PDA

View Full Version : Song for JT



Picker
2 december 2007, 19:31
Voor wie weinig op Sounds kijkt en toch een mooie Taylor in actie wil zien:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=101450

Yanniick
2 december 2007, 19:43
Heeel mooi!

Makor1966
2 december 2007, 20:31
Ah ja Eltjo, ik had gisteravond al even gekeken op YouTube.
Al je eerdere filmpjes ook maar weer even.
Wat een verschil je eerste kerstfilmpje met hoe je nu speelt, grappig.
Maar mooi filmpje geworden & mooi nummer, jammer dat er geen zang bijzit à la JT.
Ben toevallig vandeweek met Close Your Eyes bezig geweest, ook zoó mooi :p

Picker
2 december 2007, 21:07
Praktische vraag hoe 'direct' is die Taylor opgenomen?Hot on the mikes, twee groot membraan condensators, Neumann MK nog wat. Dure dingen. Alleen is de Taylor die je op het filmpje ziet eigenlijk niet de Taylor die je hoort. Je hoort een K14, je ziet een W12. Allemaal nep dus ;), hartstikke pleebek. Is ook een beetje lastig opnemen daarbuiten met het geruis van een waterval en getjilp van vogeltjes.

lutewizzard
3 december 2007, 12:28
Gaat dit nummer eigenlijk ergens over?

Groetjes

Picker
3 december 2007, 15:38
Gaat dit nummer eigenlijk ergens over?

Groetjes "James Taylor has influenced me a lot in my musical development. When I was a teenager, nobody knew James Taylor where I grew up, but I used to sit for hours in my room with my guitar and my record player, learning James Taylor licks. Song for JT is a peculiar song. One day I thought it would be interesting to compose a song based on James Taylor’s kind of melody lines, chords and bass patterns, and throw in all the typical James Taylor licks I knew. The song was composed on demand, engineered as it were. I honestly believe that is not the way to write music, and I don’t think I will ever do it again, but in this case it seems like the experiment was successful. It’s for James; he’s one of the greatest."

peter_heijnen
3 december 2007, 16:25
Een mooi stuk en erg mooi gespeeld Picker!

Trouwens wat ik me afvraag, heb je nooit overwogen de geometrische schoonheid van een graancirkel in muziek te vangen?

LaurentB
3 december 2007, 16:27
Gaat dit nummer eigenlijk ergens over?

Groetjes

Op zichzelf een interessant punt bij instrumentale muziek, trouwens. Er zijn componisten die instrumentale muziek duidelijk koppelen aan specifieke ervaringen en/of emoties, maar soms lijkt de muziek ook meer op zichzelf te staan.
Vaak kun je dat wel aan de titel zien, maar in dit geval moest je wel weten dat JT voor James Taylor stond, een kwartje dat bij mij ook pas iets later viel.

Picker
3 december 2007, 18:02
Een mooi stuk en erg mooi gespeeld Picker!

Trouwens wat ik me afvraag, heb je nooit overwogen de geometrische schoonheid van een graancirkel in muziek te vangen?Dat is al jaren geleden gedaan door Paul Vigay. Door middel van een computeralgoritme. 'Echte' cirkels klonken daarbij mooi, 'neppe' niet.

Overigens zijn de verhoudingen van de afmetingen van die cirkels vaak gelijk aan die van de frequenties van de witte toetsen op een piano. Zal daar wel wat mee te maken hebben...

Maar muziek moet bij mij toch in eerste instantie van binnenuit komen.

jplm
3 december 2007, 19:25
Overigens zijn de verhoudingen van de afmetingen van die cirkels vaak gelijk aan die van de frequenties van de witte toetsen op een piano. Zal daar wel wat mee te maken hebben...

Natuurlijk. Uiteraard, Ongetwijfeld :p.

Groet, Jan.

Picker
3 december 2007, 20:53
Natuurlijk. Uiteraard, Ongetwijfeld :p.

Groet, Jan.

