PDA

View Full Version : toekomstige Fender Jazzmaster zelfbouw :D



The red Strat.
3 december 2007, 20:29
hey iedereen, ik ben van plan om (na de examenperiode :( )
zelf een jazzmaster te bouwen.
hij zou er ongeveer zoals deze moeten uitzien:
http://i227.photobucket.com/albums/dd291/dorian5150/Jazzmaster.jpg

zoals de eerste gitaar dus he, zoals je ziet heb ik me laten inspireren door SRV's lenny strat.

aangezien ikzelf linkshandig ben, zal ik dus ook een lefty j-master bouwen, zal dit enige extra problemen geven ?
ik ben een complete beginner als het over gitaarbouw gaat, dus hoop ik hiermee wat tips en handige links te krijgen :)

ik ben vooral op zoek naar een bouwplan van een jazzmaster, maar post ook gerust om het even wat dat mij kan helpen !

bedankt op voorhand :)

barno
3 december 2007, 21:03
alleszins al succes gewenst
beetje zoals deze :http://www.sonicyouth.com/mustang/eq/gtr28a.jpg
ik zou zelf wel geen gewone strat headstock nemen.

The red Strat.
3 december 2007, 21:18
danku :)

mwa de enige overeenkomst lijkt me dat het alletwee jazzmasters zijn :D

waarom niet ? ik vond een standaard jazzmaster headstock het mooiste...

Mr.Fingers
3 december 2007, 22:20
jazzmasters rulen big time!!!

Probleem is alleen om een jazzmasterbody te vinden (neck kan van een stratocaster), die "moet" je eigenlijk bestellen bij warmoth (warmoth.com) of allparts (allparts.com). Een hals kan je zoals gezegd van een gewone strat slopen (zoek marktplaats op een squier-stratocaster hals, die vind je voor 60€, en die pocket (hiel van de hals/frezing in de romp) is dezelfde als die van een fender). Qua electronica vind je je schema wel op de site van fender. Een jazzmaster heeft veel knopjes, en veel schakelaars, en er lopen wel een aardige hoeveelheid kabels onder de slagplaat (aanrader, koop "cloth-wire", van die met stof bekleedde draad, ziet er vintage uit, en geeft een speciaal timbre aan je klank), dus eer alles werkt, zal een klein tijdje van frustratie & woede worden... Als je een nieuwe body koopt, moet je eerst het hout "sealen", dwz, er een porienvuller oversmeren (ranzige bedoeling), dit om de verf goed te laten hechten. Lakken kan je best (laten) doen met een spuitpistool, want spuitbussen uit de winkel vernevelen te dik, en krijg je EN lopers, EN appelsienhuid. Verder... Bezuinig niet op je elementjes als je graag de "jazzmaster-honk" krijgt, het mooie neuzige geluid. Dit wordt bepaald door de vorm van je elementen (jazzmasterelementen horen dik/breed & plat te zijn, en niet stratocaster-vormig (dun/smal & hoog), ze moeten je hele pickupcover vullen, en niet er veel plaats in over laten. Aanrader is de "Hot Jazzmaster" van Seymour Duncan (http://www.seymourduncan.com/products/electric/specialized/progressive/sjm2_hot_for_ja/). als je de hardrockkant uit wil gaan, en de "classic jazzmaster" (http://www.seymourduncan.com/products/electric/specialized/vintage/sjm1_vintage_fo/) voor de echte oude romige surfsound. De trem kan je best van fender zelf kopen (die replacements van warmoth vind ik niet zo echt goed, dus dat wordt ofwel ebay afzoeken, ofwel rechtstreeks bij fender.com kopen.). Brug kan je best ineens een "mustangbrug" voor kopen, want die heeft maar 1 groef/zadel, en de standaardjazzmasterbrug heeft een schroefdraad, met als gevolg dat je snaren van groef naar groef wippen (heb ik niet echt last van). Slagplaat kan je makkelijk op ebay vinden, maar het zal altijd een beetje aanpassen zijn om ze perfect passend te krijgen.


Kijk vol belangstelling uit naar dit project, want jazzmasters blijven geile planken!!!
Als er nog vragen zijn, stuur je gerust maar een PM-etje

EDIT: Als je zelf je romp gaat maken --> SUCCES!!! (bouwplan in de post hieronder)

superfly
3 december 2007, 22:21
Jazzmaster bouwplan:
http://www.guitarplansunlimited.com/jazzmaster.htm


vr gr
Wim

barno
3 december 2007, 22:51
waarom niet ? ik vond een standaard jazzmaster headstock het mooiste...

ik ook maar de headstock van een jazzmaster is niet hetzelfde als die van een strat (toch niet de strat die jij als model gebruikte). lijkt er weliswaar op maar op dit kleine verschil heeft een ontwerper waarschijnlijk lang moeten wroeten ...

