PDA

View Full Version : Toevallig goede (demo)drumopnamens gamaakt...



amon
4 december 2007, 15:29
Met mn bandje zitten we sinds een paar dagen wat te proberen op te nemen. Echter, we beschikken maar over 3 mics (eigenlijk 1: een electrovoice dynamische zangmic, andere 2 zijn naamloze, bijna waardeloze mics) en mn mbox en protools.

Onlangs heb ik een laptop gekocht en daar pt op geinstalleerd (wat het gelukkig goed kon trekken, beter dan mn desktop pc) en daardoor ontstond de mogelijkheid om alles eens mee te nemen naar de repetitieruimte. Aangezien deze ruimte in een leegstaand huis is, met lege kamers en stenen vloeren echo-t het er als een tierelier en is de geluidskwaliteit van de ruimte erg slecht, een tapijtje en wat gordijntjes verbeterde het niet zo veel.
Maargoed, terug op de opnamens. Mijn plan was - gezien het feit dat we maar 1 (dynamische) mic hadden en in een slecht klinkende ruimte zitten - om de drums op te nemen zoals het gaat en dan zou ik die in Reason wel namaken. Dan gitaar met mic en bass via DI tegelijkertijd (2 inputs heeft de mbox maar) over de drums knallen en als laatste de zang.

Gisteren heb ik de drums opgenomen met de EV mic een halve meter boven de snare en verder nergens naar omgekeken. Ik heb met mn gitaar meegespeeld terwijl de drummer de nummers inspeelde. Thuisgekomen wilde ik ze namaken in Reason, maar tot mijn verbazing klonken de opnamens erg goed!
Ik had totaal niet geexperimenteerd met de mic positie, zelfs niet eens geluisterd naar het geluid tijdens het opnemen, gewoon in PT geknald, opgeslagen en meegenomen.

Dat maakt ons idee ineens een stuk leuker: Reason kan de pot op en de volgende keer doen we de drums opnieuw. Nu, met wat experimenteren met de mic en wat van dat noppenschuim moeten we dan zeker een prima opname kunnen maken. Weliswaar mono, maarja, dat was voor 1960 niet anders.... Misschien nog 1 van die 2 naamloze mics in de kick leggen, maar over het algemeen kwam alles prima klinkend op mn computertje te staan!

Deze jongen is dus zeer content en als het zo ver is laat ik vol enthousiasme de resultaten hier horen.

Lang verhaal, maar ik moest het even kwijt...


edit: en dat te bedenken dat ik een paar weken terug nog met het idee rondliep om voor 200 euro aan aparatuur te huren om onze demo op te nemen. (Hoewel we met die aparatuur dan wel allemaal tegelijk zouden kunnen spelen /opnemen).

edit2: de EV mic in kwestie is de Electro-Voice N/D767a (supercardioid). Wow! (is een vocalmic en klinkt daar ook zeker zeer goed op, was de favoriet van de zanger en mij tijdens het testen van oa bekende shures en sennheisers)

Thoom42
4 december 2007, 15:38
:hippie: Nu willen we ook horen of het wel echt zo goed klinkt! Ik blijf erbij dat het niet zo goed kan zijn als met drummics en goede overheads/roommics maarja! Laat horen!

amon
4 december 2007, 15:49
goed, zal eens even een niet-gemixte-of-wat-dan-ook mp3tje maken van de opname van gisteren...

Tuurlijk, tuurlijk, aan het eind van de dag zal het nooit zo goed klinken als een kit opgenomen in een goede ruimte met goede mics (al dan niet volledig gemict), maar voor een demootje.

Thoom42
4 december 2007, 16:03
Is waar, maar is toch leuk als je demootje goed klinkt. Ben benieuwd naar de opnames! :cooler:

amon
4 december 2007, 16:38
Dat goed klinken gaat ook wel goedkomen denk ik, naja, luister maar:

http://rapidshare.com/files/74246760/Desktop.rar.html

Niets aan gedaan in beide tracks (gitaar ook niet, opgenomen met dezeflde mic overigens).

Eerst maar eens zo proberen, we kunnen altijd nog vanalles huren om het beter op band te zetten.

Thoom42
4 december 2007, 16:48
Klinkt idd niet heel erg verkeerd maar ik vind het persoonlijk nog niet demowaardig. Jullie drummer moet ook nog wat schaven aan zijn roffels en fills maar het hangt er ook maar net vanaf hoeveel waarde je aan je demo hecht. Als dit naar zalen en podia moet, geef ik je weinig kans. Tegenwoordig moet je met een kwalitatief goed product komen om jezelf goed te presenteren.

amon
4 december 2007, 16:54
Drummer moet inderdaad flink schaven, maar deze opname was enkel gemaakt zodat ik weet WAT hij drumt om DAT dan na te maken in Reason, dus roffeltjes die niet kloppen maakte voor mij niet uit.

Bij de volgende opname, nu we weten dat het zo kan, ga ik er zeker voor zorgen dat de opname foutloos is....

skanky
4 december 2007, 16:56
:hippie: Nu willen we ook horen of het wel echt zo goed klinkt! Ik blijf erbij dat het niet zo goed kan zijn als met drummics en goede overheads/roommics maarja! Laat horen!


Dat is onzin, vroeger werd drums altijd met maximaal 3 microfoons opgenomen......en veel van die opnames klinken een stuk beter dan veel van die 40-kanalen drumtracks van nu......

Thoom42
4 december 2007, 17:09
Gelukkig leven we nu in 2007, en niet meer vroeger. Het kan toch zijn dat wij van mening verschillen? Ik vind dat je een betere opname krijgt door drummics te gebruiken + een paar goede overheads; jij vindt dat niet, dat kan!

Han S
4 december 2007, 17:44
Ik had eens een waanzinnig goed drumgeluid in een vrij kleine ruimte, met één PZM welke op een plank lag aan de overkant van de drums.

