PDA

View Full Version : GT Pro en FC 300



Plantje
4 december 2007, 20:22
Dit heb ik net naar Roland gemailed. Maar misschien dat hier ook nog wel iemand ideeën heeft. (DML misschien...jij hebt zo'n beetje alles gehad :satisfie: )

"
Hallo,

Ik heb een Boss GT Pro en Roland FC300.

Nu heb ik de FC300 als volgt geconfigureerd:
EXP Pedal 2: cc#1
mode: momentary
Switch van exp pedal2: cc#80

CTL1: cc#83

Zodoende kan ik in de system instellingen van de GT Pro aan cc#1 het "Foot volume" koppelen en cc#80 de solo switch.
De rest van de zaken staat op assignable in het system menu; deze assign ik dan per patch.
Een aantal patches heb ik op cc#83 mijn stemapparaat, cc#82 de wah on/off en cc#7 de bediening van de wah.

Nu wil het geval echter, dat ik bij het switchen van de ene preset naar de andere eerst een verandering met het volume pedaal (exp pedal 2 op cc#1 dus) moet doen voordat het volume "pakt". Als ik dat niet doe hoor ik de ene preset op vol volume en de andere zonder volume.
In de assign van alle presets heb ik "EXP1/CC#7" beide uit gezet, dus dat kan het probleem ook niet veroorzaken. De GT Pro staat ook niet in FC200 modus.

Op het moment dat ik dit merk heb ik de GT Pro zowel op de pc aangesloten (via USB) als op de FC300. Zou dat een probleem kunnen veroorzaken?

Heeft u verder enig idee hoe ik kan zorgen, dat de GT Pro "weet" waar het volume op staat en daar de preset in "laadt". Of voor mijn part dat ze in ieder geval allemaal op vol volume starten?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,
Rudi Hendrix
"

Ik kom er namelijk helemaal niet meer uit :dontgeti:

Plantje
4 december 2007, 22:00
Ow ja.... dan zijn de batterijtjes van die FC300 ook nog op. Staat op zich ook wel netjes in het boekje, dat deze alleen voor test-purposes zijn. Maar toch wel zuur.

Nu moet er volgens Roland natuurlijk precies een PSA adapter in, maar iets in me zegt dat dat toch wat onzinnig is. Daar nog mensen heldere ideeën over?

Rene Rijpma
4 december 2007, 22:06
Ik heb ook de FC300, en wat de adapter betreft toch maar het zekere voor het onzekere genomen. Voor die paar tientjes?!

Plantje
4 december 2007, 22:09
Dat is inderdaad misschien wel zo veilig. Want het is verder wel een super fijn apparaat!

dml
5 december 2007, 03:43
Wat betreft het volume probleem: bekijk zowel in de GT als de FC of je de functie Assign Hold aan of uit hebt staan.
Of heb je per ongeluk de footvolume in de GT op 0 geprogrammeerd?
Of heb je per ongeluk de mastervolume in de GT op 0 geprogrammeerd?

FC300 werkt prima op elke adapter die 9V dc levert. Toen ik 'm zelf nog had, voedde ik 'm met een SMPS (a la One Spot) die 800 mA leverde, en dan hingen er nog wat andere zaken aan, zoals een fan, Nobels MS-4. Zonder problemen.

Plantje
5 december 2007, 11:59
Ah okie... die assign hold had ik in de GT Pro wel even naar gekeken. Maar het leek (met mijn beperkte kennis) goed. Ik moet dan nog maar even naar de FC kijken. Ik begreep ook uit de boekjes niet precies wat bedoeld wordt met die assign hold. :chicken:

Verder heb ik tussentijds de FC een tijdje uit gehad en volgens mij had ik daarna het probleem niet meer. Toch eens testen wat er gebeurt als ik de GT niet ook nog eens aan de pc heb hangen. (Gisteren had ik er de tijd niet voor, omdat ik nog wat geluidjes moest bouwen...en dat is burentechnisch gezien toch wat tijd gebonden ;))

Plantje
5 december 2007, 21:53
Ik had een PSA gezien, maar daar vragen ze toch om en rond de 30 euro voor. Daar heb ik 3 normale adapters voor ;)

Was wel even opletten met de polarisatie, want dat hebben ze bij Boss net andersom gedaan dan standaard. Werkt verder prima!

Plantje
18 december 2007, 23:27
Die volume kwestie daar ben ik nog niet helemaal uit en van Roland heb ik niets gehoord.

