PDA

View Full Version : Drummicrofoons



Highway49
4 december 2007, 17:52
Hallo!

Ik was eens rond aan het kijken voor drummicrofoons in de verre toekomst. Nu kom ik vaak een complete set tegen die bestaat uit:

1x kick
3x tom/snare
2x overhead

Maar een basis-drumstel bestaat toch al uit 3toms+1snare = 4 in totaal? Dan kom je er toch 1 tekort? Of kun je de 2 kleine toms met 1 mic delen ofzo?

Altijd al afgevraagd...

Thoom42
4 december 2007, 17:55
Ik gebruik altijd een shure sm57 voor de snare, en de 3 tommics voor de toms. Dat is ook het doel van die paketten; 3 voor de toms, een bass, vaak een paar overheads en dan moet je die voor de snare apart kopen. Ik heb een Shure pgdk 6 set; klinkt heerlijk!

bert k
4 december 2007, 20:14
Als je net een mic tekort komt, wordt vaak 1 mic gebruikt voor de twee hangende toms. De balans stel je in door een beetje te schuiven met de plaatsing tot ze even hard klinken, en dezelfde klank hebben. Gaat heel goed.


Ik heb ooit eens een belachelijk dubbel drumstel helemaal uitgemict en gesoundchecked en bij het optreden bleek dat maffe wijf alleen maar op de kick en de snare te meppen...:sneaky:

Thoom42
5 december 2007, 15:19
Haha! Dan baal je wel een klein beetje ;) :hippie: :cooler:

Highway49
11 december 2007, 13:25
Die SM57, die valt in prijs nog gigantisch mee of heb ik nou een verkeerde voor me? Zie 'm vaak voor rond de 100 euro liggen. Zie er dan bijstaan dat ie ook geschikt is voor het uitversterker van instrumenten, en in zeer uitzonderlijke gevallen zelfs vocals.

Er staat bij: 'uitversterken'. Maar is deze microfoon ook prima geschikt om gitaar/bas op te nemen of daarvoor dan weer wat minder?

Scheelt namelijk veel centjes als je met 1 mic zoveel zou kunnen doen....

guhlenn
11 december 2007, 13:52
Je kan met elke mic (die werkt) alles opnemen, klinkt flauw, maar is wle waar, zeker ook gezien de opmerking over de sm57...

Han S
11 december 2007, 15:22
Er zijn op Ebay namaak SM57's te koop, kijk uit dat je die niet koopt, zijn bijna niet van de echte te onderscheiden op een paar kleine details na en het gewicht is anders.

jw009
11 december 2007, 15:32
Die SM57, die valt in prijs nog gigantisch mee of heb ik nou een verkeerde voor me? Zie 'm vaak voor rond de 100 euro liggen. Zie er dan bijstaan dat ie ook geschikt is voor het uitversterker van instrumenten, en in zeer uitzonderlijke gevallen zelfs vocals.

Er staat bij: 'uitversterken'. Maar is deze microfoon ook prima geschikt om gitaar/bas op te nemen of daarvoor dan weer wat minder?

Scheelt namelijk veel centjes als je met 1 mic zoveel zou kunnen doen....

SM57 is in veel gevallen zo'n beetje de standaard voor gitaarversterking

Han S
11 december 2007, 15:35
SM57 is in veel gevallen zo'n beetje de standaard voor gitaarversterking

20 jaar geleden wel, de tijden zijn veranderd.

bert k
11 december 2007, 19:20
Als je 100 euro wilt uitgeven is het een goeie keus, een Sennheiser MD421 is wel mooier, maar ook duurder. De 57 is prima geschikt om vocals door te doen.

Thoom42
11 december 2007, 19:30
Ik denk dat je in vrijwel elke studio een wel een SM57 te vinden is. Heerlijke allround mic die je voor van alles en nog wat kunt gebruiken! Snare klinkt heerlijk met een SM57! :hippie:

Han S
11 december 2007, 20:20
We hebben al meer discussie gehad over de SM57 en met name de Amerikanen zijn nogal geil van dat ding, maar hoewel het beslist een redelijke microfoon is heb ik het nooit kunnen vinden met de 57. Op de snare klinkt hij beslist redelijk, maar als je een drummer hebt die wat hard gaat op de hi hat zit je in de problemen, want de off axis response van de 57 is gewoon drie keer niks.

