PDA

View Full Version : hulp nodig bij het kopen van mijn eerste gitaar



Franzie
2 december 2007, 22:14
Hallo allemaal,

Ik weet weinig van gitaren af maar ik en mijn broertje gaan allebij een gitaar kopen. Hij een acoustische en ik een electrische, kunnen we onderling ook uitwisselen :).

Mijn budget is 150-200 euro eventueel iets boven de 200. Nu leek het mij het makkelijks om voor een beginnersset te gaan ipv de dingen apart te kopen.

Ik heb op de site www.musicstore.de gekeken en ik heb daar een aantal sets gezien:

-LTD M-10 Pack BK Black 219 euro
-Fender Squier Electric Pack SE-100 BK SP10-Amp,Bag,Kabel,Gurt,Tuner 159 euro
-Ibanez Jumpstart Paket GRX40 Black 219 euro
-Paket, Yahama ERG-121, GA-15,B YT-100,Bag,Gurt,Kabel,Plektren 189 euro

En heel misschien deze: (hij is eigenlijk te duur dus alleen als het echt de moeite waard is)

Yamaha Paket, Yamaha EG-112, GA-15, YT-100, Gurt, Kabel, Plektren, 244 euro

Kunnen jullie mij misschien een of meerdere van dezer sets aanraden en ook kort vertellen waarom of kan ik beter de dingen apart kopen?

Alvast bedankt!


Franzie

tabmaniac
2 december 2007, 22:48
begin niet aan de starter sets, zelden een goede tegen gekomen..
je kunt beter je eigen spul samenstellen.

Spaar gewoon wat door, met een budget van 400 kun je al veel meer!

Mr.Fingers
2 december 2007, 22:49
Kalm blijven


Zoekmachine al geprobeerd??? staan 20000 van die beginnersgitarentopics.


en nu onvriendelijk:


USE THE FUCKING SEARCH ENGINE


Of ga blokfluit spelen ;)

Rocketman
2 december 2007, 23:00
Ik zou zeggen probeer een budget van 2 a 4000 euro. Zitten best aardige gitaren tussen.

Franzie
2 december 2007, 23:01
begin niet aan de starter sets, zelden een goede tegen gekomen..
je kunt beter je eigen spul samenstellen.

Spaar gewoon wat door, met een budget van 400 kun je al veel meer!

Het probleem is dat doorsparen geen optie is het wordt namelijk mijn kerst cadeau en het budget is 150-200. Ik kan wel nog 50 euro max zelf bijleggen maar doe ik liever niet omdat ik aan het sparen ben voor een roadtrip met mijn vrienden maar we hebben geen auto dus we moeten een redelijk start capitaal hebben.

edit: ik zal nu ook wel eerst ff de zoek functie gebruiken :)

Luke-wannabe
2 december 2007, 23:03
Dat budget kun je gitaar mee spelen, maar dan heb je wel prut..

Franzie
2 december 2007, 23:19
Ik zoek gewoon een beginners gitaar, en meer kan ik niet uitgeven. Het is geen gitaar of een goedkope. Miss dat ik samen met mijn broertje een één gitaar maar moet kopen, dan is het budget 400 euro.
Maar ik had gelezen dat een yamaha 112 een goede beginners gitaar was dus eventueel die met een redelijke versterker?

Nevaratoiel
2 december 2007, 23:21
Voor een redelijke (beginners)versterker ben je al minimaal 250 euro verder, dus 200 euro is echt te weinig voor een gitaar EN een versterker.

s0ck
2 december 2007, 23:22
Zou voor de squire gaan, redelijke kwaliteit waar je als beginner prima mee kan oefenen. ibanez is meestal bagger onder de 250 euro, ook als beginner gitaar.

en als je dan later genoeg geld hebt koop je een mooie fender :)

s0ck
2 december 2007, 23:24
wat je trouwens ook kan doen, is gewoon bij feedback of nederlandmuziek.nl kopen, dan kan je wat duurder gaan en gewoon op afbetaling doen, kost je 2% rente maar dan kan je wel de betaling spreiden over een jaar, moet je wel minimaal 18 zijn dus mischien even aan je ouders vragen.

heb ik namelijk ook gedaan toen ik 17 was en een dure marshall versterker kocht, had net iets te weinig dus heb het op afbetaling gedaan :)

JeeBee
2 december 2007, 23:29
Voor een redelijke (beginners)versterker ben je al minimaal 250 euro verder, dus 200 euro is echt te weinig voor een gitaar EN een versterker.