Ik heb het in ieder geval ook als ik de GT Pro niet aan de pc gekoppeld heb. Wel erg vervelend bij repetities! Laat staan straks bij optredens :(

Henri H
25 december 2007, 22:09
....Of heb je per ongeluk de footvolume in de GT op 0 geprogrammeerd?
Of heb je per ongeluk de mastervolume in de GT op 0 geprogrammeerd?....Dit probleem heb ik ook al 's gehad met m'n GT-8.
Het had te maken met het uitzetten van de FootVolume en/of tijdens het wegschrijven van een patch de FV op 0 te hebben staan.
Ik weet het niet precies meer maar daar had het iets mee te maken volgens mij.
Check de patches waarin het probleem zich voordoet.
Zet de FV aan en op 100 (of normale patch volume).

Plantje
27 december 2007, 11:07
Hmmm...dat zou goed kunnen. Ik ga het eens proberen. En wellicht dat het ook helpt om ten tijde van het wegschrijven van de patches de FC300 niet gekoppeld te hebben. Thanks in ieder geval!

Wel teleurstellend dat de Roland support desk een stuk minder snel is als het niet gaat om een vraag of je iets wel of niet zult kopen. :dontgeti:

ben vanhoof
27 december 2007, 11:42
Wat betreft die adaptors; het maakt totaal niet uit of je er nu een Boss psa of een ander goedkoop type adaptor aan hangt. Het enige dat moet kloppen is de spanning, 9v in dit geval. De stroom is een gevolg van de spanning en van hetgene dat in de keten staat. Jou apparaat trekt een bepaald aantal amperes en de adaptor moet dit aankunnen. Het aantal amperes dat op de adaptor staat is het max aantal amperes dat hij kan trekken. Als jou apparaat dus 800mA trekt maakt het niets uit of je daar nu een adaptor van 800mA aan hangt of eentje van 2000mA.

Boss wil gewoon dat hun adaptors ook goed verkopen, en zet daarom op al hun pedaaltjes "use boss psa adaptors only". Moest ik fabrikant zijn zou ik het ook doen.

Henri H
27 december 2007, 21:34
Hmmm...Wel teleurstellend dat de Roland support desk een stuk minder snel is als het niet gaat om een vraag of je iets wel of niet zult kopen. :dontgeti:Ik heb Roland België (Benelux) wel 's gebeld.
Ze waren erg attent en hebben me toen een goede raad gegeven wat betreft het verhelpen van een brom geluid als ik de amp ctr op mijn Marshall aansloot.

Plantje
27 december 2007, 21:36
Ja, eerder waren ze bij mij ook heel snel via de mail. Misschien is mijn mail gewoon te lang geweest :)

Eerst maar eens de suggestie van hier proberen. Als het probleem opgelost is is het opgelost. :cheerup:

Plantje
27 december 2007, 23:28
Maar nou breekt me dan toch daadwerkelijk de spreekwoordelijke klomp!

Ik heb echt allerlei combinaties geprobeerd, maar ik zal het hier even duidelijk proberen uit te leggen. Inderdaad over het algemeen heb ik bevestigd dat ie niet het volume waarop het expressie pedaal ingesteld stond overnam bij het switchen, maar "een ander volume". Dit hoeft lang niet altijd vol volume te zijn. Dus aanname: het volume waarmee is opgeslagen is correct.

Voor de 5 patches waarmee ik heb getest heb ik het volgende gedaan:
Patch geselecteerd op de footcontroller, volume vol open gezet, op de GT-Pro editor op de pc op "Read" geklikt en vervolgens gesaved.

Nu staan inderdaad de patches op het volume (vol volume) waarmee ik ze heb opgeslagen. Met uitzondering van de eerste patch! Die pikt het volume van het expressie pedaal op! Ik heb me net helemaal suf zitten testen en wat ik ook doe: als ik switch van de ene patch naar de andere stelt ie het volume bij. PRECIES wat ik hebben moet dus! Maar ja....waarom alleen voor die ene patch? En wat is er verschillend? Alles staat hetzelfde ingesteld volgens mij. Volgens mij natuurlijk want dat kan niet waar zijn...een computer werkt met enen en nullen, dus ik moet IETS over het hoofd zien! Maar wat?!? :dontgeti:

Henri H
28 december 2007, 10:09
Zo te zien heb je het volume pedaal per patch toegekend.
Je moet denk ik bij die andere 4 patches het expressie pedaal nog toekennen (assign) aan FV.
Waarschijnlijk was dit al het geval bij die ene patch die je waarschijnlijk gekopieerd hebt o.i.d.
Volgens mij moet je hier ergens zoeken....

