PDA

View Full Version : Recording probleem



Mark_M
4 december 2007, 14:48
Ik heb nu mijn firepod al een tijdje en ben druk aan het recorden
maar ik zit met een probleem:
Het geluid wat ik hoor van mijn versterker krijg ik niet te horen via mijn monitoren.
Ik neem op via een Shure M57 voor een Rivera Fandango 1x12
mijn cleane geluid klinkt aardig goed maar als ik ik het overdrive kanaal wil opnemen krijg ik niet de 'ballen' en het 'romige' geluid wat ik wel hoor als ik gewoon speel.

Weet iemand hier een oplossing voor of zit het toch in microfoonplaatsing hoewel ik die al 10tallen keren heb verandert
Of is mijn microfoon hier niet zo geschikt voor

Mark

guhlenn
4 december 2007, 15:02
mij lukt het ook niet met een sm57, maar meerderen hier wel. probeer eens wat anders. en plaatsing is natuurlijk essentieel. Heo richt je hem nu?

skanky
4 december 2007, 15:11
Zet je versterker eens vol open, zonder je gitaar. Nu hoor je een bak ruis eruit komen. Als je nu met een koptelefoon luistert terwijl je de microfoon voor de versterker beweegt. Er is een punt waar de ruis op je koptelefoon het hardst is.
Plaats daar de microfoon en begin vanaf die positie te werken. Is het geluid nog niet naar je smaak, verschuif de mic dan een centimeter en luister nog eens. Vanaf daar is het trial and error.

Thoom42
4 december 2007, 15:40
Ga idd eens met de plaatsing van de mic experimenteren. Mij lukt het namelijk wel om een vet geluid te krijgen met mijn sm57!

Roman
5 december 2007, 09:23
Is het puur dat je uit je RC monitoring minder vet geluid krijgt?

letwel: er is een groot verschil wanneer je in de zelfde ruimte staat als waar de amp en speaker staat. De ervaring verschilt enorm met direct geluid of monitoring in andere ruimte.

pol
5 december 2007, 10:29
zit in plaatsing + keuze van microfoons, een sm57 heeft altijd wel redelijk wat mids en niet echt veel laag.

hoe plaats je de mic nu ?

edit : hier wat inspiratie

http://www.gearslutz.com/board/high-end/9253-pictures-miced-up-guitar-cabs-3.html

Thonic
5 december 2007, 10:43
Hallo,

Ik heb wel een beetje het zelfde probleem, neem ook op met een SM57, en een mengpaneel die naar de line in van de geluidskaart (laptop) gaat.
het geluid is clean wel goed, maar op het andere kanaal erg grof, en idd heel anders als dat je de versterker uit stuurt.

wanneer ik de monitors direct aansluit op het mengpaneel is het geluid een stuk beter dan wanneer dit door de geluidskaart van de laptop gaat.

Ik denk bij mij dus dat een externe geluidskaart de oplossing is ?
En, zo ja.. wat is hier geschikt voor ?

Bedankt,
Thomas

guhlenn
5 december 2007, 12:24
iets USB of firewire achtigs. bijv van M-audio. Google!

Ik krijg een sm57 niet lekker aan het klinken. HEt blijft een beetje dicht in het midden en wat scherp. Geen diepte ofzo. Clean doet ie het prima. Waarom is dat eigenlijk, hoe meer distortion, hoe moeilijker het word om het goed opgenomen te krijgen?

Mark_M
5 december 2007, 12:33
bedankt voor alle reacties!
Ik ben begonnen met de microfoon recht voor de speaker te plaatsen
heb verschillende dingen geprobeerd iets naar boven/onder/links/recht,
wat meer afstand!
het cleane geluid blijft ondanks de verandering van de plaatsing van de microfoon goed

Han S
5 december 2007, 12:36
Meer naar de conusrand geeft meer laag, maar ik heb het met een SM57 ook nooit echt helemaal naar mijn zin gekregen terwijl dat met een MD421 moeiteloos wel lukt.

Ik lees wel eens dat ze iets met de trafo doen in de SM57 waardoor hij veel voller zou klinken.

pol
5 december 2007, 13:13
off axis klinkt meestal wel ok. mic dus wat schuin zetten, maar wel op het midden van de conus gericht.



moest je interesse hebben in een MD421, zie mijn sig..

Thoom42
5 december 2007, 15:18
M-audio zijn leuke interfacers, Heb zelf een edirol! Goed spul!

harrie-beton
5 december 2007, 15:28
Een andere microfoon proberen ligt voor de hand of wat ook kan is het droge signaal op te nemen, in een loop gooien en dit afspelen door je versterker. Dan kun je eindeloos experimenteren met de plaatsing.

pol
6 december 2007, 11:36
en als het niet lukt met een microfoon kan je nog altijd de line out van de versterker opnemen en een cab sim gebruiken.


plugins die met convolution werken zijn heel overtuigend, bv Voxengo boogex.

hier wat prima klinkende impulses :

http://rapidshare.com/files/63299988/Guitar_Cab_Impulses.zip