Mr.Fingers
4 december 2007, 10:15
http://img.photobucket.com/albums/v208/jwells393/Headstocks.jpg

Van boven tot onder:

- "pre cbs" kleine stratheadstock
- jazzmasterheadstock
- jaguar headstock
- "cbs" headstock
- squier "cbs" headstock


De headstock van jaguar & jazzmaster zit ergens tussen de "pre-cbs" en "cbs" in qua formaat... best is dat je gewoon een CBS-neck pakt, die komt qua formaat het best overeen.

The red Strat.
5 december 2007, 13:34
jazzmasters rulen big time!!!

Probleem is alleen om een jazzmasterbody te vinden (neck kan van een stratocaster), die "moet" je eigenlijk bestellen bij warmoth (warmoth.com) of allparts (allparts.com). Een hals kan je zoals gezegd van een gewone strat slopen (zoek marktplaats op een squier-stratocaster hals, die vind je voor 60€, en die pocket (hiel van de hals/frezing in de romp) is dezelfde als die van een fender). Qua electronica vind je je schema wel op de site van fender. Een jazzmaster heeft veel knopjes, en veel schakelaars, en er lopen wel een aardige hoeveelheid kabels onder de slagplaat (aanrader, koop "cloth-wire", van die met stof bekleedde draad, ziet er vintage uit, en geeft een speciaal timbre aan je klank), dus eer alles werkt, zal een klein tijdje van frustratie & woede worden... Als je een nieuwe body koopt, moet je eerst het hout "sealen", dwz, er een porienvuller oversmeren (ranzige bedoeling), dit om de verf goed te laten hechten. Lakken kan je best (laten) doen met een spuitpistool, want spuitbussen uit de winkel vernevelen te dik, en krijg je EN lopers, EN appelsienhuid. Verder... Bezuinig niet op je elementjes als je graag de "jazzmaster-honk" krijgt, het mooie neuzige geluid. Dit wordt bepaald door de vorm van je elementen (jazzmasterelementen horen dik/breed & plat te zijn, en niet stratocaster-vormig (dun/smal & hoog), ze moeten je hele pickupcover vullen, en niet er veel plaats in over laten. Aanrader is de "Hot Jazzmaster" van Seymour Duncan (http://www.seymourduncan.com/products/electric/specialized/progressive/sjm2_hot_for_ja/). als je de hardrockkant uit wil gaan, en de "classic jazzmaster" (http://www.seymourduncan.com/products/electric/specialized/vintage/sjm1_vintage_fo/) voor de echte oude romige surfsound. De trem kan je best van fender zelf kopen (die replacements van warmoth vind ik niet zo echt goed, dus dat wordt ofwel ebay afzoeken, ofwel rechtstreeks bij fender.com kopen.). Brug kan je best ineens een "mustangbrug" voor kopen, want die heeft maar 1 groef/zadel, en de standaardjazzmasterbrug heeft een schroefdraad, met als gevolg dat je snaren van groef naar groef wippen (heb ik niet echt last van). Slagplaat kan je makkelijk op ebay vinden, maar het zal altijd een beetje aanpassen zijn om ze perfect passend te krijgen.


Kijk vol belangstelling uit naar dit project, want jazzmasters blijven geile planken!!!
Als er nog vragen zijn, stuur je gerust maar een PM-etje

EDIT: Als je zelf je romp gaat maken --> SUCCES!!! (bouwplan in de post hieronder)
ik weet eigelijk nog niet of ik de hals en body zelf ga maken of van warmoth ga kopen, maar ik denk dat mn vader niet blij zal zijn als ik meer dan 350 euro ga uitgeven
aan een zelfbouw gitaarken juist voor het hout al, want ik heb tevoren laten merken dat ik m zelf ga bouwen. misschien kan ik m overtuigen om toch van warmoth te halen, maar twordt moeilijk.

heel erg bedankt voor alle uitleg, het zal allemaal heel nuttig zijn als ik er ga aan beginnen :)

maar ehm, moest ik u zijn zou ik dezen topic niet te regelmatig checken want ik heb nu examens (geen internet meestal) en ik moet toch wachten tot na mn schoolresultaten om m te bouwen (als de punten goe zijn)... dus de kans zit er wel in dat het echt nog ni voor direct zal zijn...

een vraagje i.v.m. die pickups dat je daar linkt, er staat bij dat ze in het bijzonder goed werken met palissander toetsen... ik zou een esdoorn (maple) toets gebruiken, zou dat even goed klinken samen met die pickups als met palissander ? (ik hoor eigelijk niet echt een verschil tussen maple en rosewood op fretborden anyway ze...)

