PDA

View Full Version : wat moet ik doen?!! ac15 of ac30



bram83
3 december 2007, 15:44
wat moet ik doen?!! ac15 of ac30

idd de titel van dit bericht is duidelijk... heb een budget van max 1000 euro maar wil niet onnodig geld uitgeven.

heb op een ac15 gespeeld en ook op een ac30. beide bevallen goed... maar waarom 2 kanalen? hoe werkt dat precies?

gr. bram

Butger
3 december 2007, 15:59
Koop een AC15!!! Ohnee, toch niet.!! Koop de AC30 die is beter!! Maar de AC15 is goedkoper KOOP DE AC15, NEE DE AC30!!! Jajajajajaja!!!! Neeneeneeneenee!!!!

Als de AC15 goed genoeg voor je is, dan geef je onnodig geld uit als de de AC30 koopt...

We moeten natuurlijk eerst weten wat jij WILT met de Amp.
De 2 kanalen op de AC30 komen er in praktijk gewoon op neer dat je meer klankvariatie hebt.

Jim Haagmans
3 december 2007, 19:16
de AC30 heeft een clean kanaal en een top boost kanaal appart. Bij de AC15 regel je de top boost met een knop, en je kan daarvoor dus niet naar een appart kanaal schakelen. Bij de AC30 kan je de 2 kanalen trouwens mengen, en dat schijnt heel lekker te klinken.

Ik zou zeggen als je ze allebei getest hebt, moet je toch zelf kunnen beoordelen of je 400 euro extra wil uitgeven voor die AC30 of niet? hangt puur van jou af.

persoonlijk zou ik gaan voor een AC15 met een goed overdrive/distortion pedaaltje.

Bernd Veenema
3 december 2007, 19:21
Dan kun je misschien beter die witte handwired AC15 kopen. Die is volgens mij ongeveer 1000 euro. De enige nieuwe AC30 die echt super klinkt is die met de blue alnico speakers en die kost al meer dan 1300 euro.

Jim Haagmans
3 december 2007, 19:25
Dan kun je misschien beter die witte handwired AC15 kopen. Die is volgens mij ongeveer 1000 euro. De enige nieuwe AC30 die echt super klinkt is die met de blue alnico speakers en die kost al meer dan 1300 euro.

klopt. En als tussenstapje is er ook nog de AC15 met blua alnico voor volgens mij ergens in de 700 euro

Mitch
3 december 2007, 21:02
Die is niet ergens in de 700 hoor, hij valt namelijk precies binnen het budget van de topic starter. 649E is de basisversie met de Barfdale speaker.

Puur op basis van prijs een beslissing nemen is uiteraard niet handig, aangezien het toch best verschillende amps zijn, ook al zijn ze van hetzelfde merk. Beide zijn amps die niet kunnen voetschakelen naar een ander kanaal en gewoon een goede basissound hebben die zowel clean kan zij als clean met een randje tot aan medium crunch. De AC30 heeft wel twee kanalen, maar dat werkt als volgt: 'Normal' is een redelijk warme sound, 'Topboost'is feller en cruncht sneller. Die twee zijn dus niet te voetschakelen tenzij je daarvoor een A/B footswitch gebruikt, maar of je dat wil... het leukste is om deze twee kanalen (sounds) te mengen, naar mijn mening klinkt een AC30 dan eigenlijk het lekkerst. Dat gebeurde vroeger al veel en tegenwoordig heeft de AC30CC daar dus ook gewoon een schakelaartje voor dat je in staat stelt de beide kanalen te gebruiken. Dan kun je dus naar smaak gaan mengen met Normal en Topboost. Binnen een budget van 1000E kun je wel de zwaar ondergewaardeerde 1x12 kopen. De 2x12 met Barfdales klinkt erg matig, de 2x12 met Blues is geen optie voor je maar de 1x12 ligt binnen je budget. Iets minder 'typische' Vox sound, maar ik vind 'm persoonlijk erg lekker helder en gedefinieerd. En hé, als een toonfreak als Michael AE 'm gebruikt...can't be bad ;)
Om even terug te komen op de AC15: die is er dus wel met de Celestion Blue Alnico speaker binnen de 1000E. Andere sound dan de 30, moeilijk te omschrijven. Misschien wel de lekkerste sound voor dat geld, maar dat zul je toch echt een keer moeten testen.

mogwai
3 december 2007, 21:35
Die is niet ergens in de 700 hoor, hij valt namelijk precies binnen het budget van de topic starter. 649E is de basisversie met de Barfdale speaker.


Hier in Belgie kost een ac15 wharfdale speaker maar 584 ...