Op een gitaarspeaker en vooral met distortion klinkt hij dun en schril, waar een MD421 helder en krachtig klinkt. Op zang klinkt hij dozerig en waar je hem ook voor gebruikt, het klinkt op zijn best gewoon redelijk, maar nooit geweldig. Hij kost ook een drol, maar jongejonge, wat klinkt een Beyer M201 een stuk beter op snare, wat klinkt een MD421 of een Beyer M88 een stuk beter op een gitaarspeaker en wat klinkt een M88 een stuk beter op zang.

Goed, die kost een stuk meer, maar een condensator als de SP B1 klinkt ook een stuk beter op zang en op een gitaarspeaker en die kost iets meer dan een 57. Hoe de B1 op snare klinkt heb ik nooit geprobeerd omdat ik gewoon verslaafd ben aan de M201, de beste snare microfoon ooit.

Ga maar eens naar de website van Steve Albini, die schrijft mooie dingen over microfoons. Over de M201 schrijft hij: als de SM57 een microfoon zou zijn dan klonk hij als deze. :D

Maar eerlijk is eerlijk, de oer SM57, de unidyne klinkt een stuk beter dan de latere mexicaanse schone.

Thoom42
11 december 2007, 21:14
Bedankt voor de info Han! Je hebt gelijk. Als je niet zo'n groot budget hebt is de 57 een goede mic.

Han S
11 december 2007, 21:33
Wat de meest geschikte microfoon is in welke toepassing is altijd een groot avontuur. Neem nou afgelopen zaterdag, ik heb een harde soulband in de grote ruimte staan en vier zangeressen in de kleine ruimte en ik heb gehoord dat die akoestisch loepzuiver kunnen zingen.

Ik heb diverse prachtig klinkende grootmembraan (buizen) condensators waaronder een Neumann M149, maar die vier meiden hebben het geluid van de band op twee kleine monitoren omdat ik weet dat ze elkaar akoestisch moeten kunnen horen. Met koptelefoons zullen ze niet zuiver zingen en dat weet ik voor 99% zeker. En ik weet dat ze in de mix veel compressie zullen krijgen omdat ze A niet zo microfoonvast zijn en B omdat we naar het oude Motown geluid willen.

Als ik daarvoor die condensators ga gebruiken dan zullen die redelijk veel van de monitoren oppikken en er zal ook meer overspraak zijn van die meiden onderling. Dus kies ik voor de beste microfoons in die toepassing, dynamische microfoons met een hyper en super cardioid patroon, dus extreem richtinggevoelig. Het nadeel zal zijn dat ze niet zo open en transparant klinken asl een condensator, maar het voordeel zal zijn dat ik hoegenaamd geen overspraak zal hebben en een flinke laagboost waardoor de dames wat voller zullen klinken. Het werden twee M88's en twee MD441's

En vanmiddag heb ik die boel gemixed, vijf nummers in 3.5 uur en dat klinkt helemaal goed.

Dus om het maar even naar de essentie te voeren: soms is het geluid van een SM57 precies datgene waarnaar je op zoek bent, maar het wordt een stuk mooier als je kunt kiezen uit veel microfoons. Maar dan krijg je er weer een probleem bij, je moet ze wel allemaal goed kennen en je doet er even over om daar achter te komen. Gelukkig kun je overal op het internet de ervaringen vinden van de mannen die het weten.

Thoom42
11 december 2007, 21:39
En daar ben jij er één van Han! Zo'n man die er alles over kan vertellen! :D

bert k
11 december 2007, 21:54
Zeker weten! En ook een hoeraatje voor de MD 441, de Thunderbird onder de mics!


http://www.coutant.org/md441u/md441u.jpg

Han S
11 december 2007, 22:04
Zeker weten! En ook een hoeraatje voor de MD 441, de Thunderbird onder de mics!


http://www.coutant.org/md441u/md441u.jpg

Alleen die klem is kut en ze zijn erg duur.

Frits van Mourik
11 december 2007, 23:40
Ik heb al sinds jaar & dag een stel neopreen (hardrubberen) klemmen voor m'n 441's.
Gewoon bij de importeur vandaan...

Overigens gebruik ik de 441 graag voor zang, als het upfront&rock&roll&close&ballzy moet klinken.
Dan geeft 'ie al m'n dure condensators het nakijken!

Daarbij is de 441 mijn 1ste keus voor bassdrum.
Probeer 't maar 'es!

armageddon
11 december 2007, 23:47
@Han: Waarom zouden de zangeressen niet zuiver zingen met koptelefoon op dan? Ze kunnen zichzelf toch ook horen, en de band?

