PDA

View Full Version : Probleem met mijn Ak.el. Ibanez, verkeerde snaarbalans



episua
3 december 2007, 23:15
Beste mensen,
Ik heb nu ongeveer sinds anderhalf jaar een Akoestisch elektrische Ibanez AEL40. Op zich een prima ding maar sinds een tijdje klopt de balans van de volume van de snaren onderling niet meer. Ik weet dat je normaliteit met bv inbouwen van een piezo pickup e.d. daar last van kan hebben wanneer de kam niet vlak genoeg is, dus dat er meer gewicht op de ene snaar rust dan de ander. Wat ik niet snap is dat ik hier nu pas last van heb.
Het is een gitaar met een B-band element.
Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
En wat ik hier aan kan doen?

Wizz
3 december 2007, 23:31
Vreemd, een AEL 40 heeft toch een B-band ?

Wizz

Laser
4 december 2007, 03:50
Heb je onlangs bij het vervangen van de snaren alle snaren tegelijk er eerst afgehaald, vooraleer er de nieuwe op te zetten?
Bij onderzadel piezo wordt al eens aangeraden om de snaren één voor één te vervangen zodat de druk op zadel en piezo constant aanwezig blijft.

episua
4 december 2007, 09:09
@Wizz: Je hebt helemaal gelijk! Het is inderdaad een B-band ipv lr baggs.
@Laser: Ja dat heb ik inderdaad gedaan om de toets te cleanen.

Laser
4 december 2007, 09:16
Dan zou het kunnen dat het stevige contact tussen de piezo en het zadel niet meer evenwichtig verdeeld is wanneer je de nieuwe snaren erop hebt gezet. Ik denk dat het daaraan ligt. Dat de piezo dus bepaalde snaren harder 'hoort' dan andere.
Best even mee naar de zaak gaan, zadel eruit laten lichten, piezo uitvlakken en opnieuw alles op zijn plaats brengen. Is niet lang werk, maar het luistert nauw. Heb ik ook geleerd door het fout te doen ;-)
Succes!

Laser
5 december 2007, 15:36
Ga eens kijken naar de oplossing die Eltjo heeft uitgewerkt:
http://www.eltjohaselhoff.com/how_to_make_your_guitar_sound_better.htm
Ga naar beneden ( segmented bridge saddle), neem dat eens door.
Kan ook een oplossing zijn voor een oneven drukverdeling van een zdel in één stuk op de piezo draad.
(met dank aan Eltjo Haselhoff)