Jazzmaster bouwplan:
http://www.guitarplansunlimited.com/jazzmaster.htm


vr gr
Wim
je weet toch toevallig geen lefty jazzmaster bouwplannen :(

ik ook maar de headstock van een jazzmaster is niet hetzelfde als die van een strat (toch niet de strat die jij als model gebruikte). lijkt er weliswaar op maar op dit kleine verschil heeft een ontwerper waarschijnlijk lang moeten wroeten ...
ah zo ja maar ik ben wel van plan om de jazzmaster heastock te gebruiken (de vorm van de 2de daar bij die foto's), ik heb een strat headstock op die foto gebruikt omdat ik niet echt handig ben met photoshop en ik gwn die neck van 'lenny' heb gepakt (omdat die de exacte maple kleur ook heeft die ik wil). die foto is bijlange niet exact hoe ik m ga bouwen hoor ;)

lennaertn
5 december 2007, 13:41
Vragen of ze em in spiegelbeeld kunnen maken?

G.G.
5 december 2007, 13:57
Vragen of ze em in spiegelbeeld kunnen maken?

Dit staat op hun site:

Please NOTE: All plans are available in Left-Hand for no additional cost. Just E-Mail us after your purchase to let us know to do it lefty

lennaertn
5 december 2007, 14:04
Zie je wel, het is gewoon kwestie van Lezen.. ervaar ik op me eigen forum ook.. Mensen lezen niet meer en gebruiken geen search :P

Maar ontopic. als het allemaal doorgaat, succes d'r mee en maak er wat mooi's van!

The red Strat.
5 december 2007, 14:20
Dit staat op hun site:

Please NOTE: All plans are available in Left-Hand for no additional cost. Just E-Mail us after your purchase to let us know to do it lefty
waar staat dat ??

ik heb specifiek naar zoiets nog gezocht voor ik om een lefy bouwplan terug vroeg :???:

G.G.
5 december 2007, 14:30
waar staat dat ??



Hier misschien? 4e alinea.

http://www.guitarplansunlimited.com/

:)

The red Strat.
5 december 2007, 15:09
oohh ok :)



heeft iemand ervaring met die site & bouwplannen ? goed, slecht, nauwkeurig,... ?

en weet iemand mss waar ik een gratis lefty bouwplan kan vinden ? :D (kwil er gerust voor betalen hoor, maar als het gratis ook kan, waarom niet he :) )

G.G.
5 december 2007, 15:15
oohh ok :)



heeft iemand ervaring met die site & bouwplannen ? goed, slecht, nauwkeurig,... ?

en weet iemand mss waar ik een gratis lefty bouwplan kan vinden ? :D (kwil er gerust voor betalen hoor, maar als het gratis ook kan, waarom niet he :) )

Ervaringen heb ik niet. Heb wel net deze besteld (strat):

http://www.buildyourguitar.com/books/strtplan/index.asp

Als het goed is kan ik volgende week wel laten weten of dit een goeie is.

Ik denk dat je het maar gewoon moet proberen.

The red Strat.
5 december 2007, 15:21
aah damn die hebben geen jazzmasters... de prijzen zaten anders wel goed :D
je hoeft dus niet te laten weten of hij goed is he, er zijn toch geen jazzmasters ;)

heh ja maar als je zo een paar keer 'probeert' loopt de kostprijs wel snel op he :)

G.G.
5 december 2007, 15:34
je hoeft dus niet te laten weten of hij goed is he, er zijn toch geen jazzmasters ;)


Voor jouw niet, maar een ander heeft er misschien wel baat bij. Ik zal eens kijken of er al een topic over is, en anders kunnen we er eentje aanmaken, waarin we een review schrijven over de tekening, nauwkeurigheid, kwaliteit, verzending etc. Dan zijn dat in ieder geval al twee beschrijvingen waar anderen iets aan hebben. Je zit hier niet alleen om info te HALEN, maar ook om te BRENGEN en te DELEN.

