sluit ik een compromis tussen bespeelbaarheid en klank.
Bovendien vind ik cheapo een beetje denigrerend, dit is gewoon een hele goede gitaar. Ik heb ook een Fender strat gehad en een Godin Freeway, en daarnaast in winkels op zoveel andere teles gespeeld. Deze doet daar niet echt voor onder.

barno
5 december 2007, 00:54
bedankt voor de reacties! zal er eens mee naar de plaatselijke gitarenboer lopen kijken of hij zo'n vijltjes heeft.

@ Barno;
Zoals ik zei sluit ik een compromis tussen bespeelbaarheid en klank.
Bovendien vind ik cheapo een beetje denigrerend, dit is gewoon een hele goede gitaar. Ik heb ook een Fender strat gehad en een Godin Freeway, en daarnaast in winkels op zoveel andere teles gespeeld. Deze doet daar niet echt voor onder.

cheapo betekent goedkoop, in jouw geval zelfs goede koop, nothing wrong with that. heb ook een prima cheapo squiertje. Hij is niet zo goed als mijn duurdere dingen maar dat verwacht ik ook niet.

BamBuFan1
5 december 2007, 01:47
Ik denk niet dat je hem moet vervangen. De gleufjes (kweet ook geen beter woord...) moeten alleen wat wijder uitgevijld worden. Essentieel is hierbij het juiste gereedschap : Ik gebruik hiervoor vijltjes van het merk Ibanez, een setje met de bekende diktes .010 tot .056 en alles wat daar tussenin zit. Helaas kost zo'n setje pakweg 100 euro en moet je er een half jaar op wachten als je ze al zou willen bestellen, oftewel : Ga er even mee naar een gitaarbouwer.

Of je maakt ze zelf...

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=81826&highlight=voelermaten

pannekoek
5 december 2007, 07:38
Ik denk niet dat je hem moet vervangen. De gleufjes (kweet ook geen beter woord...) moeten alleen wat wijder uitgevijld worden. Essentieel is hierbij het juiste gereedschap : Ik gebruik hiervoor vijltjes van het merk Ibanez, een setje met de bekende diktes .010 tot .056 en alles wat daar tussenin zit. Helaas kost zo'n setje pakweg 100 euro en moet je er een half jaar op wachten als je ze al zou willen bestellen, oftewel : Ga er even mee naar een gitaarbouwer.

Wizz

%^$& waarom zo duur ????

200 vijltjes ofzo in dat setje? :hippie:

G.G.
5 december 2007, 08:44
Tip van die voelermaatjes is prima. Alle delen naast elkaar, en in 1 x alle tanden zagen en vijlen (dan zwabberen ze niet zo).Mocht het dan nog niet werken, dan is Tusk of Graphtech een goeie optie.

BTW: Ik gebruik de term "cheapo" ook voor goedkoop, en niet per definitie voor slecht. Mijn Hondo is cheapo, maar wel mijn favoriete gitaar op het moment.

Jim Haagmans
5 december 2007, 12:34
oke bedankt voor jullie reacties, en excuseer voor mijn misvatting van 'cheapo' :)