PDA

View Full Version : Woekerwinsten op ebay?



tubeonly
3 december 2007, 13:14
Vandaag een pittige discussie gehad met iemand die pedalen op Marktplaats opkoopt en ze voor 2 tot 3 keer de koopprijs op ebay plaatst. Ik was eerlijk gezegd best boos omdat pedalen zijn om op te spelen en niet enkel om door te verkopen met grote winsten. Wat vinden jullie hier eigenlijk van?

Mitch
3 december 2007, 13:22
Een verbod op winst maken, bedoel je dat ? Vrij kansloos hè ?

Rutger
3 december 2007, 13:23
t Heeft twee kanten he. Enerzijds is het goeie handel als je het zo aanpakt, zelf kun je ook goeie prijzen voor je gear krijgen. Anderszijds, als je iets wilt aanschaffen, kun je al gauw duur uit zijn omdat de prijzen hoog worden gehouden. Dan wordt het gewoon wat meer geduld hebben en op iemand wachten die redelijke prijzen hanteert.

Hellsbellsnl
3 december 2007, 13:25
Ik heb eens een hele zwik pedalen gekocht (behringer,soundtank,electroharmonix) in totaal 12 stuks voor (ik geloof) 125,=

Echter de helft was niet mijn ding en die heb ik op Ebay gezet.
Eerst even de gemiddelde verkoopprijs gechecked op harmony central en daarna met de verkoop van 6 pedalen mijn 125,= euro weer terug verdient.
Inmiddels hebben alle pedalen het pand verlaten en heb ik (zonder opzet) een kleine 200,= winst gemaakt.

Koop gewoon eens pedalen in, in America het scheelt de helft met nederland.
Voorbeeld:
Pedaal 170,= euro (omgerekend)
Customs 30,= euro (gemiddeld)
Totaal 200,=
Hier in de winkel 339,=
Je zet hem zelf op Ebay nederland voor 250,= en hoppa 50 piek in the pocket met even op en neer naar het postkantoor lopen.
Belazer ik dan iemand?
Denk het niet, mensen zijn zelf vaak te bang om iets uit het buitenland te kopen omdat ze denken dat ze hun geld kwijt zijn.
En de koper is erg blij want hij houd toch mooi even 89,= piek in zijn pocket.

Ok, ben het met je eens over de grote winsten het voorbeeld hierboven gaat dan ook over een pedaal nieuw in de doos en geen 2e hands spul.

Mitch
3 december 2007, 13:29
Anderszijds, als je iets wilt aanschaffen, kun je al gauw duur uit zijn omdat de prijzen hoog worden gehouden.

De prijzen worden niet hoog gehouden. Iemand kan veel vragen en dat kan -ie er misschien voor krijgen. Je hebt het niet over kunststof kozijnen of zo, dit is een tweedehands markt van particulieren.

Rutger
3 december 2007, 13:50
Maar ook op een particuliere markt heb je marktwerking. Als andere aanbieders de hoge prijzen volgen, worden de hoge prijzen de standaard.

Dat zie je vaak bij hypes als de tubescreamers (TS808, TS9). Die gaan meestal gewoon niet meer voor een normale prijs weg, omdat iedereen er de hoofdprijs voor wil hebben.

tubeonly
3 december 2007, 13:56
Een verbod op winst maken, bedoel je dat ? Vrij kansloos hè ?

Integendeel, maar ik doel ook op mensen die iets kopen en binnen 1 dag met driedubbele prijzen op ebay knallen... Als je het op zijn minst een weekje gebruikt, ok, maar puur voor de winst. Zo worden pedalen een stuk duurder gemaakt en worden mooie pedalen opgekocht door mensen die er niet op spelen. Vind dat gewoon lullig voor de mensen die wel willen spelen en zo flink duurder uit zijn.


>Ik heb eens een hele zwik pedalen gekocht (behringer,soundtank,electroharmonix) in totaal 12 stuks voor (ik geloof) 125,=

Ik geloof dat ik er daar ook nog een paar van je gekocht heb, big lol. ;-)

Dirk_Hendrik
3 december 2007, 14:49
Integendeel, maar ik doel ook op mensen die iets kopen en binnen 1 dag met driedubbele prijzen op ebay knallen... Als je het op zijn minst een weekje gebruikt, ok, maar puur voor de winst. Zo worden pedalen een stuk duurder gemaakt en worden mooie pedalen opgekocht door mensen die er niet op spelen. Vind dat gewoon lullig voor de mensen die wel willen spelen en zo flink duurder uit zijn.


Het feit dat je iets kunnt MP-en en het voor het 3-voudige op ebay kunt verkopen suggereert mij alléén maar dat de verkoper op MP z'n huiswerk wel heel klote heeft gedaan of dat die ebay prijs misschien wel vraagprijs is maar dat in het geheel niet betekent dat je het ding ook daadwerkelijk gaat verkopen.

