PDA

View Full Version : LPB overkill (leek alert)



JvD.
2 december 2007, 19:58
Okay, ik was opzoek naar een pedaaltje dat mijn gitaar letterlijk kon laten kotsen.

En toen dacht ik; waarom maak ik het zelf niet?

Ik heb de lpb2 van EH wat aangepast, de truebypass switch er uitgehaald, en de gain ontzettend opgekrikt(100 ohm weerstand)[misschien word dat een trimpot], en de potmeter er uit(ding moet vol open staan].

Het idee is dat de switch een momentary switch word. Dus: ingedrukt houden is teringzooi, los laten is weer normaal geluid. Klein kastje, soort van expressie pedaal.

Maar de originele switch met die 9 aansoldeer puntjes snap ik voor geen meter, en daarom weet ik ook niet of dit schema überhaupt gaat werken. Dit is zeg maar de eerste keer dat ik nadenk bij het maken van een pedaaltje, ik heb al eens een bigmuff gemaakt, maar dat was puur na maken.



Dus, mijn vraag: kan iemand dit even doorlopen voor mij?

Alvast bedankt!

http://img138.imageshack.us/img138/8868/lpbideeys8.png

Vonk
2 december 2007, 20:40
Als ik het goed begrijp wil je dus niet een 3DPT maar een momentary switch gebruiken?

Ik neem aan dat het gebruik van een led niet nodig is, dus dan neem je een momentary DPDT die je aansluit op de normale manier.

http://www.diystompboxes.com/pedals/DPDT.gif

Het schema is trouwens verkeerd, er moet net na de input ook een schakelstuk komen, hetzelfde als voor de output. Pas dan heb je TB.

JvD.
2 december 2007, 21:03
Als ik het goed begrijp wil je dus niet een 3DPT maar een momentary switch gebruiken?

Ik neem aan dat het gebruik van een led niet nodig is, dus dan neem je een momentary DPDT die je aansluit op de normale manier.

http://www.diystompboxes.com/pedals/DPDT.gif

Het schema is trouwens verkeerd, er moet net na de input ook een schakelstuk komen, hetzelfde als voor de output. Pas dan heb je TB.

schakelstuk?
TB? as in truebypass? ik ga express niet voor TB, ik heb geen 1 pedaal met TB en geloof er ook niet echt in.

aad
2 december 2007, 21:15
schakelstuk?
TB? as in truebypass? ik ga express niet voor TB, ik heb geen 1 pedaal met TB en geloof er ook niet echt in.

Ik zou nog een afsluitweerstand willen zien na de 100nF uitgangscondensator.
1Meg-ohm naar massa dus (of zoiets) om schakelklikken te elimineren.
(Als je die hebt).
Verder zal het wel werken toch? :D

ACSlater
2 december 2007, 22:16
Okay, ik was opzoek naar een pedaaltje dat mijn gitaar letterlijk kon laten kotsen.

haha volgens mij bedoel je figuurlijk ipv letterlijk :) Anders moet je een reservoir/tank op je rug doen met verse kots en dit middels een slang met pomp uit je gitaar laten spuiten. Neem een redelijke diameter slang omdat het snel verstopt als je bijvoorbeeld shoarma hebt uitgekotst.
Toegegeven; wel origineel!

JvD.
2 december 2007, 22:26
haha volgens mij bedoel je figuurlijk ipv letterlijk :) Anders moet je een reservoir/tank op je rug doen met verse kots en dit middels een slang met pomp uit je gitaar laten spuiten. Neem een redelijke diameter slang omdat het snel verstopt als je bijvoorbeeld shoarma hebt uitgekotst.
Toegegeven; wel origineel!
pff.. vorige tour al gedaan.

@aad: maar dat is bij de originele LPB ook niet, of moet het door dat mijn schakeling zo is?

Swan
2 december 2007, 22:38
ehmmm je wilt dus gewoon n enorme boost? bouw n SHO, super makkelijk en overal layouts voor te vinden...gigantische boost...
en newtone verkoopt volgens mij momentary switches...

JvD.
2 december 2007, 22:42
ehmmm je wilt dus gewoon n enorme boost? bouw n SHO, super makkelijk en overal layouts voor te vinden...gigantische boost...
en newtone verkoopt volgens mij momentary switches...
ja, ik wil onbedienbare gestoorde piep/knars als ik hem ingedrukt hou.

Vonk
2 december 2007, 22:44
schakelstuk?
TB? as in truebypass? ik ga express niet voor TB, ik heb geen 1 pedaal met TB en geloof er ook niet echt in.