The red Strat.
5 december 2007, 15:41
Voor jouw niet, maar een ander heeft er misschien wel baat bij. Ik zal eens kijken of er al een topic over is, en anders kunnen we er eentje aanmaken, waarin we een review schrijven over de tekening, nauwkeurigheid, kwaliteit, verzending etc. Dan zijn dat in ieder geval al twee beschrijvingen waar anderen iets aan hebben. Je zit hier niet alleen om info te HALEN, maar ook om te BRENGEN en te DELEN.
wowow ok, ik bedoelde gwn dat je het niet hoeft te laten weten aan mij, dat wil niet zeggen dat je het niet moet posten voor anderen ;)

ik probeer ook mijn ervaringen met dingen hier te delen, maar mijn kennis is eerder beperkt aangezien ik nog niet zo lang gitaar speel, hou ik soms gwn liever mn bek in mn pluimen dan idiote of verkeerde info te geven ;)

chill man :)

Swan
5 december 2007, 15:44
maar ik denk dat mn vader niet blij zal zijn als ik meer dan 350 euro ga uitgeven

ehmmm wat is je budget voor de hele gitaar dan?

The red Strat.
5 december 2007, 15:51
ehmmm wat is je budget voor de hele gitaar dan?
kzou het eigelijk niet weten :D

rond de 400 misschien ? zonder elementen he.
misschien in totaal iets van een 500 euro ofzo, hangt ervan af hoeveel heel de boel gaat kosten gwn.

Mr.Fingers
5 december 2007, 19:51
Maple klinkt gewoon net iets sprankelender als Rosewood als toets, maar er zijn ook jazzmasters met maple-toets (afdank-strat neckjes) geleverd, dus het is zeker goed te doen...


Ik denk dat je best af bent met een body van warmoth, de dollar staat laag, en ik spreek uit ervaring (check het ickenmacker 360/12 topic), een mooie plank hout kost veel, ongeveer evenveel als je kwijt bent aan een complete warmoth body, met als bijkomend voordeel dan de warmoth al gefreesd en al is...

The red Strat.
5 december 2007, 20:04
Maple klinkt gewoon net iets sprankelender als Rosewood als toets, maar er zijn ook jazzmasters met maple-toets (afdank-strat neckjes) geleverd, dus het is zeker goed te doen...


Ik denk dat je best af bent met een body van warmoth, de dollar staat laag, en ik spreek uit ervaring (check het ickenmacker 360/12 topic), een mooie plank hout kost veel, ongeveer evenveel als je kwijt bent aan een complete warmoth body, met als bijkomend voordeel dan de warmoth al gefreesd en al is...
ja die redenering heb ik ook al gemaakt, nu nog mn vader overtuigen...
(das een heel mooi project dat je daar hebt btw !)


Je moet je niks aantrekken van die post van Squier4ever. Lees zijn reacties in dit topic maar eens na; ze staan vol fouten.

Ten eerste bestaat de Belgische taal niet!
Ten tweede komt er na een punt dat een zin beëindigt een hoofdletter om de volgende zin te beginnnen.
Ten derde is het AN en niet ABN.

Dus kun je je geld rustig besteden aan je mooie projectje!!! Mocht je geld overhebben kun je misschien een beetje geld aan Squier4ever geven voor een verdraagzaamheidscursus!

In elk geval succes met je project!

En aan squier4ever: :hippie:
haha :)

bedankt !

@Mr.Fingers: ok, ik appreciëer echt je behulpzaamheid :)

maar ik zeg het wel nog is, dit project is echt nog niet voor direct, en ik weet zelfs niet zeker of het wel mag doorgaan van mn pa... dus hoop niet te veel op het 'agewerkte product' snel te zien :)

Mr.Fingers
5 december 2007, 20:09
@Mr.Fingers: ok, ik appreciëer echt je behulpzaamheid :)

Heb eens voor m'n neef een Jazzmaster van 0 af aan compleet gerewired (met cloth wire, en de Seymour Duncan Pups "Classic" (neck & brug)), en ik weet dat het best een kreng is om te doen, je moet echt goed weten waar welk draadje vandaan komt, en waar het naartoe moet, ik ben daar toch een dagje mee zoet geweest eer alles 100% werkte zoals ik het wou

The red Strat.
5 december 2007, 20:12
Heb eens voor m'n neef een Jazzmaster van 0 af aan compleet gerewired (met cloth wire, en de Seymour Duncan Pups "Classic" (neck & brug)), en ik weet dat het best een kreng is om te doen, je moet echt goed weten waar welk draadje vandaan komt, en waar het naartoe moet, ik ben daar toch een dagje mee zoet geweest eer alles 100% werkte zoals ik het wou
hehe ja dat kan ik me goed voorstellen :)
als ik problemen zal tegenkomen met de bedrading weet ik aan wie iets te vragen ;)

maar nu ga ik echt terug leren, examen biologie morgen :(

bedankt voor al de posts tot nu toe he mensen.