Nee hoor je hebt voor slaapkamergebruik leuke ampjes voor onder de 100 euro. Ik heb er net 1 voor mijn zoontje gekocht voor 65 eur: goede clean en zowaar een lekkere crunch, stond er zelf versteld van: KUSTOM Dart 10

Ik denk dat het zo te lezen toch een starterset wordt. Die yamaha's zijn niet al te slecht....

Franzie
2 december 2007, 23:39
Bedankt voor jullie reacties, tot nu toe gaat mijn voorkeur voor de yamaha 112 set. Alleen jammer dat hij zwart en wit is, vind houtkleur namelijk mooier.

Luke-wannabe
2 december 2007, 23:42
In dat geval moet je gewoon voor een starterssetje gaan :)

s0ck
2 december 2007, 23:42
Franzie, kijk ook eens op feedback.nl
staat een leuke dean voor 99 euro, heb hem in het echt gezien zaterdag en zag er nog redelijk uit voorr een beginners gitaar. en is in hout kleur :)

JeeBee
2 december 2007, 23:44
Yep en we willen weten wat het geworden is. En natuurlijk met foto's!! :cheerup:

Franzie
2 december 2007, 23:46
Franzie, kijk ook eens op feedback.nl
staat een leuke dean voor 99 euro, heb hem in het echt gezien zaterdag en zag er nog redelijk uit voorr een beginners gitaar. en is in hout kleur :)
Is dat niet een beetje weinig geld en dus geen goede gitaar?

Luke-wannabe
2 december 2007, 23:52
Mijn broertje heeft die gieter en ik vind hem voor het geld magnifiek! Ik zou voor die gaan en dan voor 100 - 150 euro een leuk klein ampje erbij. Heb je een superset voor weinig geld :)

JeeBee
2 december 2007, 23:55
Nogmaals, tip voor een voor dat geld uitstekend versterkertje: KUSTOM DART 10 ! If you hear it you buy it :rockon:

Franzie
3 december 2007, 00:01
Nogmaals, tip voor een voor dat geld uitstekend versterkertje: KUSTOM DART 10 ! If you hear it you buy it :rockon:
Ok, bedankt voor de tip. :)

Franzie
3 december 2007, 00:03
En nu ik er over nadenk koop ik denk ik ook geen set, daar zitten ook dingen in die ik niet persé nodig heb en later nog kan kopen zoals een draag tas enzo.

Dirkdewaard
3 december 2007, 00:59
Mijn eerste gitaar was een samick setje, met versterker en tas.
Ik heb nog nooit zo veel lol gehad met een gitaar. Ik dat opzicht was het de beste gitaar die ik ooit heb gehad. Ik betaalde 250 gulden en heb hem samen met mijn moeder opgehaald in Volendam.

Ik zal de dag nooit vergeten dat een vriend van mijn vader "Castle made of sand" speelde op de ding met de overdive een beetje open. Het was het beste geluid dat ik ooit had gehoord en ooit zal horen.

Hoe duurder de gitaar hoe meer je gaat mierenneuken en hoe minder het om de muziek gaat.

Koop die set en geniet ervan, laat je niet gek maken.

HotRat
3 december 2007, 11:40
OF kijk 2 de hands rond, met wat geduld is veel mogelijk...
Ik kocht (weliswaar apart) een squier strat en een vox 15W valvetronix (aanrader) in bijna nieuwstaat voor onder de 200 euro en dat speelt/klinkt best goed...

hezz
3 december 2007, 12:08
Is een kleine Orange versterker niets? Ik speel nog (totdat ik ooit een buizenamp koop) op m'n Orange Crush 30R, perfect voor thuis en met een leuke overdrive. Nieuw voor €160 was het volgens mij.

Er is ook een 15 watts versie voor €70, maar of daar ook een overdrive op zit weet ik niet. Er zat wel een tuner op, opzich ook erg handig als je begint. Wel nog steeds handmatig leren tunen though!

Wizz
3 december 2007, 13:14
Ik zou, voor de zoveelste keer, de volstrekte beginner willen aanraden bij de winkel in zijn eigen woonplaats te shoppen. Ik word er doodziek van, die pikkies die allemaal zo nodig in het buitenland moeten shoppen, en dan mag de plaatselijke muziekboer "service"verlenen als het eerste gebroken eetje niet zonder hulp vervangen kan worden. En dan nog janken ook als 'ie dat verrekt...

