PDA

View Full Version : eerste buizenbak - Mesa Mark IV ???



iWishmaster
3 december 2007, 23:00
Om maar meteen met de deur in huis te vallen:

Ik ben opzoek naar een nieuwe AMP, want mijn line 6 spider 2 was erg leuk speelgoed om mee te beginnen en mijn micro cube is erg leuk om mee te oefenen, maar ik het haalt het niet bij een buizenbak. Nu heb ik gespeeld op een mashall JCM (weet niet precies meer welke), een peavy en een mesa dual rectifier en mark IV (full stack). Ik speel vooral rock en metal en ben groot fan de metallica solo sound. Tevens was de mesa de enige amp waar ik geen pedaal nodig had om genoeg distortion te krijgen. tevens heb ik het gevoel dat de mesa mkIV wat veelzijdiger is als de rectifier. Ik speel nog niet erg lang gitaar en heb eigenlijk totaal geen verstand van (buizen)amps, maar mijn oog is dus vrij snel op de Mesa gevallen. Als ik hierboven onzin uit zit te kramen graag commentaar!, maar wat ik dus niet precies weet is het volgende:

1. Zijn er andere buizenbakken dan mesa waarmee ik een high-gain metal/rock sound kan produceren zonder alteveel pedalen te gebruiken? of raden jullie aan om meer te proberen en de pedalen voor lief te nemen als een andere amp beter zou bevallen?
2. In ieder geval voorlopig zal deze amp vrijwel alleen voor oefenen gebruikt worden, dus ik wil geen enorme hoeveelheden geld uitgeven om al dat ongebruikt vermogen, maar liever iets wat voorlopig voldoende is en wat later uit te breiden is. Zover heb de volgende opties gevonden in de markIV catalog:
Compact Head/Cabinet and 1x12 Combo
Compact Wide Body™ Head or Combo featuring a
rear-mounted speaker
Op markplaats en ebay en dergelijke heb alleen de 1x12 combo en een enorme head + cab weten te vinden. De combo lijkt mij de beste optie, maar hoe hard gaat dat ding (bijv in vergelijking met mijn line 6 spider II (2x12)) en kun je een cab op een combo aansluiten mocht ik in een band meer vermogen nodig hebben? Of kan ik dan beter meteen een head kopen met een kleine cab erbij? Wat zou de goedkoopste optie zijn? Want de vraagprijzen op marktplaats en ebay lopen nogal uiteen en nieuw lijkt me ook te duur.

Bedankt!

(en nou hopen dat ik niks stoms gezegd heb ... :???: )

Mr.Bluesbreaker
3 december 2007, 23:09
1. Aangezien je met mee MK4 van Mesa nogal een breed bduget hebt, zou ik ook kijken naar dingen als Engl en eventueel een Peavey 5150/6505.
Ben er van overtuigd dat je daar haast geen extra booster bij nodig bent.
2.Vermogen met een buizencombo van 50 watt of nog meer is zat in een band. Sterker nog, dat gaat kleine-beesten-en-kinderen-verwoestend hard.
Vergelijkend met je Line 6 spider....moeilijk. Denk er maar eens 4 op een rij, zet die voluit, en dan in het kwadraat?

Echter hebben de meeste combo's wel een extra uitgang voor een cabinet, kwestie van even kijken op de achterkant bij de uitgangen. Vaak zit er naast de uitgang van de interne speaker die met een kabel zit aangesloten nog een lege uitgang. Wel even opletten dat je impedantie dan door 2 moet delen als je een extra cab aansluit, zie hiervoor alle ohmage topics.

AART
3 december 2007, 23:12
Nouja, om even stuk voor stuk op je vragen in te gaan:

- Zijn er alternatieven: Genoeg, zeer veel waarschijnlijk. De rectifier zal waarschijnlijk iets meer gain hebben dus als je daar een distortionpedaaltje bij nodig had was er iets fout. Kijk eens naar amps als de Peavey 5150, Framus Cobra, ENGL powerball/savage, Mesa stilletto heads en wete ik veel wat.
Allemaal in de prijsklasse van een 2ehands Mark IV.

