PDA

View Full Version : Digital Recording Studio's



Highway49
3 december 2007, 14:12
Ben ik weer...twijfel nogsteeds tussen PC/digital recording studio.

Nu ben ik naar wat digital recording studio's gaan zoeken maar deze prijzen schommelen tussen de 700 en 2000 euro. Grote verschillen zijn dan vaak aantal sporen en aantal Gigabytes in de hdd. Vaak zitten in de goedkopere studio's al genoeg gb's voor ons (we nemen hooguit 1 nummer per keer op, daarna kan het er weer af, hoeven geen live opnames van uren te maken) en aantal sporen zit in de goedkope ook al rond de 18. Meeeer dan genoeg voor ons. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het kwaliteitverschil heel groot zal zijn, maar daarom dit topic. Zit het verschil inderdaad vooral in het aantal sporen en gigabytes? Of komt er heel veel meer bij kijken?

Tnx!

bert k
3 december 2007, 14:18
Ik snap niet dat er zo'n groot prijsverschil zit in de hoeveelheid schijfruimte. Een HD van 500 gig heb je tegenwoordig al voor 100 euro. Kijk of je er extra schijven aan kan hangen.


En probeer zo'n ding goed uit in de winkel. Ik heb ooit een Roland gehad (jaren geleden) die op zich goed werkte, maar een heel onhandige bediening had. Voor iedere functie 100 menuutjes door, dat soort dingen.

Highway49
3 december 2007, 14:24
Okee dank je. Ik weet dus niet of daar het prijsverschil inzit he. Ik roep ook maar wat...maar dat zijn de enige grote verschillen die ik zie. Bijv. ook een grotere display op het paneel zelf maar kan ik net zo goed een monitor op een goedkopere hangen. Monitoren zijn altijd wel over bij ons...

Dus als iemand weet waar het prijsverschil vooral in zit hoor ik het graag...

Roman
3 december 2007, 14:46
Die bakken draaien meestal op een SCSI schijf en/of een laptop-schijfje. Die zooi is duurder dan IDE en SATA schijvies.

Verder is het aantal sporen van belang en met name het aantal daadwerkelijke INPUTS. Meestal is dit maar 8, ook al kan je DAW 24 sporen aan. zuigen!

Ik raad toch aan lekker 1 of 2 firepods te kopen, aan een krachtige PC hangen en je bent eigenlijk al klaar. Via de software kun je prima submixen voor control room en koptelefoons maken. De presonus levert een stunning 150mW aux power. Da's best sterk, en inderdaad als ik mijn koptelefoon aan de FP hang blaas ik mijn oren stuk als ik wil. Blijft een geweldig apparaat.... :blast:

pol
4 december 2007, 11:47
zou ook voor de pc + interface gaan, een krachtige pc is zo duur niet meer + je kiest zelf welk opnameprogramma je neemt, zijn veel meer plugins voor te vinden etc...

editten via een kleine menu vind ik altijd irritant, liever een groot scherm en een duidelijk overzicht op de tracks.

Highway49
4 december 2007, 17:21
Ja okee, maar het was sowieso al de bedoeling het afmixen op de PC te doen. De digital recording studio wil ik dan puur en alleen gebruiken om het op te nemen. De sporen gooi ik dan via een CD of USB naar een PC om daarop dan dus af te mixen. Voordeel daarvan is dat ik dit niet hoef aan te schaffen:

- Mengpaneel
- Compleet systeem/beeldscherm
- Breakoutbox/interface (heeft iemand trouwens namen van een apparaat waardoor ik meerdere sporen op een PC binnen kan halen? Dan kan heb ik wat duidelijke zoekwoorden)

Dus ik vraag me af of PC goedkoper is.

pol
4 december 2007, 17:51
mengpaneel voor pc heb je niet nodig, alles gaat via de interface.

pc zal wel goedkoper zijn ja, als em toch al nodig hebt om te mixen, en een interface is goedkoper dan een digitaal opnameding met al micpreamps aan boord.

Thoom42
4 december 2007, 19:11
Mocht je gaan voor zo'n digital recording studio en je hangt er een monitor aan, mag dit geen monitor met kont zijn. Daardoor krijg je namelijk erg veel ruis in je opname door die monitor (eigen ervaring). Pak dus altijd een LCD of Flatscreen schermpje!