Neem bijvoorbeeld deze gast:
http://stores.benl.ebay.be/KOZZ-VINTAGE

Heeft mooie dingen maar vraagt voor sommige zaken zo'n insane hoge prijs dat je je afvraagt of die nou ook echt gaan verkopen.

Daarnaast,
Je vind dat pedalen zijn om op te spelen en niet als beleggings of handels object mogen dienen. Waarom mag dat dan met andere zaken wel? Wat is preclies, vanuit een handelsperspectief het verschil tussen een pedaal en een antieke klok. Zijn klokken dan om de tijd op af te lezen en, daar je dat gratis op kerkklokken kunt doen, items die niets mogen kosten?

maar,
Ik ben het wel met je eens dat de prijsstijgingen op sommige pedalen als gevolg van veel te hoge vraagprijzen, in de afgelopen jaren exorbitant hart gestegen zijn en niet meer in verhouding staan tot de vraag en aanbodwerking. Da's het effect van hypen.
Deze bijvoorbeeld:
http://muziek.marktplaats.nl/effecten/124854826-boss-chorus-ce1-220v-the-must-have-for-your-rhodes.html?return=eJwljFsKgzAQRfci6Kd5SB9EQkl3ksY Ug9EMmUhLS%2FfeCf7MPfcwXKuE%2BgbFR1TizFWD3mY3j3Mpo BhbEvitX21eCkRrC%2FZbZMdLDzPc3lGLbkJdUjsY0Q73SMdc5 JVwCoRVFcpPAEJ8TnhIqJITrOTNtq8%2BB0d1eVF9JMRWniR3v m4mrEuyA9g1b8bfH%2BnNNuw%3D&df=1&fta=eNo1jlFugzAQRO9iKfm2HUi2s%2BIKuQJyMU2tGrBYSGgR d6%2BJkp%2FV7mhm3zgQVslDzWOs7y6KYsFHvpdYmaOXahpgOB pcLLEP4DjhLySWLy%2FgNEFzl9DPXTuGhuMCY%2BhEJcdfFESm sPzzwOcgcrC6aQ0PEmCPKc2V3kkFVHK3VnHIFMEJKvhcwcFiDf l37gJlbEFlQfb8tj21CxGdy1LxJjA5OA3Jealj29%2Bm7925p4 2GauZxrEPv2%2BWt5nznlnonZ5h%2F%2FrRQ7qH4%2BlrvewmN ddv%2BAT%2FWVx8%3D&fta_ind=1&fs=1

Een jaar of anderhalf- tot twee geleden lag de gemiddelde 2e handsprijs voor een CE1 nog rond de 150-175 euro.

Hellsbellsnl
3 december 2007, 16:57
Het feit dat je iets kunnt MP-en en het voor het 3-voudige op ebay kunt verkopen suggereert mij alléén maar dat de verkoper op MP z'n huiswerk wel heel klote heeft gedaan of dat die ebay prijs misschien wel vraagprijs is maar dat in het geheel niet betekent dat je het ding ook daadwerkelijk gaat verkopen.

HULDE HULDE HULDE :rockon:

Thoon_Loque
3 december 2007, 19:38
Ik als Beatles-vinyl-fan merk het ook dat elke idioot die iets heeft waar "Beatles" opstaat denkt dat dit goud is.
Het voordeel van een effect is dat je het in sommige gevallen zelf nog kunt bouwen (don't shoot me, geldt natuurlijk niet voor elk pedaal)
Helaas is dit bij vinyl niet het geval.

Daartegen over staat dat ik ook wel eens iets voor een appel en een ei op een rommelmarkt op de kop heb getikt wat 100x meer waard was dan wat ik er voor had uitgegeven.

Besluitend: Helaas merk je maar altevaak dat mensen steeds meer willen vangen voor iets wat ze 'denken' wat veel waard zou kunnen zijn.
Dit kan zijn een effectenpedaal, een white album met een laag nummer, een huis enz. Dit heet marktwerking.
Om te zeggen dat ik hier blij van word: NEE!!, maar ik zeg ook niet tegen mijn baas 'Nee' als die mij een loonsverhoging wil geven....

Nocki
3 december 2007, 20:54
Leuk onderwerp.

Zelf ben ik iemand die heel veel speel... Het is mn hobby en ik kan mn geld er niet me verdienen. Mn loon is te laag voor wat ik heb aan gear dus het moet ergens anders vandaan komen. Oude vrouwtjes beroven is niet iets waar ik goed in ben dus moet het uit de andere richtingkomen... Handel dus...

Het is niet dat ik bewust handel maar als ik een goede deal zie en het geld is er doe ik het. Vaak gebeurt het dat ik een complete set koop omdat de verkoper het niet los wil verkopen waardoor ik een lager prijs krijg. op die manier kan je weer iets verkopen uit de set en hetgeen je wilt houden kost je niets.

