PDA

View Full Version : 1 x 8 ohm en 1 x 4 ohm output en twee cabinetten van 8 ohm



rupke
2 december 2007, 16:51
Hoi,

mijn versterker heeft 1 output van 8 ohm en 1 output van 4 ohm. Ik kan maar 1 output tegelijk gebruiken. Nu wil ik 2 cabinetten aansluiten van ieder acht ohm en deze kunnen niet doorgelust worden. er zit maar 1 input op ieder cabinet.

weten jullie of er kastje zijn waar ik bijvoorbeel dde output van de versterker van 4 ohm naar het kastje kan laten gaan en dat deze er dan 2 x 8 ohm van maakt?

Groetjes Rob

ben vanhoof
2 december 2007, 17:35
In principe zou je dus 2 kasten van 8 ohm in parallel kunnen zetten door bv 2 kabels parallel te solderen op 1 jack (2 jacks het einde, 1 jack in het begin) en deze dan in de 4 ohm ingang van je versterker. (1/8 + 1/8 = 1/4)

Of dit aan te raden valt weet ik niet, ik kan op mijn versterker 2 kasten aansluiten. Je kan het proberen, maar dan zou ik er zeker iemand bijhalen die iets van elektriciteit kent als je zelf maar een leek bent. Je wilt je versterker waarschijnlijk niet opblazen....

rupke
2 december 2007, 18:31
Hoi,

Dat klinkt vrij simpel en dus mooi. Zulke kabels zijn vast wel standaard te koop in de muziekwinkel. Inderdaad ga ik nog wel even wachten want het klinkt erg makkelijk en ik moet wel voorkomen dat ik mijn versterker opblaas :-)

Greetz Rupke

ben vanhoof
2 december 2007, 23:30
Ik ben er eigenlijk vrij van overtuigd dat men zo'n kabels niet verkoopt. Dit is geen stereo kabel, maar eigenlijk 2 kabels die in parallel aan elkaar aangesloten zijn aan 1 mono jack. Alles is hierbij dus MONO!

bass blom
2 december 2007, 23:57
Ik ben er eigenlijk vrij van overtuigd dat men zo'n kabels niet verkoopt. Dit is geen stereo kabel, maar eigenlijk 2 kabels die in parallel aan elkaar aangesloten zijn aan 1 mono jack. Alles is hierbij dus MONO!

gaat het om een stereo versterker dan? :D

rupke
3 december 2007, 08:27
Hoi

Het gaat niet om een stereo versterker. Het is een mono versterker met 1 x 8 ohm output en 1 x 4 ohm output. Normaal heb ik er 1 cabinet aanhangen van 8 ohm aan de 8 ohm output. Nu wil ik er twee cabinetten aanhangen van ieder 8 ohm en daar moet zo'n kabel dan voor komen. zodat ik 2 x 8 ohm cabinetten op de 4 ohm output kan hangen.

Greetz Rupke

Kim Wilson
3 december 2007, 08:33
Dat wordt dan zelf solderen, waarschijnlijk. Gewoon parallel aansluiten, dan heb je een impedantie van 4 ohm. :)

Harry
3 december 2007, 09:45
ik heb ook een 4 en 8 ohm uitgang, en 2 8 ohm boxen. Ik heb het hier al eens voorgelegd en mij is toen verteld dat het kan.....

pol
3 december 2007, 09:57
kastje maken met 1 input en 2 parallele output lijkt me het simpelste, ofwel moet je op 1 van de cabs een parallele uitgang installeren, dan kan je wel doorlussen.

splitkabel maken word moeilijk, kabel met 4 aders past niet in 1 jack, met speakon zou dit wel te doen zijn.

rupke
3 december 2007, 19:27
Zo'n kastje lijkt me wel een deftige optie. Zijn deze te koop? Ik ben helaas niet zo technisch dat ik dat zelf kan maken.

Lexvandoef
3 december 2007, 19:56
kastje maken met 1 input en 2 parallele output lijkt me het simpelste, ofwel moet je op 1 van de cabs een parallele uitgang installeren, dan kan je wel doorlussen.

splitkabel maken word moeilijk, kabel met 4 aders past niet in 1 jack, met speakon zou dit wel te doen zijn.

Een splitkabel is makkelijk zelf te solderen, maar zo'n kastje is best een mooie oplossing.

Ik denk niet dat die zo te koop zijn, maar het is echt niet moeilijk om zelf te solderen.