PDA

View Full Version : -=Review: Distortion pedalen getest=-



Thom TK
4 december 2007, 16:46
Verassende resultaten.

Na een middagje testen bij Feedback in Utrecht (leuke winkel!), heb ik een drietal distortionpedalen getest. Alle pedalen zijn getest met een Ibanez RG370 over een Koch Studiotone combo.

Allereerst de Koch: Die vond ik best wel tegenvallen na alle goeie verhalen over het merk, maarja ik ben Engl "gewend".

De EHX MetalMuff -Micromuff eigenlijk.
Na uitvoerig de zoekfunctie gebruikt te hebben dacht ik: dit is het pedaal dat ik moet hebben. Ik ben namelijk op zoek naar een pedaal dat goed standalone is maar ook een goede booster is (gainstacking heet dat geloof ik).
Toen ik hem aan had gesloten op het clean kanaal was dit gelijk de tegenvaller van het jaar. Een zeer iel, nasaal en dun geluidje, en inderdaad geen low-end zoals eerder gezegd op dit forum. Ik dacht echt van :o, dit méén je niet en ik overdrijf niet. Optie 2: de booster opstelling. Kanaal 2 getest (medium gain), en dit was ook niet wat. De Micromuff heeft een typische distortion die je blijft horen onder de originele dikke distortion van de Koch. Maar op een heel irritante manier. Zeer slecht pedaal IMO.

De Carl Martin Heavy Drive. Goede verhalen over gehoord (Carl Martin dan), en ook de delay en de compressor (!) waren te goed voor woorden. Dit pedaal echter was wel beter dan de EHX -wat niet zo moeilijk is eigenlijk-, maar niet wat ik zocht. Als standalone voldeet hij gewoon niet. Waarschijnlijk moet je hem over een JCM 800 op stand 10 gebruiken, maar over de Koch op kamervolume klonk hij erg zwak, zeer weinig gain. De toonregeling vond ik ook niet handig. Als booster was hij net zo min overtuigend vond ik, hij heeft zo weinig gain dat de hele overtuigingskracht van het ding weg is...als booster merk je dat ook. Ik kon er niks mee. Zelfs op kanaal 3 (high gain) van de Koch was het niks.

Tenslotte de Boss DS-1, koreaanse versie. Jawel, jullie lezen het goed: ik heb hem nog nooit getest. Gelijk als standalone distortion gebruikt en wow, ik wist dat hij goed was maar zó goed had ik niet verwacht. Hij heeft meer gain dan de CM en minder dan de Micromuff, maar wél erg goede gain. Mooie saturated distortion, om het zo te zeggen, en je kan er zelfs metal mee spelen als standalone. Zeker als de buizenbak een beetje hard staat doet hij het goed. Slayer redt hij wel, en ik wil bijna Arch Enemy zeggen.
Als booster doet hij het óok erg goed. Op kanaal 2 van de Koch krijg je een mooie distortion met een mooie leadsound, maar ik was vooral onder de indruk van het boosteffect op kanaal 3. Instellingen: gain van de Koch op 10, gain van de DS-1 op 10, level op 0, tone op 10. En daar is de zingende leadsound, lange sustain en opvallend weinige ruis of feedback. Dit in tegenstelling wat ik erover heb gehoord. Qua ritme is hij ook overtuigend en een echte toevoeging tov kanaal 2 "gewoon".

Conclusie: de CM is voor zijn prijsklasse erg slecht, de Metalmuff teleurstellend, zelfs voor zijn prijs, en de DS-1 verassend goed. En de prijs zal ik hier helemaal maar buiten wegen laten! :D.

Fuhgawz
4 december 2007, 16:53
Wow leuke review dude!! Voor welke stijl wil je je distortion eigenlijk gebruiken? Dan heb ik nog een vraagje: heb je nou de DS-1 (Distortion) of de SD-1 (Super Overdrive) van Boss gebruikt? Je gebruikt namelijk beide termen in je stuk. Als ik zo lees zou ik zeggen de DS-1, maar SD-1 heb je tweemaal genoemd, vandaar de vraag..

Thom TK
4 december 2007, 17:06
Wow leuke review dude!! Voor welke stijl wil je je distortion eigenlijk gebruiken? Dan heb ik nog een vraagje: heb je nou de DS-1 (Distortion) of de SD-1 (Super Overdrive) van Boss gebruikt? Je gebruikt namelijk beide termen in je stuk. Als ik zo lees zou ik zeggen de DS-1, maar SD-1 heb je tweemaal genoemd, vandaar de vraag..

Dank je :). Ik bedoel de DS-1, al aangepast.
Ik wil het gebruiken voor distortion a la Symphony X, veel mids maar toch een duidelijke sound met veel gain...beetje moeilijk te omschrijven. Zeg maar mid-rijk high gain, maar niet te fel of te hard...een tikje fuzzy.

JvD.
4 december 2007, 17:55
Symphony X had live echt de slechtste sound ooit, en speelde met line6. misschien is dat dan iets voor jou? ubermetal?

Thom TK
4 december 2007, 18:02
Symphony X had live echt de slechtste sound ooit, en speelde met line6. misschien is dat dan iets voor jou? ubermetal?

