PDA

View Full Version : Weer wat hout gescoord (maple & wenge)



G.G.
3 december 2007, 10:11
Dit weekend moest in in de buurt van Arnhem zijn, dus zaterdag ochtend maar ff naar de Arnhemse Fijnhouthandel geweest.

Wat een paradijs is dat zeg... Eindeloos lopen struinen in stapels hout. Tot mijn verrassing zag ik ergens de kopse kant van een stuk esdoorn met daarop de tekst "€49 SUBLIEM". Toch maar ff kijken, eingenlijk had ik niets nodig.

Ik trek dat plankje uit de stapel, 105 cm x 18 cm x 23 mm, groot genoeg voor twee strat/tele halzen, en zo te zien redelijk dicht bij de kern van de stam. Ff tegen het licht houden en kijken..... Wow.. wat een vlammen (helaas lukt het niet om dat mooi op de foto te zetten. De werkelijke vlam is haast niet zichtbaar)

http://img527.imageshack.us/img527/2749/p1000746fk3.jpg

http://img123.imageshack.us/img123/6280/p1000748mo6.jpg

http://img527.imageshack.us/img527/3692/p1000749rg7.jpg

Verder nog een mooi plankje wenge meegenomen. Groot genoeg voor een toets, en lang genoeg om eventueel een hals mee te lamineren. Iemand al eens een toets van Wenge gemaakt? Is er iets waar ik op moet letten? Het zou ongeveer zoals esdoon moeten klinken voor zover ik het begrepen heb.

Ik ben in ieder geval weer tevreden. Ik kan weer twee halzen maken.

Is er misschien interesse om met een grote groep zelfbouwers daar eens op een zaterdag een rondleiding te krijgen, en dan gezamelijk eens lekker te gaan shoppen? Ik weet niet of er een deskundige op toonhoutgebied is daar, maar ik zou eens kunnen gaan informeren. Gewoon ergens in het voorjaar? Of eind mei ( dan heeft iedereen zijn vakantiegeld?)

Is daar animo voor?

Fender75
3 december 2007, 10:35
Goed idee, wil wel eens meer weten over de verschillende houtsoorten en hun klank eigenschappen!

cas121
3 december 2007, 11:06
ja lijkt me wel tof, ik ben ook wel erg benieuwd naar de arnhemse.

Kakihara
3 december 2007, 11:10
Sinds ik bouwplannen heb, vervloek ik mezelf om in the middle of nowhere te gaan wonen. De plaatselijke houtboer heeft zelfs geen mahonie ! Prijs jullie gelukkig, Nederlanders :)
ON TOPIC: lijkt me een mooi stukje hout, G.G.

niekb
3 december 2007, 12:47
He G.G.
Dat worden mooie halsjes. Het lijkt op het hout dat ik gekocht heb voor de top van de lp custom. Dat komt ook bij de Arnhemse vandaan.

Wenge heeft de neiging om wat te splinteren schijnt. Ik heb net de eerste proefslots gezaagd en dat ging prima. Ik heb er nog geen problemen mee gehad.
Ik ben benieuwd hoe het als fretboard aanvoelt. Ik denk dat t fijn hout is voor een fretboard.

Succes ermee!

Groet'n
Niek

oknarb180
3 december 2007, 12:59
Hey G.G.

Je hebt weer een mooi stukkie hout gescoord zie ik!!
goed hoor!!

Wel een leuk idee om iets van een rondleiding te organiseren! Heb nog wel nix nodig, maar het lijkt me wel leuk om met medebouwers in contact te komen.
Mochten we dan weer een mooie plank tegenkomen, dan past ie altijd nog wel in de kofferbak!

Trouwens, ik was van 't weekend nog bij je in de buurt R' dam (Rozenburg), even een Ibanez JEM 7PBK opgehaald. Was voor mij erg plotselinge actie, anders had ik even contact met je gezocht.

vr.gr.

Branko

superfly
3 december 2007, 15:26
Count me in, leuk !!

Wim

G.G.
3 december 2007, 15:35
Animo zat dus. Ik ga wel even mailen van de week. Ik zal het eerst in Arnhem proberen. Niet omdat Amsterdam een mindere houthandel heeft (ben altijd heel goed geholpen in A'dam,) maar omdat de voorraad, op muziekinstrumenten toegespitst, in Arnhem gewoon een stuk groter is.