Tja, beetje kort door de bocht. Toch is het zo. Hier staat er wat over - beknopt. http://www.aas.org/publications/baas/v29n5/aas191/abs/S035006.html

jplm
4 december 2007, 22:12
Tja, beetje kort door de bocht. Toch is het zo. Hier staat er wat over - beknopt. http://www.aas.org/publications/baas/v29n5/aas191/abs/S035006.html

M'n opmerking zag er misschien wat sceptisch uit, maar ik moet teogeven dat ik redelijk agnostisch in het leven sta.

Groet, Jan.

Picker
4 december 2007, 22:45
[tekst verwijderd - p_h]

Picker,

Al die toegevoegde partijen in dit stuk (waarschijnlijk zelf ingespeeld). Ik vraag me af of deze de 'eenvoud' van het gitaarstuk sterker maken. 'Commercieel' begrijp ik dat het met ritme en een lage tonen generator 'lekkerder' wordt weggezet.
Maar persoonlijk denk ik dat het veel krachtiger is solo.

Als ik James zelf hele kleine en vaak korte stukjes solo hoor doen (woah, that's really something). Sommige mensen noemen dat eenvoudige gitaarbegeleiding (Ignorance is really bliss)
't Was een bewuste keuze. Tien van de veertien nummers op de CD zijn al 100% solo, en je moet toch hier en daar toch eens je grenzen gaan verleggen.

Persoonlijk vind ik die gitaar met de Fender Rhodes prachtig samen. Dat voegt echt iets essentieels toe, imho.

Picker
4 december 2007, 22:47
M'n opmerking zag er misschien wat sceptisch uit, maar ik moet teogeven dat ik redelijk agnostisch in het leven sta.

Groet, Jan.Dan moeten we samen maar eens een biertje gaan drinken, gegarandeerd dat je dan hyper-agnostisch-met-stip in het leven gaat staan. Ik kan je verhalen vertellen... Zelf sta ik overigens redelijk met beide benen op de grond hoor. Maar ik zoek graag grenzen op.

Squier4ever
4 december 2007, 23:45
mooi liedje maar die video heeft (sorry voor wat nu komt) een hoog frans bauer gehalte.

Picker
5 december 2007, 00:05
mooi liedje maar die video heeft (sorry voor wat nu komt) een hoog frans bauer gehalte.

Ha ha ha :D :D :D

Heel goed! Die man verkoopt veel meer CDs dan ik! ;)

peter_heijnen
5 december 2007, 00:18
Ik kan je verhalen vertellen...
Zijn die ook ergens te lezen?

Picker
5 december 2007, 00:21
Zijn die ook ergens te lezen?http://www.amazon.com/Deepening-Complexity-Crop-Circles-Scientific/dp/1583940464/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=books&qid=1196810465&sr=8-2

Picker
5 december 2007, 11:19
Die Rhodes welke mark is dat en met of zonder punaises? (of komt hij uit een doosje, zonder punaises) Ik herkende op You Tube met de bekende You Tube geluidskwaliteit absoluut geen Rhodes (daarom geformuleerd als lage tonen generator). Ik zal nog eens luisteren met de geopenbaarde wetenschap.Je kunt het beste even op iTunes luisteren. En de Rhodes was een echte ouwe originele Fender Rhodes Suitcase, in mintstaat!

freddy
5 december 2007, 11:22
Zeer mooi, schitterend en met veel gevoel gespeeld Picker.Geluid ondanks
You tube toch nog zeer behoorlijk.

Harald
5 december 2007, 12:59
Ben benieuwd naar het verschil. Net de dvd met de youtube opnames van onze bluesband binnen, en dat klinkt toch echt wel even anders. Valt met name bij Evil Man erg op, daar is de bluesharpsolo een overdub. Bij de youtube film hoor je de originele solo er nog duidelijk onderdoor, bij de dvd is dat ook nog wel maar een stuk minder. Zal wel met stereo naar mono conversie te maken hebben...

