PDA

View Full Version : versterker vraag (jv, hendrix, srv)



Pee
2 februari 2003, 11:46
- welke versterker wordt door jimmie vaughan bespeeld?

- met welke versterker kan ik een hendrix EN srv geluid bekomen. want ze hebben toch 2 verschillende versterkers (marschalm <=> fender)

sash
2 februari 2003, 13:02
Jimmie Vaughan speelde door een blackface Fender Super Reverb.

SRV speelde ook over blackface Super Reverbs, maar in zijn laatste jaren waren die behoorlijk gemodificeerd. Hij had er 6550 buizen in laten zetten en een veel dikkere OT (70watt!). In zijn latere jaren speelde hij op de grotere podia ook over Marshall JCM800's, maar toen vond ik zijn sound niet echt super.

Hendrix speelde op Marshall plexi's met 6550 buizen zodat hij wat meer fender clean kreeg.

De sound van SRV en JH zal waarschijnlijk grotendeels aan je pedaalkeuze liggen en kan je met zowel marshall als fender hun sound behalen. Goeie fuzz, tubescreamer, univibe, octavia, wah etc. De sound van JLV is meestal puur clean door een net oversturende Super Reverb en veel op het brug element ipv nek bij SRV en JH.

Ik kan met mijn Pro Reverb en pedaalkeuze elk van hun sounds behalen (echt klinken als SRV, JH en JLV doet het natuurlijk niet, maar het komt goed in de buurt), dus waarschijnlijk elke Fender amp rond de 40 watt zal dit kunnen.

Pee
2 februari 2003, 14:58
nog een vraagje:
wat doet een
-univibe
-octavia
wat is het verschil tussen een fuzz en overdrive/distortion?

sash
2 februari 2003, 15:14
Een Univibe imiteert het geluid van een draaiende speaker. Zo'n speakerkast wat altijd bij een Hammond orgel gebruikt wordt (leslie). Maar je kan er ook hele gave spacey geluiden uit halen als je hem langzaam instelt (Hendrix, Trower)
Een octavia gooit er een octaaf hoger bij (luister purple haze). De meeste octavia's zijn fuzz en octavia gecombineerd, waar je de hoeveelheid fuzz kon instellen (voodoolab proctavia, roger mayer octavia).

Luister naar Hendrix en je hoort fuzz. Fuzz is heel bassig en krachtig.

Wat je af moet leren is overdrive en distortion in een groep te schuiven, want zelfs daar zit een groot verschil tussen. Overdrive is een lekker mild crunchy geluid, wat je hoort bij een overstuurde buizenbak. Distortion is veel krachtiger en heeft veel meer gain.

Butcher
4 februari 2003, 22:46
Morley heeft een tijdje een pre-amp op de markt gehad, genaamd de JD-10. Fantastisch ding. Als je 'm goed instelt kun je vrijwel identieke SRV en JH sounds krijgen. Pedaaltje is trouwens speciaal ontworpen voor Stratocasters.

Duane
5 februari 2003, 09:29
Ik wilde net zeggen.....ligt er ook nog aan wat voor gitaar je hebt. Met strats kom je er dichter in de buurt dan met een ibanez.