Plantje
28 december 2007, 10:26
Dat was ook mijn eerste gedachte. Maar ik heb bij geen enkele patch het volume pedaal in de assign toegekend. (Ook dat gisteren weer drie keer gecontroleerd :()

In System heb ik het volume pedaal ingesteld. Naar mijn idee is dat dus "systeem-breed". En zelfs dat heb ik gisteren nog gechecked door vanuit verschillende patches naar system te gaan.

Vandaag toch maar eens een keer naar Roland bellen denk ik. Het probleem is een beetje dat ik het apparaat niet bij de hand heb aangezien ik aan het werken ben.

Henri H
28 december 2007, 21:02
Misschien heb je een conflict, oftewel je hebt het expressie pedaal of FV dubbel toegekend?!
Volgens mij staat er hier iets over in de handleiding....

Edit: Ik heb me 2 a 3 jaar geleden zo'n beetje wekelijks een avondje opgesloten in de oefenruimte om de GT-8 te leren kennen en de geluiden te programmeren. Het kost gewoon veel tijd om zo'n uitgebreid apparaat te leren kennen. Het loont uiteindelijk wel de moeite vind ik....

Plantje
28 december 2007, 21:26
Dat ben ik absoluut met je eens! Ik denk dat velen die een dergelijk apparaat afbranden het ook te snel hebben opgegeven.

Een conflict ergens dat zou ook nog kunnen. Kan het niets te maken hebben met dingen als momentary of latch instellen? En ik kan me vergissen, maar ik meen ook dat de FC300 alleen maar patch onafhankelijke instellingen heeft. Toch?

Plantje
28 december 2007, 23:58
Grrrr.... 8) Wel vervelend! Ik ga zometeen toch de handleiding nog maar eens lezen!

Ik heb zojuist in een Excel sheet alle CC's van de FC300 gezet. Op een gegeven moment dacht ik dat er iets inderdaad niet helemaal in orde was vergeleken met de GT Pro, maar dat was het ook niet. :dontgeti:

Voor die ene patch wordt nu volgens mij het volume soms wel en soms niet opgepikt.

Ik ga er nog even naar zoeken, maar anders kom ik hier met de vraag: wat is assign hold precies?

dml
29 december 2007, 05:51
Assign Hold: als deze aan staat, neemt hij de instelling van bijv. één van je expressiepedalen mee naar een nieuwe patch.
Da's ook het "lullige" van de FC300 i.c.m. een GT-Pro, praktisch alle controllerinstellingen zijn identiek in te stellen op zowel de FC als de GT. Komt ook maar één instelling niet overeen, dan zit je met de gebakken piepers.

Plantje
29 december 2007, 17:16
Ok, dat assign hold is dan wel redelijk duidelijk. Alleen die heb je volgens mij alleen maar systeem breed.

Waarschijnlijk was het ook gewoon stom van me EXP2 te willen gebruiken als volume pedaal en EXP1 als wah/pitch enz. Misschien dat ik dat weer eens moet omwisselen en dat het dan allemaal wat soepeler loopt. Per default ziet de GT Pro (tenminste als ik in de configurator op de pc kijk) EXP1 als de volumeregeling.

...nou vanavond maar weer eens knutselen dan. Roland is gesloten tot 2 januari, dus het lukt me sowieso niet met hen contact op te nemen nu.

dml
29 december 2007, 17:33
Hmm, ik zou het waarschijnlijk nog iets gecompliceerder doen met die Exp.pedalen: op 1 zou ik zowel volume als wah zetten; normaal werkt hij als volume, maar zodra je de toe-switch indrukt, vervalt de volumepedaalfunctie, schakelt de wah in en kun je het pedaal verder als wah gebruiken. En op nr. 2......

Plantje
29 december 2007, 17:35
Dat is nou net wat ik niet wilde. Dan had ik beter een tweedehands FC200 kunnen kopen. Ik vind het juist wel prettig dat ik de wah kan aanzetten en bedienen en eventueel het volume apart ook nog kan bedienen.

Ik heb het nog niet echt nodig gehad, maar dat leek me wel een prettige gedachte ;)

dml
29 december 2007, 18:49
Maar een FC200 heeft die teenswitch weer niet (maar ook daar is een simpele oplossing voor).