Javaca
3 december 2007, 16:38
Leuk idee. :D
Als ik met iemand mee zou mogen rijden zou dat fantastisch zijn.

Eind mei is misschien wat dicht op de Meeting?

Orgasmocaster
3 december 2007, 16:39
Verder nog een mooi plankje wenge meegenomen. Groot genoeg voor een toets, en lang genoeg om eventueel een hals mee te lamineren. Iemand al eens een toets van Wenge gemaakt? Is er iets waar ik op moet letten? Het zou ongeveer zoals esdoon moeten klinken voor zover ik het begrepen heb.


hee, post even een foto van je wenge plankje!!
ik heb zelf een wenge nek, maar die heeft dan weer een ebony toets.
Maar het lijkt me wel geschikt daarvoor..
De toon is veel warmer dan esdoorn.. toon is geweldig, maar moeilijk te beschijven.

hmmmm, smooooooth
http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/Ashwenge019.jpg

ernieman
3 december 2007, 17:21
Sinds ik bouwplannen heb, vervloek ik mezelf om in the middle of nowhere te gaan wonen. De plaatselijke houtboer heeft zelfs geen mahonie ! Prijs jullie gelukkig, Nederlanders :)
ON TOPIC: lijkt me een mooi stukje hout, G.G.

Je woont in Veurne? das toch niet zo ver van Kortrijk af? Daar zit Lagae en die hebben een speciale afdeling voor instumenten.

Kakihara
3 december 2007, 17:42
Je woont in Veurne? das toch niet zo ver van Kortrijk af? Daar zit Lagae en die hebben een speciale afdeling voor instumenten.
Hey bedankt voor de tip ! Ga ik zeker eens kijken van zodra ik de tijd eens heb

Van Dattum
3 december 2007, 17:55
Hey kerel! Toch niet naar de dierentuin geweest?? :seriousf:

Mooie stukken! Ik heb zelf een aantal wenge toetsen gemaakt. Gaat prima! Wel uitkijken met splinteren aan de randen. En wenge heeft een vrij grove nerf, maar als je netjes tot korrel 600 en daarna staalwol schuurt, merk je daar qua bespeelbaarheid niets van. Beetje Deense olie erop en geweldig! En als je een beetje dosse gezaagde toets hebt, zit er natuurlijk een schitterende vlam in!

Enne.... voor een excursie naar Arnhem ben ik altijd te porren!!

hassent
3 december 2007, 18:39
Jij hebt ook altijd mazzel met dat hout hé!

Count me in voor een excursie bij de AFH! Volgens mij werkt daar ook iemand die verstand heeft van instrumentbouw.

Wheelie
3 december 2007, 19:22
En niet even goedendag komen zeggen? Ik woon potverdomme 5 min fietsen vanaf de AF. :D

Maar wel een erg mooi plankje. Is de AF groot genoeg voor een excursie? Volgens mij ben je er op eigen houtje (haha, de woordspeling) ook redelijk snel doorheen.

Gitaarbouwer
3 december 2007, 19:32
Ik ga mee!

Wil wel eens met eigen ogen zien waarom gitaarbouwers altijd zo staan te kwijlen daar:)

<edit> en daarna natuurlijk met z'n allen bij Wheelie op de koffie:) </edit>

KoenB
3 december 2007, 21:55
Lijkt me topidee! Ik wil best mee. Nice plankje trouwens, zeker voor 49 een nette score

superfly
3 december 2007, 22:14
Als er tijd over is, na de koffie bij Wheelie, met zn allen gaan kwijlen bij Baptist, nog zo'n topzaak in Arnhem................. :dance:

Javaca
3 december 2007, 22:42
Goed idee :)
Trakteer jij iedereen op een leuk Lie Nielsen schaafje? ;)

superfly
3 december 2007, 23:15
Mwah, dat ligt aan het aantal deelnemers. Een glaasje Titebond de man kan er altijd vanaf (Original versie hé, ik ben best een gul).

