PDA

View Full Version : Multi core gebruik bij audio



guhlenn
3 december 2007, 13:35
zo, de nieuwe pc is binnen. Lijkt als een zonnetje te draaien. heb even een stress test met 50 stereo sporen en een zootje galm en compressoren en geen krimp (sonar 3 (producer) geeft 12% CPU gebruik aan). Hoera. Echter, de windows CPU monitor geeft 25% cpu usage aan, en een totaal gemaxte eerste CPU en geen gebruik van 2 t/m 4 (tis een Q6600, quad core dus).

Dus besluipt mij het gevoel dat Sonar3 geen gebruik maakt/kan maken van de meerder CPU's. Van de andere kant, als Sonar op m'n oude pc boven de 60-70% CPU komt crasht die als een dood vogeltje...

Moet ik een nieuwere versie gaan aanschaffen of kan ik iets veranderen in de settings? Ik heb overigens XPm, getuned volgens musicXP

bass blom
3 december 2007, 13:41
die vraag zat ik ook mee ja, gebruikt cubase in mijn geval wel die 4 processoren...
dan denk je een supersnelle machine te hebben en loopt op een kwart van de proc dus je windows en een andere kwart je sonar en twee kwarten, de helft kijkt werkeloos toe..
of wellicht moet je ergens in de software nog instellen dat het multithreaden gaat?

skanky
3 december 2007, 14:04
Het lijkt me dat Sonar3 multicore niet ondersteund. Het is een al wat oudere versie, dus waarschijnlijk moet je naar 7 updaten om gebruik te kunnen maken van multicore. helaas helaas.....

bert k
3 december 2007, 14:19
Maar als je software perfect draait, wat boeit het dan hoeveel processor er in gebruik is?

bass blom
4 december 2007, 00:57
op een enkele of dual processor zou je DAW meer power ter beschikking hebben.
als je de GHZ's enzo omrekent.
een quad is dus zolang je soft het niet pikt alleen handig om meer dingen tegelijk op te doen.
en 3D renderen enzo, zulke programma's ondersteunen al jaren multithreading.

guhlenn
4 december 2007, 10:34
Ik vermoedde het al. Nou zat een upgrade al in de pijplijn, dus zal hem doorvoeren. Nu maar hopen dat Sonar 7 mijn oude project files slikt...

Tis natuurlijk waar dat zolang het beestje draait, er weinig aan de hand is.

bass blom
4 december 2007, 10:38
cubase moet het wel goed doen lees ik.

guhlenn
4 december 2007, 11:06
Update; Multi core support vanaf sonar 5. Tot 8 cpu's. sonar 7 draait onder Vista. Ben er nog niet achter of sonar3 files compatible szijn en of ik, in het andree geval, sonar 3 en 7 tegelijk kan installeren. Werkt heir eigenelijk nog iemand m,et Sonar?

savale
4 december 2007, 16:07
ableton 6.10 lijkt prima multicore te gebruiken iig. Heerlijk programma om met nieuwe nummers te experimenteren.

Azrael
4 december 2007, 16:11
ableton 6.10 lijkt prima multicore te gebruiken iig. Heerlijk programma om met nieuwe nummers te experimenteren.

Uiteraard. Ableton doet multi-core uitstekend zoals bijna alle nieuwe audio programma's overigens. Alleen het zwaar verouderde spul zal geen multi-core gebruiken.

cardinal
5 december 2007, 00:11
welke versie van cubase draait met quadcores? En die draait neem ik aan ook met vista?

savale
5 december 2007, 13:48
sx3 draait zowiezo al op vista en werkt in ieder geval op een dual core (dus ook quad?)

harrie-beton
5 december 2007, 15:37
Adobe Audition 2 is ook voor multicore geschikt en versie 3 nog beter zegt men.

Ik heb zelf de ervaringen dat je niet domweg de software kunt versnellen door een snellere processor. Sommige software is gewoon beroerd geschreven.
Het maakt wel een beetje uit maar met een stopwatch erbij is een dual core niet 2 keer zo snel als een single core van dezelfde snelheid in gigahertz.

Het is een beetje de wet van de toe en afnemende meeropbrengst.
2 paarden trekken harder aan een kar dan 1 maar per paard is er minder trekkracht dan wanneer het paard alleen zou trekken omdat de 2 paarden soms niet gecoordineerd zijn.

Bouke
5 december 2007, 16:59
Sonar6.x draait hier ook netjes op beide cores van mijn duo (rechts onder in de statusbalk zie je hem 'switchen/verdelen' van cpu en netjes aangeven hoeveel 'ie gebruikt).

Sonar is over het algemeen heel goed backwards compaitible. Anders probeer je toch eerst even een testversie, dan weet je het zeker. (en dan even testen met een backupje van je originele files!).

Bouke

guhlenn
6 december 2007, 13:16
inmiddels ook elders antwoord gehad. 7 kan alle eerdere versies importeren.