PDA

View Full Version : Los pedaal of multi-effect?



Ethere
4 december 2007, 11:41
Sinds ik sinds een paar dagen enorm verslaafd ben aan guitar hero heb ik mijn gewone versterker ook weer eens aangetrapt.

Nu mis ik toch eigenlijk wel een reverb, want die mist mijn versterker (Silver jubilee). Nu zat ik te denken, wat ik kopen zal:

1. Een goed los reverb pedaaltje (Holy Grail?)
2. Een klein multi-effectje (Zoom G2) waarmee ik ook wat kan pielen.
(3. Allebei :) )

Zijn de effecten op de Zoom bevredigend of klinkt het allemaal zo-zo?
Over de holy-grail heb ik goede verhalen gehoord, maar dat is slechts een reverb (maarja, als die het heel veel beter doet dan alles op de zoom ben je er uiteindelijk misschien meer tevreden over).

Wat zal ik doen?

En nog een extra vraagje.
Ik heb al wat opgezocht hier en daar en zie steeds weer zaken staan over Effects loop e.d. Hoe sluit je de pedaaltjes goed aan?
Op het moment heb ik mijn overdrive als volgt aangesloten:
Gitaar in overdrive, overdrive op input van versterker. Is dat in orde?
En als er een van bovenstaande bij komt, hoe sluit ik die op de juiste manier aan?

Alvast bedankt!

techfrenk
4 december 2007, 16:10
als je alleen thuis speelt, vind ik een multi effect voor jou het beste.
asl je het leuk vind om te pielen dan he...
ikzelf vind multi effecten niet fijn. als ik alle effecten aan wil zetten die ik heb, wil ik dat ook kunnen. en niet eerst door een bank heen moeten scrollen.

over de keuze van de reverb, tja... de holy grail is een goede, ik heb de rv5 van boss. en ben er tevreden over.

de effectloop...
zoals je het hebt aangesloten is goed. en je kunt de reverb aansluiten na de overdive. of je kunt de reverb aanluiten via de effectloop van je versterker. kabeltje van versterker naar effect, en dan van efect terug naar versterker. de aansluiting hiervan zit meestal aan de achterkant van de versterker.

Ethere
6 december 2007, 20:01
okee bedankt!

wat is verder het verschil tussen een effectloop of effecten gewoon aan de voorkant inpluggen? Ik had namelijk het idee dat mijn versterker iets doffer werd na het aansluiten van mijn huidige pedalen in de effectloop ipv gewoon aan de voorkant.

techfrenk
6 december 2007, 21:11
als ik heel eerlijk ben...
ik zou het niet weten, maar misschien krijg je nu van iemand een antwoord.
of je moet het ff in het fora opzoeken

micchiel
6 december 2007, 22:39
ik ben ook een fan van losse effecten ,, vooral ehx,, ik heb de mini q tron (envelope filter), english muff'n ( tube overdrive/ 60s british amp nadoen) en electric mistress ( flanger / filter matrix ) en ik jaag mij aan multi effecten,, de hele tijd scrollen. ik heb trouwens ook nog tijdelijk een moogerfooger delay,,
multi effecten zijn goedkoper maar zullen nooit tegen een authentieke analoge pedaal opkunnene,, ik zou holy grail halen ,, is trouwens ook niet zo duur : )

Thoon_Loque
7 december 2007, 00:06
wat is verder het verschil tussen een effectloop of effecten gewoon aan de voorkant inpluggen?Het verschil zittum in je pre-amp (voorversterker)
Alles wat drive (distortion en overdrive e.d.) heeft gaat ervòòr, zodat je gaat blazen je pre-amp dit lekker meeneemt in de (over)sturing.
Een reverb, delay, e.d. klinken lekkerder ná de pre-amp.
Maar als het op jouw setup niet klinkt, dan zou ik gewoon niet naar de standaard regels kijken en juist doen wat JOU het lekkerste klinkt!!!

Groetjes,

Anthony

Nitefly7
7 december 2007, 01:15
Sinds ik sinds een paar dagen enorm verslaafd ben aan guitar hero heb ik mijn gewone versterker ook weer eens aangetrapt.

