PDA

View Full Version : Ruis



Gitaargek
3 december 2007, 11:29
Mijn telecaster (Fender Lite Ash) heeft last van ruis als ik mijn snaren niet aanraakt. Als ik speel is het bijna weg maar zodra ik de snaren los laat komt er ruis.
Wat is hier aan de hand? Mijn strat heeft er geen last van. Is dit een algemene klacht bij de telecasters of is er iets flink mis met mijn gitaar?

ponq
3 december 2007, 11:31
Check t Ruis en Brom topic in Effectpedalen eens:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=38500

Gitaargek
3 december 2007, 11:33
bedankt,

maar het gebeurt maar bij 1 gitaar dus het moet echt aan die gitaar liggen. Toch?

ponq
3 december 2007, 11:36
Je gitaar speelt vast een (grote) rol. Maar dat topic geeft wel info over wat brom is, wat ruis is en hoe we dat goed aan elkaar kunnen duidelijk maken.

Welke gear heb je precies? Is het gitaar in amp, zonder fx? Heb je het als de volume pot van je gitaar vol open staat? Of juist als die helemaal dicht staat? Neck en/of Bridge pickup? Etc.

Kim Wilson
3 december 2007, 11:36
Misschien is je Strat beter afgeschermd, of zijn je elementen wat minder gevoelig voor storingen van buitenaf. Mijn Tele maakt ook wel iets meer geluid dan mijn Strat die ik had, maar het is niet zo heel storend.

RiffMeister
3 december 2007, 11:55
Grote kans dat de aarding niet goed is (omdat jij zegt dat je het probleem eigenlijk voornamelijk hebt als je de snaren loslaat). Is kwestie van draadje solderen (of laten solderen) en klaar is klara.

Gitaargek
3 december 2007, 12:09
Het is. Telecaster --> Wah --> Boss effecten koffer met 5 digitech pedalen --> Hughes &ketnner amp.

Gitaargek
3 december 2007, 12:10
Grote kans dat de aarding niet goed is (omdat jij zegt dat je het probleem eigenlijk voornamelijk hebt als je de snaren loslaat). Is kwestie van draadje solderen (of laten solderen) en klaar is klara.

Help me. Welk draadje. Ik ben a-technisch hehe kan er alleen op spelen.

Squier4ever
3 december 2007, 12:22
Help me. Welk draadje. Ik ben a-technisch hehe kan er alleen op spelen.

meestal loopt er een draadje van de centrale massa op de potmeters naar de onderkant van de brug, zie je dus niet zitten maar aardt de brug en de snaren daarmee wel, houdt de brom tegen.

Gitaargek
3 december 2007, 14:14
dus dat draadje kan het probleem zijn?

Eko
3 december 2007, 14:28
Ruis door singlecoils is er al sinds de uitvinding er van. Sommige Fenders zijn uitgerust met andere elementen , zoals lacesensors of stacked humbuckers, en ruisen daarom niet of nauwelijks. Anderen zijn gebouwd als de originele , zoals de Vintage series, en doen het wel.
Veel problemen zijn op te lossen door shielden van een slagplaat of door de aarding te controleren van de bekabeling in je gitaar. Als je niet zeker bent van je sleutelkwaliteiten vraag dan even in een winkel om het te doen voor je.
Veel ruis wordt ook veroorzaakt door slechte kabels , slechte voedingen , niet aangesloten randaardecontacten , ongeaarde verlengdozen , pedalen met drivefuncties , slechte buizen en storingen zoals van telefoons. Need I say more?
Veel is al besproken in eerdere topics. FF checke.

Puerco
3 december 2007, 23:35
Mijn strat (classic player 60's) bromt ook, dat hoort bij vintage stijl single coil pickups. Dit tesamen met de tijd die m'n versterker nodig heeft om op te warmen voor er geluid uit komt geeft me juist zo een heerlijk vintage gevoel, alsof de 60's nog niet helemaal voorbij zijn :D
Als je er last van hebt is het verstandig om je gitaar te shielden met speciale verf of kopertape.
Aan je aardedraad zal het volgens mij niet liggen, als die niet vast zat zou het brommen niet verminderen als je je snaren aanraakt (bij mij zit de aardedraad zeker goed vast en het brommen word ook minder als ik de snaren aanraak).
Als het shielden van je gitaar nog niet het gewenste effect oplevert zou je nog noiseless pickups kunnen overwegen of zelfs humbuckers, maar shielden zal in de meeste gevallen afdoende zijn.