Azrael
5 december 2007, 13:05
Ben benieuwd naar het verschil. Net de dvd met de youtube opnames van onze bluesband binnen, en dat klinkt toch echt wel even anders. Valt met name bij Evil Man erg op, daar is de bluesharpsolo een overdub. Bij de youtube film hoor je de originele solo er nog duidelijk onderdoor, bij de dvd is dat ook nog wel maar een stuk minder. Zal wel met stereo naar mono conversie te maken hebben...

Youtube is niet mono. Gewoon pokke kwaliteit.

iwamoto
5 december 2007, 13:27
de sound is echt geweldig mooi, gewoon zoals een accoust zou moeten klinken, speel techniek draagt hier uiteraard ook aan bij, alsmede de afmixing


....gewoon super gaaf :D

Picker
5 december 2007, 14:03
Hier staat een wmv-tje met beduidend beter geluid, zij het nog niet CD kwaliteit. Pas op: wel 45 Meg of zo!

www.peghead.nl/Samples/Song for JT.wmv (http://www.peghead.nl/Samples/Song for JT.wmv)

JanB
7 december 2007, 16:58
mooi liedje maar die video heeft (sorry voor wat nu komt) een hoog frans bauer gehalte.

Kan ik me wel in vinden. De opnames, dat geplee-bek in een exotische omgeving doen me zelf meer denken aan "BZN in Maleisie" of iets dergelijks.

Maar wat is er zo speciaal aan het gitaarspel van James Taylor? Ik krijg een beetje nieuwe kleren van de keizer gevoel. Ik luister al jaren naar die man. Zijn stem is onmiskenbaar, en prettig om naar te luisteren, maar zijn gitaarspel vind ik doorsnee folk getokkel in de lijn van Joan Baez, Paul Simon, Dave van Ronk e.d.. Help me uit de droom.

Jan

jplm
7 december 2007, 19:54
maar zijn gitaarspel vind ik doorsnee folk getokkel in de lijn van Joan Baez, Paul Simon, Dave van Ronk e.d

Ik geloof dat ik het probleem al zie, ik bedoel, als je Paul Simon's fingerpicking als doorsnee getokkel typeert.....

Groet, andere Jan.

JanB
7 december 2007, 20:03
Ik geloof dat ik het probleem al zie, ik bedoel, als je Paul Simon's fingerpicking als doorsnee getokkel typeert.....

Groet, andere Jan.

Haha, hoi Jan. Ik ben wel een behoorlijke Paul Simon fan, dus ik geef je meteen gelijk. Maar de vroege Paul Simon dan (pre-bookends), dat was toch overwegend standaard getokkel..

Jan

Picker
7 december 2007, 20:16
Kan ik me wel in vinden. De opnames, dat geplee-bek in een exotische omgeving doen me zelf meer denken aan "BZN in Maleisie" of iets dergelijks.

Maar wat is er zo speciaal aan het gitaarspel van James Taylor? Ik krijg een beetje nieuwe kleren van de keizer gevoel. Ik luister al jaren naar die man. Zijn stem is onmiskenbaar, en prettig om naar te luisteren, maar zijn gitaarspel vind ik doorsnee folk getokkel...

Tja, ieder ervaart muziek op zijn eigen manier. Hier is de opinie van Tommy Emmanuel:

In the liner notes of "Only", you mention James Taylor as an inspiration to your playing, and I think I hear his influence a little in your song "Since We Met". JT isn't usually mentioned by guitar virtuosos like you...

Tommy: ...I love his guitar playing, I love his songwriting...

...because he doesn't play a lot of flashy jaw-dropping licks...

Tommy: Yes, he does.

...What's so great about JT?

Tommy: JT plays so well that everything he plays knocks me out. It can be the simplest thing. But he has, in my mind, some of the best things to play, and the best feel. When he's playing it's the minimum effort, maximum effect. He's a classic example of that. You have a listen to that little introduction he plays to that song "Like Everyone She Knows" …

Just a little musical interlude...