Han S
12 december 2007, 00:04
Ik heb al sinds jaar & dag een stel neopreen (hardrubberen) klemmen voor m'n 441's.
Gewoon bij de importeur vandaan...

Overigens gebruik ik de 441 graag voor zang, als het upfront&rock&roll&close&ballzy moet klinken.
Dan geeft 'ie al m'n dure condensators het nakijken!

Daarbij is de 441 mijn 1ste keus voor bassdrum.
Probeer 't maar 'es!

Die klemmen heb ik ook Frits want die plastic barrels zijn al kapot als je er langer dan drie seconden naar kijkt, net als die kutclips van de MD421, waar ik overigens een goede oplossing voor heb die niets kost. Ik zal het foto'tje hier onder neerzetten.

De 441 heb ik ook wel eens in of voor de kick gebruikt en de collega's brullen ook over de M88 op de kick, maar ik kom altijd weer terug op de D12E wat voor mij de ideale kick mic is. Overigens doet de Beyer M201 het ook goed in de kick voor als je een compact geluid wilt met een felle click en de MD421 kan het ook mer dan aardig doen.

Foto:

http://home.quicknet.nl/mw/prive/dimarco/micclip.jpg

Je hebt een zaagje en een vijl nodig en zorg dat hij er strak in past zodat hij flink klem zit.

Han S
12 december 2007, 00:21
@Han: Waarom zouden de zangeressen niet zuiver zingen met koptelefoon op dan? Ze kunnen zichzelf toch ook horen, en de band?

Er zijn zangers en zangeressen die helemaal niet zuiver zingen als ze een koptelefoon op hebben, of je hun stem nou harder of zachter zet maakt geen verschil. Als je de muziek dan op een paar speakertjes zet zingen ze plotseling loepzuiver.

Maar in het geval met vier zangeressen die close harmony zingen ligt het een stuk minder eenvoudig. Toen we aan het bouwen waren hoorde ik ze daar voorin tussen al die auto's a capella repeteren en dat klonk als een orgeltje, dus ik dacht: als ze elkaar via de lucht horen gaat het perfect. En zoiets sla ik meteen op in mijn brein, ik weet gewoon dat ze het prima kunnen en als het dan niet lukt ligt het ergens anders aan.

Als je met meerdere mensen tegelijk zingt zoals in een koor, dan hoor je jezelf het best en de mensen die direct bij je in de buurt staan wat zachter en zo bepaal je de toon. Staat er iemand achter je keihard en uit de toon te zingen, dan heb je zelf ook grote moeite met de zuiverheid.

Als ik nou met die vier zangeressen met een koptelefoon zou gaan werken, dan zou ik vier aparte mixen moeten maken waarbij in elke mix degene die die mix hoort iets harder staat dan de anderen. Of ik moet ze alle vier een mengpaneeltje geven waarop ze het zelf kunnen regelen, maar veel mensen hebben daar grote moeite mee en verkloten hun eigen geluid.

En ik wist dat ze het via de lucht goed kregen want dat had ik immers gehoord. De band kon niet zonder de zang, dus die heb ik in de grote ruimte gewoon op een paar monitors gezet en bij die meiden in de booth heb ik de muziek zo zacht mogelijk op een paar monitoren gezet, met hun zang er bij en ze stonden zoals ze gewend zijn op het podium.

Bovendien hadden we niet de tijd om het allemaal uit te proberen en allerlei mixen te gaan maken want ze wilden in een dag vier nummers helemaal opnemen en daar zat een nummer bij van acht minuten en een van zes en een halve minuut. En zoals Frits al zei, de MD441 is een fantastische zangmicrofoon die veel condensators uitlacht en hetzelfde geldt voor de M88, is een van de allerbeste dynamische zangmicrofoons.

Op deze manier hebben ze zelfs vijf nummers opgenomen in een uur of zes. Er zijn studio's die daar iets langer over doen. :D

bass blom
12 december 2007, 00:30
ja dat klemmetje moet ik ook nog steeds eens maken voor mijn overlever :D

http://www.hetgelegevaar.nl/vintagesenn.jpg

Frits van Mourik
12 december 2007, 01:23
Er zijn zangers en zangeressen die helemaal niet zuiver zingen als ze een koptelefoon op hebben, of je hun stem nou harder of zachter zet maakt geen verschil. Als je de muziek dan op een paar speakertjes zet zingen ze plotseling loepzuiver.