G.G.
4 december 2007, 10:19
Mailtje verstuurd:


"Goedendag,

Afgelopen zaterdag was ik bij u en heb een prachtig stuk esdoorn gekocht om twee gitaarhalzen te bouwen. Ik bedacht me dat het leuk zou zijn om met een clubje fanatieke zelfbouwers eens een bezoekje te brengen aan Arnhem. Zou het mogelijk zijn dat wij een keertje in april of mei met een aantal man langs zouden kunnen komen voor een korte rondleiding met wat interessante uitleg op houtgebied (toegespitst op muziekinstrumenten, eigenschappen van bepaalde soorten, waar naar te kijken bij het uitkiezen etc...)? Daarna natuurlijk het nodige shoppen van hout. Een zaterdag, laat in de ochtend, geniet de voorkeur aangezien wij uit het gehele land komen (ik kom zelf uit Rotterdam)

De aantallen zijn nu nog een beetje moeilijk in te schatten, maar ik denk persoonlijk dat er minimaal 10 personen komen.

Graag hoor ik van u of u het idee interessant vind,

Met vriendelijke groet,

Joris"

Zelf heb ik een redelijke kofferbak, dus zou eventueel 2p mee kunnen nemen vanuit (omgeving) Rotterdam.

Als AF het een prima idee vind, dan maak ik wel een appart topic voor watbetreft de meeting, incl. een carpool lijst.

Misschien gelijk een bezoekje aan Baptist (http://www.baptist.nl/webwinkel_houtbewerkers.asp) eraan vastkoppelen?

G.G.
4 december 2007, 13:48
Ik heb al antwoord terug gekregen. Het lijkt ze bij de Fijnhouthandel een leuk plan, maar het moet dan wel redelijk vroeg op de ochtend (aangezien zij om 12:00 uur stoppen , en wij EN een rondleiding EN tijd om te shoppen willen hebben).


Misschien is ergens in April een leuk moment (is niet te dicht op de DGBM)

niekb
4 december 2007, 16:23
hee goed plan!

Ik ben van de partij

Van Dattum
4 december 2007, 19:28
Geweldig GG!! Kan ik meteen een plekje reserveren op je achterbank (Gouda)?

G.G.
4 december 2007, 19:34
Geweldig GG!! Kan ik meteen een plekje reserveren op je achterbank (Gouda)?

Bijrijdersstoel ook goed? Dan heb ik nog een plekje op de achterbank, en dat andere plekje is voor hout (dat te delikaat is om in de kofferbak te pleuren)

Van Dattum
4 december 2007, 20:07
Cool!!! En dan met een vonkentrekkende achteras terug naar het westen!

hassent
4 december 2007, 21:04
Ik ben waarschijnlijk ook wel van de partij (ga misschien ergens in die tijd nog op vakantie, maar da's nog niet zeker). Ik vertrek vanuit Zevenbergen en kan ook wel wat mensen meenemen. M'n kofferbak is groot genoeg :seriousf: voor 'additionele zaken op de terugreis'.

Orgasmocaster
4 december 2007, 21:48
Ik wil ook mee!!! :mad:

niekb
4 december 2007, 23:53
Ik wil ook mee!!! :mad:

Als je een retourtje texas regelt dan kom ik je wel ophalen
haha

rickert
5 december 2007, 01:11
Ga je er een schutting van bouwen?

Wheelie
5 december 2007, 08:13
Count me in........
Als iemand achterop de fiets mee wil rijden, dan hoor ik het wel :D

G.G.
5 december 2007, 08:31
Ga je er een schutting van bouwen?

Ik niet. Maar ik wil wel wat bodyhout voor een strat en een tele (jaja... een tele, sinds jij, Mitch, Hans en ik bij Feedback geweest zijn. Moet een Baja achtig apparaat gaan worden.)

Kim Wilson
5 december 2007, 08:34
Ik niet. Maar ik wil wel wat bodyhout voor een strat en een tele (jaja... een tele, sinds jij, Mitch, Hans en ik bij Feedback geweest zijn. Moet een Baja achtig apparaat gaan worden.)
Haha, ik heb wel wat teweeg gebracht! :seriousf:

Mooi initiatief trouwens, dat uitstapje naar de fijnhouthandel. Kun je hier niet beter een apart topic van maken?

G.G.
5 december 2007, 08:49
Kun je hier niet beter een apart topic van maken?