Op gearslutz zijn de laatste tijd vrij veel mensen die het zanggeluid van de jaren 60 willen hebben en toen stonden de Mama's en de Papa's (California Dreaming) ook met z'n allen rond één RCA DX77 ribbon microfoon weetjewel.

Het kan met één microfoon goed klinken, mits de drummer en zijn drumstel goed klinken. Wat Skanky zegt, veel microfoons wil niet zeggen dat het beter klinkt.

When the Leavy breaks van Led Zeppelin is de drums opgenomen met twee Beyer M160 ribbon mics.

amon
4 december 2007, 18:05
misschien dat ik dat inderdaad ga doen. 2 Goede mics huren met een lekkere mic preamp erbij.

We spelen funkrock, dus het hoeft geen overcompreste drumkit te zijn, jazzie geluidje zou ook prima werken denk ik. Ik denk dat dat juist wel mooi gaat werken...

We zullen zien, ik hou jullie op de hoogte

Han S
4 december 2007, 20:32
Als je een goede ruimte hebt kun je met twee mics heel goed uit de voeten, als je eventueel een spotmic op de kick en de snare zet kan je er mee doen wat je wilt. Plaatsing is veel belangrijker dan het aantal microfoons en als je er maar één gebruikt zijn fasefouten uitgesloten :D

amon
4 december 2007, 23:26
tja, de ruimte is gewoonweg bagger, daarom was ook ook zo verbaasd over het resultaat... spot mics gaat helaas niet lukken, ik heb maar 2 inputs. Maar we zouden er evt wel een laptopje van de drummer naast kunnen zetten, hehehe, wat een gepruts allemaal.

stevie_vp
5 december 2007, 01:53
tja de eeuwige discussie.... ouwe rotte gaan voor dit,
jonge pikkies gaan voor dat en iedereen heeft gelijk.

Gelukkig heeft ook iedereen meestal gelijk....
Een kit kan met 2 mics goed klinken
(met een flinke dosis mic kennis)
Een kit kan met 10 mics ook goed klinken.
(met meestal iets meer geld ;))

Maakt dus geen kut uit wát je doet.
Als het maar goed klinkt.

PS: Deze opname??... not so good
beetje vervelende bump in t hoog.
Kick totaal muffled.
Snare gortdroog en irritant.

Keep learning!

PS2: nu ff wachtten op die vent die zegt dat je met 10 mics
ook heel veel kennis nodig hebt...

succes
/
s

amon
5 december 2007, 22:49
PS: Deze opname??... not so good
beetje vervelende bump in t hoog.
Kick totaal muffled.
Snare gortdroog en irritant.


not so good nee... Maar stel je voor:
een lege kamer, met harde muren en hardstenen vloer, geen gordijnen of interieur, slechts versterkers en een drumstel; 1 microfoon, waarvan ik niet wist hoe hij klinkt bij opnamens, een drumstel dat gewoon zo staat opgesteld als het staat, dus niet met baffles oid of wat dan ook; en in 1 take, zonder te luisteren hoe het klonk, heb gewoon de mic boven het drumstel gehangen op een positie waarop ik dacht dat het wel het beste zou klinken...
Dat allemaal, oftewel: geen voorbereiding /moeite in het alles gestopt levert toch een mooi resultaat. Ik had het veeeeeel slechter verwacht en ben daaorm wel verrast.

stevie_vp
5 december 2007, 23:25
tja, het had wellicht slechter kunnen uitpakken.
Maar ik had wl ongeveer zo'n resultaat verwacht vanuit die
positie. Verder leuk experimentje hoor.. no hard feelings hehe.
succes iig!

Han S
5 december 2007, 23:58
Stevie, vertel eens wat meer over jezelf, wat voor werk doe je, speel je gitaar, drums? Heb je wel eens opnamen gemaakt van drums? En zo ja, is dat goed gelukt? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Heb je wel eens twee M160's als overheads gebruikt, of twee KM184's? Wat vind je de beste kickmicrofoon en wat de beste snaremicrofoon en waarom? Ben je wel eens tegen ernstige fasefouten aangelopen welke je eerst niet zo in de gaten had? en hoe heb je dat kunnen oplossen?

Gewoon belangstelling hoor.

stevie_vp
6 december 2007, 01:39
Stevie, vertel eens wat meer over jezelf, wat voor werk doe je, speel je gitaar, drums? Heb je wel eens opnamen gemaakt van drums? En zo ja, is dat goed gelukt? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Heb je wel eens twee M160's als overheads gebruikt, of twee KM184's? Wat vind je de beste kickmicrofoon en wat de beste snaremicrofoon en waarom? Ben je wel eens tegen ernstige fasefouten aangelopen welke je eerst niet zo in de gaten had? en hoe heb je dat kunnen oplossen?

Gewoon belangstelling hoor.

Wat leuk dat je het vraagt! Laat me die vraag beantwoorden als ik m'n
studio klaar heb. Dan zal je me hier heel veel vinden. Over m'n ervaringen
praten met alle mics. Vertellen wat de beste oplossing is. Hoe het allemaal
in z'n werk gaat enzo. Dan weet iedereen hoe het zit. En hoeven ze niet
meer verder te kijken.

Gewoon advies hoor, geen marketing.

Verder ben ik nooit zo'n heel groot ribbon fan geweest. Wellicht moet ik de
betere paartjes nog in handen krijgen. En de beste kick en snare mic??
Degene die het beste klinkt....

Vertel ook is wat meer over jezelf? Word het hier nog is gezellig joh :)

Highway49
6 december 2007, 08:42
Check de website van Han S maar hoor. Daarom geloof ik alle tips die ik laatste maanden van Han gekregen heb (vooral over isoleren) direct. Z'n website dient in principe als portfolio.

Ben altijd erg blij als hij op mn topics reageert. Wil niet ass-kissen hoor, maar bij anderen is het altijd even afwachten of ze wel daadwerkelijk zoveel ervaring hebben of dat ze hun gevoel op de vrije loop laten gaan.