Rechts in het schema zie je een pijltje die schakelt, en die moet dus ook links komen (zo werkt een DPDT schakelsysteem). Op dit moment is heeft het schema geen buffer, maar zorgt de aansluiting dat er storing in het signaal komt als het effect omzeilt wordt.
Als je geen andere TB-pedalen hebt maakt het niet uit dat deze dat wel is, dan heb je al een buffer die in de andere pedalen zit.

birt
2 december 2007, 23:33
je lpb is een heel leuk startpunt. de SHO die eerder vermeld werd is veel te clean voor wat jij wil.

de Bruce Bennett Insane Gain is een pedaal dat niet meer gemaakt word maar bestond uit 3 LPB's in serie. drie voetschakelaars en een mastervolume.
belachelijk veel gain. probeer maar eens wat ;)

JvD.
3 december 2007, 00:03
okay, poging 2:
http://img99.imageshack.us/img99/708/lpbideeok5.png

birt
3 december 2007, 10:19
je kan ook eens een darlington proberen

Swan
3 december 2007, 13:45
ehm kan je niet beter n rare fuzz nemen ipv n boost?

Vonk
3 december 2007, 17:50
okay, poging 2:
http://img99.imageshack.us/img99/708/lpbideeok5.png



Dit schema werkt goed.
Ik zou het geheel in een breadboard doen zodat je kan klooien met waarden. Theoretisch zal het goed zijn, maar in de praktijk is het altijd anders.
Ik denk trouwens dat er wel betere effecten zijn om de amp te laten kotsen.

Lexvandoef
3 december 2007, 18:01
Dit schema werkt goed.
Ik zou het geheel in een breadboard doen zodat je kan klooien met waarden. Theoretisch zal het goed zijn, maar in de praktijk is het altijd anders.
Ik denk trouwens dat er wel betere effecten zijn om de amp te laten kotsen.

Ja ik denk ook dat je met dit pedaal op max op een cleane amp nog steeds meer een volumeboost heb dan een 'kotsende' amp.

Swan
3 december 2007, 18:07
misschien kan je beter n feedbackloop bouwen waar je je pedaaltjes in plaatst dat je ze kan kan laten feedbacken wanneer je wilt...

birt
3 december 2007, 18:20
dit is een makkelijk beginnerspedaal met veel mogelijkheden. een mooi vertrekpunt dus. vind je het teveel een boost met te weinig distortion? zet dan 2 antiparallel diodes naar aarding voor de outputcap. je verliest dan misschien te veel volume dus kan je een transistor met meer gain gebruiken of een 2de transistor in darlington configuratie.

Je kan ook een 2de identieke booster in serie gebruiken. dan ga je met de eerste de 2de oversturen. als aan die eerste al de eerder genoemde clipping diodes toegevoegd zijn krijg je behoorlijk veel gain. voor toonvariaties tussen beide boosters kan je eens kijken naar de EHX screaming bird/tree en de hog's foot/mole. respectievelijk treble en bass booster maar op een paar componentwaardes na identiek aan de LPB.

JvD.
3 december 2007, 20:04
naja, ik heb ooit in een lang verleden wel eens dit pedaal gemaakt, en mijn gitaar docent kocht hem toen. dat was nog de originele met led en potmeter. gewoonlijks heb je een 390 ohm weerstand, dan blijft hij redelijk clean, maar als je die vervangt voor 100 ohm, dan spuugt ie behoorlijk, bedenk wel dat ik hem wil als overtreffende trap op de distortion die ik al gebruik.

pietjeekes
9 december 2007, 11:36
ik heb nopg een vraag
ik wil ook deze pedaal maken maar dan dat ik deze kan regelen.

kan ik dan gewoon elke weerstand vervanger door een potentiometer?

JvD.
9 december 2007, 11:42
ik heb nopg een vraag
ik wil ook deze pedaal maken maar dan dat ik deze kan regelen.

kan ik dan gewoon elke weerstand vervanger door een potentiometer?
Je hebt waarschijnlijk niet het aangeboren talent om 'de en het, die of dat of deze' goed te doen. Maar lees toch even je bericht goed door voor je hem post. Gitaarforumers staan er om bekend dat ze hier moeilijk over te doen

Op deze site vind je alles over het pedaal dat ik wil maken:
http://www.generalguitargadgets.com/index.php?option=com_content&task=view&id=72&Itemid=26 (http://www.generalguitargadgets.com/index.php?option=com_content&task=view&id=72&Itemid=26)
en die hier staat is waarschijnlijk precies de versie die jij wil, met een potmetertje en een ledje, en alles netjes beschreven.

pietjeekes
10 december 2007, 21:51
inderdaan sorry voor mijn schrale fouten.
ik ken normaal wel het verschil en het gebruik van die dat en deze
maar ik weet dat het geen excuus mag zijn maar toch meld ik eht evnetjes

combinatie veel bier weinig slaap= Slecht taalgebruik en spelling.

en het is inderdaad de pedaal die ik wil maken.

dank U

bert k
11 december 2007, 10:08
Aaaaahhhh! Het pedaal, dit pedaal, dat pedaal.

pietjeekes
11 december 2007, 16:27
dus nu heb ik ook een vraag: kan ik gewoon de behuizing maken in een zelfgemaakte houten bak of een aangepast plastic dooosje?

ponq
11 december 2007, 19:19
Ja dat kan. Hou er wel rekening mee dat je de behuizing van binnen zult moeten afschermen. Dat kan vrij simpel door aluminium folie aan de binnenkant te plakken.

