PDA

View Full Version : Twee gitaren



SonofDestiny
4 december 2007, 11:54
Hoe laat je twee gitaren goed samenklinken?

Wij spelen nu met één Mexicaanse Strat en één Ibanez SA260FM. Ik speel met mijn Ibanez door een Peavey Valveking 212. De Strat gaat wegens ruimte - en geldgebrek in een lullig beginnersversterkertje.

Klinken een Ibanez en een Strat sowieso niet samen, of heb ik gisteravond verkeerde amp-instellingen gebruikt..? Clean klonken de gitaren wel oké samen. Maar toen de Ibanez distorted werd en de Strat clean bleef, klonk het echt nergens naar. Het lag volgens mij niet aan de beginnersversterker, aangezien de Fender best goed klonk. De gitaren waren natuurlijk goed gestemd. Ik weet niet wat ik vergeten ben te doen!

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

P.S. als dit niet in deze subcategorie hoort, sorry, maar ik dacht dat mensen die met opnames te maken hebben, wel verstand hiervan hebben :)

bass blom
4 december 2007, 11:58
hmm, ik zou omwisselen, de strat clean op de 212 en de ibi op het goedkope bakkie laten gillen.

skanky
4 december 2007, 12:02
Het is moeilijk hier een duidelijke oplossing voor te geven zonder geluidsvoorbeelden. Het kan echt vanalles zijn. Misschien gebruikte je met je Ibanez teveel gain zodat het echt een muur van geluid was en het een te groot verschil was met de strat.

Maar kan je iets specifieker zijn? Wat klonk er niet?

Kim Wilson
4 december 2007, 12:03
Ik gok ook op teveel gain op de Ibanez.

SonofDestiny
4 december 2007, 12:19
@ Wilson: Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt over de gain. EDIT: ik kijk nu naar m'n pedaal... hij staat op ongeveer 67% gain. Is dat teveel?

@ Skanky: Hmm... het is best lastig uitleggen wat er niet klonk. De Ibanez klonk heel koud en de Strat heel warm. Meer kan ik er niet van maken... Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.

Kunnen die twee gitaren eigenlijk wel samen?

Kim Wilson
4 december 2007, 12:23
Ja, teveel gain. Er moet nog wel wat van je normale gitaargeluid overblijven. Gain moet je altijd lager zetten dan je gevoel zegt. En niet alle mids eruit gooien.

skanky
4 december 2007, 12:28
Het zou te maken kunnen hebben met de toonregeling. Haal eens wat mid/hoog uit je Ibanez signaal. Dan zou het iets 'warmer' moeten gaan klinken, en als je dan bij je fender wel het hoog behoud, dan kan die misschien wat zachter gezet worden en toch nog door de mix heen prikken. Probeer hier een balans in te vinden.

SonofDestiny
4 december 2007, 13:53
Ik heb het volgende gedaan:

- die schakelaar (hoe heet dat ding ook alweer?) naar boven. Ik geloof dat ik daarmee de humbucker heb uitgezet en een single coil heb aangezet. Klopt dat? Daarmee klonk het allemaal al een stuk prettiger, maar nog niet perfect.
- Andere distortions uitgeprobeerd met mijn Boss ME-50. Klonken allemaal te houterig, dus ben ik teruggegaan naar 'Rat' (zo heet ie op mijn pedaal). Drive, bottom, tone net iets minder dan de helft en het level van de distortion precies op 50%.
- Valveking:
Bass: 7
Middle: 6
Treble: 5

Echt tevreden ben ik er nog niet mee, aangezien m'n cleane geluid nu niet meer klinkt zoals ik wil.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp! Ik ga de komende weken proberen, proberen en proberen. :)

Nog een laatste vraagje! Hebben jullie enig idee hoe je dit geluid (van de distortion-gitaar) kunt benaderen met settings/een bepaalde distortion/een knop op je gitaar? http://www.youtube.com/watch?v=Q8QSPmXiHF0