En de beste kick en snare mic??
Degene die het beste klinkt....

Tsjah...

ExRxIxC
6 december 2007, 11:02
"Degene die het beste klinkt...."
uhm... bedankt voor de tip ja...

Highway49
6 december 2007, 11:09
Ja vond ik ook...

bass blom
6 december 2007, 11:26
gewoon proberen ja, zo komt deze net binnen :D

http://www.hetgelegevaar.nl/PC067930.jpg

kan 148 dB hebben :P

guhlenn
6 december 2007, 13:14
Ik heb een gevoel dat ik telepatisch ben. En ik deel je mening volkomen Han.

skanky
6 december 2007, 14:04
@Bass:

Is het een fathead ribbon?

bass blom
6 december 2007, 14:40
@Bass:

Is het een fathead ribbon?

T-bone :D

THE T.BONE RM700

the t.bone RM700 Ribbon microphone - sensitivity: 1,8mV/Pa (-55dB), figure-8 pattern, impedance: 200 Ohms, max. SPL: 165dB, frequency response: 30Hz-18KHz, S/N ratio: 70dB, Equivalent noise level: 18dB (A-weighted). Weight: 794g, dimensions: 76x165mm. Includes shockmount.

oh, geen 148 maar 165 zelfs :P

guhlenn
6 december 2007, 15:13
Samples? 910

bass blom
6 december 2007, 15:25
Samples? 910

later, moet oefenen met bandje nummers voor vanavond..

mooi ding wel, in een kek houten doosje in een alu koffertje :D
maar dat is ballast, ik lees dat zo'n ding het beste staand bewaard moet worden in de faq daar.. omdat de ribbon uit zou kunnen zakken :D

Han S
6 december 2007, 16:00
Wat leuk dat je het vraagt! Laat me die vraag beantwoorden als ik m'n
studio klaar heb. Dan zal je me hier heel veel vinden. Over m'n ervaringen
praten met alle mics. Vertellen wat de beste oplossing is. Hoe het allemaal
in z'n werk gaat enzo. Dan weet iedereen hoe het zit. En hoeven ze niet
meer verder te kijken.

Gewoon advies hoor, geen marketing.

Verder ben ik nooit zo'n heel groot ribbon fan geweest. Wellicht moet ik de
betere paartjes nog in handen krijgen. En de beste kick en snare mic??
Degene die het beste klinkt....

Vertel ook is wat meer over jezelf? Word het hier nog is gezellig joh :)

Je kan toch wel vertellen wat voor werk je doet? En je bent geen fan van ribbons, ik wel en dan heb ik het over de betere ribbons als de Beyer M160 en 260, welke tot de helder klinkende ribbons behoren. De RCA 44 klinkt inderdaad erg donker en daar hou ik ook niet zo van. Maar de Coles en de Royer bijvoorbeeld zijn dan weer geweldig, maar erg duur.

De nieuwere goedkope ribbons zoals Bass er een heeft nu, kan ik niets over vertellen want die heb ik nooit gehoord.

Maar een Beyer M160 op gitaar, op drums, op percussie en op blaasinstrumenten is zo ongeveer het mooiste wat je kunt hebben en ik zal je vertellen waarom. Ze zijn extreem richtinggevoelig maar hebben ongeveer de mooiste off axis response van alle microfoons. Waar de meeste condensators scherp en hard klinken in het hoog blijft de ribbon als fluweel klinken en op een trompet of alt of sopraan saxofoon is hij het mooiste van alles, zelfs mooier dan een Neumann grootmembraan condensator.

Ribbons hebben een klank die je alleen bij ribbons vindt en geen enkele andere microfoon en vaak zijn ze het 'secret weapon' van de technicus.

Nu jij weer. :D

stevie_vp
7 december 2007, 00:35
Check de website van Han S maar hoor. Daarom geloof ik alle tips die ik laatste maanden van Han gekregen heb (vooral over isoleren) direct. Z'n website dient in principe als portfolio.

Ben altijd erg blij als hij op mn topics reageert. Wil niet ass-kissen hoor, maar bij anderen is het altijd even afwachten of ze wel daadwerkelijk zoveel ervaring hebben of dat ze hun gevoel op de vrije loop laten gaan.


ja.....

wel eens van sarcasme gehoord? :)



"Degene die het beste klinkt...."
uhm... bedankt voor de tip ja...

Ik kan wel zeggen dat ik de d112 dan kies. Maar met een
jazz band achter de ruiten ga ik toch afwijken..
Ofterwel, in verschillende situaties: verschillende mics.
Daarom... degene die in de situatie het beste klinkt.



Je kan toch wel vertellen wat voor werk je doet? En je bent geen fan van ribbons, ik wel en dan heb ik het over de betere ribbons als de Beyer M160 en 260, welke tot de helder klinkende ribbons behoren. De RCA 44 klinkt inderdaad erg donker en daar hou ik ook niet zo van. Maar de Coles en de Royer bijvoorbeeld zijn dan weer geweldig, maar erg duur.

De nieuwere goedkope ribbons zoals Bass er een heeft nu, kan ik niets over vertellen want die heb ik nooit gehoord.

Maar een Beyer M160 op gitaar, op drums, op percussie en op blaasinstrumenten is zo ongeveer het mooiste wat je kunt hebben en ik zal je vertellen waarom. Ze zijn extreem richtinggevoelig maar hebben ongeveer de mooiste off axis response van alle microfoons. Waar de meeste condensators scherp en hard klinken in het hoog blijft de ribbon als fluweel klinken en op een trompet of alt of sopraan saxofoon is hij het mooiste van alles, zelfs mooier dan een Neumann grootmembraan condensator.

Ribbons hebben een klank die je alleen bij ribbons vindt en geen enkele andere microfoon en vaak zijn ze het 'secret weapon' van de technicus.

