PDA

View Full Version : Probleem: Ibanez SD-9



BartL
3 december 2007, 23:34
Heej Luitjes,
Ik heb een Ibanez SD-9, welke opeens wat kuurtjes vertoont.
1. Als het pedaal uitstaat en draai de gain knop open, wordt het cleane signaal ook een beetje overstuurd. Zodra je de gainknop weer dichtdraait gaat dit weer gewoon weg en wordt het signaal clean.
2. Het pedaal klinkt opeens heel erg schel, al vanaf het moment dat de Toneknop voorbij 10 uur gaat.

Ik heb hem al langsgebracht bij de plaatselijke muziekzaak, maar hij wist niet precies wat er aan de hand was (had er maar eventjes naar gekeken). Dus ik dacht: Ik vraag eerst hier voor wat goede raad.

Dirk_Hendrik
4 december 2007, 09:05
2 weet ik niet. 1 is simpel. Je hebt last van crosstalk vanuit het scheurcircuit naar het cleane signaalpad. Dat probleem heb ik vaker gezien bij SD-9's

zoon van Piet
4 december 2007, 09:16
Probleem 1 is een algemeen kwaaltje van de SD. Volgens mij hebben ze dat allemaal. Maar het is wel een kwaaltje dat in de regel op slaap/huiskamervolume vervelend is en niet op oorlogssterkte. Want het volume van die doorlekkende distortion lijkt één niveau te hebben of zo.

Twee heb ik ook weleens gemerkt. De Sd heeft een erg typische toneregelaar waar je héél voorzichtig mee moet doen. Beginnen vanaf nul en dan langzaam naar een goeie stand draaien - en dat zal voor de meeste gitaristen voor of rond negen á tien uur zijn.
En de ene keer lijkt heterger dan de andere. Geen idee waar dat aan ligt, misschein een impedantiekwestie. maar dan sta ik te lullen over iets waar ik geen verstand van heb..

BartL
11 december 2007, 20:51
Dank tot dusver in ieder geval. Maar wat zou er dan aan probleem 1 gedaan kunnen/moeten worden?
(Zou hem erg graag naar je opsturen D_H, maar da's niet echt efficient met 2 x 6,20 verzendkosten :( )

Dirk_Hendrik
12 december 2007, 19:53
Ik ben me volledig bewust van de tarieven van de TPG Bart ;) Als ik er een goedkopere oplossing voor wist had ik dat al lang gedaan...

In essentie,

Je moet er voor zorgen dat het signaal dat naar de opamp die je gain voor z'n rekening neemt gemute wordt. In essentie komt dat neer op 3 condensatoren, 2 weerstanden, een FET en een diode.