Plantje
30 december 2007, 00:02
Inderdaad, die had ik even over het hoofd gezien. Nee, serieus, ik ben best tevreden met die FC300.
Ik kan me gewoon niet indenken, dat wat ik wil met een FC300 niet mogelijk is :)

Want met name voor de wah vind ik die toe-switches zo handig. Anders moet je op een ctl knopje rossen en dan weer snel naar het expressie pedaal. Nu heb je dat toch al vast.

Bij de weg: ik zie dat je zo ongeveer je hele set weer te koop hebt staan. Waar speel je zelf nu mee?

dml
30 december 2007, 04:00
Als het een beetje meezit, hou ik toch mijn Koch setup. Daarnaast Mesa Triple Recto + 4x12". Qua effecten heel summier: Silvermachine mk II wah, MI Audio Blueboy deluxe, iSP Decimator en in de FX-loop een Boss DD-6. Volgende week krijg ik een Artec Param. EQ die wellicht de Blueboy gaat vervangen.

Grote "fout" van Roland betreffende de FC300 vond ik toch wel dat je de status van de CTL-switches niet kan meeprogrammeren.

Plantje
31 december 2007, 09:16
Ja, dat noemde je toen ook al als gemis. Op zich vind ik dat niet zo erg. Maar ik wil natuurlijk wel een beetje lekker kunnen spelen. En dat gaat er wel snel vanaf als je ineens vol volume voor je kiezen krijgt als je switched van patch :)

Ik ben er ook nog niet helemaal uit hoe het nu zit. Maar als Roland weer open is ga ik eens met hen bellen.

olaftheholy
2 januari 2008, 12:40
het is een probleem waar maar één oplossing voor is,je footvolume uit de patch programmeren...en daarom reageert roland niet.
heb hetzelfde met de gt8 gehad en nu met de pro.
Kwestie van jezelf aanpassen én onthouden dat je in die patchcombinatie géén fv hebt! XXX

Plantje
2 januari 2008, 12:52
Je bedoelt dus: zorgen, dat in de assign van de patch niets met het footvolume gebeurt? Dat die "knopjes" uitstaan? Dat heb ik dus gedaan.
Ik heb alléén in system aan de cc van EXP2 een footvolume gekoppeld. Op patch niveau doe ik niets met footvolume noch met het cc nummer van EXP2.

Daardoor verwachtte ik ook, dat ie het volume wel zou onthouden of mee zou nemen. Maar in ieder geval niet, dat ie vol open staat of juist niet vol open.

Plantje
20 januari 2008, 21:56
Mede dankzij de klantenservice van Roland is het probleem verholpen!

Eigenlijk niet afgelopen donderdag, maar de donderdag ervoor al. Alleen ik heb wat tijd genomen om erachter te komen wat het probleem nu was. Vorige week donderdag bij de repetitie kwam ik er namelijk achter, dat het ineens wél werkte zoals de persoon bij de Roland support desk het voorstelde.

Nu blijkt, dat de “Assign hold” instelling niet op de computer, maar op de GT Pro zelf ingesteld moet worden. Ik heb zojuist nog een paar keer wat dingen getest. Zelfs het volgende: op de computer assign hold aanzetten --> check op GT Pro en ook daar stond het aan --> echter assigns bleven niet hangen. Pas nadat ik het system menu op de GT Pro zelf gebruikte werkte het veranderen van de assign hold instelling. Dus: wat op de pc ingesteld wordt wordt wel door de GT Pro overgenomen (weergegeven als je het systeem menu opvraagt) maar niet werkelijk toegepast. Wellicht dat het wel wordt toegepast na het loskoppelen van de GT Pro van de computer. Ik weet het niet. Maar mijn probleem is in ieder geval opgelost. Ook een andere instelling die ik aan één van de ctl knoppen assigned had blijft nu mooi gehandhaafd!

Maar een pluimpje voor de mensen van Roland! Eigenlijk zou ik er al met mijn apparatuur langsgaan om er samen met hen naar te kijken. Ze hebben echt hun best gedaan!

Henri H
21 januari 2008, 00:08
Nou, da's fijn te horen dat het probleem nu over is zeg!
Ik wist wel dat als je die gasten belt je dan goed geholpen wordt.
Ik heb ze in het verleden ook 's gebeld en ze zouden het uitzoeken.
Ik dacht: "jaja, die bellen niet meer...." maar prompt een uurtje later belden ze terug met de oplossing.
Ik blij! :)