Wizz

MartijnZeij
3 december 2007, 17:15
Eerst afvragen wat voor muziek je gaat spelen, voor dat je het eerste de beste pack koopt :p Het is idd beter om een setje te kopen boven de 400 euro, maar niet iedereen heeft een goed budget(ik ook niet). Een squier voldoet goed aan beginnerseisen, je kan de elementen later ook vervangen door betere. Qua versterker zou ik voor een spider line 3 gaan of een roland cube. Dit is bij elkaar ongeveer 300 euro, kijk anders is op marktplaats voor een gitaar

JeeBee
3 december 2007, 18:35
Ik zou, voor de zoveelste keer, de volstrekte beginner willen aanraden bij de winkel in zijn eigen woonplaats te shoppen. Ik word er doodziek van, die pikkies die allemaal zo nodig in het buitenland moeten shoppen, en dan mag de plaatselijke muziekboer "service"verlenen als het eerste gebroken eetje niet zonder hulp vervangen kan worden. En dan nog janken ook als 'ie dat verrekt...

Wizz

Vanwaar die irritatie: heb je zelf een lokale muziekwinkel?

Lexvandoef
3 december 2007, 18:57
Vanwaar die irritatie: heb je zelf een lokale muziekwinkel?

Nouja lokaal, hij werkt bij Nederland Muziek.

Tsja en die irritatie, ik snap het aan de ene kant wel, maar goed als je iets voor bijna de helft van de prijs ergens anders kan krijgen, dan ben je toch gek als je dat niet doet? Dat doet iedereen, ook als het niet om gitaren gaat.

JeeBee
3 december 2007, 19:03
Nouja lokaal, hij werkt bij Nederland Muziek.

Tsja en die irritatie, ik snap het aan de ene kant wel, maar goed als je iets voor bijna de helft van de prijs ergens anders kan krijgen, dan ben je toch gek als je dat niet doet? Dat doet iedereen, ook als het niet om gitaren gaat.

Precies! Overigens koop ik ook regelmatig wat bij mijn lokale shop, al is ie meestal wat duurder, maar dat gun ik die vent wel want hij staat altijd voor me klaar. Dus ik spreid het wat....en het bezoeken van een grote zaak in het buitenland vind ik altijd een leuk daggie uit (hoewel soms verrekte duur tripje) :cheerup:

Wizz
3 december 2007, 20:01
:seriousf: Ik geef alles toe :chicken: .
In mijn emotionele post zeg ook eigenlijk wel waar de irritatie vandaan komt :
Juist de beginner zou imo gebaat zijn bij een relatie met de winkel om de hoek.

Wizz

JeeBee
3 december 2007, 20:14
:seriousf: Ik geef alles toe :chicken: .
In mijn emotionele post zeg ook eigenlijk wel waar de irritatie vandaan komt :
Juist de beginner zou imo gebaat zijn bij een relatie met de winkel om de hoek.

Wizz

Daar kan ik me wel in vinden, vooropgesteld dat die winkel wel wat fatsoenlijks te bieden heeft. (Ik moet in 1 keer denken aan die koektrommel die mijn lokale shop mij 30 jaar geleden aanprees :p) .

Franzie
3 december 2007, 20:41
Ok, ik heb met wat goede argumenten het totale budget weten te verhogen tot zo'n 280 euro.
Ik dacht dus nu ongeveer 200 te besteden aan een gitaar en 80 aan een versterken (eventueel 2e hands, hoeft niet al te hard te kunnen omdat ik voorlopig alleen maar op mn slaap kamer ga spelen.)
Nu heb ik op youtube naar wat gitaren geluisterd en vond ik de gitaren met alleen maar single coils niet zo vet klinken. Die met humbucker klonken cool vooral met distortion :).
Dus het wordt een met humbuckers of een combinatie van singecoils en humbuckers. Welke van de twee weet ik nog niet.
Nu heb ik een aantal gitaren gezien die mij wel intressant leken:

-Ibanez GSA 60 199 euro
-Dean Vendetta 1 GN/ 1.F NT 199/189 euro
-Squier Affinity Fat Strat black 169 euro
-Squier Tele Custom 199 euro
-Epiphone Les Paul Special II 179 euro
-Yamaha EG 112 BL 179 euro (vind k wel niet mooi)
-Yamaha Pacifica 012 BK 189 euro ->Wat is het verschil met de vorige?
-Yamaha ERG 121 U BL 189 euro
-Yamaha RGX 121 Z BK 209 euro -> Alweer, wat is het verchil met de vorige?

Welke van deze kunnen jullie mij aanraden en welke niet?

Wizz
3 december 2007, 21:08
Okee, van mij dan ook een serieuze reaktie : Ik zou voor de Squier Fatstrat of voor de Ibanez gaan. Zeer allround, redelijk prijsvast bij latere inruil. Vooral dat laatste geldt niet voor Yamaha, Dean. De Squier Tele Custom vind ik de spannendste gitaar van je lijstje, maar de Fatstrat wint het omdat 'ie net wat meer kan.
De Epiphone vind ik erg éénzijdig voor een starter, omdat íe geen enkelspoels-standen kent.
Hou je bovendien poen genoeg over voor een Line 6 Spider 15, een Roland Cube 15, een Orange Crush 15, en nog zo wat moois...