Nu jij weer. :D

Ik mag heel hard hopen dat je me wél doorhad. maargoed. :)
Ik was blijkbaar vergeten dat ik m'n mening natuurlijk niet mag geven
over mensen die iets posten, om er vervolgens meningen over te krijgen.

Owja hehe dat is het, natuurlijk geen bewijsbare credits en kennis.
Eigenlijk zouden ze één persoon alles moeten laten beantwoorden, die gewoon
het meest weet over alles. Soort van opperaap.
Dan krijgen mensen nooit iets verkeerds te horen. Gewoon meteen het goeie antwoord, kan makkelijk eigenlijk... het is niet alsof deze hele
industrie gebaseerd is op creativiteit, en uiteenlopende meningen ofzo...

Blijft grappig... keep smiling folks! ;)

Azrael
7 december 2007, 00:43
Die posts slaan echt helemaal nergens op stevie........Wat een niveau.

stevie_vp
7 december 2007, 01:21
sorry gap, maar op n gegeven moment word het nogal vervelend als je
niet meer je mening kunt geven zonder meteen gezeik over je heen te krijgen.

Mensen willen toch reacties als ze iets posten?

Dat betekent betere en slechte opmerkingen. En elke keer
als er dan 10 mensen positief zijn en 2 negatief is t weer fitti :)

Ik vond de opnames gewoon middelmatig. Wat ook te verwachtten is
in deze situatie, en daarom zei ik ook dat t alsnog een leuk experiment
was, en wensde hem succes op een beter resultaat. no hard feelings weet je nog?

maargoed, genoeg over niks.
Laten we het over muziek hebben....

guhlenn
7 december 2007, 08:55
Je bent een beetje zielig bezig. Niet dat je je daar wat van aantrekt. Maar het ging niet over je negatieve reactie op dit draadje. In de normale leefomgeving geven mensen argumenten voor hun mening. En Han is ook onze opperaap. Tis duidelijk dat jij apsiraties in die rrichting hebt die je niet waar kan maken. Maar leef je frustraties daarover lekker ergens anders uit. No hard feelings.

Han S
7 december 2007, 09:49
Inhoudelijk gebeurt er weinig helaas. Dit is een forum waar zowel professionals posten als volkomen noobs en natuurlijk mag je van mening verschillen, maar het is niet gezellig als de novice opnametechnicus op een verkeerd spoor wordt gezet.

Wat je veel ziet op forums is dat als iemand vraagt wat de beste manier is van iets, of wat de beste microfoon is voor een bepaalde toepassing, dat dan wordt aangeraden om die microfoon te kopen die men zelf heeft, of de methode te hanteren die men zelf altijd hanteert.

We moeten proberen open te staan voor anderen en andere meningen, zo heeft Bass Blom een nieuwe ribbon microfoon gekocht en ik ben zeer benieuwd naar zijn bevindingen.

En zo zijn er mensen die mij per PM vragen stellen over bijvoorbeeld isoleren, want als je dat verkeerd doet heb je echt een heel groot probleem. Daar is een forum als dit voor. En Stevie, het is geenszins mijn bedoeling om je in het nauw te drijven, maar inhoudelijk kan ik niet zo veel met je en het is echt alleen maar belangstelling als ik vraag hoe jij aan je mening bent gekomen en als ik het daar niet mee eens ben zal ik dat op inhoud en met argumenten proberen duidelijk te maken.

bert k
7 december 2007, 10:15
Wat leuk dat je het vraagt! Laat me die vraag beantwoorden als ik m'n
studio klaar heb. Dan zal je me hier heel veel vinden. Over m'n ervaringen
praten met alle mics. Vertellen wat de beste oplossing is. Hoe het allemaal
in z'n werk gaat enzo. Dan weet iedereen hoe het zit. En hoeven ze niet
meer verder te kijken.

Gewoon advies hoor, geen marketing.

Verder ben ik nooit zo'n heel groot ribbon fan geweest. Wellicht moet ik de
betere paartjes nog in handen krijgen. En de beste kick en snare mic??
Degene die het beste klinkt....

Vertel ook is wat meer over jezelf? Word het hier nog is gezellig joh :)

Kijk Stevie, dit geef jij als antwoord op een puur informatieve en belangstellende vraag van Han. Daar maakt iedereen dus helemaal niets uit op. In feite denk ik dan dat je nog nooit in een studio gewerkt hebt. Probeer asjeblieft wat meer inhoud aan je posts te geven, nu kom je over als een tamelijk eigenwijze n00b...

bass blom
7 december 2007, 10:25
We moeten proberen open te staan voor anderen en andere meningen, zo heeft Bass Blom een nieuwe ribbon microfoon gekocht en ik ben zeer benieuwd naar zijn bevindingen.


ja ik was al een tijd nieuwsgierig naar zo'n ding en van de week ging ik toch e.e.a. bestellen (pocketpod) en zo dacht ik hoppa, ook maar zo'n ding erbij.
morgen of volgende week ga ik hem uitgebreid aan de tand voelen.
nog wat huiverig over dat wel/niet fantoom verhaal.
wellicht voor de zekerheid maar via mijn werkeloos geraakte lexicon omega gebruiken voor de zekerheid.
dan krijg je natuurlijk wel weer verschil met pre-amps.
omega heeft DBX pre-amps en de rest gaat dan door mijn tascam.
maar dat mag de pret niet kreuken.
heb alleen 3 handen nodig als ik mezelf met gitaar wil opnemen, daar moet ik nog iets op vinden :D

amon
7 december 2007, 11:15
heb alleen 3 handen nodig als ik mezelf met gitaar wil opnemen, daar moet ik nog iets op vinden :D

pre-roll....... :satisfie:

bass blom
7 december 2007, 11:16
pre-roll....... :satisfie:

nee dan doel ik op het vinden van de sweet spot..

skanky
7 december 2007, 11:19
nee dan doel ik op het vinden van de sweet spot..