- Hoe zit het met het vermogen? Nou, hij gaat behoorlijk hard, maar is goed op kamervolume te gebruiken valt me op, al zal het je niet lukken op fluistervolumes te spelen, vrijstaand huis of dove buren aangeraden. Hij is trouwens terug te schakelen naar 15 W(vanaf 85), maar dat gata nog steeds hard. Je line 6 spider blaast ie waarschijnlijk wel uit zicht mocht je dat willen, deze krengen gaan hard. De 1x12 is trouwens goed bruikbaar in een band en thuis.

- Nog een tip: test nog wat door. Zo te horen heb je weinig ervaring met buizenamps en het lijtk me zinvol eerst goed rond te kijken en veel te testen voor je zo'n uitgave doet.

Verder is de Mark IV een prima versterker, maar het is zonde als je te overhaast iets koopt.

Welke metallica sound zoek je trouwens, welke plaat?

En waar heb je die Mark IV getest, en over welke speakercabinets?

Wat bedoel je met rock trouwens? Meer metal of meer guns n roses achtig? De Mark IV is namelijk niet zo sterk in de britse overdrive hoek.


Prijzen: afhankelijk van meerdere dingen:

-leeftijd
-staat
-versie(zijn allemaal hetzelfde qua functies en sound maar de vorm verschilt dus).

Het meest populair zijn waarschijnlijk de topjes(medium en short), deze gaan meestal voor rond de 1500 in goede staat en afhankelijk vand e leeftijd dus.
Combo's gaan vaak voor iets minder(1300-1400), die zijn iets minder gezocht blijkbaar.

Ik zou niet meer betalen dan 1600 euro, op een zeer jonge 2ehandse of hardwood versie na.

ben vanhoof
3 december 2007, 23:16
Vergeet de marshall JVM niet. En ook erg belangrijk; een goed cabinet. De kans is groot dat een top van +1000 en een cabinet van 200 slechter klinkt dan een top van 300 en een cabinet van 900

AART
3 december 2007, 23:20
Vergeet de marshall JVM niet. En ook erg belangrijk; een goed cabinet. De kans is groot dat een top van +1000 en een cabinet van 200 slechter klinkt dan een top van 300 en een cabinet van 900

Inderdaad, goede amp. Heeft echter wel de typische marshall sound, maar met de JVM kan je iig goed kijken of dat iets voor jou is of juist niet.

Nocki
4 december 2007, 08:13
Ik weet nog dat ik voor het eerst mesa hoorde. Had nog nooit van het merk gehoord en was een beetje aan het zoeken naar iets nieuws.
Het was liefde op het eerste gezicht! was echt helemaal verkocht.

Ik heb m toen gewoon gekocht en nu jaren later speel ik nog steeds op Mesa amps. heb er al een aantal gehad en ben nu voor de 2e keer terug bij de Mark IV. Heerlijke amp die bijna alles wel kan en ook zeker met je meegroeit. best wel moeilijk in te stenne als je m met een spider verglijkt maar de handleiding helpt. Ik zou voor een top gaan met een cab erbij. bijvoorbeeld een V30 cab ofzo. Merk zelf dat dat toch een hele lekkere combinatie is. Ik heb de combo met EVM gehad en de oude Mark Iv gehangen aan een groot aantal cabs. Met een V30 erbij vind ik m persoonlijk het lekkeste klinken.

Een top met een cab kan ik je zeker aanraden. Wel moet Mesa gewoon je soundje zijn. Voor mij was het de articulatie en het romige geluid. niet teveel korrel maar heerlijk smooth!

pol
4 december 2007, 08:41
is wel dadelijk een moeilijke versterker, zo een mesa mark series, niet mijn ding, teveel gepruts aan knoppen, dan nog die eq erbij, en elke kleine draai aan de knoppen heeft redelijk wat invloed op het geluid, niks voor mij.


pedalen voor distortion vind ik zowiezo niks, de meningen lopen hierover wel es uiteen, ik speel liever op een versterker die zonder iets van fx al klinkt zoals ik wil.

test eens wat andere dingen uit ook idd, is zoveel op de markt, als je in de prijsklasse van een mesa komt toch...