Wizz

Franzie
4 december 2007, 00:36
Bedankt voor je reactie, mijn voorkeur neigt wat naar de Ibanez maar niks is nog zeker. Hoe zit het trouwens met de tremolo op deze gitaar? Ik had gehoort dat je bij beginners gitaren er beter vanaf kunt blijven omdat het de gitaar ontstemt. Geld dat bij deze ook?
Verder betweifel ik dat ik heb snel weg zal doen dus die doorverkoop waarde maakt mij niet zoveel uit. Wat ik vooral belangrijk vind is kwaliteit en sound :).

Rocketman
4 december 2007, 02:12
Kan iemand mij uitleggen WAAROM een tremelo ontstemt? Een Bigsby ontstemt ook zeggen ze maar dan blijkt het meestal aan de topkam en soms aan de tuners te liggen.

Waarom geldt dit niet voor een tremelo?

Kim Wilson
4 december 2007, 08:27
Ooooh, een tremolo wil ook prima ontstemmen, hoor! Die standaard Fender bruggen zijn waardeloos. Voor het echt grove werk zijn er de Floyds. Maar ja, da's niet historisch correct. Als Fender goed werkende trems op zijn Strats gaat bouwen, wil niemand ze meer hebben. :D

Franzie
4 december 2007, 18:21
Nou, ik denk dat ik maar gewoon es langs ga bij zo'n winkel en de ibanez en squier fat strat ga vergelijken. Maar wat komt er behalve een versterker nog meer bij kijken?
Wat voor assesoires zijn nodig of handig en wat voor onderhoud is er nodig?

Rormo
4 december 2007, 18:53
Bedankt voor je reactie, mijn voorkeur neigt wat naar de Ibanez maar niks is nog zeker. Hoe zit het trouwens met de tremolo op deze gitaar? Ik had gehoort dat je bij beginners gitaren er beter vanaf kunt blijven omdat het de gitaar ontstemt. Geld dat bij deze ook?
Verder betweifel ik dat ik heb snel weg zal doen dus die doorverkoop waarde maakt mij niet zoveel uit. Wat ik vooral belangrijk vind is kwaliteit en sound :).

Jup tremolo op een GSA 60 is ruk. Hoewel als je de kam zou vervangen het waarschijnlijk wel beter zou zijn, maar ja, of dat het nou waard is op zo'n gitaar... Bovendien is de tremolo op zichzelf ook niet zo'n goed ding. Ik heb ook zo'n GSA60 en ik mijd de tremolo als de pest. Verder is het overigens een hele goede gitaar voor een beginner.

Assesoires:
een strap (band) om staand te kunnen spelen
iets om op te stemmen (stemvork, stemapparaat)
kabel om je gitaar in te pluggen in je versterker :)
plectrums om lekker te kunnen raggen
tas om je gitaar oeral mee naar toe te nemen (bijvoorbeeld naar les)

Onderhoud zijn als je er zuinig op bent alleen de snaren. Eens in de 2 maanden vervangen. Kost je dus 5 euro per 2 maanden. En af en toe wat nieuwe plectrums, maar die kosten ook geen drol en slijten ook niet zo hard als je pas net speelt.

Franzie
4 december 2007, 20:41
Nou dan wordt het hoogst waarschijnlijk de gsa60. Alleen jammer van de tremolo als die zo kut is hadded ze die van mij net zo goed weg kunnen laten.

Wizz
4 december 2007, 21:24
De tremolo is redelijk makkelijk te verankeren, dan is 'ie alleen "omlaag" te gebruiken en landt 'ie altijd weer in dezelfde (zuivere) positie, op een blokje hout of -zoals ik het zelf doe- op een schroef, onzichtbaar in de gitaar. Kun je er dus ook zo weer uithalen als je wel weer een zwevende brug wil. De tremolo van de GSA 60 is beslist niet minder goed dan die van Stratocasters, en alleen de Floyd Rose-achtigen werken echt beter; die hebben echter weer als nadeel dat het nogal een gehannes met inbusjes is om een snaar te vervangen of te stemmen. In die zin zijn de trems van de GSA en de Strat beter. In feite is de GSA gewoon een fatstrat...

Wizz

Kriske
4 december 2007, 22:32
Vox AD15Vt is een echte aanrader. Tweedehands te vinden rond de 100euro.

een Squier is ook een goede gitaar. Maar dan zou ik opteren voor de 'standard series'. Deze zijn kwalitatief echt ok.
tweedehands rond de 150 euro.

Dus voor 250 euro ben je mooi gesteld.