Gebruik je derde arm....die gaat toch vanzelf op de sweetspot af? :D

stevie_vp
7 december 2007, 18:07
En Stevie, het is geenszins mijn bedoeling om je in het nauw te drijven, maar inhoudelijk kan ik niet zo veel met je en het is echt alleen maar belangstelling als ik vraag hoe jij aan je mening bent gekomen en als ik het daar niet mee eens ben zal ik dat op inhoud en met argumenten proberen duidelijk te maken.
OK, had sterk het idee dat de opmerking van jou kant een beetje denigrerend
en zeikerig was bedoelt. Als je zegt dat t puur interesse was zonder ironie, dan neem ik dat maar aan. Excuses dan voor de reactie.

Dan neemt echter niet weg dat ik het gewoon een vrij slechte opname vond,
naar mijn mening. Mag ik dat dan niet meer zeggen zonder meteen te verifieren of ik wel genoeg kennis heb om zoiets te zeggen?

En ik ben niet dom, ik begrijp wel dat han hier de opperaap ;) is. En dat
hij samen met een klein groepje hier veruit de meeste ervaring heeft.
Dan betekent echter niet dat han ook altijd gelijk heeft. Het is nml
een puur creatief en meningsgevoelige industrie. Dus vind ik het soms
ook niet helemaal reeel als iedereen aanneemt dat de opperaap altijd
maar gelijk heeft. (nou zal het in veel gevallen wel zo zijn maar toch.)
Soms is wijsheid ook domheid, ervaringen kunnen je blind maken voor
andere....

Maargoed, zoals ik al zei, genoeg over niks.
Back to music!

bert k
7 december 2007, 20:06
Han weet wel veel, maar hij heeft lang niet altijd gelijk (al denkt hij soms van wel:)) Vele jaren ervaring kan je hem echter niet ontzeggen.

Maar daar zijn er gelukkig meer van hier. Opnemen is deels techniek, deels kunst en deels natte vingerwerk. Vaak is er geen 'beste oplossing', maar zijn er meerdere manieren om het doel te bereiken. Die kennis uitwisselen is het leukste van dit forum.

skanky
7 december 2007, 20:10
Amen....


Bert, je slaat de spijker op zn kop!

Han S
7 december 2007, 21:00
Ik moet denken aan Bruce Swedien, die een super opperaap is en een echte grootmeester. Hij zat ook graag op harmony central en vertelde honderduit over zijn ervaringen en opende draadjes over zijn favoriete onderwerpen.

En hij haalde een paar MP3tjes van de originele 1/2" mastertapes en mailde die naar de mensen die hij vertrouwde. Hij stelde dan vragen en als hij dan een antwoord kreeg waar hij zich helemaal in kon vinden dan was hij oprecht blij.

Ik heb twee MP3's van hem gekregen, een van Count Basie met een opname uit 1960 en een remix van 'Earth song' van Michael Jackson en beide MP3's klinken geweldig, wat een vakman is die man. En ik moest hem plechtig beloven om het niet verder te sturen, wat ik uiteraard ook niet zal doen.

Maar niets menselijks is de Brucemaster vreemd en zo gebeurde het dat ene John Sayers, een mastering technicus uit Australië, opmerkte dat die MP3 van Michael Jackson voortdurend clipte en dat is ook zo.

Bruce de opper opper opper aap onstak in woede en was werkelijk pisnijdig en verklaarde dat hij dat moedwillig had gedaan. En Craig Anderton, de moderator van dat forum en editor van EQ magazine viel hem bij door te zeggen dat hij dat ook wel deed, moedwillig laten clippen van digitale opnamen.

Voor mij was dat niet minder dan kontlikkerij van Graig, want het is onzin om een digitale opname en paar tienden van een dB te hard te maken waardoor het net even clipt, alsof het dan beter zou klinken? Ik geloof daar niks van.

Anyway, Bruce was gelijk vertrokken en het feest was voorbij.

Denk nou niet dat opper apen altijd gelijk hebben, ik vind de term trouwens nogal beladen want ik ben ook maar een boerenlul uit West Friesland.

Laten we gewoon lekker miepen over opnamen maken, microfoontjes en ander speelgoed. En wat die drums opname betreft: die heb ik niet gehoord maar het was met één enkele microfoon opgenomen en Amon was er blij mee, daar is toch niks mis mee?

Morgen heb ik een rockband met drie lekkere zangeressen en ik neem de drums op met negen microfoons, of als er niet zo veel instrumenten extra zijn doe ik het met elf microfoons, ik zet dan ook een ORTF paar neer in de ruimte.

I'll keep you posted. En Stevie, jij bent hier net zo welkom als ieder ander hoor, niet zo achterdochtig zijn. En ik weet nog steeds niets van je, hoe oud je bent, waar je ervaringen vandaan komen en zo.

En tot slot: ik heb niet altijd gelijk.

skanky
7 december 2007, 21:26
Misschien een topic openen waar iedereen zich voor kan stellen, en over zn ervaring verteld? Dan is het voor iedereen duidelijk....

stevie_vp
7 december 2007, 21:46
Volgens mij is die er al :)

skanky
7 december 2007, 21:58
Ja ok, maar ik bedoel specifiek op recording gericht

bert k
7 december 2007, 23:54
Ja, op zich een strak plan, alleen zouden Han en ik en nog een paar lui dat voorstellen al jaren geleden gedaan hebben, en dan was het weer onvindbaar...:)

(@Han: een boerenlul uit West Friesland, is dat niet een pleonasme?:D)

skanky
8 december 2007, 09:58
(@Han: een boerenlul uit West Friesland, is dat niet een pleonasme?:D)

Nee, want ik ben GEEN boerenlul :D, ik kom uit de hoofdstad van West-Friesland. :p

Han S
8 december 2007, 20:58
Ik zou vertellen hoe het was gegaan vandaag. Een soulband kwam langs dus en de gitarist had laatst bij een collega in de buurt ook opgenomen vertelde hij.

