PDA

View Full Version : Engl Z-15 MIDI FootController & Boss Gt6



Latten
4 december 2007, 11:41
Ik ben erover aan het denken om een Engl Invader te kopen. Je kunt bij deze versterker verschillende footswitches gebruiken, o.a. MIDI Footcontrollers (bijv. de Z-15), waarmee je tussen kanalen van de versterker kunt schakelen. Je kunt op dit pedaal ook andere effecten en expressiepedalen aansluiten en de Z-15 zo instellen dat je met 1 knop op de Z-15 ook meteen tussen effecten switcht.
Hierbij heb ik ook nog een Boss Gt6 multi-effectenpedaal.

Mijn vraag is of ik de MIDI footcontroller op de Boss Gt6 kan aansluiten en hem zo kan instellen dat ik met de knoppen van de Z-15 (en dus verschillende kanalen van de Invader) tussen de verschillende effecten op de Boss Gt6 kan switchen. (Bij de Boss Gt6 zet ik de voorversterker uiteraard dan uit, zodat ik puur het effect alleen gebruik, bijv. echo).

Ik heb de handleidingen doorgekeken en volgens mij moet het wel kunnen, maar dat weet ik dus niet zeker. Het heeft ook te maken met MIDI Implementation etc.

De handleiding van de Gt6 staat hier: http://www.roland.com/products/en/_support/om.cfm?ln=en&dsp=0&iCncd=273
De handleiding van de Engl Z-15 MIDI staat hier: http://www.engl-amps.com/manuals/Z-15-om.pdf

Graag had ik jullie mening,
Bart

WillemdaGuide
4 december 2007, 12:30
Hoi Bart,

Volgens mij kun je in Theorie via je Z-15 naar de midi in van je GT-8 en dan via de GT-8's midi out weer naar de amp alles schakelen maar.....
Nu weet ik niet wat voor midi ingang er op de ENGL amp zit maar als dat de standaard 5 polige aansluiting is kun je ook je Z-15 op zolder leggen en via de Midi out van je GT-8 je amp aansturen, kanalen programeren en meeschakelen. Ik gebruik zelf een GT-3 om mijn screamer 50 head aan te sturen. Omdat die amp geen eigen midi ingang heeft zit hier een Engl midiswitcher tussen maar volgens mij moet het hetzelfde werken.

Sterker nog, gebruik dan ook de vierkabelmethode omdat je de loop van je GT-8 in de keten kunt verplaatsen. maw alles wat je voor je pre-amp wil kan er voor, alles wat je erna wil er achter en alles is dan te schakelen/aan te sturen met je GT-8. zeer fraai!

mocht je hier nog wat meer over willen weten pm je maar ff.
Greetz

Daemon
4 december 2007, 18:37
Ja, je kan met de Z-15 kanalen van je amp & effecten van je gt6 switchen.
WillemdaGuide, hij heeft 't over de gt6, niet de gt8.
Back on subject: wat helemaal handig is van de gt6 is het volgende:

When a patch is selected on the gt6, a Program Change message corresponding to the patch number is transmitted simultaneously. The external midi device then switches its settings according to the Program change message it receives.
Zoals dus op blz 64 van de manual staat. Dit betekend volgens mij dat je via de program change die je gt6 kan versturen je amp's kanalen etc kan switchen. Helemaal niet nodig dus om de z-15 te gebruiken!

Latten
5 december 2007, 13:54
Ok heel erg bedankt mensen,
Ik ken iemand die net een invader heeft en binnenkort ook nog zo'n MIDI pedaal binnenkrijgt. Ik ga eens bij hem uitproberen of en hoe het werkt met MIDI pedaal of direct met de Gt6. Ik laat wel weten of het is gelukt!
Als iemand nog meer ideen heeft, laat maar horen...

Josdevos
9 december 2007, 17:30
GT6 kan de invader ook aansturen uiteraard, gewoon via midi, zonder Z15.

Latten
13 december 2007, 12:49
Ik heb gister eens iets uitgeprobeerd. Ik kan gewoon met mijn Gt6 de kanalen van de Invader schakelen. Dat is nog niet alles, het is ook nog eens super easy, aangezien op de Invader een "store" knopje zit waarmee je alles gemakkelijk kunt opslaan!
Het enige waar ik nog mee bezig ben is om tegelijkertijd ook de effecten van de Gt6 nog te gebruiken. Ik kan nu dus zonder extern midi pedaal de kanalen van de Invader schakelen, d.m.v. de Gt6, maar ik weet nog niet hoe ik tegelijkertijd kan instellen dat hij bijv. de echo van de Gt6 gebruikt. In de handleiding staat wel bijv. dat je met een extern midi pedaal een signaal kan sturen naar de Gt6 waardoor hij automatisch van bank switcht, maar kan de Gt6 dit ook zelf? (dat ik dus bijv. op bank 1 kanaal 2 distortion van de Invader zonder echo van de Gt6 heb en op bank 1 kanaal 3 distortion van de Invader met echo van de Gt6).
Iemand ideen?

Daemon
13 december 2007, 18:24
Vreemd, ik dacht naar aanleiding van die manueel dat je tegelijkertijd een patch op je gt6 kon schakelen en een midi signaal kunt sturen. Dan zou je dus van kanaal op je engl & settings op de gt6 met 1 stap kunnen veranderen.