Komt er wel aan, zodra een datum en tijd bekend is. Dan maak ik gelijk een carpoollijst in de eerste post, en kunnen we 06-jes per PM uitwisselen. Had het alleen hier ff gepost om de animo te checken.

vosarnout
5 december 2007, 08:57
Ik weet dat op maandag bij de amsterdamse fijnhout handel Nikola Adamovic altijd aanwezig is, speciaal voor muziekinstrumenten afdeling. Dat zou perfect zijn om meer info over verschillende houtsoorten, karakteristieken etc te krijgen. Wellicht is er ook zo iemand in arnhem aanwezig?

G.G.
5 december 2007, 09:24
Ik weet dat op maandag bij de amsterdamse fijnhout handel Nikola Adamovic altijd aanwezig is, speciaal voor muziekinstrumenten afdeling. Dat zou perfect zijn om meer info over verschillende houtsoorten, karakteristieken etc te krijgen. Wellicht is er ook zo iemand in arnhem aanwezig?

Er is iemand die de rondleidingen normaal verzorgd, maar wat hij van instrumenten afweet , dat weet ik niet. Hij heeft nu griep, en is dus niet bereikbaar. Zodra hij beter is, dan hoor ik meer van hem.

Nikolai heeft mij in A'dam een aantal keren prima geholpen. Maar Arnhem leek me leuker, aangezien de voorraad tonehout veel groter is (dat was een beetje mijn afweging + dat de Baptist in de buurt zit).

Amsterdam ligt dan misschien een beetje gunstiger (voor mij zeker), maar ik vond het ook wel leuk eens wat in het oosten te doen. Heb het idee dat alles toch al in de randstad gebeurd, en dit is misschien wel leuk voor de jongens die aan de andere kant van het land wonen.

Verder speelt het aanbod voor mij een grote rol. Ik ga maar 1 of 2 keer per jaar hout shoppen (en denk dat het voor de meesten ook niet een wekelijkse aangelegenheid is). Voor een beetje keus wil ik dan best een paar km extra rijden.

Misschien kunnen we kijken of we in het najaar (als Arnhem een succes is) ook zoiets in A'dam kunnen organiseren. Ik kan tegen die tijd (dan zijn we al bijna een jaar verder) wel eens kijken of ik wat kan regelen met Nicolai. Maar dat wordt wel heel ver in de toekomst kijken. Ik wil eerst ff proberen een leuke meeting op te zetten in Arnhem, en van wat ik uit het mailtje begreep dat ik terug kreeg, hebben ze daar in Arnhem wel oren naar.

Zakelijk is het voor hun ook wel interessant, want het is toch een beetje gratis reclame, al die reacties hier op het forum.

Ohja.... ik ga niet lopen lobbiën over groepskortingen etc.... als we met een grote club komen. Ben allang blij als zij de moeite nemen een leerzaam verhaal te geven over hout, en ons de tijd geven lekker te zoeken, en hun hulp daarbij te gebruiken.

Ik ben in iedergeval al lekker aan het plannen en ontwerpen:

http://img363.imageshack.us/img363/3763/p1000750lt5.jpg

Wordt een setje van twee stuks, een strat en een tele, met het stuk esdoorn dat ik zojuist gehaald heb voor de halzen. Een van de twee krijgt een wenge toets, waarschijnlijk de strat.

Voor de strat heb ik deze tekeningen besteld:
http://buildyourguitar.com/books/strtplan/index.asp

rickert
5 december 2007, 11:53
KOeL!!!!!!!!!!

G.G.
1 januari 2008, 12:52
Is er iemand die ik als tweede contactpersoon kan opgeven? Iemand die ook heel graag in het voorjaar mee naar de AF wil?


Ik ga van de week contact opnemen om een afspraak te maken, maar qua werk kan ik niet zo ver vooruit kijken, dus heel misschien kan ik er zelf niet bij zijn.


Wie kan ik als tweede contactpersoon van ons opgeven?

superfly
1 januari 2008, 14:15
je hebt PM

no 1 hops
1 januari 2008, 16:17
geen reversed head voor de tele?

