PDA

View Full Version : Fretten: 2 x HELP!



KoenB
2 december 2007, 23:51
Jongens en meiden, ik ben mn eerste halsje aan het fretten. Valt nog vies tegen! Alle fretjes zijn inmiddels erin getikt, sommige zijn al bijgevijld aan de zijkantjes. Nou zit ik met 2 problemen:

- Sommige fretjes springen een beetje omhoog aan de zijkanten. Je kan er op meppen of persen wat je wilt, ze gaan omlaag, maar buigen gewoon weer omhoog (logisch opzich, metalen veren door). Maar hoe krijg ik dit weg? Een beetje constructielijm misschien om de boel vast te houden?

- En dan probleem 2. Ik heb per ongeluk met vijlen een randje van het fretboard zitten vern**ken. Dit wil ik graag wegwerken door iets te bouwen met een stukje resthout van het fretboard... wat ik dus niet meer heb. Stomme vraag: heeft iemand een stukje palissander over (heel klein maar, een stukje van 3 bij 1 cm op fretboard dikte)? En zo ja, kan diegene dat naar mij sturen per post, zodat ik mijn geliefde fretboard (uiteraard, met ingebouwde LEDs, reputatie hoog houden) kan redden? Alvast bedankt.

(welk fretboard erop zit? http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_341&products_id=3454 . Ik heb geen idee wat voor palissander het is helaas)

Mattia
3 december 2007, 07:08
1) je hebt toch wel de frets voorgebogen, zodat ze meer bolling hebben dan de uiteindelijke toets? Dat, in combinatie met je tiktechniek (tikken, niet hard hameren) moet ervoor zorgen dat de fret eindjes blijven zitten. Ik gebruik ook secondenlijm om ietwat wispelturige freteindjes op hun plek te houden, maar dan met name bij bindings, waarbij ik de tang heb weggesneden, en er dus minder ondersteuning/grip voor de uiteindjes is.

2) Wil ik best doen, maar maak eerst eens een goede, natuurgetrouwe foto zodat ik (of desnoods een ander) even een passend stukje kan vinden. Zal wel indisch palisander zijn, trouwens, maar dat spul kan enorm varieren qua kleur.

no 1 hops
3 december 2007, 08:20
het is wat mosterd na de maaltijd, maar wie weet voorde volgende keer.

als je de frets vorodat je hem intikt voorbuigt, liever iets meer dan nodig schuift hij bij het intikken ook zijdelings in het hout waardoor hij wat meer body krijgt.
daarbij maak ik de frets iets langer om ze na inhameren op die uiteinden nog een tik na te geven (niet te hard natuurlijk)

een houten stokje voor het aandrukken, en seconden lijm zou moeten helpen zoals mattia al vertelde

KoenB
3 december 2007, 22:15
Goed, dat voorbuigen had ik dus niet gedaan. De straal van de fretjes was wel iets kleiner dan die van het board maar het scheelde niet veel. Onthouden voor de volgende keer, van je fouten leer je he. Die vervelende fretjes plak ik wel met een beetje superlijm.

Ik zal eventjes een fotootje schieten van het stukje palissander.

*maakt foto*

Zo, hier is ie, beetje uitgeknipt
http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/verkloot.jpg

Het is een klein stukje maar, genoeg om met een klein restje pali op te lossen

oknarb180
3 december 2007, 23:08
Hey KoenB,

Ik ben niet de eerste die het zegt maar, yep voorbuigen!
Zie onderstaande foto's, zijn van de hals van m'n PRS.

http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/42.jpg
http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/43.jpg
http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/45.jpg

Zoals je kunt zien, geeft dat een mooi en strak resultaat en ik heb geen lijm gebruikt.
Bindings heb ik nog geen ervaring mee, maar ik heb wel van meerdere hier op het forum begrepen dat ze een duppeltje secondelijm gebruiken aan de einden van de fretten.

vr.gr.

Branko

G.G.
4 december 2007, 09:57
Zelf gebruik ik ook altijd voorgebogen draad. Ik hamer van het midden uit naar de zijkanten en gebruik een lat esdoorn om de frets erin te rammen. Als de radius klein genoeg is, blijven de uiteinden altijd mooi zitten. Ik gebruik ook nooit lijm.

KoenB
7 december 2007, 00:54
Duidelijk wat ik fout het gedaan. Maar nog steeds niemand die een piepklein restje palisander heeft ?