Ik bedoel de studiosound; mijn voorbeeld was maar een grove richtlijn. En ik hou niet zo van modeling.

Mitch
4 december 2007, 19:41
De Heavy Drive zal inderdaad niet zo goed tot zijn recht komen op een strakke amp als de Studiotone. Op een wat lossere AC30 bijvoorbeeld, maar inderdaad ook op een JCM heb je er een heerlijk scheurmonster aan. Da's juist zijn voordeel: hij werkt echt samen met de amp/gitaar.

Dank voor de review trouwens :)

Einzeln
4 december 2007, 20:26
De Heavy Drive zal inderdaad niet zo goed tot zijn recht komen op een strakke amp als de Studiotone. Op een wat lossere AC30 bijvoorbeeld, maar inderdaad ook op een JCM heb je er een heerlijk scheurmonster aan. Da's juist zijn voordeel: hij werkt echt samen met de amp/gitaar.

Dank voor de review trouwens :)

Even een korting kaping: Mitch wat voor spullen gebruik jij allemaal?

Mitch
4 december 2007, 20:47
Ghehehe.... een maat van me heeft de Studiotone en een vriendin van me heeft een AC30 die vaak in combinatie met een Heavy Drive gebruikt werd (zelf ook een keer getest + er zijn goede opnames van). Dat was dus knap ruig... Of vroeg je het niet uit nieuwsgierigheid hoe ik aan al dat referentie materiaal kom 8-)

Zelf gebruik ik nu een De Gier (veel mahonie..), een CIJ Tele, een crunchy CMW amp of een Boogie Studio .22+, Celestion Heritage speakers (M20's in een 2x12 of een H30 in een 1x12) en een kleine of een grote pedalensetup (5 of 10 stuks, waaronder veel D_H gemod spul)

Einzeln
4 december 2007, 22:02
Ghehehe.... een maat van me heeft de Studiotone en een vriendin van me heeft een AC30 die vaak in combinatie met een Heavy Drive gebruikt werd (zelf ook een keer getest + er zijn goede opnames van). Dat was dus knap ruig... Of vroeg je het niet uit nieuwsgierigheid hoe ik aan al dat referentie materiaal kom 8-)

Zelf gebruik ik nu een De Gier (veel mahonie..), een CIJ Tele, een crunchy CMW amp of een Boogie Studio .22+, Celestion Heritage speakers (M20's in een 2x12 of een H30 in een 1x12) en een kleine of een grote pedalensetup (5 of 10 stuks, waaronder veel D_H gemod spul)

Het was inderdaad uit die nieuwsgierigheid. En uit jouw mp'3 op uncle huppeldepup begreep ik niet dat je een ac30 had, hooguit een CMW versie ervan. Maar het is me duidelijk, dank je.

Daemon
4 december 2007, 23:08
Ik bedoel de studiosound; mijn voorbeeld was maar een grove richtlijn. En ik hou niet zo van modeling.

Voor de studio heeft hij een line6 vetta 2 gebruikt waarbij het geluid gemodeleerd is door een amptechkerel or something van line6.

Test de Blackstar dist-x ook eens!! Misschien is dat iets voor je? (wel prijzig, maar uitstekende kwaliteit!!!)

Thom TK
4 december 2007, 23:36
Voor de studio heeft hij een line6 vetta 2 gebruikt waarbij het geluid gemodeleerd is door een amptechkerel or something van line6.

Test de Blackstar dist-x ook eens!! Misschien is dat iets voor je? (wel prijzig, maar uitstekende kwaliteit!!!)

Volgens mij gebruikt hij in de studio een Engl Fireball, Line6 HD147 en een JCM800...
Vetta II is volgens mij alleen maar voor live hoor...maarja da's redelijk offtopic en de Blackstar is een optie....maar qua prijs verslaat hij de DS-1 niet en dat is voor mij ook een belangrijke factor ;).

MarkS
5 december 2007, 10:30
Tenslotte de Boss DS-1, koreaanse versie.
Worden Boss pedalen nu ook al in Korea gemaakt? Of bedoelde je Taiwan?

Thom TK
5 december 2007, 12:00
Worden Boss pedalen nu ook al in Korea gemaakt? Of bedoelde je Taiwan?

Ja sorry, ik bedoel Taiwan, het is niet de Japanse versie maar die andere, de Taiwanese :).

MarkS
5 december 2007, 12:12
Ja sorry, ik bedoel Taiwan, het is niet de Japanse versie maar die andere, de Taiwanese :).
Ik heb een "early transition" model DS-1. Een van de eersten uit Taiwan, maar intern 100% MIJ. De oude voorraad onderdelen moest zeker eerst opgemaakt worden.

Lexvandoef
5 december 2007, 12:24
Ik heb een "early transition" model DS-1. Een van de eersten uit Taiwan, maar intern 100% MIJ. De oude voorraad onderdelen moest zeker eerst opgemaakt worden.

Zit daar echt zo veel verschil in?

MarkS
5 december 2007, 13:07
Zit daar echt zo veel verschil in?
Dat valt wel mee. Paar kleine dingetjes. Belangrijkste is een andere op-amp: Toshiba TA7136AP in de oudere modellen, later de Mitsubishi M5223AL.