Of we met een clicktrack moesten werken want dat leek hem wel beter voor de strakheid. Nou, laten we eerst eens kijken hoe het gaat zonder click want het is soul en dan ga ik meer voor gevoel dan voor strak en die click kunnen we altijd nog aanzetten als het niet strak is, eerst een nummer zo proberen.

Vier zangeressen en het viel me meteen op dat toen ze zo a capella aan het oefenen waren in de 'lounge' dat het zo loepzuiver was zonder band en helemaal akoestisch, echt heel mooi.

Maar de band had wel de zang nodig zeiden ze omdat ze anders niet weten waar ze zitten in het nummer. Dus ik zette ze mooi met elkaar in de grote ruimte, floormonitoren er bij en even proberen. Maar toen was dat zuiver zingen helemaal finito, de band is vrij hard en die meiden konden zichzelf gewoon niet meer goed horen.

Wat is wijsheid? Koptelefoon? Op de een of andere manier zag ik dat ook niet gebeuren want ik had al helemaal geen overspraak van die floormonitoren en de zang zou zonder problemen later kunnen worden overgedaan. Maar ze wilden graag vier nummers opnemen vandaag en dan kom je dus in tijdnood. Het zijn er overigens vijf geworden, compleet klaar in ongeveer zes uur.

Ik stelde voor om die meiden met z'n vieren in de booth te zetten welke door een glazen wand is gescheiden van de grote ruimte en die is groot genoeg. Daar staat een versterkertje en twee hi fi speakertjes, daar heb ik een mix op gezet van de band, maar dan vrij zacht en die meiden konden zichzelf dus akoestisch goed horen.

Een mix van die vier stemmen op de floormonitoren in de grote ruimte en niet te hard, maar wel zo dat die mannen weten hoe ver ze in het nummer zitten.
En zo alles tegelijk in een keer opgenomen en later een paar foutjes gerepareerd kwa zang en wat keyboardpartijen opneiuw gedaan.

De mooie grote buizen condensators zijn lekker in de kast gebleven omdat die meiden dicht bij elkaar wilden staan en ik zo weinig mogelijk overspraak onderling wilde. En twee Sennheiser MD441 en twee Beyer M88 mics klinken ook buitengewoon fraai, daar heb je in deze muziek die toch de nodige compressie krijgt in de mix geen airy neumanns voor nodig en die meiden kunnen ze ook lekker in de hand houden als ze dat willen.

Dit ging weer helemaal prima, lekkere muziek, goed gespeeld en goed gezongen, met het juiste gevoel.

Voor de technici: Drums met een D12E op de kick, M201 op de snare, MD421's op de toms en floor, een Samson CO2 op de hi hat en een op het ride cymbal en een DIN paartje van C451/CK1 als overhead.

De bas met een DI en een MD421 op de 18"speaker, de gitaar (Stratocaster met de Hotrod) met een MD421 MK1 en twee keyboards via DI naar vier kanalen.

Die mooie dames dus in de booth van 12M² met twee MD441's en twee M88's en gaan met de banaan. Ik ben weer helemaal gelukkig, prima geluidje en prima feel en de soundcheck was weer minder dan een heel nummer lang. Dat is zo gaaf, als je de drums standaard hebt staan met microfoons er altijd bij ben je eigenlijk meteen klaar. En de bas is ook nooit een probleem, net als de gitaar, dat is altijd goed met een oude 421 en de toonregeling op bypass. En keyboards is ook gewoon recht er doorheen en klaar, dat krijgt met de mix misschien wat eq indien nodig.

Mooi vak hoor.

amon
8 december 2007, 22:20
mooi om te lezen.

Je zegt dat je de drums altijd standaard, met mics enzo, opgesteld hebt. Maar ik neem aan dat je bij een metalband andere mics wil gebruiken dan bij een jazzquartetje (om maar wat te noemen).

Verder is het altijd fijn als de zanger(es(sen)(s) zijn/haar/hun strottenkop goed beheersen.
Zit zelf in een band, funkrockska-achtig, en onze zanger kan niet zingen, hehehe, dus ben nog benieuwd hoe dat gaat met opnamens... Dat wordt nog wat, maar gelukkig weet hij zelf ook dat ie niet goed kan zingen, dat scheelt.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar een soundclipje Han, gewoon een paar seconde waarin alles met elkaar speelt.

Han S
8 december 2007, 22:37
Met een jazzbandje waarbij de drummer een beetje met brushes zit te vogelen gebruik ik soms een condensator op de snare, maar als hij gewoon met stokken werkt gebruik ik dezelfde microfoons als met een snoeiharde metaldrummer.

Ik heb wel ge-eikeld met meerdere mics op de snare zoals een aan de onderkant en nog een op de shell, ook met meerdere mics op de kick en zelfs een woofer voor de kick, maar daar ben ik weer van teruggekomen en met een D12 heb je laag zat. En een Beyer M201 op de snare is gewoon altijd raak, dat kan niet beter. Beyer microfoons zijn zwaar ondergewaardeerd, de fabriek is ook nog altijd op zichzelf en niet zoals Neumann, dat van Sennheiser is en andere beroemde fabrikanten die onder een andere vlag varen.

Beyer maakt een aantal fantastich klinkende microfoons en die maken ze al tientallen jaren ongewijzigd, zoals de M201, de M88 en de ribbons M130, M160, M260 en de M500, waarbij alleen de M260 een laagaf filter heeft gekregen in de latere versie.

Op gearslutz zie je mensen raven over de Beyer microfoons en terecht, een M88 is een bijna ideale zangmicrofoon, helder, vol en extreem richtinggevoelig. Een van de weinige microfoons die je gewoon kunt gebruiken in dezelfde ruimte met een harde band en die zang klinkt gewoon prima en kun je gewoon voor de eindmix nemen. Dat is met een SM58 een geheel ander verhaal.