Mattia
7 december 2007, 06:13
Duidelijk wat ik fout het gedaan. Maar nog steeds niemand die een piepklein restje palisander heeft ?

Ja hoor, PM me maar.

Mattia

harrie
7 december 2007, 08:08
Hoe vaak kan een gitaar gerefret worden voordat hij bij het grof vuil kan?

no 1 hops
7 december 2007, 08:32
zou mij niet verbazen als het antwoord 'bijna eindeloos' zou zijn
als het fretsboard niet verslijt/versleten is (soms komt er een soort van spoorvorming op) kun je de frets verwijderen en er weer nieuwe inzetten.
probleem kan worden dat de sleuf te wijd word en de frets niet pakken.
uiteindelijk zou ook dat op te lossen zijn door ze dicht te maken en opnieuw te zagen.
met hout kun je ver gaan lijkt mij
(maar dit is dus mijn persoonlijke mening)

Mattia
7 december 2007, 09:56
Bijna eindeloos, ja. Nog langer als je stainless steel frets gebruikt, en hoe groter de frets, hoe langer ze mee kunnen (meer materiaal om te kunnen dressen). Maarja, iemand met meer dan een gitaar, die verslijt frets lang niet zo snel, en een toets moet je enkele tientallen keren kunnen refretten. Da's meerdere mensenlevens.

En, tja, worst-case scenario: toets eraf, niewe toets erop. Zo ingewikkeld is het nou ook weer niet. Misschien een beetje duur als je het niet zelf kan, dat wel.

G.G.
7 december 2007, 10:07
En, tja, worst-case scenario: toets eraf, niewe toets erop. Zo ingewikkeld is het nou ook weer niet. Misschien een beetje duur als je het niet zelf kan, dat wel.

Jaartje geleden:


Heb vroeger niet opgelet bij Creatief met Kurk.

Heb een hals binnen gekregeen die ik wel ff wilde strippen voor de halspen en de toets voor een bouwprojectje.

Het zat niet mee. De hals bleek smaller dan dat ik prettig vind. Ook zaten er een paar hele dubieuse beschadigingen op de hals (waarschijnlijk ooit eens opnieuw gefret en de frets bijgewerkt met een of andere powertool :mad: De snaren zouden in combinatie met een floyd bij de hoogste frets van de hals af lopen.

De stemmechanieken, die kan ik wel op marktplaats gooien, dus toen had ik in ieder geval de lockingnut en de halspen nog.

Eerst geprobeert met een strijkbout de toets los te krijgen. Tot mijn verbasing begonnen de positiedots te smelten.

Dan maar grof geweld om de halspen te bevrijden uit de hals.

Ik een beitel pakken en rammen. Ik was alleen vergeten dat mijn linkerhand zich aan de verkeerde kant van de beitel bevond.

AAAAUUUUUUUU!!!!!!! Zie ik ineens de beitel een heel stuk in mijn hand verdwijnen tussen duim en wijsvinger (die plooi als je met duim en wijsvinger een L-vorm maakt).

Jas aan en maar ff naar de huisarts wandelen.

Resultaat:

1x kapote hals
geen bruikbare toets
halspen bleek ook bagger

Groot diep gat in mijn hand,
niets in mijn hand is gelukkig helemaal doorgesneden.

Hand in het verband, mag hem voorlopig niet bewegen in verband met het risico dat ik wel iets compleet doorscheur.

En, een antibioticakuur.





Iemand ook zo iets stoms meegemaakt waarbij je dacht, dit is lekker gemakkelijk en goedkoop?

Iemand nog een leuk adresje waar je voordelig een toets, fretdraad en een halspen kan halen :)

had ik maar opgelet bij Creatief met Kurk



(tikt trouwens wel lastig met 1 hand :) )

no 1 hops
7 december 2007, 10:59
G.G

nergens om, maar dat je grote handen hebt , okay
maar volgens mij moet je een octopus zijn want ik snap niet hoe je met twee handen een beitel in de ene hand , deze op je andere hand kan houden en dan nog meppen.

KoenB
8 december 2007, 17:56
Ach, hoe hij het voor mekaar heeft gekregen weten we mss niet maar het zal niet lekker gevoeld hebben. Sowieso lijkt me een hals slopen voor een halspen en fretboard wel een beetje zonde, dan toch maar eventjes stewmaccen.

Mattia ik heb je gePM't :)