--> http://www.leo-caerts.be/newsite/view.php?productID=295&scID=&catID=3

Alnico blue kost 800

Grtz

Mitch
3 december 2007, 22:56
Ja sorry, ik houd de discounters blijkbaar niet goed bij ;)
De AC15CC1 was eerst 649, zie 'm nu al voor 599 gaan.
Inderdaad, de AC15CC1x voor 777E bij Thomann. Nou, in dat geval....what's keeping you ?!

bram83
3 december 2007, 23:14
Hey ik ben al wel een stuk wijzer geworden. Wat ik ga doen: zeker een keer de 30cc1 testen (die heeft trouwens die Neodog speaker, is dat weer wat anders, en zo ja, is dat goed?)
Verder vraag ik de muziekwinkel (souman in wezep) of ik de ac15 een keer mee naar huis mag nemen om hem uitgebreid te testen. Eigenaar is man van mijn collega, wie weet... ;)
Alvast erg bedankt...

Mitch
3 december 2007, 23:21
Die Neodymium speaker in de AC30CC1 is een eind beter dan de cheap shit in de CC2. Het is een lichtere speaker met een andere respons en sound. Critici vinden 'm 'minder typisch Vox' en dat is ook wel zo, maar hij maakt een prima sound, goed helder en puntig zonder schel te worden. Gaat ook beter om met laag dan die Barfdales op een beetje volume. En hij is lekker licht (groot voordeel van neodymium, wordt ook veel gebruikt in bass speakers).

De AC15CC is gewoon een totaal ander beestje met een Celestion Blue, dat verschil moet je echt een keer gehoord hebben.

bram83
3 december 2007, 23:32
hey mitch echt te gek dat je er zoveel vanaf weet. Ik begrijp dus dat ik beter niet m'n zinnen kan zetten op een cc2 met die 'B'arfdales.

De versterker gebruik ik trouwens voor een wat pop/rock achtig geluid. Geen blues of metal, funk o.i.d. Gewoon lekker geluid moet 'ie hebben.

Kun jij, of iemand anders, me trouwens vertellen wat topboost is en wat het precies doet?

Chris Winsemius
3 december 2007, 23:35
De AC30CC met Wharfdales vond ik zelf (ook) niet zo...

Gisteren 'n AC15CC met Alnico Blue (en Telefunken buizen) geprobeerd; zeer ok-je sound en plenty volume. Amp + die speaker moet volgens mij wel mogelijk zijn onder de 1000 euro.

Bij de AC30CC heb je nog 'n "normal channel" d'r bij die je apart of er bij kunt gebruiken (Brian May gebruikt altijd het normale kanaal). Wat minder gain maar voller/vetter dan het TB-kanaal, de treble-optie maakt het behoorlijk helderder.

(De meeste mensen vinden het TB-kanaal de klassieke AC30 sound maar d'r zijn 'n aantal puike andere versies.)

Rocketman
4 december 2007, 01:55
"dat verschil moet je echt een keer gehoord hebben."

Wie laat mij dat verschil eens horen. Ik snap best dat als ik honderden euro's uitgeef voor zo'n blauwe ik ook zal meehuilen dat het een wereld van verschil is.

peter_heijnen
4 december 2007, 08:29
Ik heb ze in de winkel naast elkaar beluisterd en vond de keuze toen heel erg makkelijk: blauw.

bram83
4 december 2007, 08:41
Waar was dat, dat je ze naast elkaar had gezet (welke winkel)
wil ik ook wel eens proberen.

q-elvis-p
4 december 2007, 08:59
Waar was dat, dat je ze naast elkaar had gezet (welke winkel)
wil ik ook wel eens proberen.

Volgens mij kan je ze naast elkaar testen bij dirk witte in amsterdam. Ik heb dat namelijk ook gedaan! er is duidelijk verschil, het is maar net hoeveel dat je waard is. heb nu een ac15 blue (tweedehands voor weinig op de kop getikt), wordt op hoog volume wel schellig. Denk dat de ac30 dikker klinkt. Voor thuis is de ac15 perfect, krijg namelijk op laag volume goed geluid eruit.

Heb wel de buizenvervangen (dank aan wcm) en meer overdrive en een meer helder clean. Blijft een heerlijk ding wat nooit meer weg gaat:).

peter_heijnen
4 december 2007, 09:23
Ik heb ze bij dijkman in amsterdam beluisterd. Is inmiddels wel weer twee jaar of zo geleden, dus van te voren even bellen is altijd slim.

Jim Haagmans
5 december 2007, 01:02
nou ik vond de ac15 en de ac30 met de wharfedale speakers ook al heel goed, dus ik denk dat je met geen enkele van die verstekers 'de fout' ingaat. Gewoon kijken wat jij leuk vindt en hoeveel geld je dat waard is :)