PDA

View Full Version : Welke element is beter??



basstaart
4 december 2007, 13:20
Hallo beste JazzBass Muzikanten,

Ik wil de elementen van mijn jazz bazz vervangen. maar nu ben ik op 2 merken gestuit EMG en de Fender elementen.
Nu mijn vraag aan jullie is of iemand kan zeggen of de sound verschillend is of welke ik het beste kan nemen. of mensen die ook andere merken weten die ook super zijn.

Alvast hartelijk bedankt voor de reacties

OJJVZ
4 december 2007, 15:16
Volgens veel mensen hebben EMG's geen karakter, of ze bedoelen, je hoort het karakter van de rest van de bas niet meer, weet ik eigelijk niet zeker :P Niet iederen is er heel erg tevreden over, maar er zijn ook zat mensen die het geweldig vinden.

Fender elementen geven gewoon je Jazzbas het geluid dat ooit bij een jazzbas bedoeld was, (btje logisch wel, nauiwelijks de moeite van het typen waard)

Seymour Duncan zijn de meeste mensen toch ook wel gecharmeerd van, hebben wel een redelijk aanbod.
En zo zijn er nog talloze goeie pickups te vinden]

Maar je zult toch zelf moeten vergelijken denk ik, of iedergeval samples opzoeken. Seymour Duncan samples zullen makkelijk te vinden zijn. (Op de SD site staat ook wel door wie ze gebruikt worden, welke bekende bassisten, kan je even kijken wat je van hun sounds vind.)

basstaart
5 december 2007, 09:07
ok hartelijk bedankt. Ik ga zeker effe wat samples opzoeken en vergelijken.

Weckl
5 december 2007, 15:31
Check ook even deze links:
1 (http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=91384) en 2 (http://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?t=12001&highlight=elementen)

Wizz
5 december 2007, 19:46
Ga nou verdorie niet naar samples luisteren, dat zegt echt geen reet. Wat voor Jazzbass heb je precies ? Maakt nogal uit... EMG's zijn technisch gesproken de beste elementen van de wereld : Geen brom en ruis, geen kleuring, een bereik in Hz. van onder- tot boven je gehoorgrens. Nadeel : Je hoort iedere tekortkoming van de bas čn de bassist genadeloos terug door je speaker. Passieve elementen zoals die van Fender en Seymour Duncan -beide aanraders, maar de Duncans zijn veel sneller leverbaar en hebben een groter en persoonlijker aanbod- ruisen en brommen als het geen Fender Noiseless (aanrader !) of andere stacked humbuckers zijn. Mits correct aangesloten verdwijnt de brom als je beide volumes openschroeft : Dan worden de beide elementen samen een soort humbucker. Passieve elementen brommen, kleuren als de pest, maar klinken wel "makkelijk", de wereldsound wordt je wat meer in de schoot gelegd dan met EMG's.

Wizz

basstaart
14 december 2007, 11:37
Ok ok Wizz ik begrijp je :P Het enige probleem is in welke basgitaren kan ik die elementen wel vinden. Fender weet ik wel want die heb ik :metal:

vincent136
24 december 2007, 19:08
m'n basgitaar leraar heeft op zijn jazz bass de Seymour Duncan Bassline Quarter pounders elementen zitten. En hij is 'n echte professional, en heeft een geweldige sound, dus die elementen zijn vast in orde.

nevyn292
24 december 2007, 19:44
alle elementen zijn in principe in orde, hangt er alleen vanaf wat voor sound je wilt.

al bij guitarfetish gekeken? daar hebben ze ook goede elementen voor hele lage prijzen...

no 1 hops
25 december 2007, 18:08
http://p082.ezboard.com/Just-got-a-pair-of-J45s/fguitarsbyfenderfrm8.showMessage?topicID=2520.topi c

vibes2008
17 januari 2008, 11:34
Ik heb ooit een keer een Fender Jazzbas voorzien van EMG elementen. Je sound krijgt absoluut een onwijze boost, ook met slappen zijn ze ideaal in punch en in het hoog. Wat wel idd het nadeel was dat de originele Fender sound weg was. Tsja, voor mij was dat niet echt storend omdat ik gewoon een vet geluid wou hebben. Ben jij echt een liefhebber van de Vintage sound van Fender dat raad ik Bartolini aan.