Mr.Fingers
7 december 2007, 13:25
danku, gij ook eh :)

vandaag aardrijkskunde en chemie gehad, oh la la ze zullen ne camion voor de buizen moeten halen ze voor mij :(


Jah, berg uw plannen dan al maar op om uw projectje te maken :cooler:


Ben nu terug serieus aan het gassen achter een jaguar/jazzmaster. Twijfel of ik m'n Telecaster Bigsby te ruil zou zetten...

Mr.Fingers
7 december 2007, 14:11
trouwens:

ga eens naar http://www.offsetguitars.com/forums/index.php?board=8.0

het grootste "offset-guitar" forum dat er bestaat, met massa's mensen die stap voor stap laten zien hoe ze hun jazz/jaguar/ElectricXII/bass VI/... (alle fenders die maar assymetrisch zijn) restaureren/modificeren/zelf bouwen...



Disclaimer:

Ik sta niet in voor mogelijke GAS aanvallen (en dan met name niet naar de Fender Bass VI en Jazzmaster)

The red Strat.
7 december 2007, 22:02
da's een toffe site, en veel coole JM projecten ! bedankt voor die link. ^

^^ njah ik hoop dat mn rapport toch nog iet of wat deftig wordt, of anders kan ik naar mn jazzmaster projectje fluiten...

oh en Mr.Fingers, ik zou zeker een JM verkiezen boven een tele, doen zou ik zeggen ! (waarschijnlijk door mn lichte afschuw van telecasters :D )


hier zal ik de specificaties van mijn droomjazzmaster eens opsommen:
-body: alder of swamp ash, ben ik nog niet goed uit, met "Lenny" kleur en nitro finish.
-neck: C- vorm, maple (met nitrocellulose finish ?)
-fingerboard: maple
-dot inlays
-vintage style Kluson tuners
-elementen: waarschijnllijk seymour duncans.
-mustang brug
- witte 3-ply slagplaat
- dikte van de frets ben ik nog niet uit...

ernieman
8 december 2007, 09:19
Voor slowchat en al het andere geneuzel dat NIET OVER GITAARBOUW EN AANVERWANTEN gaat, worden jullie doorverwezen naar offtopic (http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisplay.php?f=30).
Irrelevante posts worden hier verwijderd.

Brent Ray Vaughan
8 december 2007, 10:50
Ik heb een vraagje waar de topicstarter misschien ook iets aan heeft. Jaguar, Jazzmaster en Mustang zijn toch shortscale instrumenten als ik het goed heb.

Is het ook mogelijk om er een gewoon strat neckje op te zetten zonder achteraf problemen te krijgen met intonatie en dergelijke? Heb namelijk zin om een jazzmaster te maken voor mijn vader (Hij had er eentje van eind jaren 60 en heeft die 10 jaar geleden voor veel te weinig verkocht). Op ebay ook een mooi strat neckje tegengekomen mét binding, van allparts en dat voor 87 € + een 30 € verzending!

ernieman
8 december 2007, 10:54
Als je zorgt dat je brug dan op de juiste plaatst komt te staan (2x octaaf + compensatie) dan is er geen probleem.

Brent Ray Vaughan
8 december 2007, 10:56
Als je zorgt dat je brug dan op de juiste plaatst komt te staan (2x octaaf + compensatie) dan is er geen probleem.


Sorry, begrijp het even niet. Is het bij wijze van spreken extreem intoneren of echt de burg verplaatsen, frezen,e.d.?

The red Strat.
8 december 2007, 10:57
Voor slowchat en al het andere geneuzel dat NIET OVER GITAARBOUW EN AANVERWANTEN gaat, worden jullie doorverwezen naar offtopic (http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisplay.php?f=30).
Irrelevante posts worden hier verwijderd.
sorry :(


Ik heb een vraagje waar de topicstarter misschien ook iets aan heeft. Jaguar, Jazzmaster en Mustang zijn toch shortscale instrumenten als ik het goed heb.

Is het ook mogelijk om er een gewoon strat neckje op te zetten zonder achteraf problemen te krijgen met intonatie en dergelijke? Heb namelijk zin om een jazzmaster te maken voor mijn vader (Hij had er eentje van eind jaren 60 en heeft die 10 jaar geleden voor veel te weinig verkocht). Op ebay ook een mooi strat neckje tegengekomen mét binding, van allparts en dat voor 87 € + een 30 € verzending!
de jaguar en mustang wel ja (allebei 24") maar de jazzmaster heeft een schaal van 25 1/2", dus hetzelde als een strat. je kan dus perfect een strat hals op een jazzmaster body zetten. maar combineren van vershillende schalen van onderdelen, dat gaat niet.