Nu mis ik toch eigenlijk wel een reverb, want die mist mijn versterker (Silver jubilee). Nu zat ik te denken, wat ik kopen zal:

1. Een goed los reverb pedaaltje (Holy Grail?)
2. Een klein multi-effectje (Zoom G2) waarmee ik ook wat kan pielen.
(3. Allebei :) )

Zijn de effecten op de Zoom bevredigend of klinkt het allemaal zo-zo?
Over de holy-grail heb ik goede verhalen gehoord, maar dat is slechts een reverb (maarja, als die het heel veel beter doet dan alles op de zoom ben je er uiteindelijk misschien meer tevreden over).

Wat zal ik doen?

En nog een extra vraagje.
Ik heb al wat opgezocht hier en daar en zie steeds weer zaken staan over Effects loop e.d. Hoe sluit je de pedaaltjes goed aan?
Op het moment heb ik mijn overdrive als volgt aangesloten:
Gitaar in overdrive, overdrive op input van versterker. Is dat in orde?
En als er een van bovenstaande bij komt, hoe sluit ik die op de juiste manier aan?

Alvast bedankt!


even forum doorspitten, maar er is genoeg te vinden..

als je alleen galm wilt; Holy Grail doen..
als je meer dan dat wilt, losse pedaaltjes zoeken (waaronder Holy Grail) of 'n multi-effect als de Boss GT-serie of 'n zgn. rackeffect als 'n Alesis Picoverb of Midiverb..

een Zoom g2 is leuk voor erbij, zodat je 'elk effect' kunt proberen (dingen als chorus, flanger, delay etc) maar een beetje overkill.. tenzij je alleen thuis speelt en 'n krap budget hebt, dan is Zoom gewoon degelijk spul..

een 2ehands Boss GT6 of GT8 zou een betere keus zijn..

De Holy Grail is idd 'alleen' een reverb, maar die doet 't dan wel ontzettend goed..

maar voor galm alleen, is de Holy Grail geweldig..
Je kan Zoom G2 /Holy Grail ook niet vergelijken..

Alleen galm: Holy grail, Boss RV-5, Digitech Digiverb
'iets meer dan galm'; Boss DD-3 (kun je op langere instellingen gewoon als 'delay' gebruiken, dus vertragingseffect voor U2-geluiden), T-Rex Replica, Digitech Digidelay

Multieffecten; Boss GT-serie (gt3/gt5/gt5/gt8)
-----

Effecten in de loop gebruik je als ze ná je voorversterker moeten komen, omdat je loop tussen voorversterker-eindversterker zit..

in de praktijk betekent 't dat effecten die je eerst nog wilt laten 'vervormen' door je versterker (zelfs als ie op een 'clean'-kanaal staat), die komen vóór je versterker; wah, phaser, filters, overdrive, distortion, sommige chorussen, sommige delays, sommige flangers (zelf proberen wat fijnste klinkt)..

effecten die je 'na' die vervorming wilt, komen in de effectsloop: reverb, sommige chorussen (is wat subtieler in de loop) pitch shifters..

pedaaltjes in de fx-loop kan ook tot 'dofheid' leiden, omdat niet iedere effectsloop pedaaltjes aankan/niet ieder pedaal in 'n fx-loop kan functioneren..

overdrives/distortions moeten de 'voorkant' van de versterker over z'n nek laten gaan, dus die zet je niet in de fx-loop..

veel pedalen dus voor versterker, en maar 'n aantal in de loop..

oorzaak
7 december 2007, 02:06
Over 't algemeen vind ik losse pedalen veel beter dan multi-effects. Op de een of andere manier vind ik bij multi's het geluid meestal erg dynamiekloos worden, en veel minder open, dan bij losse pedalen. Maar ik heb nou weer net geen ervaring met losse galmpedalen omdat ik altijd galm in mijn versterkers heb gehad.

Sterkte met de keuze,

Frits

Ethere
11 december 2007, 13:48
bedankt allemaal voor de uitleg en tips.
Ik heb gekozen voor de Holy Grail en hij is vandaag binnen gekomen. Ik moet zeggen dat ik blij ben met de keuze, omdat het gewoon een goede reverb is (niks kunstmatig, klinkt gewoon echt).

Wat wel een groot nadeel van het pedaal is, is de volumedrop bij inschakeling (hoe meer reverb, hoe groter de drop is). Ik had hier al iets over gelezen, dat wel. Maar mocht iemand rondlopen met de gedachte hem aan te schaffen: houd er rekening mee, want als je een solo inzet met reverb dropt je volume dus (en heb je dus minder snel het 'ik-blaas-iemand-weg-met-een-solo-effect')