Een V30 cab is altijd een goed plan voor rock/metal, zou eerst dat kopen en dan een goeie top erij zoeken.

JohnLord
4 december 2007, 09:54
Ik zou ook eens naar de Koch versterkers gaan kijken. Nederlands product, maar daar gaat het niet om. Warme, volle buizensound. De 20 watt instapper, de studiotone is voor thuis en kleine optredens zeer geschikt.

caliban
4 december 2007, 13:16
De markseries zijn enorm vette amps, ben zeer tevreden van mijn markIII. Je kan daarvoor ook eens rondkijken, is goedkoper, maar veel minder handig. Beetje een rauwere sound zegt men.
Verder zeker eens naar ENGL luisteren. Ik heb zelf een e530 die wel redelijk gemod is, maar zonder mod klonk hij ook al super, te weten dat de e530 het goedkoopste ding uit de ENGL-stal is.
Bij een rectifier heb ik altijd het gevoel dat die pakken minder gain heeft als een markseries amp. Ik denk dat dit grotendeels komt door de onstrakheid van recto's in tegenstelling tot de strakheid van een mark amp. In realiteit zal een rectifier meer gain hebben, maar het klinkt niet zo en wat je hoort is toch alles wat telt.
Als ik jou was zou ik proberen zo veel mogelijk te testen

iWishmaster
4 december 2007, 14:48
Nouja, om even stuk voor stuk op je vragen in te gaan:

- Zijn er alternatieven: Genoeg, zeer veel waarschijnlijk. De rectifier zal waarschijnlijk iets meer gain hebben dus als je daar een distortionpedaaltje bij nodig had was er iets fout. Kijk eens naar amps als de Peavey 5150, Framus Cobra, ENGL powerball/savage, Mesa stilletto heads en wete ik veel wat.
Allemaal in de prijsklasse van een 2ehands Mark IV.

Dat was een typefoutje, nee de rectifier had niet echt een gain pedaaltje nodig, maar ik had toch het idee dat de markIV wat 'smoother' klonk met veel gain.



- Hoe zit het met het vermogen? Nou, hij gaat behoorlijk hard, maar is goed op kamervolume te gebruiken valt me op, al zal het je niet lukken op fluistervolumes te spelen, vrijstaand huis of dove buren aangeraden. Hij is trouwens terug te schakelen naar 15 W(vanaf 85), maar dat gata nog steeds hard. Je line 6 spider blaast ie waarschijnlijk wel uit zicht mocht je dat willen, deze krengen gaan hard. De 1x12 is trouwens goed bruikbaar in een band en thuis.

- Nog een tip: test nog wat door. Zo te horen heb je weinig ervaring met buizenamps en het lijtk me zinvol eerst goed rond te kijken en veel te testen voor je zo'n uitgave doet.

Verder is de Mark IV een prima versterker, maar het is zonde als je te overhaast iets koopt.

Welke metallica sound zoek je trouwens, welke plaat?

Om even de standaard nummers te noemen: one, fade to black, black album in het algemeen



En waar heb je die Mark IV getest, en over welke speakercabinets?

Ik zit op het moment voor werk in de USA, bij de lokale guitar center hadden ze een mesa cab staan, maar weet eigelijk niet meer welke mesa cab dat was. Het was iig tweedehands en in gewoon zwart (niet de hardhouten cab), maar dat zal weinig zeggen over het type. Ik zit nog 1 a 2 maanden hier en ben gewoon vanalles aan het proberen, zodat ik thuis wat nieuws kan kopen (een half stack in het vliegtuig :P ?). Die guitarcenters zijn toch meer supermarkten voor gitaren als echte gitaarwinkels, dus ik voel me wat minder schuldig om de hele tent aan te sluiten en te testen hier ...



Wat bedoel je met rock trouwens? Meer metal of meer guns n roses achtig? De Mark IV is namelijk niet zo sterk in de britse overdrive hoek.