Soms heb ik een leuke winst gemaakt en soms ook verlies. Ik denk dat ik het geinvesteerde bedrag ondertussen heb ver drie of viervoudigt.
Het leuke is dat je spullen leert kennen en dingen leert waarderen. Als iemand snel van iets af wil is het fijn dat dat kan maar als iemand zelf de hoofdprijs vraagd dan zal het wat langer duren. Zelf heb ik laatst een set gekocht van preamp, poweramp, rack en speakercabs. Het ging mij om het rack wat erbij zat en om de speakers in de cabs. Maar helaas kom ik op dit moment niet van de preamp en poweramp af. Dat is gewoon mn risico. Dat hoort erbij.
Gelukkig kan ik als ik het echt niet verkocht krijg altijd nog zakken met de prijs. Zo heb ik genoeg dingen onder de prijs verkocht omdat ik er op een gegeven moment toch van af wou. Voor de toekomstige eigenaar kan dat ook best interesant zijn.

Soms zit het mee en soms zit het tegen :)

zoon van Piet
4 december 2007, 11:01
Vandaag een pittige discussie gehad met iemand die pedalen op Marktplaats opkoopt en ze voor 2 tot 3 keer de koopprijs op ebay plaatst. Ik was eerlijk gezegd best boos omdat pedalen zijn om op te spelen en niet enkel om door te verkopen met grote winsten. Wat vinden jullie hier eigenlijk van?

Zelf heb ik een behoorlijke berg effecten (100+), maar in mijn pedalenbak zitten er vier.. Dus behoor ik tot de groep die geen gebruik maakt van het meeste van zijn voorraad. Kwalijke zaak, ik moest me schamen, maar doe dat lekker niet. Het is immers mijn hobby, ik heb mijn centen erin geïnvesteerd. En omdat ik kocht toen niemand die ouwe troep wilde, heb ik goed belegd in de effecten.

En hoewel ik hard roep dat ik geen handelaar ben, ben ik vaker dan eens gezwicht voor boden ( vooral van dollarzwaaiende Yanks) waarbij ik niet twee- of drie-, maar 50- of 100voudig winst maakte. Maar wat moet ik anders? Toen marktplaats net bestond, kocht ik er ouwe EH's voor een ouderwets geeltje of joetje. Moet ik ze voor dat geld ook weer verkopen, waarna ik - terecht- voor debiel versleten zal worden?

Ik ken aardig wat pedalenboeren en nog meer mensen die zich handelaar noemen. Geen ervan rijdt in een porsche, niemand wordt rijk van de effectenhandel. De vraagprijzen ( ook op ebay) zijn vaak te hoog, veel spul wordt niet gekocht. Want lang niet alles is zo gewild als ons voorgespiegeld wordt. De risico's, hoewel beperkt, zijn daarmee toch groot. Want vaker dan eens blijft de handelaar met spul zitten.

Hellsbellsnl
4 december 2007, 11:09
:seriousf: :seriousf: Zie het gewoon als de "EFFECTEN BEURS":seriousf: :seriousf:

bicky
4 december 2007, 11:22
:seriousf: :seriousf: Zie het gewoon als de "EFFECTEN BEURS":seriousf: :seriousf:

ghe ghe ghe

BillyG
4 december 2007, 11:28
Toen marktplaats net bestond, kocht ik er ouwe EH's voor een ouderwets geeltje of joetje.
helaas is die tijd voorbij ... als er nu iets 'zeldzaams' opstaat vliegen de prijzen omhoog.

zoon van Piet
4 december 2007, 11:31
helaas is die tijd voorbij ... als er nu iets 'zeldzaams' opstaat vliegen de prijzen omhoog.

Dat meen ik ook. Maar blijkbaar niet, getuige de 3x winst die er nog gemaakt kan worden.

tubeonly
4 december 2007, 17:03
:seriousf: :seriousf: Zie het gewoon als de "EFFECTEN BEURS":seriousf: :seriousf:


;------)))))

zjanke
4 december 2007, 18:13
Dat meen ik ook. Maar blijkbaar niet, getuige de 3x winst die er nog gemaakt kan worden.

Je moet er geluk mee hebben. Ik doe hetzelfde al Nocki (maar in veeeeeel mindere mate :satisfie: ) en soms loop ik tegen iets aan waar ik geluk mee heb en dus wat geld aan over houd. Ooit begonnen met een Marshall TSL602 en via ruildeals heb ik nu een mesa blue angel, een JCM800 en een Ovation Baladeer (ok, ok, ik heb er een keer 25 euro bijgelegd). Maar ik heb afgelopen zondag ook een gemodde TS9 verkocht voor 64 euro op ebay, daar moet dus geld bij. Daar zeiken we toch ook niet over?