Afscherming is niet strikt noodzakelijk, maar gezien het hier om een pedaal met behoorlijk wat gain gaat wel sterk aan te raden.

pietjeekes
11 december 2007, 20:59
ok bedankt ik zal na de examens die er nu aankomen (domme hogeschool) de pedal gaan maken ook ene a-b box zou ik willen maken lijken mij 2 simpele pedals

JvD.
11 december 2007, 21:02
ok bedankt ik zal na de examens die er nu aankomen (domme hogeschool) de pedal gaan maken ook ene a-b box zou ik willen maken lijken mij 2 simpele pedals
'de pedaal' =/

Maar succes, schrijf een review’tje! Laat wel iemand je grammatica checken

pietjeekes
11 december 2007, 22:48
tegen dan kan ik dat hopelijk zelf goed doen?

maar sinds ik terug aan het leren ben geslagen loopt al de rest gewoon mis.

kan ook zijn dat ik wel wat dialect typ dat de gramatica niet correct is.
maar ik zal er op letten.

laat ons hopen dat mijn gramitaca er op vooruit gaat en ook de pedaal gemaakt kan worden.

JvD.
11 december 2007, 22:50
tegen dan kan ik dat hopelijk zelf goed doen?

maar sinds ik terug aan het leren ben geslagen loopt al de rest gewoon mis.

kan ook zijn dat ik wel wat dialect typ dat de gramatica niet correct is.
maar ik zal er op letten.

laat ons hopen dat mijn gramitaca er op vooruit gaat en ook de pedaal gemaakt kan worden.
het lijkt wel zuid afrikaans wat je typt! (als je dat er bij zet heeft het zijn charme)

bert k
11 december 2007, 23:22
Valt best mee... Let niet teveel op de spellingspolitie, daar zijn we heel erg in hier...:D

Waar kom je vandaan, België? Veel Belgen hier, dus die taal is niet onbekend. (Het enige wat je niet juist doet is 'de pedaal'. Het is 'het pedaal'. )

Frits van Mourik
11 december 2007, 23:55
Volgens Van Dale 12de druk, pag. 2246 is het woord "pedaal" zowel mannelijk als onzijdig;
beide lidwoorden ("de" en "het") zijn dus geldig.

bert k
12 december 2007, 09:49
Dat meen je niet! Zo leer je toch steeds wat nieuws. Accoord, de pedaal is voortaan goed. :D

Dirk_Hendrik
12 december 2007, 10:15
De pedaal me hol. Het mag misschien volgens de grammatica van mannelijk, vrouwelijk, onzijdig en dierlijk goed zijn maar algemeen gebruik is al jaren Het pedaal.

Suggereert dat correcte van "de" dan ook dat "deze" pedaal ook correct is? En "deze pedal"?

M Kactus
12 december 2007, 10:46
De pedaal me hol. Het mag misschien volgens de grammatica van mannelijk, vrouwelijk, onzijdig en dierlijk goed zijn maar algemeen gebruik is al jaren Het pedaal.

Suggereert dat correcte van "de" dan ook dat "deze" pedaal ook correct is? En "deze pedal"?

Lijk je wel gelijk in te hebben, want in de eerste editie van de Van Dale staat dat het enkel onzijdig is. Maar het mag dus allebei, of je dat nu wilt of niet :p Deze pedaal is dan ook correct. Pedal, nou dat ligt in hetzelfde straatje als pendaal :)

Maar gaan we niet een beetje te ver met de spellingspolitie ? Ik vind het allemaal goed. Ik vind schrijffouten ook vreselijk en ik maak er mensen ook attent op, maar de helft van de posts in dit topic gaan over de spelling van de TS...

@Bertk: het is akkoord :p

bert k
12 december 2007, 11:27
Dan mag het toch ook zeker accoord zijn? :)

M Kactus
12 december 2007, 11:28
Dan mag het toch ook zeker accoord zijn? :)

In 1864 wel ;).

Dirk_Hendrik
12 december 2007, 12:42
Neehee! Toen was het ackoord

JvD.
12 december 2007, 15:57
1.
het is een fabeltje dat "de" en "het" bepaalt word door mannelijk/vrouwelijk.

2.
pe·daal (het, de ~ (m.), pedalen)
1 hefboom die door de voet in beweging wordt gebracht => voetpedaal
2 voetwerk aan verschillende muziekinstrumenten
3 trapper van een fiets of bromfiets

I rest my case!

ponq
12 december 2007, 16:00
1.
het is een fabeltje dat "de" en "het" bepaald wordt door mannelijk/vrouwelijk.

. . . . . .

M Kactus
12 december 2007, 16:06
1.
het is een fabeltje dat "de" en "het" bepaalt word door mannelijk/vrouwelijk.


Frits zegt toch ook mannelijk en onzijdig, niet mannelijk en vrouwelijk.

Valoosj
12 december 2007, 19:39
. . . . . .
:seriousf: +wat tekens