Tja, als mensen niet kunnen zingen heb je wel een probleem hé? Zoals ik zei viel het vanmorgen op hoe spatzuiver die meiden zongen met elkaar, gewoon in de lucht zonder microfoon, dus je weet dan dat ze het kunnen.

Vorig jaar nam ik een koor op van een man/vrouw of 20 en toen we klaar waren zaten we gezellig wat na te lullen en te drinken, toen ineens een van die meiden iets begon te zingen en iedereen kort na elkaar inviel. Daar zit je dan tussenin en dat klinkt zo geweldig, dat is niet normaal meer en je weet dat je het nooit zo zal terughoren als je het opneemt, ook niet met een 5.1 mix.

Een soundclipje posten doe ik nooit zonder toestemming van de band, dat is een principe.

bass blom
13 december 2007, 12:48
Samples? 910

okeedan, het ding voor het eerst uitgetest.
op het oog! offaxis neergezet.
heel klein beetje hoog bijgedraaid en klein toefje galm..
let niet op het gepruts, ben het nummer nog erg aan het leren kennen :D
heel erg blote billen mix nu, gewoon zonder de track van billy :cheerup:

http://www.hetgelegevaar.nl/whiteweddingtslribbon.mp3

guhlenn
13 december 2007, 13:28
zo zo, lekker hoor. Heb je toevallig ook de SP B1? moet daartussen gaan kiezen... ;)

bass blom
13 december 2007, 13:32
ha vind jij het lekker?
had verwacht van alles en nog wat over me heen te krijgen over de TSL :D
dat gekke kleine pocketpodje, daar zat ik gister mee te klooien, zitten een paar boutique settings in, die klinken best lekker.
dacht daarna nou eens kijken of ik zoiets op de TSL kan pakken en dat lukte redelijk.
geluid kan vast veel beter nog door exactere plaatsing.
nee die mic die jij noemt heb ik niet.
kan wel een keer vergelijk maken met een NT1A, is ook super en kost bij thomann 166 nu ga ik binnenkort ook maar nog 1 van halen, dan heb ik er twee, voor vette stereo opnames..

guhlenn
13 december 2007, 15:28
ik hou niet van TSL's nee. Maar eh, dat pleit voor de mic ;) VErgelijk met de
NT1A zou erg leuk zijn :)

bass blom
13 december 2007, 17:05
ondertussen klein vox VR30 ampje gehaald, off axis test gedaan, toen mic bijna recht in speaker geduwd..

http://www.hetgelegevaar.nl/voxmixfront.mp3

Rocketman
14 december 2007, 19:38
Je kan ook een hele band opnemen met 1 microfoon.

Ok ik geef toe dat voegt inhoudelijk niet veel toe maar ik heb wel studio ervaring.

Maar goed ik heb liever een goede drummer met een goede kit dan veel mics. Vooral lelijke bekkens en roffels kunnen soms afgrijselijk zijn. En die haal je echt niet meer uit de mix, althans ik niet. :chicken:

bass blom
15 december 2007, 01:38
neem er dan op zijn minst 2 :D
twee goeie mics op de goeie plek, nix mis mee.
alleen de zang dan probleemkindje.

amon
16 december 2007, 11:41
Ik heb nieuwe opnamens gemaakt, definitieve.

1 Mic op ongeveer dezelfde plek gehangen als bij de vorige opnamens, maar nu een andere snare eronder (dieper, meer power) en een beetje rond kunnen draaien om de sweetspot te vinden. Met tape hebben we de kit een beetje proberen te 'mixen,' zodat je bijv niet 1 bekken hebt dat heel schel en hard er doorheen klinkt. Ook wat van dat noppenschuim hier en daar door de kit gewoven en nog een sm58 kopie in de kick gelegd.
Klinkt best prima moet ik zeggen.

Ik heb later nog wel een beetje moeten edit-en, want mijn drummer speelt inderdaad van die ongecontroleerde roffeltjes..... Dus die zitten nu alleen nog maar op gecontroleerde plekken en zijn een beetje hetzelfde ipv elke keer weer iets anders.

Opgenomen zonder clicktrack, ik heb mn gitaar heel zachtjes aangezet, zo dat de drummer hem net kan horen en alle nummers meegespeeld, zanger stond een beetje rond te springen en te doen alsof ie aan het zingen was. Oftewel toch nog een beetje dynamisch proberen op te nemen. En dat is gelukt, want bij een nummer eindigen we net ietsje sneller dan in het begin, wat alleen maar best ok klinkt.

We wilde gisteren de bassist en mij (gitaar) opnemen, maar de E-snaar op de bas brak, dus we hebben niets meer gedaan dan maar gewoon gerepeteerd (bassnaren allemaal veel lager zetten...).

Gitaar zal ik deze week nog ergens doen, bas en vocals pas weer in het nieuwe jaar.

sjoerd5
16 december 2007, 12:27
dat willen wij horen.

bass blom
16 december 2007, 13:19
ik hou niet van TSL's nee. Maar eh, dat pleit voor de mic ;) VErgelijk met de
NT1A zou erg leuk zijn :)

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1503111#post1503111

amon
16 december 2007, 14:02
dat willen wij horen.

jullie krijgen het totaalplaatje te horen, dus nog een paar weken wachten. Ik ben zelf ook zeeeer benieuwd naar het totaal en hoe het zal klinken als er gitaren, bas zang en extraatjes (tambourijn, cowbell, etc) bij klinken.


Ik ga binenkort trouwens ook nog een leuk projectje doen met een didgeridoo (vriend van me) en een berimbau (ik) als basis en wat gitaar en bas en bongo's er omheen. Ben ook zeer benieuwd hoe dat zal aflopen...

hugo123
16 december 2007, 14:58
Met mn bandje zitten we sinds een paar dagen wat te proberen op te nemen. Echter, we beschikken maar over 3 mics (eigenlijk 1: een electrovoice dynamische zangmic, andere 2 zijn naamloze, bijna waardeloze mics) en mn mbox en protools.