Brent Ray Vaughan
8 december 2007, 11:00
de jaguar en mustang wel ja (allebei 24") maar de jazzmaster heeft een schaal van 25 1/2", dus hetzelde als een strat. je kan dus perfect een strat hals op een jazzmaster body zetten. maar combineren van vershillende schalen van onderdelen, dat gaat niet.[/QUOTE]

Dat is alleen maar goed nieuws:d Bedankt!

Mr.Fingers
8 december 2007, 19:47
http://www.fenderjaguar.net/vintage.htm

Hier heb je misschien ook wat aan. Preciese vintage-gids over jaguars & jazzmasters...

The red Strat.
8 december 2007, 20:43
dat gaat alleen maar over jaguars, niet ?

maar toch interessant, bedankt :)

Mr.Fingers
8 december 2007, 21:01
dat gaat alleen maar over jaguars, niet ?

maar toch interessant, bedankt :)

Er zijn een paar paragraafjes over Jazzmasters:


anyway, nog een combisite: http://www.webrocker.de/jaguar/cms/index.php

The red Strat.
8 december 2007, 23:34
ja die had ik ook al is gevonden, bedankt anyway :)

The red Strat.
20 december 2007, 17:03
ik heb vandaag mn resultaten gekregen.

2 buizen, op aardrijkskunde en geschiedenis (alletwee door dezelfde leerkracht gegeven, hoe zou da nu komen ? :mad: )
in totaal 64.4 procent, ik ben een content man :D
mijn vader leek opgelucht aan de telefoon, afwachten...
ik moest 70 halen om hier mogen aan te beginnen, maar ik denk en hoop dat het nu ook wel zal mogen... afwachten :)

ik zal het jullie weten te zeggen of het mag of niet als ik het weet :hippie:

Mr.Fingers
20 december 2007, 17:20
ik heb vandaag mn resultaten gekregen.

2 buizen, op aardrijkskunde en geschiedenis (alletwee door dezelfde leerkracht gegeven, hoe zou da nu komen ? :mad: )
in totaal 64.4 procent, ik ben een content man :D
mijn vader leek opgelucht aan de telefoon, afwachten...
ik moest 70 halen om hier mogen aan te beginnen, maar ik denk en hoop dat het nu ook wel zal mogen... afwachten :)

ik zal het jullie weten te zeggen of het mag of niet als ik het weet :hippie:

Ik vind toch dat je moet wachten tot de paasexamens goed gegaan zijn...


Het zal allemaal wel loslopen hoor.

The red Strat.
20 december 2007, 17:25
paasexamens :???:
heb ik niet hoor ;)

The red Strat.
22 december 2007, 19:55
ok, ik mag :D

ik moet wel alles zelf bekostigen, dus dat wil zeggen dat Warmoth onderdelen der ni inzitten. maar goed, zelf maken is ook een ervaring he :)

ok, dus 1e probleem:
- waar vind ik in godsnaam alder of (swamp) ash, en esdoorn ?
kheb de lokale groothouthandelaar al gecheckd maar hij had geen van deze houtsoorten...
help ? In belgie natuurlijk, ik ben niet van zin om op mn velo naar Nederland te rijden :D

Mr.Fingers
22 december 2007, 20:38
Houthandel THYS (http://www.thyshout.be/Homepagemain.htm) in Kapellen heeft alle houtsoorten, in alle mogelijke diktes & vormen en afwerkingsgraden. Heb ik het hout voor m'n Ickenmacker vandaan gehaald, kostte me 120€ voor een maple plank van 200x90x6cm en 500x60x2cm Wengé.

The red Strat.
22 december 2007, 23:32
Houthandel THYS (http://www.thyshout.be/Homepagemain.htm) in Kapellen heeft alle houtsoorten, in alle mogelijke diktes & vormen en afwerkingsgraden. Heb ik het hout voor m'n Ickenmacker vandaan gehaald, kostte me 120€ voor een maple plank van 200x90x6cm en 500x60x2cm Wengé.
:o da zijn wel grote planken de ge daar hebt gekocht he :o

damn, die's 70 km van hier, dus per velo zal da al ni gaan en mn ouders staan nu ni direct te springen om naar daar te rijden...

weet er iemand een fijnhouthandelaar (relatief) dicht tegen Aalst (dat ligt tussen gent en brussel voor de mensen die het niet weten liggen alhoewel ik betwijfel of er wel zo zijn :p )

ernieman
23 december 2007, 07:45
hey, niet gemakzuchtig worden he! Ook hier in België hebben we zo'n dik bomenverslindend boekwerk dat "http://www.goudengids.be " heet...

Mr.Fingers
23 december 2007, 10:51
Uhu... Heb nog hout genoeg voor een paar projectjes. En die wengéplank, das gewoon een stuk boom, met de schors enzo er nog aan.