Maar in het geval met vier zangeressen die close harmony zingen ligt het een stuk minder eenvoudig. Toen we aan het bouwen waren hoorde ik ze daar voorin tussen al die auto's a capella repeteren en dat klonk als een orgeltje, dus ik dacht: als ze elkaar via de lucht horen gaat het perfect. En zoiets sla ik meteen op in mijn brein, ik weet gewoon dat ze het prima kunnen en als het dan niet lukt ligt het ergens anders aan.

Als je met meerdere mensen tegelijk zingt zoals in een koor, dan hoor je jezelf het best en de mensen die direct bij je in de buurt staan wat zachter en zo bepaal je de toon. Staat er iemand achter je keihard en uit de toon te zingen, dan heb je zelf ook grote moeite met de zuiverheid.

Als ik nou met die vier zangeressen met een koptelefoon zou gaan werken, dan zou ik vier aparte mixen moeten maken waarbij in elke mix degene die die mix hoort iets harder staat dan de anderen. Of ik moet ze alle vier een mengpaneeltje geven waarop ze het zelf kunnen regelen, maar veel mensen hebben daar grote moeite mee en verkloten hun eigen geluid.

En ik wist dat ze het via de lucht goed kregen want dat had ik immers gehoord. De band kon niet zonder de zang, dus die heb ik in de grote ruimte gewoon op een paar monitors gezet en bij die meiden in de booth heb ik de muziek zo zacht mogelijk op een paar monitoren gezet, met hun zang er bij en ze stonden zoals ze gewend zijn op het podium.

Bovendien hadden we niet de tijd om het allemaal uit te proberen en allerlei mixen te gaan maken want ze wilden in een dag vier nummers helemaal opnemen en daar zat een nummer bij van acht minuten en een van zes en een halve minuut. En zoals Frits al zei, de MD441 is een fantastische zangmicrofoon die veel condensators uitlacht en hetzelfde geldt voor de M88, is een van de allerbeste dynamische zangmicrofoons.

Op deze manier hebben ze zelfs vijf nummers opgenomen in een uur of zes. Er zijn studio's die daar iets langer over doen. :D

Helemaal mee eens
Niet alleen met koorzang, maar ook met leadvocals heeeft menig talent moeite, om de juiste toon te treffen.
De hoofdtelefoon geeft dan een "opgesloten" gevoel.
De één heeft dan baat bij een zo compleet mogelijke hoofdtelefoonmix, met de eigen bijdrage ondergeschikt;
bij de ander is een zo eenvoudig mogelijke basicmix met de eigen stem LOEIHARD de oplossing;
een hoofdelefoonschelp naast i.p.v. òp het oor wil soms ook wel helpen; soms ook een loeiharde mix uit de opnameruimte-luidsprekers, zonder hoofdtelefoon. Dan maar schijt aan de overspraak...
Het licht een beetje minder, slokje water onder handbereik, songtext aan het plafond gehangen...
het talent moet zich "senang" voelen; da's op dat moment het enige belangrijke...

Hetzelfde geldt voor koorzang:
De talenten moeten niet alleen de juiste toon treffen, ze moeten vooral ook "kleuren". Met elkaar een fraai accoordje timmeren.
Ik hoor snel genoeg, of dat wel of niet werkt met hoofdtelefoons, of dat ik naar andere middelen moet grijpen.

Basic line:
De muzikant moet zich op geen enkele manier gehinderd voelen door de techniek, integendeel; mijn streven is altijd, om de prestatie zo gemakkelijk mogelijk te maken.
Mocht dit een enkele keer ten koste gaan van de "technische" perfectie-
so be it!

Han S
12 december 2007, 10:57
Kijk, daar spreekt weer iemand met ervaring, het maakt niet uit hoe je er komt, het gaat alleen om het resultaat. Ik heb wel eens lange tijd met een echt geweldige zangeres gewerkt voor een platenmaatschappij en als ze zou komen haalden we even een bosje bloemen omdat we wisten dat ze daar erg van hield en dan kwam ze 's morgens in de studio en alles stond klaar met dat bosje bloemen naast de lessenaar.

Er kwam eens een producer/technicus met een koor van een man/vrouw of 15 en dat zou hij even opnemen (hij had de studio gehuurd) met iedereen een koptelefoon op. Je wilt niet horen hoe vals dat was, je hoort mensen gewoon naar de toon zoeken.

Na een week belde de dirigent mij of ik het wilde overdoen en ik wou dat wel mits die producer daar geen bezwaar tegen had want ik wil niemand in de wielen rijden. Dat was goed en ik heb toen twee speakers neergezet met de muziek zo zacht mogelijk erop en verdomd, ze konden zuiver zingen.