Onlangs heb ik een laptop gekocht en daar pt op geinstalleerd (wat het gelukkig goed kon trekken, beter dan mn desktop pc) en daardoor ontstond de mogelijkheid om alles eens mee te nemen naar de repetitieruimte. Aangezien deze ruimte in een leegstaand huis is, met lege kamers en stenen vloeren echo-t het er als een tierelier en is de geluidskwaliteit van de ruimte erg slecht, een tapijtje en wat gordijntjes verbeterde het niet zo veel.
Maargoed, terug op de opnamens. Mijn plan was - gezien het feit dat we maar 1 (dynamische) mic hadden en in een slecht klinkende ruimte zitten - om de drums op te nemen zoals het gaat en dan zou ik die in Reason wel namaken. Dan gitaar met mic en bass via DI tegelijkertijd (2 inputs heeft de mbox maar) over de drums knallen en als laatste de zang.

Gisteren heb ik de drums opgenomen met de EV mic een halve meter boven de snare en verder nergens naar omgekeken. Ik heb met mn gitaar meegespeeld terwijl de drummer de nummers inspeelde. Thuisgekomen wilde ik ze namaken in Reason, maar tot mijn verbazing klonken de opnamens erg goed!
Ik had totaal niet geexperimenteerd met de mic positie, zelfs niet eens geluisterd naar het geluid tijdens het opnemen, gewoon in PT geknald, opgeslagen en meegenomen.

Dat maakt ons idee ineens een stuk leuker: Reason kan de pot op en de volgende keer doen we de drums opnieuw. Nu, met wat experimenteren met de mic en wat van dat noppenschuim moeten we dan zeker een prima opname kunnen maken. Weliswaar mono, maarja, dat was voor 1960 niet anders.... Misschien nog 1 van die 2 naamloze mics in de kick leggen, maar over het algemeen kwam alles prima klinkend op mn computertje te staan!

Deze jongen is dus zeer content en als het zo ver is laat ik vol enthousiasme de resultaten hier horen.

DAt had ik ook met mijn bandje, we waren aan het jammen en onze drummer vroeg of ik het wou opnemen, wat ik eigenlijk niet wou aangezien een drumstel opnmene nogal moeilijk is.
Toch wou hij het graag, dus (ik bezit 3 mic's allemaal 20 euro of minder) ik zet een microfoon voor mijn gitaar versterker een mic voor de basversterker en een mic had ik schuin van boven op de toms gericht dus inhet midden van het drumstel, en het geluid was eigenlijk(wat wij er van vonden) verbazingwekkend, de bas drum is niet zo goed te horen, maar verder vind ik nhet gitaargeluid erg slecht gelukt, maar drum en bas viel zeker niet tegen!


hugo

Han S
25 december 2007, 00:32
We hadden het hier over het opnemen met maar één microfoon en ik kom een filmpje tegen van The Platters (http://www.youtube.com/watch?v=Bpzl5kr2JDM&feature=related)uit de helft van de jaren 50. Moet je eens horen hoe goed zo'n zanggroep kan klinken met één oude Shure microfoon. Let ook even op de fantastische tekst, over iemand die zijn vriendin kwijt is geraakt en net doet of het hem niet kan schelen, maar hij barst van de pijn en verdriet.
(of denk je dat ze toen al aan playback deden?)

bert k
25 december 2007, 01:05
Geweldig nummer, Han, en die gasten konden echt zingen. Maar weet je zeker dat het geen playback was? Het klinkt wel erg perfect... Ik twijfel. Ze konden toen ook al een plaatje opzetten in de regie, hoor.

Han S
25 december 2007, 01:15
Er staat in dat rijtje ook een live opname van hetzelfde nummer, dat klinkt wat doffer maar kwa balans net zo goed.

Ik hoorde The Platters voor het eerst toen ik een jaar of twaalf was en ik vond het super. Ik kon het niet verstaan maar wist door de emotie wel waar het over ging.

Makor1966
25 december 2007, 01:44
Denk ook dat bovenstaande filmpje playback is, gaat soms wel en soms niet synchroon.
Deze uitvoering (http://http://nl.youtube.com/watch?v=PtXnUEW_OXw&feature=related) is inderdaad wel live opgenomen. Geluid iets minder perfect maar nog mooier eigenlijk.

vincent136
25 december 2007, 16:14
Ik las in de toppic vaak het woord off axis response. Wat betekent dit eigenlijk?

Han S
25 december 2007, 16:28
Ik las in de toppic vaak het woord off axis response. Wat betekent dit eigenlijk?

Een richting gevoelige microfoon onderdrukt geluiden die de mic van opzij en van achteren bereiken. De microfoon is gevoelig voor het geluid dat hem recht van voren (on axis) bereikt en kan wel 20 dB ongevoeliger zijn voor geluid wat hem vanaf de achterkant bereikt.

Maar er zal altijd geluid van opzij/achter binnenkomen en dat kan bij sommige microfoons gewoon goed klinken, maar bij sommige andere microfoons kan dat zeer gekleurd klinken, zo gekleurd dat je er veel last van hebt.

Als je een jazzbandje moet opnemen of uitversterken staan de trombonist, de trompettist en de rietenblazer gewoonlijk naast elkaar. Zet je daar nu drie Sennheiser MD441's voor, dan komt de trompet ook best wel wat op de twee andere microfoons binnen, maar het blijft wel goed klinken.

Zet je inplaats van die 441's drie Shure SM58's neer dan wordt niet alleen die overspraak van de trompet op de twee andere microfoons harder, het klinkt ook een stuk neuziger.

We spreken dan van een mooie off axis response bij de MD441 en een minder fraaie off axis response bij de SM58.

En die off axis respons wordt pas echt interessant als je de microfoon voor een akoestische bas neerzet, met al die toeters en de harde banjo, om maar niet te beginnen over de drums.

vincent136
25 december 2007, 16:30
Duidelijk, dankjewel :)