G.G.
23 december 2007, 11:29
Houthandel THYS (http://www.thyshout.be/Homepagemain.htm) in Kapellen heeft alle houtsoorten, in alle mogelijke diktes & vormen en afwerkingsgraden. Heb ik het hout voor m'n Ickenmacker vandaan gehaald, kostte me 120€ voor een maple plank van 200x90x6cm en 500x60x2cm Wengé.

Zo, dat zijn nog eens mooie afmetingen voor dat geld.

Mr.Fingers
23 december 2007, 11:34
Zo, dat zijn nog eens mooie afmetingen voor dat geld.

Ineens laten zagen op formaat/schaven/vlakken... voor 25€.

The red Strat.
23 december 2007, 11:59
hey, niet gemakzuchtig worden he! Ook hier in België hebben we zo'n dik bomenverslindend boekwerk dat "http://www.goudengids.be " heet...
haha ne nee :)
ja de gouden gids heb ik al is opengslaan maar daar staat er ni in of er maple, alder en die toestanden te koop is he ;)

tis goed, ik heb mn vader kunnen overhalen om naar kapellen te gaan met den auto (damn ik heb toch altijd goeie argumenten :p )
ik zal vanzelfsprekend fotos posten als ik iets heb, maar ik ben nogal een trage werker en nu met de feestdagen enzo... dus verwacht niet te snel updates he mensen ;) ik zal hoogstwaarschijnlijk maar na nieuwjaar dr naartoe gaan.

Mr.Fingers
23 december 2007, 12:05
haha ne nee :)
ja de goedengids heb ik al is opengslaan maar daar staat er ni in of er maple, alder en die toestanden te koop is he ;)

tis goed, ik heb mn vader kunnen overhalen om naar kapellen te gaan met den auto (damn ik heb toch altijd goeie argumenten :p )
ik zal vanzelfsprekend fotos posten als ik iets heb, maar ik ben nogal een trage werker en nu met de feestdagen enzo... dus verwacht niet te snel updates he mensen ;)

Bel voor de zekerheid toch maar eerst of ze het hebben, bespaart uw vader eventueel een paar liter diesel, achter mijn hout hebben ze toch ook wat moeten zoeken eer ze het vonden. Voor alle duidelijkheid: Rosewood hebben ze in België NIET (dit ivm bedreigde houtsoort en bla bla bla)

The red Strat.
23 december 2007, 12:07
ah rosewood heb ik niet nodig, ik ga maple gebruiken.
ok, ik zal eerst bellen vooraleer te vertrekken ;)

Mattia
23 december 2007, 12:21
Bel voor de zekerheid toch maar eerst of ze het hebben, bespaart uw vader eventueel een paar liter diesel, achter mijn hout hebben ze toch ook wat moeten zoeken eer ze het vonden. Voor alle duidelijkheid: Rosewood hebben ze in België NIET (dit ivm bedreigde houtsoort en bla bla bla)

Uh, op de website (en mailtjes) die ik met Lagae ooit eens heb uitgewisseld hebben ze het dus WEL.

Niet veel, maar niemand heeft veel rosewood.

barno
23 december 2007, 13:39
als er één ding is dat ik de Nederlanders benijd, is het wel het aanbod van gitaarhout en hardware in jullie land. Ik heb ook heel hard moeten zoeken, vele mailtjes gedaan enzo... eer ik een houthandel vond met wat ash, swamp ash en maple. Mahonie, waar ik nu naar zoek, zo goed als onvindbaar. En geen enkele Belg die het in zijn hoofd haalt een degelijke online shop gitaaronderdelen op te zetten. ik betaal me blauw aan verzendkosten vanuit de States of Nederland.

Mr.Fingers
23 december 2007, 13:51
ok, ik mag :D

ik moet wel alles zelf bekostigen, dus dat wil zeggen dat Warmoth onderdelen der ni inzitten. maar goed, zelf maken is ook een ervaring he :)

Euh... Een jazzmasterbody (linkshandig) kost u 170$, dus incl verzending & taks ongeveer 170€. Daarvoor krijg je een 1e klas ash (essen) body, voor 160€ heb je een maple body. Die zijn perfect gevormd & voorgefreesd aan hout. Aangezien dit je eerste projectje is, zou ik nu vooral proberen te concentreren op "hoe puzzle ik alles ineen". Een mooie plank essen, van dat formaat kost u 100€, en dan heb je alleen nog maar een plank. Moet je nog alles uitzagen/uitfrezen, met als gevaar dat je je neckpocket de groot/schuin maakt, uitschuift met je frees bij het frezen van een of andere holte... en dan heb je eventjes 100€ door de wc doorgespoeld.

http://www.warmoth.com/guitar/bodies/vintage.cfm?fuseaction=jmaster


Ik denk dat je beter af bent nu met een prepared body neemt van warmoth, dat je nu weet hoe je het moet monteren, en dan misschien een volgend projectje zelf een romp maken (makkelijke romp, dus iets als een telecaster)...


maarja, dit is m'n mening he...