Voor hetzelfde geld zit je uren te knoeien met koptelefoons, je raakt zelf gefrustreerd, het koor is zwaar gefrustreerd en geeft jou (terecht) de schuld en je hebt er alleen maar last van.

Volgende maand heb ik een gospelkoor van een kleine dertig mensen met begeleiding van een jazzbandje. Dat gaat gewoon bij elkaar en dat wordt in één keer opgenomen, zonder ook maar één koptelefoon.

Maar het ging hier toch over drummicrofoons? :D

Kim Wilson
12 december 2007, 11:02
...

Basic line:
De muzikant moet zich op geen enkele manier gehinderd voelen door de techniek, integendeel; mijn streven is altijd, om de prestatie zo gemakkelijk mogelijk te maken.
Mocht dit een enkele keer ten koste gaan van de "technische" perfectie-
so be it!
Een geweldig muziekstuk blijft een geweldig muziekstuk, ook als het misschien iets minder perfect opgenomen is. Daar kun je IMO makkelijker doorheen luisteren dan een perfecte mix van iets wat het nét niet is. Ik ben het hier dan ook helemaal mee eens.

Highway49
30 januari 2009, 13:19
Dag iedereen, ik wil toch nog even terugkomen op dit onderwerp omdat een bepaald iets mij nogsteeds niet helemaal duidelijk is.

Net als alle microfoons, zijn de prijsverschillen tussen drummicrofoons immens groot merk ik. Veel zeggen dan altijd: "Met shure zit je altijd goed", maar dat vind ik erg makkelijk. Het liefst koop ik een complete set. Op het gebied van kwaliteit denk ik dat ik de overheads en snare (eventueel bas?) het belangrijkste vind. De toms komen vooral bij ons maar af en toe langs (het is veel vast-ritme werk), en als er goede overheads hangen pakken die ook wel toms mee denk ik?

Ik wil dus sowieso wel tom mics, maar niet van superieure kwaliteit. (tenzij jullie dat afraden uiteraard) Ik denk aan een set bestaande uit:

2x overhead
1x basdrum
1x snare
3x tom

Eventueel denk ik nog aan een 2e snare mic (bottom). Ik heb ook nogsteeds de SM57 liggen die gebruikt zou kunnen worden als 2e snare mic, maar die pakt weer erg veel hi-hat mee...is wat ik van de wijzen hier heb geleerd.

Welke merken moet ik echt níet kopen, en welke merken zijn aan te raden? Nogmaals, het is om eigen werk op te nemen, en er hoeven geen CD's geproduceerd te gaan worden.

Rongear
2 februari 2009, 08:35
Voor onze drummer overstapte op een electronisch drumstel gebruikten wij altijd de 7delige set van samson, eigenlijk een hele goedkope set, maar imo een heel goed en bruikbaar geluid. Zeker de CO2 overheads klonken erg goed.:strat:

Highway49
2 februari 2009, 10:33
Bedankt voor je reactie! Ik zal er een wat specs over zoeken...heb jaaaaren terug een setje van 3 zangmics van samson gekocht, die waren dan weer niet denderend...maar dat hoeft niks te zeggen...

Uiteraard hoor ik ook graag de meningen van Han en Bert, as usual.......

Thoom42
2 februari 2009, 16:19
Ik heb een set van Shure. Als ik het goed heb de 'Shure PDGMK6'. 2 goede overheads, een B52 voor de Bass, een paar P56 voor op de toms en dat gebruik ik nog een sm57 voor de snare en een goede klein-condensatormic voor de hi-hat. Ik neem mijn drums met volle tevredenheid op.

TIMBER
3 februari 2009, 20:39
Ach ik heb alleen mar budget mics en boek er toch hele aardige resultaten mee.. gaat vooral om dat je even wat tijd besteed aan het inregelen.. en even de tijd neemt om de sterke en zwakke punten van de betreffende mics leert kennen. Gaat toch vooral om je oortjes.. bedoel je kunt met dure mics hele slechte opnamen maken als je denkt dat het allemaal vanzelf gaat.. terwijl je met budget mics toch heel aardige dingen kunt doen als je even de tijd er voor neemt.


Ik gebruik..

Omnitronic Drumsetje : voor drums..
Behringer B1 : vooral voor zang en drums.
Stagg DM-5010 : basdrummic voor het laag van de basversterker naast de DI box.
Shure sm58 : voor zang.
Shure sm57 : voor gitaar.