Meer richting de classic rock / metal, zoals Iron Maiden of The Scorpions. Ik ben ook enorm fan van de Dire Straits, maar ik geloof dat dat niet gaat lukken op een mesa. Maar dat is toch muziek die ik niet snel in een band zal spelen, dus daar gebruik ik thuis mn spider / cube wel voor.



Prijzen: afhankelijk van meerdere dingen:

-leeftijd
-staat
-versie(zijn allemaal hetzelfde qua functies en sound maar de vorm verschilt dus).

Het meest populair zijn waarschijnlijk de topjes(medium en short), deze gaan meestal voor rond de 1500 in goede staat en afhankelijk vand e leeftijd dus.
Combo's gaan vaak voor iets minder(1300-1400), die zijn iets minder gezocht blijkbaar.

Ik zou niet meer betalen dan 1600 euro, op een zeer jonge 2ehandse of hardwood versie na.

Bedankt voor het advies (iedereen trouwens)! Zeker de (adviesprijzen)!

Ik vind het juist erg leuk om lang met knopjes te spelen en dergelijke, dat was ook de reden om als eerste amp een line6 te kopen, en tevens mijn usa strat met dat s-1 knopje. Ik zit dagenlang overal aan te klooien en draaien om mij eigenlijk geluid te creeëren. Ik ben een erg geduldig mens als het op gitaren aankomt :)

Weet iemand toevallig waar in Nederland ik mesa's kan proberen? Ik kom uit de buurt van Nijmegen. Schreeven en Eigenhuizen had zover ik weet geen mesa, alleen Feedback in Eindhoven. Maar ik koop liever tweedehands om toch dat beetje te besparen, dat zal wel marktplaats in de gaten houden worden :)

AART
4 december 2007, 14:53
Pff, nieuw heeft vriese in doetinchem wel wat op voorraad en Nederland Muziek had een rectifier en 5:50 staan.

Mark IV's zal je in Nederland niet in een showroom vinden denk ik.


Adit: Hmm, het lijkt er toch op dat vriese enkele leuke mesa's heeft staan, bel ze eens. Doetinchem is een 45 min rijden vanaf nijmegen gok ik.

iWishmaster
4 december 2007, 15:14
Pff, nieuw heeft vriese in doetinchem wel wat op voorraad en Nederland Muziek had een rectifier en 5:50 staan.

Mark IV's zal je in Nederland niet in een showroom vinden denk ik.


Adit: Hmm, het lijkt er toch op dat vriese enkele leuke mesa's heeft staan, bel ze eens. Doetinchem is een 45 min rijden vanaf nijmegen gok ik.

Bedankt! Ik ga dit topic even bookmarken en wat dingetjes opschrijven voor zodra ik weer terug in NL ben. Voorlopig ben ik nog wel even zoet met zoeken naar engl's, peavy's en marshalls geloof ik :cooler:

JeanPaul du Vinnie
4 december 2007, 20:07
Ik zit nog 1 a 2 maanden hier en ben gewoon vanalles aan het proberen, zodat ik thuis wat nieuws kan kopen (een half stack in het vliegtuig :P ?).
Als je toch besluit voor Mesa te gaan zou ik toch (minstens de head) zeker ginder al kopen hoor, dat gaat je een aardige duit uitsparen.

Nocki
4 december 2007, 20:08
Rekening houdend met het voltage verschil dan natuurlijk!

iWishmaster
4 december 2007, 20:49
Als je toch besluit voor Mesa te gaan zou ik toch (minstens de head) zeker ginder al kopen hoor, dat gaat je een aardige duit uitsparen.

Mmm, alleen de head is nog wel te overwegen, die is wel mee te smokkelen, cab of combo zal niet lukken helaas, tenzij ik er een flightcase bijkoop en 'em als extra baggage meeneem, maar dan geef ik mn besparing ook direct weer uit aan extra kosten.


Rekening houdend met het voltage verschil dan natuurlijk!