The red Strat.
23 december 2007, 17:22
als er één ding is dat ik de Nederlanders benijd, is het wel het aanbod van gitaarhout en hardware in jullie land. Ik heb ook heel hard moeten zoeken, vele mailtjes gedaan enzo... eer ik een houthandel vond met wat ash, swamp ash en maple. Mahonie, waar ik nu naar zoek, zo goed als onvindbaar. En geen enkele Belg die het in zijn hoofd haalt een degelijke online shop gitaaronderdelen op te zetten. ik betaal me blauw aan verzendkosten vanuit de States of Nederland.
als ik op zoek was hier in de buurt naar hout heb ik hier (http://www.goldenpages.be/sttec3detailssearch.ds?detailsListingId=164674&locale=nl_BE&headingNumber=2775)
iets gezien wat toch wel aardig op mahonie leek.
je kan is bellen om te zien of ze het hebben ;)


Euh... Een jazzmasterbody (linkshandig) kost u 170$, dus incl verzending & taks ongeveer 170€. Daarvoor krijg je een 1e klas ash (essen) body, voor 160€ heb je een maple body. Die zijn perfect gevormd & voorgefreesd aan hout. Aangezien dit je eerste projectje is, zou ik nu vooral proberen te concentreren op "hoe puzzle ik alles ineen". Een mooie plank essen, van dat formaat kost u 100€, en dan heb je alleen nog maar een plank. Moet je nog alles uitzagen/uitfrezen, met als gevaar dat je je neckpocket de groot/schuin maakt, uitschuift met je frees bij het frezen van een of andere holte... en dan heb je eventjes 100€ door de wc doorgespoeld.

http://www.warmoth.com/guitar/bodies/vintage.cfm?fuseaction=jmaster


Ik denk dat je beter af bent nu met een prepared body neemt van warmoth, dat je nu weet hoe je het moet monteren, en dan misschien een volgend projectje zelf een romp maken (makkelijke romp, dus iets als een telecaster)...


maarja, dit is m'n mening he...
hmm... mijn vader is het probleem he !
ik heb recent een strat van 1700 euro gekocht, en alles wat ik nu nog koop ivm met gitaar is 'm te veel (buiten een OD pedaal dan omdat ik mn amp niet zou moeten opendraaien)

hij is niet echt voorstander van mn project, en ik zou ook wel gerust da van warmoth willen halen maar ja...
ik denk zo stil in mn hoofd he (:p ) , dat als ik gewoon voort doe met zoeken enzo voor de body en hals zelf te maken dat hij vanzelf zal zeggen om het toch maar van Warmoth te halen omdat hij er nu al van overtuigd is dat het zelf maken gaat mislukken, en ik met Warmoth ten minste een deftige basis heb...
tzal denk ik een kwestie van tijd zijn eer hij zegt om het toch maar van Warmoth te halen.

Mr.Fingers
23 december 2007, 17:30
hmm... mijn vader is het probleem he !
ik heb recent een strat van 1700 euro gekocht, en alles wat ik nu nog koop ivm met gitaar is 'm te veel (buiten een OD pedaal dan omdat ik mn amp niet zou moeten opendraaien)

hij is niet echt voorstander van mn project, en ik zou ook wel gerust da van warmoth willen halen maar ja...
ik denk zo stil in mn hoofd he (:p ) , dat als ik gewoon voort doe met zoeken enzo voor de body en hals zelf te maken dat hij vanzelf zal zeggen om het toch maar van Warmoth te halen omdat hij er nu al van overtuigd is dat het zelf maken gaat mislukken, en ik met Warmoth ten minste een deftige basis heb...
tzal denk ik een kwestie van tijd zijn eer hij zegt om het toch maar van Warmoth te halen.

Okee, veel voortzoekgenot! (en hopen dat je die body (en mss neck) van warmoth kan scoren, want ik spreek uit ervaring, een foutje is erg snel gemaakt bij het zagen/frezen...)

G.G.
24 december 2007, 00:18
Okee, veel voortzoekgenot! (en hopen dat je die body (en mss neck) van warmoth kan scoren, want ik spreek uit ervaring, een foutje is erg snel gemaakt bij het zagen/frezen...)

Maar aan de andere kant..... je moet ergens beginnen.