Tommy: A little musical interlude? You try to play that thing. It's hard, man! To play it as good as that. Well, you go right back to his early stuff, back to the early 70's, he was really good. His time is so incredible. You watch him perform and he owns the time, you know, he is time. He's great. But the thing I always thank him for, his inspiration as a player, but more as a songwriter and as a person himself. He inspires me in every way. I can hear his influence in everything I do.

Picker
8 december 2007, 02:41
Picker, Nu we het er toch over hebben toch nog even een stapje verder. Als je de Intro van "Like Everyone She Knows" neemt. En je pakt jouw arrangement dan kom ik tot de 'slotsom' . Dit is duidelijk een kleine variatie op het thema " like everyone she knows' met steeds een kleine 'roccoco krul' (twist in the tail).Heel goed Hans. Zoals ik al eerder schreef:

Song for JT is a peculiar song. One day I thought it would be interesting to compose a song based on James Taylor’s kind of melody lines, chords and bass patterns, and throw in all the typical James Taylor licks I knew.

Met name het tweede accoord van "Like Everyone She Knows" (E majeur-nog-wat-ingewikkelds) is heel karakteristiek en drukt een zware stempel op het geheel. Maar als je goed luistert vind je minstens nog tien andere stukjes James Taylor songs terug. Zelfs eentje die ik nog nooit gehoord had toen ik Song for JT schreef! ("September Grass")

LaurentB
8 december 2007, 10:59
(...)

Maar als je goed luistert vind je minstens nog tien andere stukjes James Taylor songs terug. Zelfs eentje die ik nog nooit gehoord had toen ik Song for JT schreef! ("September Grass")

Oh ja, dat is mij ook wel eens gebeurd, dat ik iets schreef dat al zo ongeveer bleek te bestaan. Alleen was ik niet eens doelbewust in een bepaalde stijl bezig.

Picker
8 december 2007, 11:39
Oh ja, dat is mij ook wel eens gebeurd, dat ik iets schreef dat al zo ongeveer bleek te bestaan. Alleen was ik niet eens doelbewust in een bepaalde stijl bezig.
Tja, soms heb je nu eenmaal niet zoveel keuze op een gitaar als je eenmaal in een bepaalde sequentie van accoorden en tonen zit. Dan rol je vanzelf het uitgegraven kanaal in...

JanB
10 december 2007, 11:33
Oh ja, dat is mij ook wel eens gebeurd, dat ik iets schreef dat al zo ongeveer bleek te bestaan. Alleen was ik niet eens doelbewust in een bepaalde stijl bezig.
Dat zegt Paul McCartney ook over Yesterday. Hij had erg sterk het gevoel dat het al bestond. Zoiets logisch, kon toch niet pas nu bedacht zijn.

(Overigens werd later wel aangevoerd dat het sterk zou lijken op "Answer me", geschreven door Gerhard Winkler en Fred Rauch, een hoboconcert van Bach en een Napolitaans volksliedje)

Met maar 8 nootjes zou je toch verwachten dat elke combinatie al eens gemaakt is.....

Jan

LaurentB
10 december 2007, 11:51
Dat zegt Paul McCartney ook over Yesterday. Hij had erg sterk het gevoel dat het al bestond. Zoiets logisch, kon toch niet pas nu bedacht zijn.

(Overigens werd later wel aangevoerd dat het sterk zou lijken op "Answer me", geschreven door Gerhard Winkler en Fred Rauch, een hoboconcert van Bach en een Napolitaans volksliedje)

Met maar 8 nootjes zou je toch verwachten dat elke combinatie al eens gemaakt is.....

Jan

Nou, het zijn er 12, en als je een melodie van 10 noten maakt heb je al 12 tot de 10e macht = 61917364224 mogelijkheden...

Maar niet al die mogelijkheden zijn even zinnig natuurlijk.

JanB
10 december 2007, 12:55
Nou, het zijn er 12, en als je een melodie van 10 noten maakt heb je al 12 tot de 10e macht = 61917364224 mogelijkheden...

Maar niet al die mogelijkheden zijn even zinnig natuurlijk.
Ik wilde 7 schrijven, maar met mollen en kruizen erbij, heb je gelijk natuurlijk.

Jan