G.G.
1 januari 2008, 18:05
Heb mail gehad van Gitaarbouwer en Superfly. Die twee houd ik even als tweed contactpersoon, en zij krijgen alle emails als cc'tje mee, zodat we met de meeting een paar mensen hebben als eventueel aanspreekpunt etc...

nevyn292
1 januari 2008, 18:38
ik zou ook verdomd graag meewillen! wat extra kennis zit ik nooit om verlegen :hippie:

(even heel erg brutaal: G.G., ik zie dat jij in rotterdam zit, ik woon er net 2 minuten fietsen vandaan, zou ik dan eventueel bij jou kunnen meerijden?)


en ik zie de hele taferelen al voor me als we gaan, word vechten om het hout als dat vrouwen doen om kleren in de uitverkoop :chicken:

KoenB
1 januari 2008, 18:54
Rotterdam en regio: Ik woon in Delft en heb een weekend OV kaart. Dat betekent dat ik gratis kan met de trein, en een aantal mensen met mij mee met 40% korting :)

G.G.
1 januari 2008, 20:36
ik zou ook verdomd graag meewillen! wat extra kennis zit ik nooit om verlegen :hippie:

(even heel erg brutaal: G.G., ik zie dat jij in rotterdam zit, ik woon er net 2 minuten fietsen vandaan, zou ik dan eventueel bij jou kunnen meerijden?)


en ik zie de hele taferelen al voor me als we gaan, word vechten om het hout als dat vrouwen doen om kleren in de uitverkoop :chicken:

Volgens mij had ik nog een plekje, lees dit topic ff door, ik dacht dat ik maar 1 persoon in mijn wagen had, (naast mij).

Heb in totaal 3 plekken (mij inbegrepen) het andere plekkie op de achterbank is voorlopig gereserveerd voor het hout van de inzittenden), dus volgens mij kan het (lees ff die 5 pag. door).

nevyn292
1 januari 2008, 20:54
Volgens mij had ik nog een plekje, lees dit topic ff door, ik dacht dat ik maar 1 persoon in mijn wagen had, (naast mij).

Heb in totaal 3 plekken (mij inbegrepen) het andere plekkie op de achterbank is voorlopig gereserveerd voor het hout van de inzittenden), dus volgens mij kan het (lees ff die 5 pag. door).

wat ik zie, is dat van dattum meerijdt

als ik dan achterin zou kunnen zou ik daar toch vrij blij mee zijn. ben erg leergierig naar hout! :hippie:

G.G.
1 januari 2008, 20:58
wat ik zie, is dat van dattum meerijdt

als ik dan achterin zou kunnen zou ik daar toch vrij blij mee zijn. ben erg leergierig naar hout! :hippie:

Nou, da's dan geregeld. Dan is nu mijn auto vol.

Heb net een mail gestuurd naar AF, Gitaarbouwer en Superfly.....

Nog ff afwachten, wanneer ik een datum terug krijg, hopelijk 29 mrt, 5 apr. of 12 apr. open ik wel ff een nieuw topic dat alleen over die meeting gaat. Daarin kunnen we dan verder plekken in auto´s, etc regelen.

Hoop van de week meer te kunnen vertellen.

tilma800
1 januari 2008, 23:36
Leuk, lijkt me mooi om mee te maken. Ik heb al eens een gitaar gebouwd van hout uit Amsterdam. Nu nog een project verzinnen :P

Ik denk een soort 12- snarige LP DC pro die hol is van binnen met een neck-throug hals...
Maar mezelf kennende kan dit nog best veranderen.

Barloef
3 januari 2008, 21:27
Hallo allemaal,

Ik ben helemaal nieuw op deze site en ben sinds een week of 2 hier bijna alle projecten aan het lezen. Ik moet zeggen dat het begint steeds meer te kriebelen om ook te proberen zelf een gitaar te maken.
Eerste gedachte is om te beginnen met een telecaster. Maar ik ga me eerst maar eens ik meer verdiepen in de materie.

Het lijkt mij daarom ook erg leuk en leerzaam om mee te gaan naar de Arnhemse Fijnhouthandel als dat mag.

Ik woon in Almere maar werk in Amsterdam vlakbij de amsterdamse fijnhout.
Daarnaast zit ik van maart tot september in de weekenden op de camping in Hoenderloo en dat is weer vlak bij Arnhem. Hopelijk kan ik mezelf bedwingen om niet elke week langs te gaan :)

nevyn292
9 februari 2008, 14:16
toch nog maar even een bash, aangezien ik er helemaal niks meer over hoor

G.G.
22 februari 2008, 18:59
toch nog maar even een bash, aangezien ik er helemaal niks meer over hoor

ben net een paar weken weg geweest. Begin van de week ga ik ff bellen.