PDA

View Full Version : Transistor amp ombouwen tot preamp



B.A.
4 december 2007, 18:26
Dit is mijn eerste post hier (maar ik volg het forum al wel wat langer). Vooral de zelfbouw threads interesseren me. Zou graag ooit zelf een gitaar kunnen bouwen, maar dat is nog niet voor direct. Ik speel nog niet erg lang, dus ik kan/ken er niet veel van, maar...

Ik heb thuis een Aria 35g transistor versterker, die ik ooit voor €10 heb gekocht. Ik gebruik deze bijna nooit (speel via hoofdtelefoon, door multi-effect), maar ik vind de distortion/overdrive op deze versterker een van de betere die ik al gehoord heb. Misschien is er iets mis met men gehoor ofzo, heb ook nog niet veel anders gehoord: een cube 30, Peavey Bandit (oefenruimte) en een Peavey 6505 waar ik ooit eens 5 minuten heb over kunnen spelen.
Nu gaat mijn zelfbouw niet verder dan het aanbrengen van een 1 kleurige graphic van B.A. Baracus (A-Team :d) op een Harley Benton LP, maar zou graag een project hebben om mee te beginnen.
De eigelijke vraag: kan ik dus die preamp uit die Aria halen, want de preamp zorgt toch voor de distortion. Of zit deze niet 'los' zoals bij duurdere modellen. Ik heb ook de zoekfunctie al geprobeerd, maar ik vind niet echt goeie zoektermen (ook niet voor op google, dus die mag je ook altijd geven).

Moest dit mogelijk zijn, mijn Peavey Bandit heeft een poweramp in en een preamp out, dus het is waarschijnlijk niet mogelijk die preamp uit de Aria dan op de Peavey aan te sluiten?
Moest het niet mogelijk zijn, ga ik toch maar beginnen met een zelfgebouwde fuzz :)

EdJ
4 december 2007, 19:25
Ja,dat is mogelijk alleen de vraag terug is hoe als je niet weet waar ìe zit?
Het handigst zou zijn als je een schema`tje van die amp op de kop kon tikken.
Is dit niet mogelijk dan zou ik er iemand met verstand van zaken naar laten kijken en die het voor je uit laten zoeken.

Succes!

bert k
4 december 2007, 20:08
Heeft die Aria een koptelefoonaansluiting? Die prik je dan in de poweramp in van de Peavey en klaar is kees.

B.A.
4 december 2007, 20:27
Al bedankt! Ik was zeker niet van plan alleen eraan te beginnen. Ik ken wel iemand die wat van electronica weet en dus kan ik met hem het eens bekijken, nu ik weet dat het kan!
Ojah, de Aria heeft een koptelefoonaansluiten, maar dat klinkt nergens naar (via koptelefoon)... Ik kan misschien eens proberen op de Peavey. En dat zou dus gewoon op de power amp in gaan? Zou het dan geen preamp in moeten heten (vind ik logischer)?