Ik heb geloof ik nog wel ergens een trafo liggen die 230-110V omzet, weet alleen niet wat het vermogen is daarvan, maar dat probleem is wel op te lossen.

Heb trouwens iemand ooit horen zeggen dat dit verschil kan maken in de sound, heeft iemand daar ervaring mee? Zit er daadwerkelijk verschil in sound op 230V en 110V voeding? Ik kan met het me namelijk haast niet voorstellen aangezien de uiteindelijke versterking toch via de transistors gaat en de DC spanning hetzelfde is (230 naar xxDC of 110 naar xxDC zou niks uitmaken voor dezelfde xx).

kirk19
4 december 2007, 20:55
ja het maakt verschil in sound!!!! De transfo is anders en deze hebben zeer veel invloed op je sound. Mesa's zijn gemaakt voor 110volt dus klinken ietsjes beter op 110 dan op 220 maar het verschil is verwaarloosbaar tenzij je echt een gear guru bent. Op hat grailtone forum beweren ze toch ook dat er een klein verschil is. Bottom line is dat een andere transfo zowiezo een licht wijziging in geluid betekent ( lees: bij transfowissel van dezelfde kwaliteit zoals bij mesa het geval is )

AART
4 december 2007, 21:49
ja het maakt verschil in sound!!!! De transfo is anders en deze hebben zeer veel invloed op je sound. Mesa's zijn gemaakt voor 110volt dus klinken ietsjes beter op 110 dan op 220 maar het verschil is verwaarloosbaar tenzij je echt een gear guru bent. Op hat grailtone forum beweren ze toch ook dat er een klein verschil is. Bottom line is dat een andere transfo zowiezo een licht wijziging in geluid betekent ( lees: bij transfowissel van dezelfde kwaliteit zoals bij mesa het geval is )

Het gaat niet om het voltage verschil maar om de voedingstrafo bij dat geluidsverschil. Export amps gebruiken een andere voedingstrafo dan de 110 v variant. Bij IIC+ is een export versie (DRGx) juist erg geliefd en meer waard dan de non export versie.

Maar het verschil is zo goed als verwaarloosbaar imo.

Chris Winsemius
4 december 2007, 21:59
- 50 Hz vs. 60 Hz; laatste is effektiever, iets krachtiger laag
- (alléén bij voedingstrafo's met taps op 'n "enkele primaire wikkeling") hoogste tap geeft het beste resultaat en minste storing/bijgeluiden

Daarnaast is niet elke voedingstrafo even nauwkeurig berekend en/of gemaakt is wat tot andere interne voedingsspanningen (dus iets andere sound & feel) kan leiden bij andere primaire spanningen.

Ooit eens 'n interview met 'n bluesgitarist (naam vergeten) gelezen die in Europa 'n speciale omvormer (niet alleen spanning maar ook frequentie wordt omgezet) meeneemt voor z'n amps...

iWishmaster
4 december 2007, 22:27
edit: had even de vorige post nog niet gelezen, ik weet niet zeker wat je bedoelt met taps op de primaire winding, want dat heeft niets met de voedingspanning of frequentie te maken, alleen met het soort trafo toch?

Mmm, het maakt dus toch verschil uit ... Misschien moet ik hier een apart topic voor starten, maarre ...

Kan iemand me toevallig uitleggen hoe een buizenversterker het elektrische signaal versterkt dan? Zover ik weet wordt geluid bij een siliciumtransistor altijd met een DC gevoed. De AC (110V, 60Hz of 230V 50Hz) wordt omgezet naar een vaste DC waarde. Deze DC zou ongeacht de voeding hetzelfde moeten zijn, of zit het verschil hierin?

Het andere verschil wat ik kan verzinnen zit 'em dan in de manier waarop piekbelastingen afgevangen worden, bij een lagere spanning en dus hogere stroom moet de buffer groter zijn, waardoor bij piekbelasting (veel lage tonen op hoog volume met hoge gain bijvoorbeeld) de spanning minder inzakt. Zou het zoiets kunnen zijn? Of ben ik nu wel heel erg ver weg aan het zoeken?