PDA

View Full Version : Collings



Butcher
2 februari 2003, 08:47
Ik heb een Collings acoustische gitaar. Zijn er mensen die hiermee bekend zijn? Dit is een van de beste gitaren die ik ooit in m'n handen gehad heb. Martins zijn lachertjes.

Tolstoj Lighting
2 februari 2003, 20:44
Oef, ik was een jaar terug in Duitsland en daar stond zo'n prachtige gitaar in een glazen vitrine met luchtbevochtigers en iemand met 'waakogen'. Ja, ik mocht even spelen en oei oei oei wat hemels, maar meer weet ik er niet over. Geweldig.

axmaster
9 maart 2003, 22:09
He Butcher, je ben vast een gelukkig man! Collins kom ik vaak tegen in de klasse Froggy Bottom, Dana Bougeois, Santa Cruz, MacAllister. Ik speel zelf (o.a.) op een Larrive OMV-09, ook niet mis, maar Collins is weer een klasse hoger. Overigens, Martin maakt ook gitaren die zich kunnen meten met Collins (42- en 45 series), maar die kom je in Nederland nauwelijks tegen. Wat er doorgaans in de winkels hangt is inderdaad geen competitie voor Collins. Wees er zuinig op!

flyingbikerman
14 maart 2003, 19:51
Wat kost dat nou?

Butcher
14 maart 2003, 21:36
Ik heb een Collings D2H, die hetzelfde is als een Martin D-28 (H is de 8ste letter in 't blahblahblah).

Het probleem dat ik met Martins heb is dat ze nogal wisselvallig zijn qua onderlinge kwaliteit, en ik heb ook nog nooit een post-1989 Martin gespeeld die ik goed vond klinken. Er is mij verteld dat ze in '89 andere lijm zijn gaan gebruiken die uitgedroogd als een soort schokbreker werkt waardoor de trilling van de klankkast onderbroken wordt bij de hogere frequenties.

Ik heb verder geen flauw idee hoeveel een Collings kost, alhoewel ik in 2002 Guitarist Buyers Guide zag staan dat een D2H rond de $3000.= kost. Maar dit is een "list" prijs, als je 'm in een winkel koopt ben je ong. 15% goedkoper uit. En ik heb 'm gekregen, ik wist alleen niet al te veel van Collings, dus vandaar dat ik deze topic ben gestart.

Desalniettemin ben ik erachter gekomen dat Collings z'n gitaren zelf bouwt met 3 collegas in Austin, TX, en hij bouwt er 400 per jaar. Daarvan kiest hij de beste 100, en de rest wordt vernietigt, letterlijk.

axmaster
17 maart 2003, 22:35
Gekregen zeg je? Wie is die gulle gever? Heeft hij of zij behoefte om iemand nog een dergelijke gitaar kado te doen? Ik hou me aanbevolen!

Butcher
18 maart 2003, 09:05
Nou... het was niet zo van "okay... het is Sinterklaas, hier hebbie een gitaar, veel plezier ermee..." Ik heb twee weken verbaal misbruik van een producer moeten doorstaan om erachter te komen dat ik niet betaald zou worden, en heb het ding pas gekregen toen ik via m'n advocaat weigerde om copyrights op te geven. Klinkt beter dan dat het is... Nu heb ik een perfecte gitaar en geen geld om peuken te kopen. :smile: